Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by Bimmero View Post
    Ok, paljon kiitoksia näistä. Miten muuten kokemuksia vikaherkkyydestä vrt. vaikka vm. -96 ja -98?? Että onko niillä käytännössä mitään sellaista eroa?? Sähköissä yms. Tuo steppi ilmeisesti hyvä ja kestävä laatikko kuitenkin.
    Ainakin jos verrataan M62:n eri versioita, eli TU-kone ja ilman, niin vanhempi malli on aavistuksen yksinkertaisempi ja ei kärsi vanoksen rallatuksesta, mikä tuntuu olevan TU-koneessa suht yleinen ongelma, ainakin enemmän ajetuissa. Vastapainona taas TU-koneessa on enemmän vääntöä ja sen polttoainetaloudellisuus on hieman parempi. Erotuksena on kuitenkin vielä se, että M62TU-konetta taisi alkaa saada vasta siinä -9/98 ja nämä faceliftit ovatkin muutaman tonnin yleensä vanhaa mallia kalliimpia. Tuota vanhaa M62-konettahan asenneltiin seiskoihin n. -5/96-9/98. Sitä vanhemmat seiskat ovatkin sitten jo M60-koneella.

    Steppilaatikkokin taisi saada jonkin päivityksen faceliftin yhteydessä, mutta kyllä tämä vanhempikin steppi luotettavaksi on osoittautunut ainakin omalla kohdallani.

    Sähköjä taitaa uudemmissa malleissa olla hieman enemmän, mutta yleensähän mallisarjan uusinta versiota kohden mennessä, lastentauditkin vähenevät.

    Comment

    • |foder|
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 7045
      • Forssa

      Mites näissä seiskoissa on saanut vetokoukkua?
      Onko ollut joku omanlainen sähköinen koukku vai millainen, jos on saanut?
      Saattais olla tarvetta koukulle jos sellaista on näihin saanut.
      Nyt:
      E82 135i -11

      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

      Comment

      • Bimmero
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 343
        • Harjavalta

        Originally posted by Ramzez View Post
        Ainakin jos verrataan M62:n eri versioita, eli TU-kone ja ilman, niin vanhempi malli on aavistuksen yksinkertaisempi ja ei kärsi vanoksen rallatuksesta, mikä tuntuu olevan TU-koneessa suht yleinen ongelma, ainakin enemmän ajetuissa. Vastapainona taas TU-koneessa on enemmän vääntöä ja sen polttoainetaloudellisuus on hieman parempi. Erotuksena on kuitenkin vielä se, että M62TU-konetta taisi alkaa saada vasta siinä -9/98 ja nämä faceliftit ovatkin muutaman tonnin yleensä vanhaa mallia kalliimpia. Tuota vanhaa M62-konettahan asenneltiin seiskoihin n. -5/96-9/98. Sitä vanhemmat seiskat ovatkin sitten jo M60-koneella.

        Steppilaatikkokin taisi saada jonkin päivityksen faceliftin yhteydessä, mutta kyllä tämä vanhempikin steppi luotettavaksi on osoittautunut ainakin omalla kohdallani.

        Sähköjä taitaa uudemmissa malleissa olla hieman enemmän, mutta yleensähän mallisarjan uusinta versiota kohden mennessä, lastentauditkin vähenevät.

        Näitä lastentauteja tarkoitinkin juuri noilla, tapani mukaan taas tuli ilmaistua epäselvästi. Määrä ei haittaa jos vaan toimii
        Tuollainen steppilootainen m62 se saisi mielellään olla, tietyin varauksin jopa m52. Mutta se kasi nyt on kasi, varsinkin kun tuohon on jo tottunut

        Edit: Pystyykö noihin "näytöttömiin" radioihin vaihtamaan tuollaisen 16:9 systeemin?? Jos, niin miten helposti??
        Last edited by Bimmero; 16-09-2011, 16:52.
        "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

        e90 335i

        Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          Originally posted by Bimmero View Post
          Tuollainen steppilootainen m62 se saisi mielellään olla, tietyin varauksin jopa m52. Mutta se kasi nyt on kasi, varsinkin kun tuohon on jo tottunut
          Ja V12 kun kokeilee niin ei ole enää paluuta... Ja on muuten huomattavasti yksinkertaisempi kuin noi pikkukoneet; ei vanoksia, kaksiventtiilitekniikka jne. Kun vain pitää huolen että alipaineletkut on kunnossa niin lähes luodinkestävä kone. Eikä kuluta ollenkaan niin paljoa bensaa kuin lähes kaikki kuvittelee, mulla on mennyt sellaista 11-15l/100km, riippuen ajosta ja kaasupolkimen asennosta.

