Originally posted by Driver22
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Kaikissa bemarin kartoissa Suomi on ollut west-karttapaketissa mitä itselle asentanut, myös viimeisin kun laitoin F11 2/2019 kartat (CIC)
Leave a comment:
-
-
Pääti asennella karttoja naviin (NTB),
joista oli uudet versiot ilmestyneet: 2020-1.
Kaikista löytämistäni listoista Suomi oli merkattu EAST -karttoihin.
Mutta sen asennuksen jälkeen oli kartoissa tilaa .
Eipä paljoa teitä näkynyt.
WEST -karttojen asennuksen jälkeen tuli tietkin mukaan.
Tosin viron reissuja näillä kartoilla ei tehdä.
Mistähän löytys virallinen maajakolista näihin karttoihin?
Last edited by Mustis55; 09-10-2019, 08:02.
Leave a comment:
-
-
Oletettavasti F13 takaluukun lukitussysteemi on samanmoinen kuin F10 (?) , luukussa kiinni oleva 'läpyskä' heiluu enkä ihan suoraan näe kiristettäviä pultteja/muttereita, mitenkähän tuota kiristettäisiin ?
Leave a comment:
-
-
Paljonko tuo F10 520d manuaalilaatikko ja vakiokytkin kestää vääntöä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by zakspeed View Post30-40 asteisena proppu auki ja 40-50asteisena kiinni jolloin vielä tultava öljyä yli.
Leave a comment:
-
-
30-40 asteisena proppu auki ja 40-50asteisena kiinni jolloin vielä tultava öljyä yli.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Sisäänajettu View PostKiitoksia Eikö tuon tarkan määrän saa laatikosta selville, kun ottaa auton ylös, tarkistaa istasta lämpötilan 30-40 astetta ja avaa täyttöportin ?
Adaptaatioita en lähtisi resetoimaan laatikosta öljynvaihdon jälkeen, vaan jälkitoimenpiteenä itselleni ainakin riittää, että öljynvaihdon jälkeen useita rauhallisia kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksella takaisin hiljaiseen kävelyvauhtiin, pysähtyminen ja uudelleen kiihdytys ja moottorijarrutuksella hidastaminen. Olennaista tässä auttaa vaihdelaatikkoa käymään kaikilla vaihteilla uuden öljyn kanssa ilman laatikon suurta kuormittamista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JaniLap View PostVoi sekoittaa, kun täydennettävä määrä on noin pieni.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Sisäänajettu View PostVoikohan ZF Lifeguard 8 ja Ravenol 8HP:ta sekoittaa keskenään, laatikkoon vaihdettiin juuri ravenol 8hp:ta (8l meni) ja hieman jäi vajaaksi laatikko kun päästi välissä aina poies vanhaa öljyä, motonetista saa ainoastaan zf:ää...
Leave a comment:
-
-
Voikohan ZF Lifeguard 8 ja Ravenol 8HP:ta sekoittaa keskenään, laatikkoon vaihdettiin juuri ravenol 8hp:ta (8l meni) ja hieman jäi vajaaksi laatikko kun päästi välissä aina poies vanhaa öljyä, motonetista saa ainoastaan zf:ää...
Leave a comment:
-
-
Tuota itse laitoin kun egr poiston yhteydessä nesteet vaihdoin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tane90 View PostOn varmaan kysytty mutta kysytään nyt vielä..
Saako ton vihreän jäähytysnesteen sekaan laittaa sinistä vai pitääkö olla vihreää.
Joku vaan puhu että jotku vihreät ei sekoitu.
Vai imaseeko pillillä ja kokeilee.
Alkuperäisen j.nesteen varaosanumero, 83192218347 tai 83192211191
Muita sopivia BMW ilmoittamana:
AD Original AD 48 AD Parts, S.L.
AlpineC48 Mitan Mineralöl GmbH
AWM G11 Tosol-Sintez
Aral Antifreeze Extra Aral AG
AVIA Antifreeze APN AVIA Mineralöl AG
BMW Antifreeze BMW AG
Radiocool NF Castrol International
MAINTAIN FRICOFIN Fuchs Europe Schmierstoffe GmbH
Engmans Super Antifreeze and Coolant Unico Manufacturing
GLYSANTIN® G48® BASF series introduction
Kuttenkeuler Antifreeze ANF KK48 Kuttenkeuler GmbH
Antifreeze HD G11 K Lukoil
Glycostar ST48 Kuttenkeuler GmbH
Zerex G48® Valvoline
tai joku näistä:
Motonetin "vihreä" ei ole oikea j.neste tuohon autoon. (Monoetyleeniglykoli-pohjainen)
Käsittääkseni pohjana j.nesteissä on joko:
Etyleeniglykolista käytetään myös nimityksiä glykoli, monoetyyliglykoli, etan-1,2-dioli ja 1,2-dihydroksietaani.
