Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Ilmeisesti jatkan nyt tätä yksinpuhelua, eli kysehän on edelleen tuosta sähköviasta ja sitä eilen pitkään ja hartaasti yritin selvittää. Kävin kaikki sulakkeet ja releet läpi, kävin useimmat liittimet läpi, mitä tuli vastaan takakontissa, hanskalokeron takana ja siellä releboxissa, tsekkasin lokasuojan takana olleen johtosarjan, putsailin maajohtojen kiinnityksiä, jne. Sen verran paloi akusta virtaa eilen leikkiessäni, että irrotin sitten akunnavan ja laitoin latinkiin.

    Tänään sitten akunkenkä takaisin ja virrat päälle. Sama sähkövika heti uudestaan päällä. Tällä kertaa taas se pahemman muotoinen, eli navinäyttöön ei ilmestynyt mitään ja mittaristo piti outoa pientä surinaa, sekä vaihdenäyttö oli ainakin jumissa. Kääntelin monta kertaa virtoja päälle ja pois, mutta ei auttanut. Sitten päätin kerran odottaa, että navi takakontista sammuu ja sitten uudestaan virrat päälle. Nyt toimi. Voisivatko siis nämä sähköongelmat johtua viallisesta naviyksiköstä? Navi kyllä on toiminut aina kun siitä näytöstä on pystynyt jotakin lukemaan. Yritin sitten ottaa levynkin ulos navista, muttei se suostunut sitä ulos sylkäisemään. Pari kertaa jouduin yksikköä taputtamaan, ennen kuin se levy suostui tulemaan ulos. Eli voiko oikeasti navi vaikuttaa mittariston toimintaan? Yleensä systeemien kaatuessa, päivämäärä ja kellonaika menevät pois, sekä osa niistä navivalikon valinnoista muuttuu mustaksi. Lisäksi yleensä auton seistessä, kello jää jälkeen, eli vian täytyisi olla sellaista mallia, että se voi aiheutua myös virtojen ollessa pois päältä. Mikähän pitää tuossa autossa huolen, että kello pysyy ajassa, vai se navi itse?

    Comment

    • #BMW#
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 488
      • Espoo

      Ongelma seuraavanlainen. Auto tuli pajalta jonka jälkeen radio enää pelitä. Pellin alta tarkistin sulakkeet.näytti olevan kunnossa. Radiolle ja ajotietokoneelle oli laitettu sulakkeet 46 ja 69. Ajotietokone toimii norm. Miksi radio ei toimi ja missä sijaitsee 69 sulake (pellin alla vain 48 sulaketta).
      Mistä vika vois olla? Onko kenties radio ja ajotietokone boksin takana oma sulake..?
      E38 pre 740i 4.4l Manual

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14451
        • Oulu

        Originally posted by #BMW# View Post
        Ongelma seuraavanlainen. Auto tuli pajalta jonka jälkeen radio enää pelitä. Pellin alta tarkistin sulakkeet.näytti olevan kunnossa. Radiolle ja ajotietokoneelle oli laitettu sulakkeet 46 ja 69. Ajotietokone toimii norm. Miksi radio ei toimi ja missä sijaitsee 69 sulake (pellin alla vain 48 sulaketta).
        Mistä vika vois olla? Onko kenties radio ja ajotietokone boksin takana oma sulake..?
        Takakontissa akun läheisyydessä lisää sulakkeita.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • #BMW#
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 488
          • Espoo

          sulake #69 löydetty ja on kunnossa... ärsyttää tämä radion toimimattomuus..
          Last edited by #BMW#; 02-10-2011, 19:38. Reason: vika löytyi, kasettisoittimen taakaa 5A sulake palannut.
          E38 pre 740i 4.4l Manual

          Comment

          • |foder|
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 7087
            • Forssa

            Noni, Janzki:n kanssa pohdittiin takakontin sulakkeita jo aiemmin.
            Nyt sain ne tarkistettua lapulle ja taottua koneelle tekstiksi.
            Eli ensimmäinen sulakepaikka, toinen mikä sulake mulla oli paikallaan(#1), toinen mikä sulake pitäisi olla(#2) ja lopuksi hieno lontoonkielinen selostus, mihin kyseinen sulake vaikuttaa. Sarakkeessa #1 viiva tarkoittaa tyhjää paikkaa mutta silti navat löytyy, taasen äksä tarkoittaa ettei ole mahdollista laittaa sulaketta paikalleen koska ei ole kantoja. Menikö vaikeaksi?



