memebuy23buy

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Control^
    replied
    Originally posted by Kissvesala View Post
    Se "ongelma" tuohon herkkyyteen on siinä, että nämä tupla puhallin vehkeet vaan tuppaa heräämään melkosen iloisesti kunnon softalla. Kaikkiahan tämäkään ei voi miellyttää joka tilanteessa.
    Pikku turbon ajatus on juurikin se että vaste kaasuun tulee heti eikä sillon kuuluisana viidentenätoista päivänä. Jos haluaa että luonne on semmonen ku on niin ehkä kannattaa oikeasti ajaa vakioautolla
    Juujuujuujujujuju Minulla ei tota "ongelmaa" ole onneksi missään nimessä, prätkäki on yksipyttyinen KTM ja siinä tai isommassakin kaksipyttyisessä Superdukessa, molemmissa on vähä sama homma et "kaikki tai ei mitään", kaasu on erittäin räväkkä ja se vaan sopii minulle kuin nyrkki silmään

    Siitähän ei ollu tosiaan kysymys (pahoitteluni, jos minun sepityksistä ei saanu oikein selkoa), vaan juuri siitä, että tuntuu siltä, että joutuu hivenen kaasua enempi polkaiseen ennenkuin se reagoi yhtikääs...

    Originally posted by 35DP View Post
    Terävä vaste kaasuun iso
    Kuollut kohta polkimen "liikeradassa" iso

    Terävän kaasuvasteen oppii hyvin pian ja ajamaan jopa pehmeästi. Toki kuolleen kohdan polkimessakin, mut se vaan oli rasittava ja typerä ominaisuus. Varsinkin tietyilla nopeuksilla ja/tai jos kuollut kohta asettuu lähelle kick-downia. Muistan jostain ketjusta lukeneeni (oliko peräti tämä), että dpf-poiston jälkeen ahtojen muutos vähemmän agressiiviseksi olisi paikallaan.. tiedä sitten onko asialla syy-yhteyttä.. / miten ajatusmaailma asettuu muuten piristelyyn.

    Aiempaan: Edellinen ohjelma pk-seudulta. En viitsi mainostaa enempää.
    Amen. Toi kuollu kohta voisikin olla se minunki etsimäni termi, tosin sekin kuulostaa aika radikaalilta ja eilen kävin oikein tätä nyt kokeilemassa ja ettimässä... Veikkaan, että ongelma on jotenki minun pään sisällä Vai voiko nyt olla joku tämmyinen kuollu kohta kaasussa sitten varsinkin juuri tietyissä nopeuksissa... en tiiä :think

    Leave a comment:


  • -Jani
    replied
    Originally posted by Control^ View Post
    Ja näköjää joku muuki ehkä huomannut tätä samaa sitten... No en tiiä minäkään! Koska maestro itse sanoi vaan, että tämä on luultavasti vain tottumus kysymys! Auton luonnehan on muuttunun radikaalisti.
    Itse oon myös ajatellut käydä Antin luona. Ootko muuten mittaillut kulutusta päivityksen jälkeen? Itse en auton hetkelliseen kulutusmittariin liikaa tuijottaisi kun tuntuu että vakisoftallakin se voi näyttää eroavaisuuksia joka aamu samassa mäessä. Kävitkös muuten päivittämässä auton softia ennen optimointia? Hyvät lukemat oot saanut penkissä, tuliko sulla downpipe samalla vaihdettua?

    Leave a comment:


  • 35DP
    replied
    Originally posted by Kissvesala View Post
    Pikku turbon ajatus on juurikin se että vaste kaasuun tulee heti eikä sillon kuuluisana viidentenätoista päivänä. Jos haluaa että luonne on semmonen ku on niin ehkä kannattaa oikeasti ajaa vakioautolla
    Terävä vaste kaasuun iso
    Kuollut kohta polkimen "liikeradassa" iso

    Terävän kaasuvasteen oppii hyvin pian ja ajamaan jopa pehmeästi. Toki kuolleen kohdan polkimessakin, mut se vaan oli rasittava ja typerä ominaisuus. Varsinkin tietyilla nopeuksilla ja/tai jos kuollut kohta asettuu lähelle kick-downia. Muistan jostain ketjusta lukeneeni (oliko peräti tämä), että dpf-poiston jälkeen ahtojen muutos vähemmän agressiiviseksi olisi paikallaan.. tiedä sitten onko asialla syy-yhteyttä.. / miten ajatusmaailma asettuu muuten piristelyyn.

