F10\F11 tehonlisäykset

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tuikku
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Onko sitten niin että on monta tapaa päästä samaan lopputulokseen kun olen ollut huomaavinaan että monet myyjät haukkuvat muiden ohjelmia kauheaksi kuraksi ja heiltä löytyy se ainoa oikea vaihtoehto.
    No, jos samalla lopputuloksella tarkoitat tehonlisäystä.
    Niin siihen on tasan kaksi tapaa.
    Joko ymmärrät, miten ohjelma oikeasti toimii, tai lisäät suutinkarttaan ruiskutusaikaa, siinä on ne vaihtoehdot.

    Maailmanlaajuisesti arvelisin, että suhde näiden kahden "tien" välillä on sellainen, että kun Suomi jätetään välistä poikkeen, niin reilusti yli 90% on suutinkarttamiesten hallussa.
    Arvio perustuu ihan vaan hatusta tempaistuun, sekä siihen sähköpostimäärään, mikä tulee ulkomailta, kun pitäisi hiukan enemmän muuteltu auto saada pelaamaan.

    Suutinkarttamuutos kuulostaa pahalta.
    Mutta totuuden nimessä, jos tehomuutos pidetään kohtuudessa ja kun hyvin yleisesti bemareissa on suuret suuttimet ja vielä ohjelmassa on kuitenkin tilannetta korjaaviakin elementtejä - niin toimiviahan niistäkin tulee, turha sitä on yrittääkkään vääntää.

    Kun alat oikealla tavalla sitä "liian suurta" ruiskutusmäärää kuljettelemaan ohjelman läpi, niin siitä se vasta työmaa alkaa.
    Se ruiskutusmäärän nosto on moneen kertaan ja monelta kantilta estetty.
    Lisäksi ohjelmaan pitää "rakentaa" jotain lisääkin, jotta aluperin liian suuret ruiskutusmäärät voidan siellä käsitellä.
    Kunnollisen lopputuloksen aikaansaamiseen menee varsinkin alussa moninkertainen määrä aikaa verrattuna suutinkarttamuutoksiin.
    Niin että kun ohjelma tehdään suuria määriä päivittäin, niin ei ole oikein mahdollistakaan paria tuntia ensin naplata jotain ohjelmaa ja sitten vielä jälkeenpäin korjata jotain typeriä näippäilyvirheitä.

    Ala on ikäänkuin luonnollisella tavalla kehittynyt tiettyyn suuntaan - suuri volyymi - nopea palvelu - kohtuullinen tehonlisä - halpa hinta.

    ... Ja lopuksi vielä että ei meitä montaa ole Suomessakaan, jotka viittii olssin kanssa samaa ohjelmaa monta tuntia naplata.

    Leave a comment:


  • Istandam
    replied
    Minä olen kyllä sitä mieltä, että jos jollain tieto siitä että joku taho oikoo asioita noissa ohjelmissaan siitä ehdottomasti pitää puhua yleisesti. Eipä asiaan tule muutosta jos vain ollaan hiljaa ja myhäillään.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Onko sitten niin että on monta tapaa päästä samaan lopputulokseen kun olen ollut huomaavinaan että monet myyjät haukkuvat muiden ohjelmia kauheaksi kuraksi ja heiltä löytyy se ainoa oikea vaihtoehto.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    On kyllä todella mautonta solvata kenenkään tekemisiä ilman faktoja.

    Esim Makkikselle voisin sanoa, viime vuonna n. 200kpl ohjelmoitua autoa joista 90% BMW merkkisiä, dpft suurimmassa osassa paikallaan ja osalla ajettu 100k ohjelmoinnin jälkeen ilman mitään dpf tukkeutumisia tai muitakaan murheita. Sama tuo paljon puhuttu kulutus, niin ne jotka sitä on vaivautunut mittailemaan, ne on kyllä pudonnut sanoo se mittaristo mitä tahansa.

    Sutta tulee jokaisella tekijällä, varmasti myös jokaisella "luotettavaksi" merkitsemälläsi ohjelmoijalla. Tärkein on se miten sen asian hoitaa kuntoon. Esim tuo paljon puhuttu vikataulukoiden alasveto, sattuu sitä paremmassakin piireissä.. Yhdelläkään noista isoista taloista tulevalla softalla ei ole vain yhtä softan ruuvaajaa, vaan niitä on parhaimmillaankymmeniä, joskus menee kerralla nappiin ja joskus vaaditaan useampikin testi ennenkuin voi olla tyytyväinen. Homman ydin on sen auton kunnolla testaaminen ennen ja jälkeen ohjelmoinnin.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Joo, Akin kanssa samoilla linjoilla.
    Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan ja keskikitytään vaan toisten morkkaamisien sijaan omien juttujen hoitamisiin.
    Kyllä tänne kaikki sovussa mahdutaan.
    Toiset haluaa toisenlaisia ohjelmia ja toiset sitten toisenlaisia - kumpi se sitten on parempi ... vai kaurapuuro.