            Muutamia sulakkeita siis puuttui ja yksi väärän arvoinen. Lyön paikalleen kaikki mitkä puuttuu ja tuon yhden vaihdan oikeaksi. Voisiko noissa puuttuvissa sulakkeissa piillä sleep-mode vika? :think

            Valoja siis en vielä saanut täysin OEM-linjan mukaiseksi. Muutamat ylimääräiset piuhat ja joku relehärdelli vielä roikkuu paikallaan.

            E: Vaihdoin tekstin tilalle kuvan, selkeyden vuoksi.
            Last edited by |foder|; 02-10-2011, 20:37.
            Nyt:
            E82 135i -11

            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              Originally posted by Ramzez View Post
              Ilmeisesti jatkan nyt tätä yksinpuhelua, eli kysehän on edelleen tuosta sähköviasta ja sitä eilen pitkään ja hartaasti yritin selvittää. Kävin kaikki sulakkeet ja releet läpi, kävin useimmat liittimet läpi, mitä tuli vastaan takakontissa, hanskalokeron takana ja siellä releboxissa, tsekkasin lokasuojan takana olleen johtosarjan, putsailin maajohtojen kiinnityksiä, jne. Sen verran paloi akusta virtaa eilen leikkiessäni, että irrotin sitten akunnavan ja laitoin latinkiin.

              Tänään sitten akunkenkä takaisin ja virrat päälle. Sama sähkövika heti uudestaan päällä. Tällä kertaa taas se pahemman muotoinen, eli navinäyttöön ei ilmestynyt mitään ja mittaristo piti outoa pientä surinaa, sekä vaihdenäyttö oli ainakin jumissa. Kääntelin monta kertaa virtoja päälle ja pois, mutta ei auttanut. Sitten päätin kerran odottaa, että navi takakontista sammuu ja sitten uudestaan virrat päälle. Nyt toimi. Voisivatko siis nämä sähköongelmat johtua viallisesta naviyksiköstä? Navi kyllä on toiminut aina kun siitä näytöstä on pystynyt jotakin lukemaan. Yritin sitten ottaa levynkin ulos navista, muttei se suostunut sitä ulos sylkäisemään. Pari kertaa jouduin yksikköä taputtamaan, ennen kuin se levy suostui tulemaan ulos. Eli voiko oikeasti navi vaikuttaa mittariston toimintaan? Yleensä systeemien kaatuessa, päivämäärä ja kellonaika menevät pois, sekä osa niistä navivalikon valinnoista muuttuu mustaksi. Lisäksi yleensä auton seistessä, kello jää jälkeen, eli vian täytyisi olla sellaista mallia, että se voi aiheutua myös virtojen ollessa pois päältä. Mikähän pitää tuossa autossa huolen, että kello pysyy ajassa, vai se navi itse?
              Sieltä navin kautta kulkee sinänsä kaikki tieto mitä esim ajotietokone antaa, sinne menee valomodulilta pakkivalon signaali, etupyörien ABS-antureilta pyörimisnopeudet radion signaali sekä myös kuva näytölle. Sen ei kuitenkaan PITÄISI sekoittaa mittaristoa, mutta jos siellä on joku bitti poikittain niin mistä sen tietää.

              Nappaa se navimoduli irti koknaan ja kokeile sitten laittaa virrat päälle. Kannattaa myös tarkistaa sen navijärjestelmän johtosarja siellä takana, siinä samassa johtosarjassa on myös VM, radio ja mahdollinen DSP. jos siinä johtosarjassa on johdot poikki/maissa niin se voisi kyllä aiheuttaa vaikka mitä probleemeja. sen johtosarjan tarkistamiseksi joudut tosin purkamaan kaikki modulit pois, mutta se kannattanee tehdä. jos siinä johtosarjassa on vikaa, niin tehdasuusi maksaa marmorilla 60€, eli ei oikeasti juuri mitään...