    Aiempaan: Edellinen ohjelma pk-seudulta. En viitsi mainostaa enempää.
    Last edited by 35DP; 02-02-2015, 21:26.

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Tuohon kaasuun vasteeseen vaikuttaa moni muukin kartta kuin pelkkä pedaali. Riippuen suutinkarttaan ja syötönmäärän newttoneiksi muutavien karttojen mallista, käytös ja kulutusmittarin lukema voi muuttua radikaalisti. Jotkut noita tahtoo väännellä ihan tolkuttomasti. Yleensä kuitenkin " Eurooppalaisen autoinsinöörin" tekemissä kurasoftissa nuo raiskataan vaan raakasti. Syynä tuohon on se ,etteivät jaksa tai viitsi tai osaa kaivaa niitä rajoittimia pois sieltä softasta. Toki joillain kotimaisillakin pajoilla tuo osataan...

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    Originally posted by Control^ View Post
    Ja näköjää joku muuki ehkä huomannut tätä samaa sitten... No en tiiä minäkään! Koska maestro itse sanoi vaan, että tämä on luultavasti vain tottumus kysymys! Auton luonnehan on muuttunun radikaalisti.
    Se "ongelma" tuohon herkkyyteen on siinä, että nämä tupla puhallin vehkeet vaan tuppaa heräämään melkosen iloisesti kunnon softalla. Kaikkiahan tämäkään ei voi miellyttää joka tilanteessa.
    Pikku turbon ajatus on juurikin se että vaste kaasuun tulee heti eikä sillon kuuluisana viidentenätoista päivänä. Jos haluaa että luonne on semmonen ku on niin ehkä kannattaa oikeasti ajaa vakioautolla

    Leave a comment:


  • Control^
    replied
    Originally posted by 35DP View Post
    Mä ainakin ymmärrän.. edellisessä autossa kun ohjelma ajettiin sisään niin käytöksestä tuli ihan p*ska peruskäytön kannalta.. Se oli joko tai. Käytännön ajossa kun perusliikenteessä tarvii just sen "puoli senttiä" ja jos painat enemmän niin hyvällä tsäkällä onkin jo pienempi lootassa sisällä ja hyökitäänkin eteenpäin... helevetin tyylikästä jossain ruuhkissa Tyhmältäkin se tuntui ettei liiku koska tehoa ja vääntöä pitäisi olla vaikka muille jakaa..

    Siksi hiukan arvuuttelen ohjelmaa tähän nykyiseen. Olisi kiva testaa joku vastaava ennen seinäjoen käyntiä.. tai onko jotain että pitäisi päivitellä jotain muutakin ennen itse moottorinohjausta.. en tiedä.
    Ja näköjää joku muuki ehkä huomannut tätä samaa sitten... No en tiiä minäkään! Koska maestro itse sanoi vaan, että tämä on luultavasti vain tottumus kysymys! Auton luonnehan on muuttunun radikaalisti.

    Leave a comment:


  • Control^
    replied
    kiitos hyvistä vastauksista, varsinkin tuikku!

    Tota tätä vähän epäilinkin, että minun sepitys saa "ongelman" kuulostamaan liian vakavalta.. Ohjelma on tehny itse maestro (Aj-tech ja kysyin tästä myös häneltä ohi mennen) ja eihän tuohon käyttöalueeseen saati sit kaasun käyttäytymiseen olla koskettu tai muutoksia tehty. Epäilenkin, että tämä on siis päänsisällä, auton muuten muuttuneen käyttäytymisen johtuneista syistä, eli vääntää jo niin prkl ku vähänki polkaisee (kaasua painaa, niin että reagoi). Eli ei kulmikasta ole mitenkään, erittäin sujuvaa kunnes vauhtia on liikaakin ajaessa.

    Silti jotenkin tuntuu, että katsoessa bensankulutusmittaria esimerkiksi noin 70km/h tuntivauhdissa kun tulee ylämäkeen, niin joutuisi ihan hivenen enemmän kaasua painamaan, että autopysyisi tasaisessa vauhdissa. Eli tätä tarkoitin tuolla hmm.. tasaisella kun rullaa 70km/h niin riittänee kun kulutusmittari on siinä 6L/100km ja siitä ennen kun nosti sen sanotaanko vaikka 8.5L/100km, niin vauhti pysyi ylämäessä. Nyt sitten tuntuu, että joutuu nostamaan kaasuapainamalla johonki lähemmäs 12L/100km, että tulee se pienehkä vääntö joka jaksaa pitää tasaisen vauhdin. :think kaikki tämä tapahtuu myös siis kierros alueilla 1000- max2000. Eli tällä pintakaasu-käyttöalueella tai miten sen sanois.