Tai
Ja noita ei saa sekoittaa keskenään. Väreihin ei sinällään voi luottaa vaan ne voivat olla mitä sattuu.
Tässä asia käytynä läpi:
Kaipaako autosi jäähdytinnestettä? Vanha nyrkkisääntö voi johtaa kalliiseen virheeseen
19.10.201614:29LIIKENNE
Vanhan käsityksen mukaan erivärisiä autojen jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään. Asian tekee sekavaksi se, että edes kaikkia samanavärisiä ei saa sekoittaa.
Uudet autot huolletaan ohjelman mukaisesti yleensä merkkiliikkeissä, jolloin autoilijan ei tarvitse tietää yksityiskohdista mitään. Vanhat autot taas huolletaan usein edullisemmissa paikoissa tai ne voivat olla ihan omahoidossakin.
Jäähdytinnesteen lisäystarve voi iskeä kuitenkin yllättäen myös merkkihuollettuihin autoihin. Jäähdytinjärjestelmissä voi esimerkiksi olla pieniä vuotoja, joiden vuoksi järjestelmiin pitää lisätä nestettä. Mutta varsinkin vanhan auton tai sisämoottorilla varustetun veneen omistajan kannattaa perehtyä erilaisiin glykoleihin. Asia on erityisen ajankohtainen näin talven lähestyessä, kun nesteiden pakkasen kesto on syytä tarkastaa.
Glykoleita on erilaisia ja erivärisiä. Vanha nyrkkisääntö on, että erivärisiä glykoleita ei ole syytä sekoittaa keskenään. Huonoimmassa tapauksessa kemialtaan erilaisten glykolien sekoittaminen voi sakkauttaa jäähdytinnesteen, mikä voi jopa tukkia jäähdytinjärjestelmän.
Jos jäähdytinneste ei kierrä, voi moottori ylikuumentua ja pahimmillaan leikata kiinni, ja se käy kalliiksi. Vähemmän huonossa tapauksissa erikemiaiset glykolit voivat tehdä nesteen pakkasenkeston mittaamisen hankalaksi tai huonontaa muuten olennaisesti nesteen ominaisuuksia.
Perinteinen glykoli on etyleeniglykoli, joka on kohtuullisen myrkyllistä. Tämä tavara on yleensä värjätty vihreäksi. Etyleeniglykoleita on myös terästetty erilaisilla lisäaineilla, joilla jäähdytinnesteet tehdään esimerkiksi paremmin uudempien moottoreiden alumiiniosien syöpymistä ehkäiseviksi, tai selkeästi perinneglykoleita pitkäikäisemmiksi. Tällaiset glykolit ovat usein punaisia, kuten esimerkiksi Nesteen myymä. Punaisia ovat myös Volkswageneissa käytettävät long life-glykolit.
Kolmas vaihtoehto on propyleenipohjainen glykoli. Sen etu on, että se ei ole kovinkaan myrkyllistä. Ongelma on, että aineen väri saattaa olla melkein mitä tahansa.
Esimerkiksi Biltema kauppaa propyleenipohjaista jäähdytinglykolia, joka on väriltään vihreää. Vielä pari päivää sitten Bilteman verkkosivut kertoivat, ettei ainetta saa sekoittaa propyleeniglykoliin. Tuossa oli kuitenkin virhe, oikeasti piti lukea, että ei saa sekoittaa etyleeniglykoliin – joka siis yleensä on myös vihreää.
Propyleeniglykoli voi olla myös esimerkiksi oranssin väristä.
Kuluttajalle värikirjo on sietämätön sekamelska. Bilteman vihreää ei siis passaa sekoittaa Nesteen vihreään, Teboilin vihreään tai vaikkapa merimoottorivalmistaja Volvo Pentan vihreään. Bilteman vihreää lukuunottamatta nuo kaikki ovat etyleeniglykoleita.
Ihan varma ei tietysti voi olla siitä, miten suuria riskit vääränlaisten sekoitusten käytössä todellisuudessa ovat. Etenkin merkkien omien jäähdytinnesteiden kauppiaat tietysti korostavat vääränlaisen sekoituksen uhkia, koska ne haluavat myydä litkuja omilla brändeillään – joista voi ottaa huikean ylihinnan. Harva haluaa ottaa kalliin koneen kanssa pienintäkään riskiä, ja suostuu siksi maksamaan ylihintaa merkkinesteistä.
Toinen vaihtoehto on perehtyä sen verran kemiaan, että hankkii oikeanlaiset valmisteet merkkiliikkeitä halvemmista paikoista. Mutta pelkän värin perusteella ei jäähdytysainetta siis voi valita
https://www.talouselama.fi/uutiset/k...8-b663efe1f070
Leave a comment:
-
Leave a comment: