F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TheRipper
    replied
    Joo näinhän se olikin. Muistin myös tuon.

    Lesjöforssit otin taakse niin otan samaiset eteen.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Jouset pitää katsoa oikeasta jousitaulukosta johon vaikuttaa mm. varusteet jne. Julkisesti ei taida olla saatavilla. Ostat sinne jotku käypäiset tarvikejouset ja vaihdat molemmat puolet yhtäaikaa.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Etujousi paukahtanut poikki.

    Mutta mikäs on kun RealOEM näyttää tämmöistä?:


    Onkos etujousia kuinkaa montaa erityyppiä eri versioissa?

    Onkos tämä nyt oikea? 31336794634

    Last edited by TheRipper; 17-05-2024, 15:56.

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Vm. 2013 F11 530d mittaristo (6wd?) pimeni kesken ajon täysin lukuunottamatta merkkivaloja. Aamulla katsastan tilanteen uudelleen, mutta pitääkö korkata jo varmuudeksi pullo kirkasta?

    Leave a comment:


  • Reiska56
    replied
    Kiitos kommenteista. Siirretään ajatusta seuraavaan öljynvaihtoon. Jos suodattimesta ei löydy mitään ylimääräistä, niin jatketaan ajoa toistaiseksi. Auton vaihtokin on pois suljettu, kun vanhasta ei juuri mitään hyvitetä ja vaihtorahaakin pyysivät viime syksynä n. 50 000 euroa. Kyllä tuolla summalla aika monta litraa dieseliä ostaa.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Mikäli N57-moottorin laakereiden (erit. runko) osalta nukkuu yönsä huonosti, niin ahdistustaan voi lievittää (tai pahentaa) moottoriöljyn vaihdon yhteydessä öljynsuodattimen huolellinen tarkastelu hyvässä valaistuksessa haitariväleistään mahdollisen metallihileen ja hippujen löytämiseksi. Mikäli kimalletta ja glitteriä näkyy, niin todennäköisesti se on laakereista peräisin, ja siinä vaiheessa ajankohtaista pohtia remonttia tai ainakin öljynvaihtovälin tihentämistä kunnes asialle tehdään jotain. Näitä on muutamia tullut itsellä vastaan, yleensä yli 200 tkm ajettuina, sekä yhdellä (530d) että kahdella (535d) ahtimella varustettuna.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Ja jakopään osia on parannettu alkupään n57/n47 nähden. Eli jos sieltä ei mitään ääntä kuulu, niin suotta alkaa remonttiin.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    En usko että olisi. Enkä nyt usko myöskään että jakopäässä olisi mitään ongelmia ellei ole paljoa tyhjäkäytetty. Eihän N57 kuitenkaan niin heikko ole kuin N47.
    Huonoa huoltoa ja huonoa tuuria yhdistämällä noita yleisemmin kait hajoaa. Jos ketju ei äännä niin en olisi mitenkään huolissani siitäkään.

    Leave a comment:


  • Reiska56
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Jos ei ole hurjasti ohjelmoitu ja vaihtovälejä vedetty pitkäksi niin en kyllä lähtisi noin vähillä kilometreillä vaihtelemaan laakereita. Todennäköisyys että niissä olisi mitään vikaa on minimaalinen.
    Ei ole ohjelmoitu ja öljyjä olen pyrkinyt vaihtamaan n. 15 000km välein. Laakerit tuli mieleen, kun täällä palstoilla kehotetaan vaihtamaan laakerit samalla, jos vaihtaa jakopään ketjut ja rattaat. Rattaistahan on täällä ollut kuvia, jotka ovat olleet kuluneet jo 120 000km ajon jälkeen. Voisiko sillä olla laakerien kestoon merkitystä, kun tulee vedettyä kesäisin venettä n. 700km/kesä?

    Leave a comment:


  • akzy
    replied
    Lohkossa on stanssattuna numerosarja joka sisältää K kirjaimen. Nämä liuskat menevät yläpuolelle. Sitten kampurassa on vastaava numerosarja esim. 22221222K ja nämä liuskat menevät alapuolelle. Kampuran osalta K merkitsee järjestyksen 1->6 syl vai 6syl->. Mielestäni nämä oli toisin päin. Kannattaa tsekata BMW TIS ohjeet tai youtube videosta.
    Näille sitten on kääntötaulukko jossain olemassa mitä numeroa vastaa mikäkin laakerin väri. Itsekin toivon, että kaikki olisi 2 numeroa, mikä taisi olla STD koko, mutta jos ei ole niin pakko tilata OE, kun yksittäisiä liuskoja hieman hankala saada tarvikkeena.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Jos ei ole hurjasti ohjelmoitu ja vaihtovälejä vedetty pitkäksi niin en kyllä lähtisi noin vähillä kilometreillä vaihtelemaan laakereita. Todennäköisyys että niissä olisi mitään vikaa on minimaalinen.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Ei kai näitä nyt 100tkm välein tarvitse avata? Ehjän korjaaminen hieman hukkaan heitettyä rahaa. Ymmärtäisin jos 300tkm mittarissa ja aikoo toiset samat vielä ajaa.

    Leave a comment:


  • Reiska56
    replied
    Tarkoitus ottaa kesän aikana moottori pois ennalta ehkäisevään huoltoon mm. jakopää ja laakerit. En kuitenkaan ymmärtänyt laakereista ja niiden värikoodeista, joita Realoem BMW antaa. Voisiko joku hieman avata tätä problematiikkaa? Riittääkö, että laakeriliuskat ovat vakiokokoa ja tarviiko ns. kauloja jotenkin hioa vai voiko olla sellaisenaan? Auto 535dx 2015 ja kilometrejä n. 100 000. Autosta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Tuota on jo vähän vaikea uskoa, mutta kaipa kaikki on väylissä mahdollista.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Tapaus ratkaistu, toistaiseksi.

    Auto: F11 530DA X-drive -11 148tkm

    Vika: mittaristossa jokainen vikavalo loimottaa. Mittaristoon jokaisen varusteen ja lisävarusteen herja tekstinä, poissa käytöstä. Mittaristossa ei toiminut mikään muu viisari kuin kierrosluku. Nopeus yms mykkänä. Ohjaustehostin, yms poissa pelistä. Eli aivan kaikki mykkänä.

    Ratkaisu: myyjäliikkeen piikkiin vaihdettiin takaluukun kahva ja kaikki pelittää toistaiseksi.

    Käsittämätöntä että yksi kahva pisti auton totaali sekaisin ja mykäksi.

    Leave a comment:

Working...
X