    Tuikkukin varmaan tähän osaa sanoa, että tämän on pakko olla vaan päänsisäinen juttu, koska eihän ohjelmoidessa kajota mihinkään tämmyiseen, että se voisi tuohon kaasuun tällä lailla vaikuttaa.

    Tämä on varmasti aivan järjettömän tyhmä kysymys/epäily, mutta jotenkin tosiaan ku tuntuu olevan vähän eroa... Joskus vaan liikaa miettii kaikkea, no sitä varten tämäkin foorumi on olemassa, että saa fiksummilta kysellä tyhmiä.
    Last edited by Control^; 02-02-2015, 19:24.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    Kaasupolkimen kartta on näissä jo vakiona toooodella agrssiivinen, 70% painettuna käytännössä jo pyydetään maksimia, miltei koko ajan.
    Sitä ei tarvitsemisen vuoksi tarvi muuttaa, kun ainoastaan sieltä "lätty lattiassa" kohdasta, kaikki muu voi olla tehtaan jäljiltä …
    Näin ei valitettavasti yleensä ole, vaan aivan turhaan väännellään ko. karttoja ja saadaan vaan kummallista käyttäytymistä.
    Itselläni ongelmaksi tehonnostojen jälkeen tuli tarpeeseen nähden liian aggressiivinen kaasunvaste, alkuperäisellä poljikartalla. Tai ongelma ja ongelma, mutta ketutti kylmällä autolla liiallinen kierrosherkkyys yhdistettynä kylmän laatikon luistoon.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .

    Kaasupolkimen lyhyt oppimäärä:

    Tämän ikäisissä puimureissa on kaksi ”kaasupoljinta” ohjelmassa, man ja autom.
    Kun kaasupoljinta poljetaan, välittää säätövastus asentotiedon prosentteina eculle, joka sen asennon lisäksi ottaa huomioon moottorin kierrosluvun. Suhteessa näihin kahteen tekijään, on ohjelmassa kartta, jossa se pyytää, tai vaatii itseltään vääntömomenttia.
    Kaasupolkimen kartta on näissä jo vakiona toooodella agrssiivinen, 70% painettuna käytännössä jo pyydetään maksimia, miltei koko ajan.
    Sitä ei tarvitsemisen vuoksi tarvi muuttaa, kun ainoastaan sieltä "lätty lattiassa" kohdasta, kaikki muu voi olla tehtaan jäljiltä …
    Näin ei valitettavasti yleensä ole, vaan aivan turhaan väännellään ko. karttoja ja saadaan vaan kummallista käyttäytymistä.
    Minun autossani voisi sanoa, että vääntökäyrä nousee aivan riittävän pystyyn, eikö ?
    Laitan tähän lopuksi vastaavan kuvan oman autoni valtavasta kaasupoljin muutoksesta ohjelmassa, hyvään vasteeseen tarvitaan sen polkimen kartan lisäksi paljon muutakin, mutta se on toinen juttu.

    Last edited by tuikku; 02-02-2015, 13:03.

    Leave a comment:


  • SlickT
    replied
    Minulla myös kaasu mielestäni toimii hyvin ja ei ole kulmikas. Kaasulla voi helposti "valita" kiihdytelläänkö nätisti väännöllä samalla vaihteella tai vähän enemmän painamalla pykälä pienemmälle jne...

    Leave a comment:


  • Jarppa63
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Samat havinnot Sedoxin ohjelmista, asiakkaat on raportoineet ainoastaan vaivattomammasta liikkumisesta. Esim.530d tulee vakio 535d tuntuinen käytökseltään. Ensimmäinen 535 ohjelmointi on ens viikolla, koitan muistaa raportoida.
    Ja samanlaiset kokemukset kahdesta x30d laitteesta EPDM:n ohjelmalla.
    Jarppa