    Leave a comment:


  • Turbotehoa
    replied
    Ohjelmista...

    En yleensä Foorumeilla kirjoittele, koska siihen palaa arvokasta työaikaa ja aiheista voidaan keskustella loputtomasti ilman, että saadaan mitään absoluuttista totuttaa esiin ja niin taitaa käydä tässäkin...

    Osa palveluntarjoajista käyttää Foorumia "mainoskanavanaan" ja heittää kommetteja, mitkä eivät ihan kaikilta osin pidä paikkaansa.

    Esim: se että, Quantum:n ohjelmat olisivat huonosti tehtyjä.

    Quantum Tuning Ltd on 21 työntekijän ohjelmointi yritys, jonka ovat perustaneet jo 1996 alalla toimintansa aloittaneet ammattilaiset. Talo tuottaa noin 200-280 ohjelman muutosta päivässä ja toimittaa niitä yli 80 maahan. Lähes ajoneuvoon kuin ajoneuvoon. Omistajat ovat lisäksi BMW harrastajia ja mm. käyttöautoina toimii X6:n tekee useamman BMW virityspajan kanssa UK:ssa yhteistyötä. Suomessa Quantum on vielä aika tuntematon yritys, mutta allallaan yksi isoimmista euroopassa.

    Olen ohjelmoinut heidän kauttaan pelkästään yli sata BMW:tä.
    Ihan vain suutinkarttaa muuttamalla ei 525D F11:sta irtoa yli 100 hv ja 200 Nm lisää takapyöriltä (W Dynon rullilla testattu...)

    Jos jollain on kyseenalaiseksi epäilemä takuuvarmasti Quantum:n tekemä ohjelman muutos BMW:n niin olen sen siis todella halukas näkemään. Saa lähettää filet sähköpostilla...otetaan kolmas puolueeton tutkija asialle ja katsotaan onko ohjelmamuutos laadukas vai ei.

    Kaikki muu on pelkkää spekulointia.

    Omaan viralliset Master laitteet ja voin siis ladata kenen ohjelmantekijän tahansa tekemän ohjelman muutoksen. Teen yhteistyötä myös mm. CDI Tuikun kanssa ja ei voi moittia => Voimaa tulee takuulla.

    Sitten mitä tulee suutinkartan ja kulutusmittarin näyttämään niin asia ei ole itodellakaan noin yksinkertainen. Uutenakaan mittari ei kerro absoluuttista totuutta (voi tarkistaa vaikka TM:stä tai omilla tutkimuksilla) eikä ohjelmointi korjaa tuota asiaa, joten parasta keino kulutuksen mittaamiseen on tankkaus ja mittaus (matkamittarin virhe huomioiden).

    Teen kaiken kokoisia ajoneuvoja mönkijöistä kuorma-autoihin. Raskaalla puolella on kulutuksella todella merkitystä, siellä onnistumiset mitataan tankkauskirjanpidosta. Voimaa pitä osata lisätä niin, että kulutus saadaan laskuun.

    Enemmänkin olisin huolissani EGR:n poiston vaikutuksesta (lämpötilan lasku) DFP:n elinikään, kun ohjelman muutoksen.

    Mm. Eräs VAG konsernin hovivirittäjänä tunnettu yritys teki 2000 luvun puolivälissäkin vielä ohjelman muutoksensa tavalla, jolle tänäpäivä voidaan nauraa porukalla, mutta kalusto kesti ja toimi silti. Nykyään asiat osataan tehdä paremmin, kehitys on kehittynyt ja kehittyy halusimme tai emme, työkalut ja ohjelmat paranevat edelleenkin kokoajan.

    Aki

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    kyllähän nuo nimekkäätkin heittelevät suutinkartan yläpäähän sellasta 10-15% ylimääräistä ihan varuiksi vaan, niin en nyt väittäisi etteivät koske suutinkarttoihin...
    Ei nyt ihan "varuiksi vaan" vaan sillä on selvä merkitys sekä vaikutus. On eri asia kun koskee suutinkarttaan skaalatakseen yläpään uudestaan kun räiskii vaan varoiksi jotain sinne kun muulla konstilla ei saada tehoa nousemaan. Bemarissa jos suutinkartta loppuu 100milliin niin siihen se ruiskutuskin loppuu jos tuota ei jatka, tuohon lisää 15% niin ruiskuttaa 115milliä.

