Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tuoasm
    replied
    Minkäslaista öljyä tuonne F10 perään voi laittaa, jokapaikassa suositellaan tuota orkkis BMW Hypoid Axle Oil G1 75W-85. Onko jotain vastaavia vähän huokeampia vaihtoehtoja? Auto 9/2011

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    4
    Originally posted by PNM2 View Post
    Ennenkuin ehdin mihinkään pajalle tutkimaan, kysytääs täältä diagnoosia: Kiihdyttäessä tuntuu tärinää, joka tuntuisi tulevan takaa. Jos ajaa täysin "sivistyneesti" tätä ei huomaa mutta esim kaasua selkeämmin painamalla tulee lievä tärinä/vapina, jota ennen ei ollut, esille.

    Autona F11 525d xDrive, ajettu 155000, jakolaatikon ja molempien perien öljyt vaihdettu noin puolitoista vuotta ja 50000km sitten. Mitäs osia tuolla kardaanissa takana oli löystymässä? Vapaalla ei tunnu mitään vaan tosiaan vaan kiihdyttäessä. Renkaina 18" Michelin Pilot Sport 4:t ja suunnattu viimeksi samat puolisentoista vuotta sitten.

    Eikös tuo liene takaperän ja apurungon välinen kumipusla, samaa etsin alkukesästä. Samalla kyllä vaihdettiin kardaanin taaempi kumilimppukin. Tuo perän pusla ei maksa juuri mitään vaihtotyöhön (400-500 €) verrattuna.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Kiihdyttäessä tuntuu tärinää, joka tuntuisi tulevan takaa. Jos ajaa täysin "sivistyneesti" tätä ei huomaa mutta esim kaasua selkeämmin painamalla tulee lievä tärinä/vapina, jota ennen ei ollut, esille.
    Kardaania pohdin itsekin, josko sitä olisi kiinnityksineen tarpeen vilkaista?

    Voithan kokeilumielessä napata myös jakolaatikon pois käytöstä ja kuulostella muuttuuko tilanne takavetoisena mihinkään vastaavassa koeajossa?

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Voiko F11 takapenkin keskimmäistä niskatukea nostaa ollenkaan, vai onko ainoastaan tuo ylöstaitto mahdollisuus?
    Niskatuesta löytyy kyllä sama nappi josta lasketaan niskatukea kuin reunapenkeillä.
    Niskatuki ei kuitenkaan liiku ylös eikä alas :think

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Ennenkuin ehdin mihinkään pajalle tutkimaan, kysytääs täältä diagnoosia: Kiihdyttäessä tuntuu tärinää, joka tuntuisi tulevan takaa. Jos ajaa täysin "sivistyneesti" tätä ei huomaa mutta esim kaasua selkeämmin painamalla tulee lievä tärinä/vapina, jota ennen ei ollut, esille.

    Autona F11 525d xDrive, ajettu 155000, jakolaatikon ja molempien perien öljyt vaihdettu noin puolitoista vuotta ja 50000km sitten. Mitäs osia tuolla kardaanissa takana oli löystymässä? Vapaalla ei tunnu mitään vaan tosiaan vaan kiihdyttäessä. Renkaina 18" Michelin Pilot Sport 4:t ja suunnattu viimeksi samat puolisentoista vuotta sitten.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Onko näissä joku järjestelmä joka sadekelillä jarruttelee välillä itsekseen?
    Mikäli autossa on aktiivivakkari, niin DSC-yksikkö kuivaa jarrulevyjä ainakin sateella (pyyhkijät käytössä), mutta kuivalla ilmalla ei taida tehdä tuota.