              Toisin sanoen, ota navi irti, ja sitten vaikka yksi kerrallaan ne modulit, tsekkaa johtosarja ja kokeile muuttuuko käytös.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by BeamR View Post
                Sieltä navin kautta kulkee sinänsä kaikki tieto mitä esim ajotietokone antaa, sinne menee valomodulilta pakkivalon signaali, etupyörien ABS-antureilta pyörimisnopeudet radion signaali sekä myös kuva näytölle. Sen ei kuitenkaan PITÄISI sekoittaa mittaristoa, mutta jos siellä on joku bitti poikittain niin mistä sen tietää.

                Nappaa se navimoduli irti koknaan ja kokeile sitten laittaa virrat päälle. Kannattaa myös tarkistaa sen navijärjestelmän johtosarja siellä takana, siinä samassa johtosarjassa on myös VM, radio ja mahdollinen DSP. jos siinä johtosarjassa on johdot poikki/maissa niin se voisi kyllä aiheuttaa vaikka mitä probleemeja. sen johtosarjan tarkistamiseksi joudut tosin purkamaan kaikki modulit pois, mutta se kannattanee tehdä. jos siinä johtosarjassa on vikaa, niin tehdasuusi maksaa marmorilla 60€, eli ei oikeasti juuri mitään...

                Toisin sanoen, ota navi irti, ja sitten vaikka yksi kerrallaan ne modulit, tsekkaa johtosarja ja kokeile muuttuuko käytös.
                Aloitin sillä, että poistin sen navilevyn yksiköstä. Viikonloppuna ei tarvinnut ajella, joten en tiedä vielä varmaksi käyttäytymistä, mutta ainakin kello on pysynyt ajassa. Ennenhän ei tarvinnut edes ajella, että systeemit sekoittuivat. Sinällään olisi kuitenkin erittäin erikoista, että esim. jos navi ei jostakin syystä pysty aina lukemaan levyä, että se johtaisi systeemien kaatumiseen.

                Huomenna taas ajelu Bemarilla jatkuu ja seuraan tilannetta. Mikäli systeemit alkavat taas kaatuilla, niin nappaan ensiksi tuon navin irti. Sitten jos sekään ei auta, on purettava loputkin systeemit ja tsekattava se johtosarja. Isoin ongelma tässä kuitenkin on aina se, että ongelma ei ole päällä koko aikaa, joka sinällään tekee vianhausta erittäin hankalaa. Jos kyseessä olisi esim. oikosulku tai muu pysyvä vika, sen selvittäminen olisi huomattavasti helpompaa, mutta tämä nykyinen vika tuntuu riippuvan suurin piirtein kuun asennosta. Toisinaan kaikki toimii hyvin ja joinakin päivinä mikään ei toimi. Ainoa vihje tähän mennessä on se, että vian täytyy olla sellaista tyyppiä, joka voi syntyä myös auton seistessä, koska kello jää jälkeen. Tämä taas voisi viitata jonkinlaiseen kosketushäiriöön. Auto kyllä muuten menee ihan hyvin lepotilaan.

                Ainoa referenssi on oikeastaan muutaman vuoden takaa, kun silloinen facelift mallin 740iA Bemarista meni systeemit sekaisin. Tuolloin eräs kaverini juuri sillä hetkellä pelleili auton navin kanssa, kun starttasin auton. Tuloksena oli, että navi putosi kokonaan pois pelistä ja ilmeisesti videomoduuli alkoi hoitaa kuvapuolta siitä eteenpäin. Lisäksi vaihdelaatikko alkoi sekoilla ja meni lopulta vikatilaan. Nämä ongelmat kuitenkin korjaantuivat hyvin yksinkertaisesti, irroittamalla akunkenkä yhdeksi yöksi. Tässä nykyisessä tapauksessa ei kuitenkaan moinen konsti vikaa korjaa, mutta toisaalta tuo vanha tapaus voisi viitata siinä mielessä nykyiseen, että pelkästään jo navin sekoileminen voi aiheuttaa muitakin mystisiä vikoja autoon.

                Comment

                • |foder|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 7087
                  • Forssa

                  Originally posted by |foder| View Post
                  Noni, Janzki:n kanssa pohdittiin takakontin sulakkeita jo aiemmin.
                  Nyt sain ne tarkistettua lapulle ja taottua koneelle tekstiksi.
                  Eli ensimmäinen sulakepaikka, toinen mikä sulake mulla oli paikallaan(#1), toinen mikä sulake pitäisi olla(#2) ja lopuksi hieno lontoonkielinen selostus, mihin kyseinen sulake vaikuttaa. Sarakkeessa #1 viiva tarkoittaa tyhjää paikkaa mutta silti navat löytyy, taasen äksä tarkoittaa ettei ole mahdollista laittaa sulaketta paikalleen koska ei ole kantoja. Menikö vaikeaksi?



                  Muutamia sulakkeita siis puuttui ja yksi väärän arvoinen. Lyön paikalleen kaikki mitkä puuttuu ja tuon yhden vaihdan oikeaksi. Voisiko noissa puuttuvissa sulakkeissa piillä sleep-mode vika? :think

                  Valoja siis en vielä saanut täysin OEM-linjan mukaiseksi. Muutamat ylimääräiset piuhat ja joku relehärdelli vielä roikkuu paikallaan.

                  E: Vaihdoin tekstin tilalle kuvan, selkeyden vuoksi.
                  jatkuu...

                  Laitoin kaikki puuttuvat sulakkeet paikoilleen. Revin hetkellisesti ksenonien piuhat irti ihan jokaisesta liitoksesta. ihmetystä aiheutti maadotuspiuha joka menee aftermarket lohkolämppärin piuhasarjan sinne eristeen sisälle. Ei hajua mitä varten muka lohkolämppärin piuha tarttis vetää auton maihin? No, otin senkin irti jos vaikka se olisi ollut jotenkin "ryöstäjänä".
                  Tuloksena ei mitään. Vieläkään ei mene nukkumaan.
                  Kaikki on kuitenkin läppärin mukaan oikein ja kohdallaan.
                  Onko tässä sitten viimeisenä vaihtoehtona kokeiltava sitä toista korimoduulia?
                  Alkaa jo usko loppumaan tämän yksilön kanssa. Pitäiskö pistää liikkeeseen vaihdossa?
                  Nyt:
                  E82 135i -11

                  Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by |foder| View Post
                    jatkuu...

                    Ei hajua mitä varten muka lohkolämppärin piuha tarttis vetää auton maihin? No, otin senkin irti jos vaikka se olisi ollut jotenkin "ryöstäjänä"
                    sen takia että jos vastuselementti hajoaa ja ja maadoitusta ei ole niin koko auto tulee jännitteiseksi. kun maadoitus on kytketty auton runkoon ja vastus sattuu hajoamaan niin lämmitystolpan sulake laukeaa eikä kukaan kuole.. pistä takasin mahin ennen kun unohdat
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7087
                      • Forssa

                      Originally posted by peto2 View Post
                      sen takia että jos vastuselementti hajoaa ja ja maadoitusta ei ole niin koko auto tulee jännitteiseksi. kun maadoitus on kytketty auton runkoon ja vastus sattuu hajoamaan niin lämmitystolpan sulake laukeaa eikä kukaan kuole.. pistä takasin mahin ennen kun unohdat
                      No nii, joka päivä oppii jotain uutta.
                      Menenkin heti laittaa sen takas, samalla vois vaikka polttaa koko paskan!
                      Epätoivo alkaa olemaan melkoista luokkaa...

                      E: Kävin laittamassa piuhan kiinni ja samalla tuli huomattua eräskin mielenkiintoinen seikka. Ovet lukossa ja auton pitäisi olla nukkumassa, vaihdevalitsimessa palaa oranssi valo. Avasin ovet avaimesta ja kas, se vaihdevalitsimen valo kirkastui merkittävästi. Eli mitäköhän tämä tarkoittaa? Jotenkin puoliksi nukkumassa?
                      Minä nostan kädet pystyyn.
                      Last edited by |foder|; 03-10-2011, 17:36.
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by BeamR View Post
                        Sieltä navin kautta kulkee sinänsä kaikki tieto mitä esim ajotietokone antaa, sinne menee valomodulilta pakkivalon signaali, etupyörien ABS-antureilta pyörimisnopeudet radion signaali sekä myös kuva näytölle. Sen ei kuitenkaan PITÄISI sekoittaa mittaristoa, mutta jos siellä on joku bitti poikittain niin mistä sen tietää.

                        Nappaa se navimoduli irti koknaan ja kokeile sitten laittaa virrat päälle. Kannattaa myös tarkistaa sen navijärjestelmän johtosarja siellä takana, siinä samassa johtosarjassa on myös VM, radio ja mahdollinen DSP. jos siinä johtosarjassa on johdot poikki/maissa niin se voisi kyllä aiheuttaa vaikka mitä probleemeja. sen johtosarjan tarkistamiseksi joudut tosin purkamaan kaikki modulit pois, mutta se kannattanee tehdä. jos siinä johtosarjassa on vikaa, niin tehdasuusi maksaa marmorilla 60€, eli ei oikeasti juuri mitään...

                        Toisin sanoen, ota navi irti, ja sitten vaikka yksi kerrallaan ne modulit, tsekkaa johtosarja ja kokeile muuttuuko käytös.
                        Aiheeseen palaten, navi oli tämän päivää irti. Vikaan ei ollut mitään vaikutusta, joten navipyöritin ei ongelmia aiheuta. Poikkeuksena tällä kertaa oli kuitenkin se, etteivät ne valikon eri valinnat menneet mustaksi, vaikka mittaristo olisikin alkanut sekoilla. Eli nyt kaikki häröilyt rajoittuivat vain ja ainoastaan mittaristoon, enää ei siis mitkään muut systeemit kaatuneet. Ts. navi ei liene syyn aiheuttaja, vaan sen kaatuminen taitaakin olla vain seuraus viasta. Mainitakseni, navi, puhelin, taukotuuletus, ajotietokone ja radio, ovat kaikki toimineet moitteetta, vaikka tuo vika olisikin ollut sillä hetkellä päällä. Ainoastaan niiden käyttö on mennyt hankalaksi, kun ne valinnat ovat menneet mustaksi. Tänään kuitenkaan edes tuota valikon kaatumista ei tapahtunut.

                        Nyt kun se saatiin selvitettyä, selvisi yksi toinenkin asia. Olen luultavasti erehtynyt luulemaan, että mittariston häröily johtuisi jostakin muusta, mutta nyt on herännyt epäilys, että se olisikin itse mittaristo, joka aiemmin kaatoi mm. navin. Nimittäin joka kerta, kun kierroslukumittari alkaa itsekseen nousta kesken ajon ja nopeusmittari pikku hiljaa sen mukana, aina kun kojelautaa mittariston yläpuolella kevyesti taputtaa, palaavat sekä kierrosluku-, että nopeusmittari näyttämään taas oikeaa lukemaa. Eli aina kun häröily alkaa, taputus kojelautaan ja tilanne normalisoituu. Mikäli vika olisi siellä takapään johtosarjassa, eikö tuon taputtaminen olisi tuloksetonta? Huomionarvoista on myös se, että ainoastaan kierrosluku- ja nopeusmittari ovat kärsineet häröilystä, lämpömittari ja polttoainemittari ovat koko ajan toimineet moitteetta. Pari kertaa on kuitenkin virtojen laittamisen yhteydessä mennyt jumiin vaihdenäyttö ja vilkkuvalot. Olisiko siis mahdollista, että itse mittaristossa on vikaa? Jos joku tietää tapauksia, että E38:n mittaristoissa olisi voinut olla jotakin vikaa tai vielä parempaa korjausehdotuksia, niitä otetaan vastaan. Valistuneet veikkaukset ovat yhtälailla tervetulleita.

