Ilmeisesti jatkan nyt tätä yksinpuhelua, eli kysehän on edelleen tuosta sähköviasta ja sitä eilen pitkään ja hartaasti yritin selvittää. Kävin kaikki sulakkeet ja releet läpi, kävin useimmat liittimet läpi, mitä tuli vastaan takakontissa, hanskalokeron takana ja siellä releboxissa, tsekkasin lokasuojan takana olleen johtosarjan, putsailin maajohtojen kiinnityksiä, jne. Sen verran paloi akusta virtaa eilen leikkiessäni, että irrotin sitten akunnavan ja laitoin latinkiin.
Tänään sitten akunkenkä takaisin ja virrat päälle. Sama sähkövika heti uudestaan päällä.
Tällä kertaa taas se pahemman muotoinen, eli navinäyttöön ei ilmestynyt mitään ja mittaristo piti outoa pientä surinaa, sekä vaihdenäyttö oli ainakin jumissa. Kääntelin monta kertaa virtoja päälle ja pois, mutta ei auttanut. Sitten päätin kerran odottaa, että navi takakontista sammuu ja sitten uudestaan virrat päälle. Nyt toimi. Voisivatko siis nämä sähköongelmat johtua viallisesta naviyksiköstä? Navi kyllä on toiminut aina kun siitä näytöstä on pystynyt jotakin lukemaan. Yritin sitten ottaa levynkin ulos navista, muttei se suostunut sitä ulos sylkäisemään. Pari kertaa jouduin yksikköä taputtamaan, ennen kuin se levy suostui tulemaan ulos. Eli voiko oikeasti navi vaikuttaa mittariston toimintaan? Yleensä systeemien kaatuessa, päivämäärä ja kellonaika menevät pois, sekä osa niistä navivalikon valinnoista muuttuu mustaksi. Lisäksi yleensä auton seistessä, kello jää jälkeen, eli vian täytyisi olla sellaista mallia, että se voi aiheutua myös virtojen ollessa pois päältä. Mikähän pitää tuossa autossa huolen, että kello pysyy ajassa, vai se navi itse?
Tänään sitten akunkenkä takaisin ja virrat päälle. Sama sähkövika heti uudestaan päällä.

Comment