Fysiikan lait sanoo että se suurempi täytös nostaa syliterin painetta, joka räjähdyksen muodossa muutetaan männän/kiertokangen välityksellä liike-energiaksi. Työtahdin lopussa sylinterissä oleva paine on vakio, riippumatta työtahdin alkuvaiheen paineesta. Koska korkeampi paine->voimakkaampi palaminen->männän suurempi liike-energia. Eli se korkeampi paine muutetaan suuremmaksi liike-energiaksi. Jos paine pysyisi suhteessa samana työtahdin alku verrattuna loppuu(vakio vs viri), ei mitään viritystä tapahtuisi.
Ja diesel moottorin työtahdin sylinterin paine on +60bar ja loppupäässä lähellä 1bar. Joten tuolla 1bar paineella ei ole mitään merkitystä venttiilien kiinni pitämiseen.
Ja vaikka olisikin niin kuin kuvailit:
Jos vakiossa sylinterin paine on 60bar seoksen syttymisen jälkeen ja juuri ennen pakotahdin alkua paine on 1bar.
Sitten jos samassa suhteessa mennään vaikka 30% nostolla:
Sylinterin paine viritettyssä seoksen syttymisen jälkeen 78bar ja juuri ennen pakotahdin alkua 1.3bar.
Ei liene mitään merkitystä?
Mutta kuten sanottua, se suurempi paine muutetaan liike-energiaksi eikä sitä jää sylinteriin sen enempää kuin vakioonkaan.
Ja diesel moottorin työtahdin sylinterin paine on +60bar ja loppupäässä lähellä 1bar. Joten tuolla 1bar paineella ei ole mitään merkitystä venttiilien kiinni pitämiseen.
Ja vaikka olisikin niin kuin kuvailit:
Jos vakiossa sylinterin paine on 60bar seoksen syttymisen jälkeen ja juuri ennen pakotahdin alkua paine on 1bar.
Sitten jos samassa suhteessa mennään vaikka 30% nostolla:
Sylinterin paine viritettyssä seoksen syttymisen jälkeen 78bar ja juuri ennen pakotahdin alkua 1.3bar.
Ei liene mitään merkitystä?
Mutta kuten sanottua, se suurempi paine muutetaan liike-energiaksi eikä sitä jää sylinteriin sen enempää kuin vakioonkaan.
Comment