Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JiPe
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2010
    • 2548
    • Kuopio

    Originally posted by renze View Post
    Puhutaan jostain kuukauden, max kahden, säilytyksestä lämpimässä tallissa. Kuitenkin aika paljon sähköjohtoo tollasessa seiskassa, että kuinkakohan paljon kuluttaa ihan seisomalla. Jännitehäviö vai mikä se oli :think Että kannattaako ladata, ottaa irti vai murehtia jotain suurempia asioita? Irti en haluis ottaa kun en tiedä mitä noi kaikki laitteet siihen sanoo, esim onko naville joku koodi että saa taas pelittään?..
    Akkuhan ei sitten tykkää seisoskelusta, eli tavallaan parasta olisi pitää akku kiinni ja muistaa latailla sitä parin kuukauden välein, niin akku saisi tyhjentyä ja sitten taas täyttyä :think. Tai sitten tyhjänä irrallaan, mutta ei missään nimessä täytenä irrallaan.
    MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
    MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
    MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
    Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8258
      • Järvikylä (Nakkila)

      Originally posted by JiPe View Post
      Akkuhan ei sitten tykkää seisoskelusta, eli tavallaan parasta olisi pitää akku kiinni ja muistaa latailla sitä parin kuukauden välein, niin akku saisi tyhjentyä ja sitten taas täyttyä :think. Tai sitten tyhjänä irrallaan, mutta ei missään nimessä täytenä irrallaan.
      :think

      itte oon aina irrottanu akun autosta seisonnan ajaksi ja ladannut koko seisonta ajan c-tekillä, n. 5kk ei ongelmia. tosin auton säilytyspaikassa ei ole latausmahdollisuutta joten keväällä olisi tiedossa pilalle jäätynyt akku jos sinne jättäisi.

      mikä on se mekanismi joka täyden akun hajottaa? oma käsitykseni on ollut juuri päinvastainen että lyijyakkua ei saisi missään nimessä päästää tyhjäksi.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        Tyhjänähän nuo akut juuri menevät entiseksi.
        Jäätyvät yms muuta mukavaa.

        Kokemuksella voin sanoa että täyteen ladattuna säilyy paljon paremmin kuin tyhjänä.

        Comment

        • juho-85
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 753
          • Pirkkala

          Originally posted by Muurahainen View Post
          Tyhjänähän nuo akut juuri menevät entiseksi.
          Jäätyvät yms muuta mukavaa.

          Kokemuksella voin sanoa että täyteen ladattuna säilyy paljon paremmin kuin tyhjänä.
          Aivan samaa mieltä. Täytenä niitä pitää säilyttää.

          Mutta asiaan. Missäs sijaitsi tuo e38:n radiomoduuli ja oisko jollain vaikka kuvaa laittaa siitä että tunnistaa?
          Eli siis ongelma se että radio soitin välillä täysin mykkä ja välillä toimii normaalisti.
          Ja sitten jos jollain löytyy tuommoinen 100% ehjänä niin saa tarjota.
          F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
          Tilattu i4 M50

          Exät:
          e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            Originally posted by juho-85 View Post
            Aivan samaa mieltä. Täytenä niitä pitää säilyttää.

            Mutta asiaan. Missäs sijaitsi tuo e38:n radiomoduuli ja oisko jollain vaikka kuvaa laittaa siitä että tunnistaa?
            Eli siis ongelma se että radio soitin välillä täysin mykkä ja välillä toimii normaalisti.
            Ja sitten jos jollain löytyy tuommoinen 100% ehjänä niin saa tarjota.
            Takaluukun vasemmassa reunassa, aivan pintapellin vieressä. Eli vasemmalta navipyöritin irti, verhoilu irti, videomoduli ja vahvistin irti, ko laitteiden metallikehikot irti, sen jälkeen alkaa radiomoduli näkymään siellä korivahvikkeen takana, pintapellin vieressä. Pois ottaminen vaatii vähän taiteilua ja mielikuvitusta, mutta kyllä se sieltä tulee lopulta...
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • JiPe
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2010
              • 2548
              • Kuopio

              Originally posted by peto2 View Post
              :think

              itte oon aina irrottanu akun autosta seisonnan ajaksi ja ladannut koko seisonta ajan c-tekillä, n. 5kk ei ongelmia. tosin auton säilytyspaikassa ei ole latausmahdollisuutta joten keväällä olisi tiedossa pilalle jäätynyt akku jos sinne jättäisi.

              mikä on se mekanismi joka täyden akun hajottaa? oma käsitykseni on ollut juuri päinvastainen että lyijyakkua ei saisi missään nimessä päästää tyhjäksi.
              :think

              Enpäs ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt auton akkujen suhteen. Muuten mitä on tullut akkuja käytettyä (rc-autot, airsoft aseet, yms.) on akkuehdottomasti oltava tyhjä, muuten se menee pilalle, eikä enää pidä varauksia. Selvitellään..

              Originally posted by Muurahainen View Post
              Tyhjänähän nuo akut juuri menevät entiseksi.
              Jäätyvät yms muuta mukavaa.

              Kokemuksella voin sanoa että täyteen ladattuna säilyy paljon paremmin kuin tyhjänä.
              Ei kai se akku nyt lämpimässä mihinkään jäädy? Eikös niitä kuitenkin lämpimässä säilytellä..

              Noh, joka tapauksessa akkua olisi parempi käyttää kuin seisottaa (oli sitten täys tai tyhjä).
              MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
              MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
              MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
              Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by JiPe View Post
                :think

                Enpäs ole sen tarkemmin asiaan perehtynyt auton akkujen suhteen. Muuten mitä on tullut akkuja käytettyä (rc-autot, airsoft aseet, yms.) on akkuehdottomasti oltava tyhjä, muuten se menee pilalle, eikä enää pidä varauksia. Selvitellään..