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Aiheeseen palaten, navi oli tämän päivää irti. Vikaan ei ollut mitään vaikutusta, joten navipyöritin ei ongelmia aiheuta. Poikkeuksena tällä kertaa oli kuitenkin se, etteivät ne valikon eri valinnat menneet mustaksi, vaikka mittaristo olisikin alkanut sekoilla. Eli nyt kaikki häröilyt rajoittuivat vain ja ainoastaan mittaristoon, enää ei siis mitkään muut systeemit kaatuneet. Ts. navi ei liene syyn aiheuttaja, vaan sen kaatuminen taitaakin olla vain seuraus viasta. Mainitakseni, navi, puhelin, taukotuuletus, ajotietokone ja radio, ovat kaikki toimineet moitteetta, vaikka tuo vika olisikin ollut sillä hetkellä päällä. Ainoastaan niiden käyttö on mennyt hankalaksi, kun ne valinnat ovat menneet mustaksi. Tänään kuitenkaan edes tuota valikon kaatumista ei tapahtunut.

                          Nyt kun se saatiin selvitettyä, selvisi yksi toinenkin asia. Olen luultavasti erehtynyt luulemaan, että mittariston häröily johtuisi jostakin muusta, mutta nyt on herännyt epäilys, että se olisikin itse mittaristo, joka aiemmin kaatoi mm. navin. Nimittäin joka kerta, kun kierroslukumittari alkaa itsekseen nousta kesken ajon ja nopeusmittari pikku hiljaa sen mukana, aina kun kojelautaa mittariston yläpuolella kevyesti taputtaa, palaavat sekä kierrosluku-, että nopeusmittari näyttämään taas oikeaa lukemaa. Eli aina kun häröily alkaa, taputus kojelautaan ja tilanne normalisoituu. Mikäli vika olisi siellä takapään johtosarjassa, eikö tuon taputtaminen olisi tuloksetonta? Huomionarvoista on myös se, että ainoastaan kierrosluku- ja nopeusmittari ovat kärsineet häröilystä, lämpömittari ja polttoainemittari ovat koko ajan toimineet moitteetta. Pari kertaa on kuitenkin virtojen laittamisen yhteydessä mennyt jumiin vaihdenäyttö ja vilkkuvalot. Olisiko siis mahdollista, että itse mittaristossa on vikaa? Jos joku tietää tapauksia, että E38:n mittaristoissa olisi voinut olla jotakin vikaa tai vielä parempaa korjausehdotuksia, niitä otetaan vastaan. Valistuneet veikkaukset ovat yhtälailla tervetulleita.
                          Jostain toinen mittaristo ja kokeilemaan... :think
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by BeamR View Post
                            Jostain toinen mittaristo ja kokeilemaan... :think
                            Niin se varmaan tarvitsee tehdä, mutta mahtaako noita kauheasti käytettynä pyöriä? Uusi maksaa varmasti niin hunajaa, että halvemmaksi varmaan tulee vaihtaa autoa. Ja jos sitten uusi mittaristo löytyisikin, niin eikös se pidä jollakin tapaa koodata autoon, ettei ole mikään plug & play?

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              niin eikös se pidä jollakin tapaa koodata autoon, ettei ole mikään plug & play?
                              Mä luulen että toi ei ole mikään taikatemppu osaaville käsille joilla on sopiva softa ja tietokone...
                              Mistä sitten löytyy toinen mittaristo... olisko vaikka tosta http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=15852872
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by BeamR View Post
                                Mä luulen että toi ei ole mikään taikatemppu osaaville käsille joilla on sopiva softa ja tietokone...
                                Mistä sitten löytyy toinen mittaristo... olisko vaikka tosta http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=15852872
                                Onhan itsellänikin parit eri kaapelit ja softat, mutta kun en ole harrastanut vielä tuota koodaamista, niin melkeinpä teettää sen jollakin muulla. Tuo mittaristo vaikuttaisi ihan hyvältä, tosin hiukan arvokas sen suhteen, että ne harvat kerrat kun olen nähnyt täällä myytävän mittaristoja, niitä on saanut alle parinsadan. Ja noinkohan faceliftin mittaristo sopii prefaceliftiin? Ei myöskään siinä mielessä houkuta pistää 250€ menemään todetakseni, ettei vika ollutkaan mittaristossa. Täytynee seurata tilannetta...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