Originally posted by _charger-
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by BeamR View Postikävän kallis hankittava, ei oikein löydy purkuosina eikä myöskään ebaystä (jos tulee myyntiin niin menee melkein heti myös kaupaksi) ja uudet kustantaa +150€ kipale. Anna olla vaan jos ei vielä näkyvyyttä haittaa...
Mikä näille on muuten marmorihinta?’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
'02 VW Golf 1.4i
Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by rocroc View PostTuollaisen electrochrome lasin voi myös helposti "korjata", jos korjauksen jälkeen kelpaa ettei lasi enää automaattisesti tummene, eli poistaa vain päällimmäisen lasin ja pyyhkii ruskeat mömmöt pois.Noilla olen kuitenkin pärjäillyt, kun uudet ovat aika arvokkaat.
Comment
-
-
Pätee ainakin w210 mersuun ja e38:iin eli ensin lasi irti peilin rungosta, sen jälkeen lasin musta kehys irroitetaan varovasti liimauksestaan.
Sitten huomataankin että lasi koostuu kahdesta eri osasta, päällimmäinen lasi on läpinäkyvä ja alempi peilipinnalla, päällimmäinen lasi pois ja alemman peilipinta pestään puhtaaksi, mustaa kehystä voi ohentaa matalammaksi niin asettuu lähemmäs peililasin pintaa
Homman voi tehdä toki peilinlasi autossa paikallaankin, mutta helpompi kun irrottaa sen
Comment
-
-
Originally posted by _charger- View Postlykätkään 750 ukot/akat äkkisiltää '94 750 perusvikoja? ja m73 koneen perusviat?
M73B54 = kestävä perusmoottori, koska siinä ei ole mitään nykyajan hömpötyksiä kuten vanoksia tahi neliventtiilitekniikkaa. Toisin sanoen hyvin pidettynä/huollettuna kestää isältä pojalle. M73/M73N koneissa on jonkin verran eroja, mutta se muutos tuli vasta 9/98 (korkeampi käyntilämpötila, erilaiset hihnapyörät ynm pientä). Eniten harmaita hiuksia tuottaa ilmavuodot, mutta jos niitä osaa vähän kattella niin ne on suht helposti paikannettavissa.
- imusarjojen takapäissä olevat huohottimet/tutit jotka yhdistää ne venakoppiin
- IMM:n kumit
- lisäilmaputket (v-mäisesti imusarjojen alla, pa-tukkien vieressä)
- v-mäisessä tilanteessa imusarjojen tiivisteet (yht 4kpl ja hintaa epämiellyttävän paljon)
- vesipumpun ja termarin uusimisesta kannattaa pitää huolta, näin iso mosa todellakin tarvii sen vesikierron
- tulppien vaihto hitusen aikaa ja pieniä käsiä vaativa operaatio. Joko käyttää useamman tunnin aikaa tai sitten avaa lompakkoa suht syvälle.
- jäähdytinnestevuodot,
Autot on vanhoja, joten ihan mitä tahansa voi tulla vastaan. Näissä isolohkoissa on selvästi havaittavissa sellainen piirre, että joko niitä on pidetty hellällä huolella ja rahalla, tai sitten on käytetty ne kaikki rahat siihen autoon ja sitten jätetty auto oman onnensa nojaan.
12-mukinen seiska, jossa on paljon pikkuvikoja tulee lopulta perhanan kalliiksi, ellei sitten ihan puhtaasti harrastemielessä rakentele omassa tallissa.
Syy edeltävään vuodatukseen: älä osta sitä nettiauton/mobilen/blocketin halvinta, vaan osta aidosti hyvä yksilö. Se tulee loppujen lopuksi halvemmaksi. Lisäksi kysele myyjältä autosta: näiden ikäluokka on sellainen että näillä ajavat joko tosiaan pitää huolta autostaan ja tuntee sen, tai sitten se on ihan vaan "lauluautona". Älä sorru halvan hinnan houkuttelemana jälkimmäiseen.
Mitä tsekata ostaessa? Katso seiskojen yleiset vinkit searchilla, M73/M73N koneisiin liittyen on tässä vähän kohteita:
- kone ei saa väristä YHTÄÄN tyhjäkäynnillä. Jos on havaittavaa tärinää, niin jotain on rikki. Voi olla kallistakin.
- katso käyntilämpötila ajaessa salavalikosta. M73 95-astetta, M73N/TU 105-astetta (valoissa voi olla 108, se on ihan normaalia). Jos käy paljon yli noiden niin sitten on vesikierrossa vikaa. HUOM: täyskaasukiihdytyksessä tietokone avaa sähkötermarin lisäjännitteellä, joten moottorin lämmön on heti kickdownin jälkeen alettava putoamaan nopealla tahdilla. Jos ei putoa -> termari paskana. HUOM2: lämpömittarin viisarista ei sitten pysty päättelemään koneen käyntilämpötilaa ennen kuin lämmöt on pitkälti toisella sadalla. Kokemus on opettanut, että 116 astetta ei vielä näy viisarissa, siksi täytyy katsoa salavalikosta...
- kuuntele imusarjojen päistä vihellyksiä/hurinoita. Ne on selkeitä merkkejä imuvuodoista.
- Voimaa löytyy heti pieniltä kierroksilta alkaen; jos tuntuu puutuneelta tai voimaa tulee vasta isoilla kierroksilla, niin taas on jotain kakkana. Tosin voi olla myös jotain simppeliäkin, esim nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa pahaa puutumista, maksaa <100€ ja vaihtaa vaikka tien päällä alle 15min.
