Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ilpi
    Newbiemmer
    • Sep 2021
    • 10
    • VANTAA

    Originally posted by ilpi View Post
    Muutama päivä sitten kylmien ilmojen kulmilla syttyi Adblue fault mittaristoon ja auto nätisti kommentoi, jos kävisi näyttämässä huollossa. Näitä tilanteita ei ole kyllä kertaakaan aikaisemmissa ollut ja google-pohjalla ilmeisesti kohtalaisen tyypillinen "Metering Linen" lämmitysongelma.

    Motonetin läpiajo tuotti
    P20e8 Pelkistin, paine liian alhainen.
    P20bd Pelkistimen polttimen B ohjauspiiri avoin
    P229f NOx-tunnistimen virtapiirin alue/teho (lohko 1, tunnistin 2)

    Mutta onko kenelläkään kokemusta kuinka turvallisesti tuolla uskaltaa vielä ajella? Nyt muutamina päivinä valo jopa ajaessa sammuu ja todennäköisesti seuraavalla ajorupeamalla taas alkaa huutelemaan.

    Osui vain huonoon ajankohtaan, kun pitäisi jo tässä loppuviikosta lähteä liikenteeseen. Tulisi vain tammikuun puolella huoltoaika Laakkosella niin saisi sitten siinä samalla hoidettua tilanteen. Myös samalla kyseltyä GW-optioita, kun kait tuollaisen vähän paremmin pitäisi kestää (auto -16 // 130tkm 120% täydellisellä huoltokirjalla)
    Jälkikäteen vielä vahvistuksena, että ehkä noin 2500km ajelu adblue-huutelulla ei aiheuttanut mitään dramatiikkaa. Jäi kuitenkin huoltovälin pohjalta sen verran liikaa kilometriä niin peruuttelin huollon (ja osittain Laakkosen kylmähkön vastailutyylinkin takia, kun huolto oli bf-alella ja kyselin josko edes korjauksesta saa sen saman -20% yms) ja nyt kunnossa. Schmiedmanniltakin kysäsin sivussa, mutta vein biilin sitten ns. kehä 4:n kulmille Vuoriselle, joka yllätti todella positiivisesti niin kulujen kuin nopeudenkin osalta.

    VW-konsernin vehkeissä on ilmeisesti 1000km raja vastaavissa tapauksissa. Eli kun häiriö adb-puolelle tulee, voi ajaa max tuon kilometrimäärän ja sitten auto ei suostu käynnistymään. Itse pikkasen jännittelin mitä tykkää DPF, kun vikavalon myötä taitaa jäädä poltot pois. Nyt eilisen pidemmän ajon jälkeen aika hyvin tuoksahti polttelu.
    Last edited by ilpi; 08-02-2022, 11:42.

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 4974
      • Paimio

      Rupesin ihmettelemään outoja kolahduksia takapäästä ja sieltähän taitaa olla jousi poikki kuskin puolelta!

      Alle 12 vuotta ja 190tkm tuntuu kovin lyhyeltä ajalta jousen katkeamiselle mutta näin siinä on käynyt...ainakin jousi oli selvästi liikkunut taaksepäin koska ei ollut enää iskari keskellä jousta.

      Mitäs jousia kannattaa ostaa sitten? Ei ole M-sport eikä alustasarjoja mutta EDC on jos sillä on merkitystä.

      Ihmetyttää että jouselle ei ole osanumeroa lainkaan tarjolla:



      Ainakin muistelisin että Kyb ja Sachs ovat olleet ihan laadukkaita?
      Esím tämä:





      Millainen työ tuo on vaihtaa? "Hattuhylly" pitänee purkaa?
      Last edited by TheRipper; 08-02-2022, 13:58.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2155
        • Vantaa

        Jousille on ihan oma luettelonsa bmw:llä. Yleisesti ottaen yksi tarvike korvaa läjän orkkiksia, koska yhdelle autolle voi olla kymmeniä eri vaihtoehtoja varusteista riippuen. Mutta jos tarvikkeena vaihdat, niin vaihda aina koko akselille.

        Suurella todennäköisyydellä Edc iskareiden parina eri jouset kun perus iskareilla.

        Tuo autovaraosat jousi kympin halvemmalla:

        Last edited by VilleP; 08-02-2022, 15:25.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 4974
          • Paimio

          Originally posted by VilleP View Post
          Jousille on ihan oma luettelonsa bmw:llä. Yleisesti ottaen yksi tarvike korvaa läjän orkkiksia, koska yhdelle autolle voi olla kymmeniä eri vaihtoehtoja varusteista riippuen. Mutta jos tarvikkeena vaihdat, niin vaihda aina koko akselille.
          Juu toki oli tarkoituskin molemmat vaihtaa samalla kertaa.

          Ihmeellisesti noita mittoja näyttää olevan...Mutta liekö suurta merkitystä vaikka sentin pituusero olisikin?

          Tuohon BMW luetteloon ei varmaan pääse käsiksi kuin merkkiliikkeessä?

          Ei kait jousen ylä tai alapäässä ole eroja onko EDC vai ei?
          Last edited by TheRipper; 08-02-2022, 15:26.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1265
            • Kajjjaani

            Originally posted by TheRipper View Post
            Millainen työ tuo on vaihtaa? "Hattuhylly" pitänee purkaa?
            Yläpään kiinnitykset taisivat olla siellä kaiutinritilöitten alla.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4974
              • Paimio

              Okei...no tuo ei sitten ole paha homma. Penkkien selkänojat alas niin sieltähän pääsee kätevästi käsiksi.