    Mahdottoman paljon näkee näiden isojen ohjelmistopajojen tyyliä tehdä ohjelmia, esim. suutinkartta on rakennettu tehtaalla jo 140milliin, mutta noin puolet kartasta on pakko vääntää ja kääntää lisätä tänne tuonne ja kolmanteen paikkaan lisää prosentteja. Lopputulos on, että teho nousee jonkun verran ja testeri näyttää väärin ja kulutus, yllätys yllätys tippuu... Ainakin ajotietokoneen mukaan. Mahdollisuus olisi kuitenkin rakentaa kaikki oikein, kertonee osaamisen laadusta...

    Itsellä oli N47 520d F10, josta oli otettu karkeasti 240-250hv ja lähemmäs 500Nm ja oli DPF paikoillaan ja ei milloinkaan mitään ongelmaa pöntön kanssa. Keskikulutus maantiepainotteisessa ajossa 5,5. Jos nollasi lähtiessä esim Tre - Turku niin perillä oli 4,2, vaikka tuo lyhyt pyrähdys nyt ei kerro mitään. Miksi tuosta olisi tarvinnut pönttö nyppiä pois? Juuri tein vanhan taksin 380tkm ajettu ja pönttö jäi sinnekin ja rääkkäyksen jälkeen kaikki kunnossa edelleen.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    kyllähän nuo nimekkäätkin heittelevät suutinkartan yläpäähän sellasta 10-15% ylimääräistä ihan varuiksi vaan, niin en nyt väittäisi etteivät koske suutinkarttoihin... toki se on vähän eri juttu kuin koko suutinkartan puukottaminen joka on rinnastettavissa samaan mitä esim. railpaineen huijausboksit tekevät, eli ecu ei missään vaiheessa tiedä mitä oikeasti on meneillään.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by H3nu View Post
    Tyylikäs F10
    Kaikki varmasti uskoo, että ajotietokoneesi on näyttänyt 3.8l/100km, mutta todellinen kulutus se varmastikaan ei ole
    Kiitoksia
    Siksi sanoinkin "Uskokoon ken tahtoo". Mutta kun tuollaisella ajelee tasaista 80kmh ajoa niin eipä se kyllä hirveästi enempää kuluta, jos nyt vaikka vertaa tankattua määrää ja ajettuja kilometrejä.
    Mulle se nyt on sinänsä yksi hailee paljonko auto kuluttaa kun kilometrejä tulee niin vähän

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by H3nu View Post
    Tyylikäs F10
    Kaikki varmasti uskoo, että ajotietokoneesi on näyttänyt 3.8l/100km, mutta todellinen kulutus se varmastikaan ei ole
    Ja mikäli VolvoTdi:n puheita on uskominen Quantumin ohjelmista niin näin se asia myös menee.

    Mikäli ohjelmassa on väännelty suutinkarttoja, se vääristää myös ajotietokoneen lukemia. Mikäli VolvoTdi:tä on uskomista niin Sedox, Quantum sekä Celtic Tuning tekee juuri näitä ja näiden tekijöiden ohjelmat vääristää ajotietokoneen kulutuslukemia sekä vahingoittaa Dpf:ää, joten mikäli näiden tekijöiden ohjelmat laittaa autoonsa kannattaa samalla kertaa myös se dpf tyhjätä koska se on jonkin ajan päästä edessä kuitenkin.

    Ja tässä muutama ohjelman tekijä jotka eivät vääntele suutinkarttoja, livedata näyttää todellisuutta kuten ajotietokoneen lukematkin ja dpf poltot osaa toimia oikein yms.
    Eli ainakin Aj-tech, Tuikku, VolvoTdi. Tätä listaa saa kasvattaa jos joku tietää lisää suutinkarttoja vääntämättömiä tekijöitä.

    Leave a comment:


  • H3nu
    replied
    Tyylikäs F10
    Kaikki varmasti uskoo, että ajotietokoneesi on näyttänyt 3.8l/100km, mutta todellinen kulutus se varmastikaan ei ole

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by Henkka76 View Post
    Minkälaisia kokemuksia Spetkellä on 520d ohjelmoinnista? Kuinka auto muuttui ja millainen on vaikutus esim. ohituskiihtyvyyteen? Myös muiden omakohtaiset kokemukset f10/f11 korisista 520d ohjelmoinneista kiinnostaa. Niistä on aika vähän löytynyt kirjoittelua. Itselläni f11 ja hieman kutittelisi tuo ohjelmointi. Rakettiahan siitä ei saa mutta ehkä kuitenkin jotain uusia tuntemuksia.:think
    Juu tuossa Harrin autossa oli hieman miedompi Stage2 softa 220hv / 440Nm.
    Tuossa omassa on stage3 231hv / 475Nm. Käytännön ero on aika marginaalinen kuitenkin noiden kahden välillä.
    Kyllä tuo auton käytös ja luonne muuttuu todella paljon parempaan suuntaan. 8 vaihteisen automaatin avulla / sport puolella suorituskyky taajama ajossa on mielestäni jopa E60 530D parempi ja huomattavasti "agressiivisempi". Moottoritiellä isoissa nopeuksissa toki vanhempi / isompi E60 vie varmasti voiton, vaikka eipä sielläkään isoja eroja tule. Nämä ajatukset perustuvat minun näkemyksiini joidenkin satojen tai tuhansien lastutettujen ja vakio autojen ratissa istuneena. Eivät siis mihinkään mitattuun tietoon.
    DPF kenno on myös poistettu lähes kaikista vähääkään enempi ajetuista autoista joita on minun kauttani optimoitu. Osa virittäjistä väittää kovasti ettei kennoa tarvitse tai pidä poistaa ja heillä on siihen varmasti omat näkemyksensä. Osalle softassa on parempi kate kun ei tarvitse nähdä suurempaa vaivaa DPF poistoon, riittää pelkkä tehonlisä eivätkä läheskään kaikki sepät halua tehdä fyysistä likaista työtä ja korjailla katkenneita pultteja, tms. mutta ei tuosta sen enempää. Minun näkemykseni on, että PDF pois ja uudet softat sisään. Takuulla tulee vastinetta rahalle

    PS: Uskokoon ken tahtoo mutta ajelin tuolla omalla kokeeksi vakio 17" kumeilla noin 500km parin päivän aikana ja keskikulutukseksi tuli ajotietokoneen mukaan 3.8l / 100km. Nyt 20" kumeilla seka ajossa kulutus on vakiintunut pitkällä aikajänteellä 5.6L / 100km. Mielestäni erittäin hyvät arvot.

    Tuossa nyt jotakin näkemyksiä paljon parjatun pikku moottorin virittämisestä. Joku voisi vaikka ostaa tämän pois niin voisi kehitellä jotain uutta

    Bemmis 003.2 by Bemu Expert, on Flickr

    FB_IMG_1472966228645 by Bemu Expert, on Flickr

    Bemmis 016 by Bemu Expert, on Flickr

    Leave a comment:


  • hj325hml
    replied
    Originally posted by Henkka76 View Post
    Minkälaisia kokemuksia Spetkellä on 520d ohjelmoinnista? Kuinka auto muuttui ja millainen on vaikutus esim. ohituskiihtyvyyteen? Myös muiden omakohtaiset kokemukset f10/f11 korisista 520d ohjelmoinneista kiinnostaa. Niistä on aika vähän löytynyt kirjoittelua. Itselläni f11 ja hieman kutittelisi tuo ohjelmointi. Rakettiahan siitä ei saa mutta ehkä kuitenkin jotain uusia tuntemuksia.:think

    Itsellä oli välissä tuollainen 520:n, samassa paikassa ohjelmoitu mutta hieman maltillisemmalla softalla kuin spetkellä. Kyllähän se melkein "pakollinen" on tuohon, antaa kivan kaasuvasteen ja heti alhaalta alkaa vetään kivasti. Ihan riittävät tehot ripeisiin ohituksiin ja menee kulutuksen puolesta ihan hajuilla.

    Leave a comment:


  • Henkka76
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Oma F10 520D 2012vm DPF / EGR poissa antoi 231hv / 475Nm Quantum softalla päästölukemat 0.27 kahdella polkaisulla.
    Minkälaisia kokemuksia Spetkellä on 520d ohjelmoinnista? Kuinka auto muuttui ja millainen on vaikutus esim. ohituskiihtyvyyteen? Myös muiden omakohtaiset kokemukset f10/f11 korisista 520d ohjelmoinneista kiinnostaa. Niistä on aika vähän löytynyt kirjoittelua. Itselläni f11 ja hieman kutittelisi tuo ohjelmointi. Rakettiahan siitä ei saa mutta ehkä kuitenkin jotain uusia tuntemuksia.:think

    Leave a comment:


  • Atom
    replied
    Pahin savuttaja on volkkarin 1.9tdi. Tänään kävi päästömittauksessa vakio 2005 passat 1.9tdi 150tkm ajettu savut 1.5 vanha raja 2.00 uusi 1.00 kolmosessa oli dpffän kanssa 0,01.

    Leave a comment:

Working...
X