E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • böntti
    replied
    Originally posted by AiM View Post
    Ja minen tuota awd->rwd konversiota vaan voi ymmärtää... Toisinpäin kylläkin!
    Kaikki ei asu täällä napaseudulla:think.

    Leave a comment:


  • AiM
    replied
    Originally posted by Hakkapeliitta View Post
    Melkoista näpräämistä. Awd->rwd konversion jälkeen burnoutissa jotain paskaksi,
    Ja minen tuota awd->rwd konversiota vaan voi ymmärtää... Toisinpäin kylläkin!

    Leave a comment:


  • Hakkapeliitta
    replied
    Melkoista näpräämistä. Awd->rwd konversion jälkeen burnoutissa jotain paskaksi,

    Leave a comment:


  • Arnolds
    replied
    Originally posted by ///THe View Post
    Hyvin tuntuu hakkapeliitoilla sysäävän ihan piha-aituuksessa.
    Mä tiedän sen piha-aitauksen.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied

    Leave a comment:


  • ///THe
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Määränsäädin riittää noin 540hv vauhtiin, on kokeiltu, mersussa samanlainen.
    110 vakiopumppu riitti 490hv takarattailta.
    Eli limiitissä kaiken puolin ollaan nyt.
    Kyllä kyllä. Onhan se pidemmässä juoksussa selvää, että mitä lähempänä maksimituottoa koko ajan ollaan, niin vaara tulla paineen pudotuksia kasvaa. Sen vuoksi iskutilavuutta olisi hyvä saada pumppuun lisää. Näyttää muuten olevan istutettu isommalla halkaisijalla olevia mäntiäkin noihin pumppuihin.

    Originally posted by tuikku View Post
    Vähän pidemmällä, aidatulla pihalla koemielessä kaikki avusteet päällä ja nastarenkailla, sen kummemmin temppuilematta 0-200 noin 16s.
    Hyvin tuntuu hakkapeliitoilla sysäävän ihan piha-aituuksessa.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Määränsäädin riittää noin 540hv vauhtiin, on kokeiltu, mersussa samanlainen.
    110 vakiopumppu riitti 490hv takarattailta.
    Eli limiitissä kaiken puolin ollaan nyt.

    Vähän pidemmällä, aidatulla pihalla koemielessä kaikki avusteet päällä ja nastarenkailla, sen kummemmin temppuilematta 0-200 noin 16s.

    Leave a comment:


  • ///THe
    replied
    Tuli itselläkin tutkailtua internetin ihmeellistä maailmaa ja noihin cumminsin sekä duramaxin CP3 pumppuihin tuntuu olevan paljon tarjolla stroke akselia aina 12mm iskulle saakka. Vakio 8.2mm iskusta kasvatus 10mm iskuun pitäisi toimia täysin boschin alkuperäisosilla. Ovat sitten madaltaneet noita mäntien lakia, jotta männän laki pysyy pidentyneen iskun myötä samalla tasolla. Akselit ei ilmeisesti käy pituutensa puolesta näihin r90 pumppuihin, niinkuin AIM mainitsikin jo aiemmin. Taitaa olla tuo perusympyrän pienemmäksi sorvaus ja kolmiopalan holkitus helpoiten toteutettavissa, jos näihin ei kerta valmiita store akseleita löydy.

    Paljon löytyi juttua myös kanavien/reikien suurentamisesta/määränsäätimen modaamisesta, jotta pumpun sylintereihin saadaan parempi täyttö. Varmaankin jo tällä operaatiolla saisi tuottoa sen verta lisää, että 500hv menis solenoidisuuttimien kanssa rikki...
    Last edited by ///THe; 02-01-2016, 07:16.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by hatemi View Post
    Oisko tuplapumppu kuitenkin se helpompi vaihtoehto.
    En usko.
    Olen tässä kuutioinut tilannetta ja tullut siihen tulokseen, että joko muutos tehdään, niin kuin alun perin kaavailin, toiselle puolen akselia lisätään ainetta ja toiselta poistetaan.
    Tai toinen vaihtoehto tuntuisi nyt helpommalta. Kolmio holkitetaan ja laitetaan sisään uusi, noin 2mm pienempi laakeri. Nokka-akselin ympyrää vain hiotaan, niin että se sopii uuteen, holkitettuun pesäänsä. Tämä voisi olla kestävämpikin, ainakin tuntuu halvemmalta. Hyvällä tuurilla voisi löytyä sopivasti paksumpirunkoinen (pinnoitettua terästä ?) laakeri, joka kolmioon upotetaan, ei tartteis holkkiakaan. Mitta ei ole niin tarkka edes, jotain 1,5 - 2mm välille, kun tuotonlisä ei ole niin nöpön nuukaa näille suuttimille, riittää varmaan.

    Minusta tärkeää olisi nyt löytää kaikin puolin sopiva formaatti, jota voi sitten soveltaa tarpeen tai extriimin mukaan.