              Kyb sanoo pituudeksi 397mm
              Bilstein 389mm
              Lesjöfors ei mittaa lainkaan...

              Nuo erot voi kutenkin johtua vaikka mittaustavan eroistakin...ja eipä tuolla merkitystä varmastikaan ole.

              Mikä noista mahtanee olla paras valinta? Lesjöfors'iin kallistuisin vaikka onkin kallein....:think
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2155
                • Vantaa

                Itse ottaisin Sachsin:



                Vai liekkö tämä oikea :



                Tuolta kaivaa oikean numeron:

                For more than 100 years, SACHS has stood for German brand quality. The products stand out with their safety, innovation, durability and reliability.
                Last edited by VilleP; 08-02-2022, 17:25.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 4974
                  • Paimio

                  Aika hurja pituus tuossa Sachsilla jo: 421mm...

                  Voi hitsin hitsi...eipäs ole nykyään helppoa enään edes jousen ostaminen!

                  Nyt pitäisi kyllä tietää alla olevan jousen mitta jo melkein mutta kun tarvitsen autoa kuitenkin joka päivä niin en voi kyllä ruveta etukäteen purkamaankaan...
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2155
                    • Vantaa

                    Tuo jälkimmäinen on 382mm. Liene muutaman millien heitoilla ei väliä, kuormattuna ihan jotain muuta.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 4974
                      • Paimio

                      Originally posted by VilleP View Post
                      Tuo jälkimmäinen on 382mm. Liene muutaman millien heitoilla ei väliä, kuormattuna ihan jotain muuta.
                      Se on etupään jousi se. Ainakin Sachsin oman sivun mukaan:
                      For more than 100 years, SACHS has stood for German brand quality. The products stand out with their safety, innovation, durability and reliability.



                      878 loppuinen on takapään ja sille juuri tuo 421mm..
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        Jousia on lukuisia erilaisia, riippuen mm. Varusteista. Katso että ostat oikean numeroisen jousen.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • TheRipper
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2012
                          • 4974
                          • Paimio

                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Jousia on lukuisia erilaisia, riippuen mm. Varusteista. Katso että ostat oikean numeroisen jousen.
                          No sepä tässä se ongelma juurikin on kun ei oikein tiedä minkä ostaa kun ei tuota bmw:n osanumeroa löydy mistään...

                          Mutta tuskin siitä nyt suurta haittaa on jos reilun sentin heittää...enempi niin voi jo näkyäkin keulimisena/niiauksena...

                          Taidan käydä huomenna tuolla Kaarinan Lesjöforssilla tiedustelemassa piruuttaan kun on noin liki.
                          F10 523iA 2010

                          Ex: E39 528iA 1997
                          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                          Ex: E65 745iA 2003
                          Ex: E46 318i 1998
                          Ex: E34 525iA 1989

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2155
                            • Vantaa

                            Marmorilta saa sen orkkis numeron ainoastaan, joskus sen pystyi itse kaivamaan bmw:n sivuilta, mutta ei enää. Tarvikkeena ei tosiaan ole kuin kaksi-kolme jousta. Vakio alustalle ja m-sport alustalle.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 4974
                              • Paimio

                              Joo...taidan kallistua tuohon Lesjöforssiin...

                              Ja jos näyttää siltä että ovat liian pitkät niin sitten täytyy ostaa eteenkin uudet niin sitten istutaan taas nätisti. Oletettavaa kuitenkin on että saattavat pettää kuitenkin pian jos alkuperäiset ovat myös.
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • radiaani
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2016
                                • 130
                                • Etelä-Suomi

                                Originally posted by TheRipper View Post
                                Alle 12 vuotta ja 190tkm tuntuu kovin lyhyeltä ajalta jousen katkeamiselle mutta näin siinä on käynyt...ainakin jousi oli selvästi liikkunut taaksepäin koska ei ollut enää iskari keskellä jousta.
                                Kellosepän työtä, itsellä meni samoilla kilometreillä nopeasti kaikki jouset vaihtoon. Helmikuu on oikein mukavaa aikaa tehdä jousiremonttia pihalla.

                                Originally posted by TheRipper View Post
                                Millainen työ tuo on vaihtaa? "Hattuhylly" pitänee purkaa?
                                Takakaiuttimien alta pääsee käsiksi äänieristematon alla oleviin yläpään muttereihin. Tilaa ei ole mitenkään liiaksi mutta 1/4" hylsyillä onnistui.

                                Iskarin alapään pulttiin pääsi kohtuullisesti käsiksi, kun purki jarrusatulan tieltä. Samalla vaihtui palat uusiin. Ei sielläkään liiaksi tilaa ole varsinkaan pultin aukaisua ja kiristystä varten. Jos auton saa nosturille, niin tolppa ilmeisesti mahtuu tulemaan melkein suoraan alas?

                                Originally posted by TheRipper View Post
                                Joo...taidan kallistua tuohon Lesjöforssiin...
                                Ainakaan vakioalustan jousiin en onnistunut mittaamaan juuri mitään eroja Lesjöforseissa. Ehkä jotain millin sadasosien eroja paksuudessa.
                                Ajossa: F10 520d SE (2012)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