Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorbit
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 50
    • Tuusula, Finland

    Originally posted by makebm5 View Post
    Minkälaisella toleranssilla nuo sport displayt näyttää oikeita lukemia?

    Ihan minkälaisella toleranssilla sen halutaan näyttävän. Sport Display kalibrointi on moottorinohjainlaitteessa. Hyvin viitteellinen näyttö, jonka lukemia on helppo vääristellä. Viihdearvoa niillä toki on.

    Comment

    • Motorbit
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 50
      • Tuusula, Finland

      Originally posted by rizzo View Post
      Päivän dumbass-kysymys:

      Miten voin tarkastaa onko auto ohjelmoitu? Löytyy Carly ja sillähän näkee livedataa, mutta mitä seurata ja mitä arvoja sieltä tulee vakiona vs softa?

      Mutuilen että ahtopaine ja syötöt?

      Moottorivääntö olisi helpoin mutta en ole varma mitä live dataa Carly näyttää. Seuraavaksi varmin on ruiskutusmäärä (injection quantity mg/stroke).

      Ahtopainetieto ei kerro juuri mitään. Sinunkin F11 530xd mallissa pysytytään tekemään 290-300 hv vakioahtopaineella. Lisäksi jo vakio-ohjelma sallii poikkeamaa ahtopaineeseen joten et voi olla varma onko se vain "säätömarginaalia" vai todellinen karttamuutos.



      Voit myös tarkistaa mikä on kiihdytyksessä saavutettu maks. railpaine eli actual railpressure. Se pitäisi olla hyvin tarkkaan 1800 bar korkeilla kierroksilla kuormituksessa (kiihdytys).

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        Originally posted by Motorbit View Post
        Moottorivääntö olisi helpoin mutta en ole varma mitä live dataa Carly näyttää. Seuraavaksi varmin on ruiskutusmäärä (injection quantity mg/stroke).

        Ahtopainetieto ei kerro juuri mitään. Sinunkin F11 530xd mallissa pysytytään tekemään 290-300 hv vakioahtopaineella. Lisäksi jo vakio-ohjelma sallii poikkeamaa ahtopaineeseen joten et voi olla varma onko se vain "säätömarginaalia" vai todellinen karttamuutos.



        Voit myös tarkistaa mikä on kiihdytyksessä saavutettu maks. railpaine eli actual railpressure. Se pitäisi olla hyvin tarkkaan 1800 bar korkeilla kierroksilla kuormituksessa (kiihdytys).
        Olen eri mieltä, koska jos suutinkarttaa on väännelty niin väännöt näyttää vakiota sekä ruiskutusmäärä. Yleensä nämä vääntelijät kuitenkin osaavat sinne ahtoja tunkea vähintään 0,2bar mikä taas ei varmasti ole vakio-ohjelman minkään säädön poikkeama.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5152
          • Kouvola, Savisto

          Originally posted by VolvoTDi View Post
          Olen eri mieltä, koska jos suutinkarttaa on väännelty niin väännöt näyttää vakiota sekä ruiskutusmäärä. Yleensä nämä vääntelijät kuitenkin osaavat sinne ahtoja tunkea vähintään 0,2bar mikä taas ei varmasti ole vakio-ohjelman minkään säädön poikkeama.

          Eikös yleensä livedatasta pysty näkemään myös pyydetyn ahtopaineen eikä vain toteutunutta??
          Joten kannattaa seurata tässä tapauksessa sitä pyydettyä painetta.
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            Originally posted by makkis View Post
            Eikös yleensä livedatasta pysty näkemään myös pyydetyn ahtopaineen eikä vain toteutunutta??
            Joten kannattaa seurata tässä tapauksessa sitä pyydettyä painetta.
            Niin tosiaan totta tämäkin. Kuitenkin näillä bluetooth palikoilla (mitä 90% porukka tuntuu käyttävän) tahtoo olla suht niukat otannat, jolloin sitä pyyntiä siellä ei ole.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • rizzo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2007
              • 5418
              • Oulu

              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Niin tosiaan totta tämäkin. Kuitenkin näillä bluetooth palikoilla (mitä 90% porukka tuntuu käyttävän) tahtoo olla suht niukat otannat, jolloin sitä pyyntiä siellä ei ole.
              Löytyy ripulicarlysta tuo, ihme ja kumma. Myös vääntö näkyy, nopeasti testailin että sitä en saanut yli 540 tms nousemaan, eli sen mukaan voisi olla vakio.