    Taidan kallistua tuon jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen, ellei jollain ole parempaa ajatusta aiheeseen.
    Tietty, konepajojen sana tietyllä tapaa ratkaisee.

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Oisko tuplapumppu kuitenkin se helpompi vaihtoehto.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Eikö tuohon voisi koneistaa pienemmän rattaan jakopäälle ja sillä saada tuottoja ylemmäs?

    Leave a comment:


  • 530Da03
    replied
    Tuo täyttäminen kuullostaa kalliilta ratkaisulta. Entäs jos asiaa lähtisi ajattelemaan niin, että pienentäisi tuota akselin halkaisijaa sen 2mm tuosta kolmiopalan kohdalta, siten että hioisi sitä eniten tuolta "matalalta puolelta" ja tuolta nokalta ei ottaisi pois kuin sen mitä tarve vaatii että tulee varmasti pyöreä. Sen jälkeen holkittaisi tuon kolmiopalan reijän 2mm pienemmäksi. Sitten vain tuota kolmiopalaa madaltaisi sen verran ettei männät pohjaa.

    Tämän tekniikan yksi huonopuolihan olisi se että iskunpituus ei kasvaisi kuin tuon 2mm. Kun taas täyttämällä sitä pystyisi kasvattamaan yhteensä 4mm.

    Voisi kuitenkin kuvitella että tähän muutokseen pystyy kaikki jotka voivat nokka-akseleita hioa/pinnoittaa.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Jos halutaan männän laen pysyvän samalla korkeudella tuossa lienee 2 vaihtoehtoa
    - epäkeskon "viilaaminen"
    - männän lyhentäminen

    Kuinka pitkä tuo sylinterin alaosa on? nyt kun iskunpituus kasvaa niin onko vaarana että mäntä voisi tipahtaa "sylinteristä alakuolokohdassa"? Eikös jossain VW pumpussa ollut tämmöistä ongelmaa ihan vakionakin? Vai oliko se että mäntä pääsi pyörähtämään poikittain?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Kylläkyllä ...
    Huomaampa kirjoittaneeni tuon iskunpituus kohdan huonosti.
    ///The oli kuitenkin osannut "rivien" välistä lukea, eli mäntiä ei nostateta yhtään korkeammalle, vaan isku lähtee "alempaa", tämä vaatii sen lisäksi että suurempi epäkeskeisyys sen jo luontojaan tekee, niin siihen kolmion tasasivuihin tehtävän muutoksen - tai tieten, voisihan sen mitata jääkö sinne hattuun tilaa, että tarviiko edes hommaan ruveta. Mutta alun perin siis ajattelin pelata varman päälle ja rajoittaa sen nousun ylhäällä vakioksi.

    Pakopaine on nyt kyllä aivan sopivalla tasolla.
    Hukkaportti on vakio ja ahtopaine pysyy halutulla tasolla, ilman ongelmia.
    Savua ei tule.
    Nämä on ihan hyviä indikaattoreita asialle.
    Melkein sanoisin, ettei näistä toinna pakopaineita mittailla, tämmöisessä tuplaturbopaketissa sitä on kuitenkin järkyttävästi, varsinkin vakiossa. Jo se, ettei ahdot tahdo pysyä kurissa millään, kertoo sen. Muutoksen jälkeen pysyy.
    En ole ollenkaan varma, haluanko edes tietää, siitä kun aina tulee vaan pahalle päälle.
    Vnt-ahdinmuutoksessa pakopaine pysyy hyvin kurissa, jopa erinomaisella tasolla sillä ~2,2-2,4bar ahtopaineella, luokkaa ~ kilon päälle ahtojen, se on näille suorasuihkareille aivan hyvä taso.

    Näissä vanhemmissa suuttimet hetikohta viiden sadan jälkeen loppuu, se on varmaa. Piezoissa lähelle sata heppaa vielä varaa voisi olla. Niillä sitten saakin ahdinmuutoksesta puristettua kaiken irti. Aika varmaan näyttää, että mikä se sitten on, mutta veikkaan jonnekkin 520-540 väliin.

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Jäi vähän epäselväksi, että miten tuo muutos siis on toteutettavissa? Jotenkin miun järki sanoo, että, jos tuota epäkeskeisyyttä lisätään (saadaan iskua lisää) mäntä nousee ylemmäs?
    Juu, mustakin iskuu pitää lisätä molempiin suuntiin, kun siinä on tuo mäntien ja akselin välissä oleva kikkula tai sitten molemmat suunnitella ihan uusiksi + kuinka paljon männät pystyy avautumaan/sulkeutumaan.

    Kyllä meillä tavara nyt pitäisi johonkin riittää. Tuo pakopuoli enemmän se ongelma. Tuikku voisi yrittää saada pakopaineet mitattua, vaikka egr holesta. Näkee, että riittääkö tuo turbon muokkaus jo, vai jääkö Wastegate vieläkin liian pieneksi. Voisin itellenk rakentaa jonkun laipan siihen niin saa vastinearvon vakiokilkkeistä.

    Leave a comment:

Working...
X