          Ja fiiliskone ennenkaikkea, kuulostaa turbiinilta ja vetää läpi kierrosalueen tasaisesti...
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Bimmero
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 343
            • Harjavalta

            Originally posted by BeamR View Post
            Ja V12 kun kokeilee niin ei ole enää paluuta... Ja on muuten huomattavasti yksinkertaisempi kuin noi pikkukoneet; ei vanoksia, kaksiventtiilitekniikka jne. Kun vain pitää huolen että alipaineletkut on kunnossa niin lähes luodinkestävä kone. Eikä kuluta ollenkaan niin paljoa bensaa kuin lähes kaikki kuvittelee, mulla on mennyt sellaista 11-15l/100km, riippuen ajosta ja kaasupolkimen asennosta.

            Ja fiiliskone ennenkaikkea, kuulostaa turbiinilta ja vetää läpi kierrosalueen tasaisesti...
            Ei kyllä pahasti tunnu kuluttavan :think ...yhdellä kaverilla oli jokunen vuosi sitten 750, hienosti kyllä kulki mitä joskus takapenkillä fiilistelin.
            "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

            e90 335i

            Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by |foder| View Post
              Mites näissä seiskoissa on saanut vetokoukkua?
              Onko ollut joku omanlainen sähköinen koukku vai millainen, jos on saanut?
              Saattais olla tarvetta koukulle jos sellaista on näihin saanut.
              Kyllähän sen koukun näihin sai ja mitä nyt muistelen ex facelift seiskasta, niin se koukku on irtonainen, joka kiinnitetään sitten sinne alustassa olevaan rautaan. Lisäksi se töpseli vielä tökätään sinne kiinni. Kyllähän näihin on jälkiasenneltu koukkuja, sähköjen vetäminen on isoin homma ja tietenkin takapuskurista pitää poistaa palanen, joka sitten peitetään siihen soveltuvalla peitelevyllä, kun koukku on irti.

              Originally posted by Bimmero View Post
              Edit: Pystyykö noihin "näytöttömiin" radioihin vaihtamaan tuollaisen 16:9 systeemin?? Jos, niin miten helposti??
              Itse näytön vaihto erittäin helppoa, mutta näytön perässä oleva navi saattaa vaatia enemmän työtä. Jos auto on -97 tai uudempi, pitäisi niissä olla jo MKII navi, jolloin uudemmankin pyörittimen päivitys onnistuu yksinkertaisesti vaihtamalla yksikköjä keskenään, tosin MKIV taitaa vaatia antennikaapelit suoraan itseensä, jotka siis vain vedetään sieltä erilliseltä yksiköltä navipyörittimelle. Se ensimmäinen naviversio, eli MKI kuitenkin vaatii adapterikaapelit väliin, ennen kuin itse navipyöritintä voi vaihtaa.

              Olen lisäksi kuullut huhua, että jos MKI tai MKII järjestelmää lähtee yhtään laajemmin päivittämään, eli vaihtaa näytön ja navipyörittimen lisäksi vaikka radiomoduulin, vaatii se päivitys silloin myös kaikkien muiden laitteiden uusimisen, kuten CD-vaihtajan ja mahdollisen DSP-yksikön päivityksen väyläohjatuksi malliksi. Jos tyytyy näyttö ja navipäivitykseen, edellä mainittuja muita uudistuksia ei tarvitse tehdä.

              EDIT: Luin tekstin huonosti, eli täysin näytöttömään järjestelmään, pitää hankkia tietääkseni erillinen johtosarja navinäytölle, jonka asentaminen teettää jonkin verran työtä. Lisäksi takakonttiin tarvitset navipyörittimen ja sitten pitää tälle vetää vielä antenni, yms. Eli näytöttömän järjestelmän päivitys on jonkin verran haastavampaa, kuin vanhemman näytöllisen järjestelmän päivitys uudempaan.
              Last edited by Ramzez; 16-09-2011, 17:27.

