Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pyroz
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Kaikissa bemarin kartoissa Suomi on ollut west-karttapaketissa mitä itselle asentanut, myös viimeisin kun laitoin F11 2/2019 kartat (CIC)
    Itseasiassa Suomi on ollut usein molemmissa ja on aina ollut fiksumpaa käyttää EAST karttoja, koska Virosta on ollut mukana kaikki tiet. Nyt tosiaan vähän hämärän peitossa, että mitä virolle on tapahtunut?

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Kaikissa bemarin kartoissa Suomi on ollut west-karttapaketissa mitä itselle asentanut, myös viimeisin kun laitoin F11 2/2019 kartat (CIC)

    Leave a comment:


  • Mustis55
    replied
    Pääti asennella karttoja naviin (NTB),
    joista oli uudet versiot ilmestyneet: 2020-1.


    Kaikista löytämistäni listoista Suomi oli merkattu EAST -karttoihin.
    Mutta sen asennuksen jälkeen oli kartoissa tilaa .
    Eipä paljoa teitä näkynyt.


    WEST -karttojen asennuksen jälkeen tuli tietkin mukaan.
    Tosin viron reissuja näillä kartoilla ei tehdä.


    Mistähän löytys virallinen maajakolista näihin karttoihin?



    Click image for larger version

Name:	20191008_163318.jpg
Views:	1
Size:	222.3 KB
ID:	4837695
    Last edited by Mustis55; 09-10-2019, 08:02.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Oletettavasti F13 takaluukun lukitussysteemi on samanmoinen kuin F10 (?) , luukussa kiinni oleva 'läpyskä' heiluu enkä ihan suoraan näe kiristettäviä pultteja/muttereita, mitenkähän tuota kiristettäisiin ?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Sisäänajettu View Post
    Muistaako kukaan tuon täyttöpropun kuusiokolon kokoa ?
    8mm kuusiokolo.

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Paljonko tuo F10 520d manuaalilaatikko ja vakiokytkin kestää vääntöä?

    Leave a comment:


  • Sisäänajettu
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    30-40 asteisena proppu auki ja 40-50asteisena kiinni jolloin vielä tultava öljyä yli.
    Jees, eli lämmetessään lisään alkaa puskemaan enemmän öljyä ulos, vai ? Eli jatkuvasti pitäisi 30 asteesta 50 asteeseen hieman liruttaa öljyä ? Muistaako kukaan tuon täyttöpropun kuusiokolon kokoa ?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    30-40 asteisena proppu auki ja 40-50asteisena kiinni jolloin vielä tultava öljyä yli.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Sisäänajettu View Post
    Kiitoksia Eikö tuon tarkan määrän saa laatikosta selville, kun ottaa auton ylös, tarkistaa istasta lämpötilan 30-40 astetta ja avaa täyttöportin ?
    Moottori käynnissä koko ajan ja kun vaihteita on käyty pariin kertaan läpi (R-P-D-M2-M3), niin edelleen moottori käynnissä laatikon täyttötulpasta ainetta sisään niin paljon, että alkaa tulla pienenä norona ulos kädenlämpösitä öljyä. Sitten täyttöproppu kiinni ja homma valmis.

    Adaptaatioita en lähtisi resetoimaan laatikosta öljynvaihdon jälkeen, vaan jälkitoimenpiteenä itselleni ainakin riittää, että öljynvaihdon jälkeen useita rauhallisia kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksella takaisin hiljaiseen kävelyvauhtiin, pysähtyminen ja uudelleen kiihdytys ja moottorijarrutuksella hidastaminen. Olennaista tässä auttaa vaihdelaatikkoa käymään kaikilla vaihteilla uuden öljyn kanssa ilman laatikon suurta kuormittamista.

    Leave a comment:


  • Sisäänajettu
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Voi sekoittaa, kun täydennettävä määrä on noin pieni.
    Kiitoksia Eikö tuon tarkan määrän saa laatikosta selville, kun ottaa auton ylös, tarkistaa istasta lämpötilan 30-40 astetta ja avaa täyttöportin ? Pitäisi tulla pientä lirutusta portista ulos, niin taso oikea ? Mikähän mahtaa olla 8HP:lle sopeutusajo adaptaation jälkeen ? 10-15% kaasulla kiihdyttelyä ja antaa laatikon itse vaihtaa 8 vaihteelle asti ja sitten antaa rullata nollaan, tätä toistelee sen viitisen kertaa ainakin ja sitten pientä kaupunkiajoa ?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Sisäänajettu View Post
    Voikohan ZF Lifeguard 8 ja Ravenol 8HP:ta sekoittaa keskenään, laatikkoon vaihdettiin juuri ravenol 8hp:ta (8l meni) ja hieman jäi vajaaksi laatikko kun päästi välissä aina poies vanhaa öljyä, motonetista saa ainoastaan zf:ää...
    Voi sekoittaa, kun täydennettävä määrä on noin pieni.

    Leave a comment:


  • Sisäänajettu
    replied
    Voikohan ZF Lifeguard 8 ja Ravenol 8HP:ta sekoittaa keskenään, laatikkoon vaihdettiin juuri ravenol 8hp:ta (8l meni) ja hieman jäi vajaaksi laatikko kun päästi välissä aina poies vanhaa öljyä, motonetista saa ainoastaan zf:ää...

    Leave a comment:


  • >Jon1<
    replied


    Tuota itse laitoin kun egr poiston yhteydessä nesteet vaihdoin

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by tane90 View Post
    On varmaan kysytty mutta kysytään nyt vielä..
    Saako ton vihreän jäähytysnesteen sekaan laittaa sinistä vai pitääkö olla vihreää.
    Joku vaan puhu että jotku vihreät ei sekoitu.
    Vai imaseeko pillillä ja kokeilee.
    Oikea jäähdytinneste on luokitukseltaan G48 ja väri on sininen(Etyleeniglykolipohjainen). (ellei joku yrjänä ole työntänyt tuonne jotain muuta nestettä) Esim tässä:


    Alkuperäisen j.nesteen varaosanumero, 83192218347 tai 83192211191
    Muita sopivia BMW ilmoittamana:
    AD Original AD 48 AD Parts, S.L.
    AlpineC48 Mitan Mineralöl GmbH
    AWM G11 Tosol-Sintez
    Aral Antifreeze Extra Aral AG
    AVIA Antifreeze APN AVIA Mineralöl AG
    BMW Antifreeze BMW AG
    Radiocool NF Castrol International
    MAINTAIN FRICOFIN Fuchs Europe Schmierstoffe GmbH
    Engmans Super Antifreeze and Coolant Unico Manufacturing
    GLYSANTIN® G48® BASF series introduction
    Kuttenkeuler Antifreeze ANF KK48 Kuttenkeuler GmbH
    Antifreeze HD G11 K Lukoil
    Glycostar ST48 Kuttenkeuler GmbH
    Zerex G48® Valvoline


    tai joku näistä:



    Motonetin "vihreä" ei ole oikea j.neste tuohon autoon. (Monoetyleeniglykoli-pohjainen)


    Käsittääkseni pohjana j.nesteissä on joko:

    Etyleeniglykolista käytetään myös nimityksiä glykoli, monoetyyliglykoli, etan-1,2-dioli ja 1,2-dihydroksietaani.

    Tai


    Ja noita ei saa sekoittaa keskenään. Väreihin ei sinällään voi luottaa vaan ne voivat olla mitä sattuu.

    Tässä asia käytynä läpi:
    Kaipaako autosi jäähdytinnestettä? Vanha nyrkkisääntö voi johtaa kalliiseen virheeseen
    19.10.201614:29LIIKENNE
    Vanhan käsityksen mukaan erivärisiä autojen jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään. Asian tekee sekavaksi se, että edes kaikkia samanavärisiä ei saa sekoittaa.
    Uudet autot huolletaan ohjelman mukaisesti yleensä merkkiliikkeissä, jolloin autoilijan ei tarvitse tietää yksityiskohdista mitään. Vanhat autot taas huolletaan usein edullisemmissa paikoissa tai ne voivat olla ihan omahoidossakin.