- irrota IMM:n johdot; muuttuuko koneen käynti? Jos ei, niin IMM saattaapi olla elinkaarensa päässä.
- syylärinneste menee mitä ihmeellisimpiä reittejä, joten varmista että sitä ei tosiaan vuoda mistään. tarkkaile vaaleita nesteen kuivumisjälkiä. V-mäisiä paikkoja joissa voi vuotoja olla on imusarjojen alla (nappaa irti öljykorkin alla oleva kaukalo, joka irtoaa vetämällä, siitä näkee pienemmätkin putket), kaikkein v-mäisin on koneen takaosassa eli koneen ja tulipellin välissä oleva putki...
- ohjaustehostimen öljyvuodot: tsekkaa lauhduttimen putket/liittimet ja öljysäiliön letkut. Nää on ihan tyyppivikoja.
Ja tärkeimpänä: tarkista auto INPA:lla vikakoodeista. Helppoa ja halpaa, mutta antaa tiedon jos jotain on vialla, vaikka sitä ei itse vielä tunnistaisikaan (esim pienet imuvuodot).
Kiitos ja anteeksi.Last edited by BeamR; 16-02-2012, 21:47.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
kiitoksia vain itsellesi hyvästä vastauksesta!olin laiska ja en jaksanut plärätä hakua
toi e38 muuten tullut aika tutuksi ton nykyisen 740:sen kautta, lähes kaikki "perusviat" korjanneena...lähinnä noi tiedot tosta v12:sesta tuli tarpeen
itse automekaanikkona toimin ja pystyn laittelemaan töissä sekä kimppatallilla autoa joten korjaukset ei sen puolesta tuota ongelmia. lähinnä ainoaksi ongelmaksi voi muodostua osien hinta
lauantaina oon menossa yhtä ostamaan..katsotan millanen kasa on
oli kyllä pikkusen halvimmasta päästä ja muutamia kosmeettisia vikoja mutta juuri leimattu ja omistaja väitti tekniikkaa 100%... mutta selviää la.
edit: nii mistäs tonne "salavalikkoon" pääsee?1966 Dodge Monaco
1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"
EX:1994 BMW 750 IA e38
EX:1994 BMW 740 IA e38
Comment
-
-
Originally posted by _charger- View Postedit: nii mistäs tonne "salavalikkoon" pääsee?
sama proseduuri kuin E39:ssä.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by 325ictic View Posttulipa hankittua e38 '94. uusi tulokas tällä foorumilla. pitää ruveta lueskelemaan tätä topikkia
Jos vikoja haluat tietää, niin kannattaa tämä topiikki lukasta läpi (tosin ihan huumorimielellä). Tuskin niitä kauheasti enempää voi olla.
MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-
Comment
-
-
tuli nyt sit hankittu 7/94 valmistetun 740:sen tilalle, 12/94 valmistettu 750ia... kohtuu edullinen oli mutta siitä syystä laittoakin riittää. pikkumätä paikkoja, imm kumiletkut uusittava, venttiilikopan tiiv. vuotaa. takaovista humisee tuuli aika kovasti, ilmeisesti ovien tiivisteet uusiks ta/ja kattoa ovien istuvuus tarkemmin... myös edestä kohtuu kova humina, kuskin pyyhin ainakin laitettu lasin vaihdon yhdeydessä liian ylös,.. cruise ja takaikkunan verho ei toimi..ja pahin, sytytti mittaristoon vaihtoiston varaohjelma ilmoituksen...ed. omistaja vaihtanu just kaikki öljyt.. pitää lukee vikakoodit ja pitää akun napaa irti vähän aikaa ja kattoo mitä sanoo sitten..myllytyksella tost saa hyvän! toki pitää noi muutamat ruostepaikat hioa ja maalauttaa..
mistä vois johtua cruisen toimimattomuus? oon lukenu et vois olla vikaa ainakin näissä: ratin napit, virtalukko, takapyörän anturit?? kojetaulusta painaa nappia niin mittaristoon syttyy kyllä cruisen valo, mutta ratin napeista ei tapahdu mitään... edellisellä omistajalla oli syttynyt luistonesto valo ja ei ollu esto ja abs toiminu..oli kuulemma ajanu lämpöseen ja sulatellu ja sano et ois ollu vain jäässä...nyt haku reissulla l.esto toimi kyllä ja apsit...
kulutus 100 vauhdis n. 11L/100km.. ilmeisesti aika normaalia..?
pitää lykkää kuvia kuhan saa siistemmäks ja varuste listaa kuhan sen saan..voimaa on kyllä enempi kuin kasissa, aika köykäsellä kaasun painalluksella pääsee helposti motarilla ohi
edit: niin ja koetin löytää tost 5hp30 askin muvikuulasta ongelmasta vaihto ohjetta/ kuvia jne mut ei oikein löytyny, oisko kellään? mitä oireita moinen muovi kuula tekee? ny vaihteisto toimi muuten normaalisti mutta vikatila päällä ja hieman alle 80kmh lykkäs nelosta ja pikkasen taas nosti nopeutta meni vitoselle... eikös ton pitäis nätisti ajettaessa mennä vitoselle jo 60-70 kmh ja pysyä sillä jos ei anneta enempi kaasua?Last edited by _charger-; 19-02-2012, 20:05.1966 Dodge Monaco
1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"
EX:1994 BMW 750 IA e38
EX:1994 BMW 740 IA e38
Comment
-
Comment