              Comment

              • juho-85
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 753
                • Pirkkala

                Originally posted by kaol View Post
                Steppi on ollut tuolloin -96 saatavana lisävarusteena (750i vakiona). 728i:ssä on ollut VANOS jo -95, joten tarkoittanet V8-koneita M62 > M62TU. Airbageja on tullut E39:n tavoin lisää myös -97 mallivuoteen, jolloin vakioksi tuli etuovien bagit.
                Joo aamu-unisena kirjoittelin vähän epäselvästi eli juuri noista v8 koneista puhuin.
                Mutta kyllähän se steppi tuli -96 vuonna vakiovarusteeksi ainakin 740i silloin kun moottori vaihtui tuohon 4.4l m62:seen.

                Tulikos faceliftiin sitten vakioksi takaoven bagit sekä eteen kolmannet bagit siihen tuulilasinpilariin? Vai onko noi omat jotain lisävarusteita?
                Ja onko takaistuimilla vielä jotain muita bageja kuin nuo ovien bagit?
                F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                Tilattu i4 M50

                Exät:
                e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                Comment

                • Bimmero
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 343
                  • Harjavalta

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Itse näytön vaihto erittäin helppoa, mutta näytön perässä oleva navi saattaa vaatia enemmän työtä. Jos auto on -97 tai uudempi, pitäisi niissä olla jo MKII navi, jolloin uudemmankin pyörittimen päivitys onnistuu yksinkertaisesti vaihtamalla yksikköjä keskenään, tosin MKIV taitaa vaatia antennikaapelit suoraan itseensä, jotka siis vain vedetään sieltä erilliseltä yksiköltä navipyörittimelle. Se ensimmäinen naviversio, eli MKI kuitenkin vaatii adapterikaapelit väliin, ennen kuin itse navipyöritintä voi vaihtaa.

                  Olen lisäksi kuullut huhua, että jos MKI tai MKII järjestelmää lähtee yhtään laajemmin päivittämään, eli vaihtaa näytön ja navipyörittimen lisäksi vaikka radiomoduulin, vaatii se päivitys silloin myös kaikkien muiden laitteiden uusimisen, kuten CD-vaihtajan ja mahdollisen DSP-yksikön päivityksen väyläohjatuksi malliksi. Jos tyytyy näyttö ja navipäivitykseen, edellä mainittuja muita uudistuksia ei tarvitse tehdä.

                  EDIT: Luin tekstin huonosti, eli täysin näytöttömään järjestelmään, pitää hankkia tietääkseni erillinen johtosarja navinäytölle, jonka asentaminen teettää jonkin verran työtä. Lisäksi takakonttiin tarvitset navipyörittimen ja sitten pitää tälle vetää vielä antenni, yms. Eli näytöttömän järjestelmän päivitys on jonkin verran haastavampaa, kuin vanhemman näytöllisen järjestelmän päivitys uudempaan.
                  Oolsprait, tämä selvensi paljon asiaa , kiitos
                  "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                  e90 335i

                  Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                  Comment

                  • Bouma
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2007
                    • 3108
                    • Tampere

                    Tarvii taas kysellä hieman.

                    Mistä mahtaa johtua että mittari heittää 10km/h vauhdissa kuin vauhdissa? Ei ole mitään väliä onko vauhtia esim. 50km/h niin todellinen nopeus on 40km/h vai 120km/h niin todellinen 110km/h? Rengaskoko original 235/60/16 ettei siitä pitäis olla kiinni ainakaan...
                    MB CLS-12 350CGI AMG

                    MYSTINEN.FI

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Bouma View Post
                      Tarvii taas kysellä hieman.