    Jäähdytinnesteen lisäystarve voi iskeä kuitenkin yllättäen myös merkkihuollettuihin autoihin. Jäähdytinjärjestelmissä voi esimerkiksi olla pieniä vuotoja, joiden vuoksi järjestelmiin pitää lisätä nestettä. Mutta varsinkin vanhan auton tai sisämoottorilla varustetun veneen omistajan kannattaa perehtyä erilaisiin glykoleihin. Asia on erityisen ajankohtainen näin talven lähestyessä, kun nesteiden pakkasen kesto on syytä tarkastaa.

    Glykoleita on erilaisia ja erivärisiä. Vanha nyrkkisääntö on, että erivärisiä glykoleita ei ole syytä sekoittaa keskenään. Huonoimmassa tapauksessa kemialtaan erilaisten glykolien sekoittaminen voi sakkauttaa jäähdytinnesteen, mikä voi jopa tukkia jäähdytinjärjestelmän.

    Jos jäähdytinneste ei kierrä, voi moottori ylikuumentua ja pahimmillaan leikata kiinni, ja se käy kalliiksi. Vähemmän huonossa tapauksissa erikemiaiset glykolit voivat tehdä nesteen pakkasenkeston mittaamisen hankalaksi tai huonontaa muuten olennaisesti nesteen ominaisuuksia.

    Perinteinen glykoli on etyleeniglykoli, joka on kohtuullisen myrkyllistä. Tämä tavara on yleensä värjätty vihreäksi. Etyleeniglykoleita on myös terästetty erilaisilla lisäaineilla, joilla jäähdytinnesteet tehdään esimerkiksi paremmin uudempien moottoreiden alumiiniosien syöpymistä ehkäiseviksi, tai selkeästi perinneglykoleita pitkäikäisemmiksi. Tällaiset glykolit ovat usein punaisia, kuten esimerkiksi Nesteen myymä. Punaisia ovat myös Volkswageneissa käytettävät long life-glykolit.

    Kolmas vaihtoehto on propyleenipohjainen glykoli. Sen etu on, että se ei ole kovinkaan myrkyllistä. Ongelma on, että aineen väri saattaa olla melkein mitä tahansa.

    Esimerkiksi Biltema kauppaa propyleenipohjaista jäähdytinglykolia, joka on väriltään vihreää. Vielä pari päivää sitten Bilteman verkkosivut kertoivat, ettei ainetta saa sekoittaa propyleeniglykoliin. Tuossa oli kuitenkin virhe, oikeasti piti lukea, että ei saa sekoittaa etyleeniglykoliin – joka siis yleensä on myös vihreää.

    Propyleeniglykoli voi olla myös esimerkiksi oranssin väristä.

    Kuluttajalle värikirjo on sietämätön sekamelska. Bilteman vihreää ei siis passaa sekoittaa Nesteen vihreään, Teboilin vihreään tai vaikkapa merimoottorivalmistaja Volvo Pentan vihreään. Bilteman vihreää lukuunottamatta nuo kaikki ovat etyleeniglykoleita.

    Ihan varma ei tietysti voi olla siitä, miten suuria riskit vääränlaisten sekoitusten käytössä todellisuudessa ovat. Etenkin merkkien omien jäähdytinnesteiden kauppiaat tietysti korostavat vääränlaisen sekoituksen uhkia, koska ne haluavat myydä litkuja omilla brändeillään – joista voi ottaa huikean ylihinnan. Harva haluaa ottaa kalliin koneen kanssa pienintäkään riskiä, ja suostuu siksi maksamaan ylihintaa merkkinesteistä.

    Toinen vaihtoehto on perehtyä sen verran kemiaan, että hankkii oikeanlaiset valmisteet merkkiliikkeitä halvemmista paikoista. Mutta pelkän värin perusteella ei jäähdytysainetta siis voi valita
    https://www.talouselama.fi/uutiset/k...8-b663efe1f070

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    :think
    Originally posted by Tikii View Post
    Ei nyt sattunut silmään topiccia (varmasti löytyy jo) siitä miten saisin f11:sta disabloitua TPMS:n pois talven ajaksi?

    Ajatus siis säästää talvirenkaiden osalta tunnistimien hinta
    Sulake irti

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