              Mutta siis, mitä sen pitäisi näyttää vakiona vs ohjelmoitu?

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                Originally posted by rizzo View Post
                Löytyy ripulicarlysta tuo, ihme ja kumma. Myös vääntö näkyy, nopeasti testailin että sitä en saanut yli 540 tms nousemaan, eli sen mukaan voisi olla vakio.

                Mutta siis, mitä sen pitäisi näyttää vakiona vs ohjelmoitu?
                Moni softa näyttää tuon väärin jotta ei tarvitse ruveta laatikon softaa muokkaamaan.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Motorbit
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 50
                  • Tuusula, Finland

                  Originally posted by VolvoTDi View Post
                  Olen eri mieltä, koska jos suutinkarttaa on väännelty niin väännöt näyttää vakiota sekä ruiskutusmäärä. Yleensä nämä vääntelijät kuitenkin osaavat sinne ahtoja tunkea vähintään 0,2bar mikä taas ei varmasti ole vakio-ohjelman minkään säädön poikkeama.

                  Varmasti voi olla suutinkarttaakin väännelty mutta pelkällä suutinkartan vääntelyllä en ole nähnyt 14 vuoden aikana ainuttakaan ohjelmatuninkia tehdyksi, aina on ollut myös vääntölimiterien muutokset. Väitän että ainakin 99,5% tapauksissa ohjelmassa on muokattu myös moottorivääntölimiterit, oli tekijä kuka tahansa.

                  Mitä tulee tuohon kysyjän F11 530xd asiaan. Kyseinen moottori tuottaa vakiona n. 530-540 Nm mitattua vääntöä kierrosalueella 1900-2600 1/min. Tällöin ruiskutusmäärä on yleesä noin 57-58 mg/Hub. Marginaalisia eroja voi olla eri ohjelmapäivitysversioissa mutta suuruusluokka on tuon kaltaista. Ohjelmoituna ruiskutusmäärä on tavoitellusta väännöstä riippunen luokkaa 75-80 mg/Hub.

                  Oletetaan että virittäjä on päätynyt ratkaisuun että ei muokkaa mitään muuta kuin tätä yhtä karttaa, sitä mainitsemaasi "suutinkarttaa". Jos joku haluaisi vääristää ruiskutusmäärää niin paljon että esim. 78 mg/Hub toteutuisi 58 mg/Hub sijaan pelkällä huijauksella, se tarkottaisi ainakin n. 35% vääristymää, eli ainakin 35% huijausta kartan arvoihin. Se kuulostaa epäuskottavalle. Suurin huijaus minkä itse olen nähnyt BMW ohjelmissa on 24 % verran (eli ALV24...) AJ-Techin ohjelmassa ja sekin on paljon.

                  Edelleen olen sitä mieltä että helpoin ja varmin tapa todeta ohjelmaviritys on moottorin vääntöarvon tai ruiskutusmäärän tarkistaminen maksimiväännön aikana.

                  Ahtopaine. Vakio-ohjelma voi helposti sallia hetkellisen 200 mbar (0,2 bar) ahtopoikkeaman. Etenkin tien päällä logeja ottaessa vedot on yleensä niin lyhyitä että, poikkeamat korostuu helpommin kuin vaikkapa 6. vaihteen pitkässä dynovedossa tasaisella kuormituksella.


                  Originally posted by makkis View Post
                  Eikös yleensä livedatasta pysty näkemään myös pyydetyn ahtopaineen eikä vain toteutunutta??
                  Joten kannattaa seurata tässä tapauksessa sitä pyydettyä painetta.
                  Näin on, ohjearvo on se mitä ECU lukee kartasta + korjaukset, eli se mitä ECU pyrkii VNT säädön kautta toteuttamaan. Mitattu (todellinen, actual) on se mitä toteutuu. Edelleen pitää tietää mikä ohjearvon kuuluu olla, sen näkee vain ohjelmasta.

                  Comment

                  • Motorbit
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 50
                    • Tuusula, Finland

                    Originally posted by rizzo View Post
                    Löytyy ripulicarlysta tuo, ihme ja kumma. Myös vääntö näkyy, nopeasti testailin että sitä en saanut yli 540 tms nousemaan, eli sen mukaan voisi olla vakio.

                    Mutta siis, mitä sen pitäisi näyttää vakiona vs ohjelmoitu?

                    540 Nm kuulostaa hyvin vakiolle. Tarkista myös ruiskutusmäärä (injection quantity, actual) mg/stroke, mg/Hub, mm3/stroke tjsp. jos Carly näyttää.

                    Koita saada 3-4. vaihteella "väännättämällä" lukema n. 2000-2200 1/min kohdalta ja vielä 3800-4000 1/min kohdalta.
                    Last edited by Motorbit; 23-02-2020, 15:43. Reason: edit, typo

                    Comment

                    • Tikii
                      Newbiemmer
                      • May 2019
                      • 17
                      • Vantaa

                      Morjens! Millaista softaa suosittelisitte N47 koneelle (N47-D20C 135kW F11 520d)?

                      Olisiko jollain pienillä muutoksilla saatavilla lisää tehoa irti tuosta pannusta?
                      Kone on tällä hetkellä muutenkin auki.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6745
                        • PK-seutu

                        Originally posted by Tikii View Post
                        Morjens! Millaista softaa suosittelisitte N47 koneelle (N47-D20C 135kW F11 520d)?

                        Olisiko jollain pienillä muutoksilla saatavilla lisää tehoa irti tuosta pannusta?
                        Kone on tällä hetkellä muutenkin auki.
                        En kiusaisi heikkoa jakopäätä millään virityksillä, mutta jos pakko laittaa niin miksei joku mieto "stage1" eli 200hp tai juuri ja juuri yli? Toisi varmasti selkeän muutoksen, muttei liikaa kuormittaisi tekniikkaa.
                        Last edited by pyroz; 24-02-2020, 11:51.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • Patomursu
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2019
                          • 34
                          • Vantaa

                          Originally posted by pyroz View Post
                          En kiusaisi heikkoa jakopäätä millään virityksillä, mutta jos pakko laittaa niin miksei joku mieti "stage1" eli 200hp tai juuri ja juuri yli? Toisi varmasti selkeän muutoksen, muttei liikaa kuormittaisi tekniikkaa.
                          Kai se ketju tehon kestää, mutta ei tyhjäkäyntiä ja pitkiä öljynvaihto välejä? Sama ketju kutoskoneissakin.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6745
                            • PK-seutu

                            Originally posted by Patomursu View Post
                            Kai se ketju tehon kestää, mutta ei tyhjäkäyntiä ja pitkiä öljynvaihto välejä? Sama ketju kutoskoneissakin.
                            Eihän se kestä edes tiukkaa ilmettä saati virittelyjä. Nämä on näitä. Mielipidejuttuja ja riskinhallintaa. Itse en ottaisi kaikkea irti mitä bittinikkarit sieltä saa kiusattua ulos.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2230
                              • Vantaa

                              Eipä se ketjun kestäminen mielipide juttu ole. Ei sillä ole mitään tekemistä viritysasteen kanssa.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • VolvoTDi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1576
                                • Tampere - Pori

                                Originally posted by VilleP View Post
                                Eipä se ketjun kestäminen mielipide juttu ole. Ei sillä ole mitään tekemistä viritysasteen kanssa.
                                Juuri näin, ei se ketjua katso mitä sieltä irti otetaan. Nousta 520d oikein hyvä setti 230-240hv ja 450Nm.
                                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                                Check:
                                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                                Tampere 044-5867096

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