                      Mistä mahtaa johtua että mittari heittää 10km/h vauhdissa kuin vauhdissa? Ei ole mitään väliä onko vauhtia esim. 50km/h niin todellinen nopeus on 40km/h vai 120km/h niin todellinen 110km/h? Rengaskoko original 235/60/16 ettei siitä pitäis olla kiinni ainakaan...
                      Sama vika omassa seiskassani, heittoa on vakiorengaskoolla 11 km/h yläkanttiin. Tosin kun rengaskoko kasvaa, niin heitto pienenee, esim. noilla omistamillani 20" kiekoilla heitto on vain n. 2 km/h yläkanttiin. Lähes sama mittariheitto oli ex -00-vuoden seiskassakin, eli ei kovinkaan harvinainen "ominaisuus".

                      Comment

                      • Bouma
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2007
                        • 3108
                        • Tampere

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Sama vika omassa seiskassani, heittoa on vakiorengaskoolla 11 km/h yläkanttiin. Tosin kun rengaskoko kasvaa, niin heitto pienenee, esim. noilla omistamillani 20" kiekoilla heitto on vain n. 2 km/h yläkanttiin. Lähes sama mittariheitto oli ex -00-vuoden seiskassakin, eli ei kovinkaan harvinainen "ominaisuus".
                        Asia selvä.
                        MB CLS-12 350CGI AMG

                        MYSTINEN.FI

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          Originally posted by Bouma View Post
                          Asia selvä.
                          Vanhemmissa voi ajotietokoneen salavalikosta korjata mittarilukeman korjauskerrointa renkaan koon mukaan, liekkö kyseistä featurea enää E38:ssa..
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • Tomitri
                            Newbiemmer
                            • Sep 2011
                            • 1
                            • Lahti

                            Originally posted by BeamR View Post
                            Ja V12 kun kokeilee niin ei ole enää paluuta... Ja on muuten huomattavasti yksinkertaisempi kuin noi pikkukoneet; ei vanoksia, kaksiventtiilitekniikka jne. Kun vain pitää huolen että alipaineletkut on kunnossa niin lähes luodinkestävä kone. Eikä kuluta ollenkaan niin paljoa bensaa kuin lähes kaikki kuvittelee, mulla on mennyt sellaista 11-15l/100km, riippuen ajosta ja kaasupolkimen asennosta.

                            Ja fiiliskone ennenkaikkea, kuulostaa turbiinilta ja vetää läpi kierrosalueen tasaisesti...
                            Miinukseksi voisi sanoa että; hieman pedaalia painettaessa (rpm 1000-1500), paikalla olevat pökötti ja zitikka ukot tulee kyseemään:"Onks tossa kuutoskone?" Ja jos ei jaksa selitellä tekniikkaa, voi hieman ojentaa nilkkaa jolloin "turbiini" juttu ei jää epäselväksi kenellekään.
                            Jos asia ei tee läsnäolijoihin vaikutusta, niin vaihdekepin vieressä on S-nappula...mutta koneessa riittää vääntöä "show" meininkiin ilman Sport asentoakin.

                            Kulutuksesta puhuttaessa ajelin toissavuonna baltiasta Suomeen jolloin keskikulutus oli noin 9,8 L/100km. Nykyään on siellä >11L/100km
                            6\ + /6 = V12

                            Comment

                            • pope
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 687
                              • Harjavalta

                              Originally posted by Bimmero View Post
                              Ei kyllä pahasti tunnu kuluttavan :think ...yhdellä kaverilla oli jokunen vuosi sitten 750, hienosti kyllä kulki mitä joskus takapenkillä fiilistelin.
                              Ja samainen kaveri kertoi sen vievän nätillä ajolla 16 litraa sadalla
                              e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                              Comment

                              • bmw-03
                                Newbiemmer
                                • Aug 2011
                                • 13
                                • Päijät-häme

                                Rotelli ebay

                                Onkos kukaan viimeaikoina tilaillut tavaraa tuolta Rotellilta saksan ebaystä?

                                Tilailin tukivarsia E38 ja muuta pientä tavaraa

                                Tuntuu olevan aika hidasta toimitus siihen nähden mitä lupasivat etukäteen kysyttäessä.. Kun etukäteen kysyin kauanko mene suomeen lähetys kun maksaa paypal, vastaus tuli 3-4 päivää niin kotiovella. Nyt maksusta 1,5 viikkoa mennyt, mittään ei ole kuulunut...

                                Onko kukaan tilaillut ja millasia toimitusaikoja ollut?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