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Kaasupolkimen herkkyys on ohjelmoitavissa. Ihan samalla jipolla saadaan pienitehoiset autot tuntumaan arkiajossa suorituskykyisiltä kun alakierroksilla pienellä peedaalin painalluksella kiihtyvät hyvin - mutta yllätys yllätys kaasupoljin pohjassa ei sitten "väännäkkään" juurikaan sen paremmin.
    Viime kesänä ohjelmoinnin jälkeen huomasin tehojen nosto muutti kaasupoljinta liian herkäksi joten sen toimintaa muokattiin allekirjoittaneen toivomusten mukaan.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Kukas sulle on tehnyt aiemmat ohjelmat?
    En itse ole noissa Karalan tekeleissä mitään muutosta havainnut kaasuun vastaavuuteen muuten kuin että auto kiihtyy paremmin koko kierrosalueella,
    ei kaasua ole tarvinut yhteään enempää painaa kuin ennenkään eikä polkimen käytöstä ole tullut mitenkään kulmikasta...
    Samat havinnot Sedoxin ohjelmista, asiakkaat on raportoineet ainoastaan vaivattomammasta liikkumisesta. Esim.530d tulee vakio 535d tuntuinen käytökseltään. Ensimmäinen 535 ohjelmointi on ens viikolla, koitan muistaa raportoida.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by 35DP View Post
    Mä ainakin ymmärrän.. edellisessä autossa kun ohjelma ajettiin sisään niin käytöksestä tuli ihan p*ska peruskäytön kannalta.. Se oli joko tai. Käytännön ajossa kun perusliikenteessä tarvii just sen "puoli senttiä" ja jos painat enemmän niin hyvällä tsäkällä onkin jo pienempi lootassa sisällä ja hyökitäänkin eteenpäin... helevetin tyylikästä jossain ruuhkissa Tyhmältäkin se tuntui ettei liiku koska tehoa ja vääntöä pitäisi olla vaikka muille jakaa..

    Siksi hiukan arvuuttelen ohjelmaa tähän nykyiseen. Olisi kiva testaa joku vastaava ennen seinäjoen käyntiä.. tai onko jotain että pitäisi päivitellä jotain muutakin ennen itse moottorinohjausta.. en tiedä.

    Kukas sulle on tehnyt aiemmat ohjelmat?
    En itse ole noissa Karalan tekeleissä mitään muutosta havainnut kaasuun vastaavuuteen muuten kuin että auto kiihtyy paremmin koko kierrosalueella,
    ei kaasua ole tarvinut yhteään enempää painaa kuin ennenkään eikä polkimen käytöstä ole tullut mitenkään kulmikasta...

    Leave a comment:


  • 35DP
    replied
    Originally posted by Control^ View Post

    Yksi juttu jääny vähän ihmetyttää (varmasti päänsisäinen ongelma), tuntuu siltä, että tuo auton "käyttö alue" kaasulla on jotenkin vähän pidentyny, eli miten tämän selittäisin, että ei minua ymmärretä väärin, tehot ei kyllä ole siis mihinkään voinu kadota (pikku turboa tai alipaineletkuja ajatellen), NIIN tuntuu siltä, että 50-90km/h vauhdissa joutuisi vähän enemmän kaasua painamaan, että se alkaa kiihdyttämään tai jotain alkaa ees tapahtumaan. Nyt puhutaan kuitenki ehkä siitä, että tuntuisi, että kaasua joutuu joku puolisenttiä, jos sitäkään enemmän painamaan... Kuvittelenkohan siitä syystä että se ero pintakaasulla ja itse kiihdytys kaasulla on suurempi kuin ennen tehojen kannalta.. hmm. Eli samoin myös sitten kulutus kasvaisi, jos joutuu vähän enempi painaan, että saa sitä pientä haettua vauhtia tai pysyvää vauhtia esim ylämäessä. Saakohan tästä selityksestä nyt mitää selkoa...
    Mä ainakin ymmärrän.. edellisessä autossa kun ohjelma ajettiin sisään niin käytöksestä tuli ihan p*ska peruskäytön kannalta.. Se oli joko tai. Käytännön ajossa kun perusliikenteessä tarvii just sen "puoli senttiä" ja jos painat enemmän niin hyvällä tsäkällä onkin jo pienempi lootassa sisällä ja hyökitäänkin eteenpäin... helevetin tyylikästä jossain ruuhkissa Tyhmältäkin se tuntui ettei liiku koska tehoa ja vääntöä pitäisi olla vaikka muille jakaa..

    Siksi hiukan arvuuttelen ohjelmaa tähän nykyiseen. Olisi kiva testaa joku vastaava ennen seinäjoen käyntiä.. tai onko jotain että pitäisi päivitellä jotain muutakin ennen itse moottorinohjausta.. en tiedä.
    Last edited by 35DP; 01-02-2015, 21:35.

    Leave a comment:

Working...
X