    Hyvä tarkistaa jarrut, ettei johdu laahaavista osista?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Sanokaas joku muuten mistä tarkalleen ottaen johtuu ahtimen ääntäminen kylmänä? Monessa autossa ilmiön huomaa selvästi...
    Oma näkemys on, että kyse on osien lämpölaajenemiseen liittyvästä ilmiöstä. Kuluessaan ahtimen rakenteisiin syntyy välystä, joka kasvaa kun rakenteiden lämpötila on alhaisempi. Tämä suurentunut välys aiheuttaa ahtimen liikkuvien osien läpi kulkevaan ilmaan värähtelyjä, joka on ihmiskorvalla aistittavissa taajuudeltaan korkeampana äänenä. Tyypillisesti kun kylmällä moottorilla lähdetään liikkeelle ja ahdin herää. Vastaavasti ahtimen lämmetessä värähtelyt ja siten äänen taajuus muuttuu ja usein häviää, kunnes ahdin alkaa väliaineen (ilman) värähtelyyn vaikuttavien rakenteidensa osalta olla sen verran kulunut, ettei ääni enää katoa, vaan lähinnä taajuus hieman muuttuu ahtimen lämmetessä.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Onko näissä joku järjestelmä joka sadekelillä jarruttelee välillä itsekseen?
    joskus tuntuu meno aika nihkeeltä?
    jos on niin saako koodattua pois? onko jotain haittaa?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Samassa uskossa ollaan täälläkin. Mulla on toinen vaihdettu ennen sataatonnia ja toisen hajoamista ns odotellaan. Olisko sulla muuta mutua, millaisilla kilsoilla näitä vaihdetaan ja onko toinen vikaherkempi kuin toinen tms? Lähinnä tässä auton tulevaisuutta mietin eli mihin kannattaa varautua vai otetaanko 530d/535d jo suoraan tilalle.
    En osaa sanoa koska hajoaa tai onko korvausahtimet sen kestävempiä. Asiaan vaikuttanee moni asia mutta itsellä on sattunut vain silmiin sekä suomessa että saksassa että näitä ahtimia on mennyt jonkinverran rikki ja ilmiö lienee tuntemattomampi esim 530d:n kohdalla. En tiedä onko esim 535d:ssä mennyt ahtimia. Kait ilmeisesti joitain... Täälläkin oli jossain vaiheessa se keissi missä pienemmän ahtimen akseli oli mennyt poikki. Miten oma ahtimesi rikkoontui?

    Ahtimen puolesta lienee tärkeää että sekä itse ahdin että öljyt ovat lämpöiset ennenkuin autolle annetaan happea.

    Sanokaas joku muuten mistä tarkalleen ottaen johtuu ahtimen ääntäminen kylmänä? Monessa autossa ilmiön huomaa selvästi...

    Leave a comment:


  • Sisäänajettu
    replied
    Edellinen 123da, jossa sama motti käsittääkseni niin 212tkm alkuperäisillä turboilla lähti

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by touring39 View Post
    Meiltä lähti n parisataatuhatta ajettuna kys. kampe alkuperäisillä turboilla pari vuotta sitten. Että ei kai ne nyt kaikki satkussa pamahda...
    Oma 525 twinturbo 237tkm ja alkuperäiset ahtimet...

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Samassa uskossa ollaan täälläkin. Mulla on toinen vaihdettu ennen sataatonnia ja toisen hajoamista ns odotellaan. Olisko sulla muuta mutua, millaisilla kilsoilla näitä vaihdetaan ja onko toinen vikaherkempi kuin toinen tms? Lähinnä tässä auton tulevaisuutta mietin eli mihin kannattaa varautua vai otetaanko 530d/535d jo suoraan tilalle.
    Meiltä lähti n parisataatuhatta ajettuna kys. kampe alkuperäisillä turboilla pari vuotta sitten. Että ei kai ne nyt kaikki satkussa pamahda...

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Tuo tuplaturbo ei ole järin hyvä luotettavuuden suhteen. Nimenomaan ahtimet hajoavat.
    Samassa uskossa ollaan täälläkin. Mulla on toinen vaihdettu ennen sataatonnia ja toisen hajoamista ns odotellaan. Olisko sulla muuta mutua, millaisilla kilsoilla näitä vaihdetaan ja onko toinen vikaherkempi kuin toinen tms? Lähinnä tässä auton tulevaisuutta mietin eli mihin kannattaa varautua vai otetaanko 530d/535d jo suoraan tilalle.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Markkanenn View Post
    Ei varmaan kukaa täältä ole koittanut sovittaa 520d:hen tuota 525d tuplaturboa?
    Tuo tuplaturbo ei ole järin hyvä luotettavuuden suhteen. Nimenomaan ahtimet hajoavat.

    Leave a comment:


  • Markkanenn
    replied
    Originally posted by touring39 View Post
    525:ssa on 2 turboa.
    Ei varmaan kukaa täältä ole koittanut sovittaa 520d:hen tuota 525d tuplaturboa?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