                Ei kai se akku nyt lämpimässä mihinkään jäädy? Eikös niitä kuitenkin lämpimässä säilytellä..

                Noh, joka tapauksessa akkua olisi parempi käyttää kuin seisottaa (oli sitten täys tai tyhjä).
                En ota noihin ni-hm li-on akkuhin mitään kantaa niiden säilytyksestä.
                Mutta auton lyijy akku täytenä. Parempihan se on jos on käytössä mutta harvemmassa autossa tarvitaan yli kahta akkua.

                Myöskään kaikilla ei ole mahdollista säilyttää akkuja lämpimässä. Jotkut asuvat kerrostalossa / rivarissa tai vastaavaa.
                Itse en kylläkään mutta tallissa on lämmitys vain silloin kun siellä on joku paikalla.

                Comment

                • rocroc
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 573
                  • keminmaa

                  E38 ja hydraulinen takaluukku.. eli ei toimi kunnolla, ei jaksa nostaa auki muutenkuin auttamalla samoin sulkeminen auttaen. Öljyn vähyys ehkä syynä, eli millaista lientä sinne laitetaan ja minne?

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1323
                    • Tornio

                    öljy ??

                    Originally posted by rocroc View Post
                    E38 ja hydraulinen takaluukku.. eli ei toimi kunnolla, ei jaksa nostaa auki muutenkuin auttamalla samoin sulkeminen auttaen. Öljyn vähyys ehkä syynä, eli millaista lientä sinne laitetaan ja minne?
                    Öljynä PENTOSIN CHF 11 S
                    Pumppu oikealla puolen akun päällä peräloosterissa.
                    tarkistus "silmä" kertoo oikean öljyn määrän, kun luukku on auki asennossa.

                    Ja TIS:stä kaivamalla dokumentti RA 51 24 150 kertoo kuvin ja sanoin tarkistus/korjaus ohjeen.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by e46touring View Post
                      Öljynä PENTOSIN CHF 11 S
                      Pumppu oikealla puolen akun päällä peräloosterissa.
                      tarkistus "silmä" kertoo oikean öljyn määrän, kun luukku on auki asennossa.

                      Ja TIS:stä kaivamalla dokumentti RA 51 24 150 kertoo kuvin ja sanoin tarkistus/korjaus ohjeen.
                      En kyllä menis sinne pentosiinia työntämään kun alkuperäinen öljy muistuttaa enemmän atf:ää punaisine väreineen, tosin on jotain "hienompaa" aero hf hydrauliikkaöljyä.
                      Eri asia jos järjestelmän tyhjentää täysin eka. Pentosiini ja atf ei ainakaan ole suotavaa sekottaa keskenään.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • rocroc
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 573
                        • keminmaa

                        Niin oikea myrkky lienee Mobil Aero HF, tarkistusohjeen jo löysinkin

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7045
                          • Forssa

                          Nyt sitten alkoi termari jumittaa auki. Matka-ajossa lämmöt laskee ensimmäiseen valkoiseen viivaan. Salavalikon mukaan kone käy n.65 asteisena.
                          Hämmennystä aiheuttaa bmwfansin tarjoamat termarit, vaihtoehtoja kun on sata ja yksi. Mikä siis noista koodeista olisi se oikea?
                          Mitä muuta menee vaihtoon samalla?



                          E: Hölmöläinen tajusi että tuolla vain kahta tuotekoodia ja vain toista saatavilla schmiedmannista. Eli tilaukseen menee 85c termari. Mitä muuta samalla pitäisi vaihtaa? Onko M60:ssä vesipumppu ongelmaa?
                          Last edited by |foder|; 23-10-2011, 15:19.
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • JiPe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2010
                            • 2548
                            • Kuopio

                            Originally posted by |foder| View Post
                            Eli tilaukseen menee 85c termari. Mitä muuta samalla pitäisi vaihtaa?
                            Pistä termarin kotelo samalla vaihtoon.

                            Mitenkäs se salavalikon saikaan auki?
                            MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                            MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                            MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                            Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7045
                              • Forssa

                              Originally posted by JiPe View Post
                              Pistä termarin kotelo samalla vaihtoon.

                              Mitenkäs se salavalikon saikaan auki?
                              Eli osa nr. 6? http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_thermostat/

                              E: Salavalikko aukeaa korinumeron 5 viimeistä numeroa laskemalla yhteen. Eli jos viisi viimeistä numeroa on 12345=15, pistä muisiin. Sitten pistät auossa virrat päälle ja pidät check-nappia pohjassa (mittariston se toinen nappi, ei trippi) kunnes tulee näyttöön lukema kode01 tai vastaava. Siten naytössä myös lukee heti perään CODE ON. Sitten vaan jompaa kumpaa nappia painelemalla syötät lukeman 15 ja voilá. Kaikki salavalikon lukemat ovat luettavissa, mm. hetkellinen kulutus, jäähdytinnesteen lämpötila, kierrokset, nopeus, jne...
                              Jos kuulosti vaikealta mene ja naputtele hetki niitä nappuloita niin aukeaa itsestään miten tuo tehdään.
                              Last edited by |foder|; 24-10-2011, 08:54.
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by JiPe View Post
                                Mitenkäs se salavalikon saikaan auki?
                                paina mittaristosta "check" -nappulaa niin pitkään pohjassa, että check control sammuu ja syttyy numeroitu valikko. "check" nappulaa painelemalla valitse valikko 20. Trippinappulaa painelemalla valitse ruutuun numero, joka tulee kun lasket yhteen VIN-koodin viisi viimeistä numeroa (esim VIN 12321 = 9). Salavalikko on käytössä.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