Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by juzu3 View Post
    Vähän aiemmin jo kyselin muttei kukaan silloin ainakaan osannut vastailla niin yritetääs uudestaan. Todella ärsyttävä vika -98 740ia:ssa. Silloin tällöin alkaa oikean eturenkaan lähistöltä kuulumaan vinkumista/ulinaa. Ei kuulosta jarruilta, eikä laakerin jollotukselta. Mielestäni laakeri pitää matalampaa "vouvouvou" ääntä, tämä taas korkeampaa "viuviuviu" tyylistä. Äänen taso/tahti muuttuvat nopeuden mukaan, koneen kierrosluvulla/vaihteella ei ole merkitystä. Ääni ei tule mitenkään säännöllisesti ja kun äänen kuuluessa pysähtyy täysin n.2sek ajaksi ja jatkaa taas matkaa, ääni häipyy. Välillä voi olla pois muutamia sekunteja, välillä jopa päiviä.
    Olen miettinyt olisiko äänellä ja abs/dsc valojen palamisella joku yhteys, mutta ne eivät ainakaan ole toisistaan riippuvaisia. Jompikumpi vika voi olla vaikka toista vikaa ei olisikaan päällä. ABS/DSC valot alkoivat palaa satunnaisesti etupään madallusjousien vaihdon jälkeen, ja vikakoodit herjaa jonnekkin oikean eturenkaan tienoille, mistäköhän tätä valovikaa voisi lähteä tutkimaan? Tässäkin ongelmana satunnaisuus, eli valot voivat palaa päiviä putkeen tai vain vilahtaa ja olla monia päiviä näkymättä.

    Toivottavasti jollain olisi samankaltaisia kokemuksia ollut ja saisi vähän neuvoa mistä lähtisi ongelmia purkamaan. Kovin monimutkaisiin remontteihin ei itsellä ole tiloja/kokemusta/aikaa ja kaikkia rahoja ei viitsisi antaa korjaamolle vian hakemiseen.

    Kiitos jo etukäteen!
    Onko vika ilmennyt vasta jousien vaihdon jälkeen, vai koskiko tuo pelkästään abs/dsc valoa? Ulisiko siis ennen jousien vaihtoa?

    Jos ei, olisiko kenties mahdollista, että jotain on kasattu väärin tai jotain on hajonnut vaihdon yhteydessä? Tuo abs/dsc valo voi johtua siitäkin, että kun niitä johtoja on menty koskemaan, sinne on saattanut ilmaantua jonkinlainen kosketushäiriö. Onhan se tietysti mahdollista, että itse anturikin on menossa, mutta luulisi sen pettävän kerrasta, eikä toimivan satunnaisesti. Mitä tuohon ulinaan tulee, saatko sitä aikaiseksi itse pyörittämällä rengasta auton ollessa tunkilla/nosturilla? Yksi mahdollisuus olisi, että jousilautanen on mennyt eri asentoon ja se hankaa renkaan kylkeen. Näin ainakin minun seiskassani oli, kun edellinen omistaja oli vaihdattanut uudet jouset eteen ja kuskinpuolen jousilautanen oli sellaisessa asennossa, että kun laitoin nuo kaksikymppiset pyörät alle, otti rengas kiinni jousilautaseen kuskinpuolella. Lautasta kääntämällä sain renkaan mahtumaan. Tietenkin tällöin äänen pitäisi olla melkolailla jatkuva. Tsekkaa kuitenkin se repsikan rengas, ettei se ole kulunut sisäpuolelta. Jos on kulunut, tämä viittaa siihen, että joku hankaa rengasta vasten.

    En sulkisi kuitenkaan sitä mahdollisuutta pois, että siellä olisi laakeri menossa tai jarrut laahaisivat. Jarrut kannattaa ensiksi laittaa kuntoon, jos on epäilys, että niissä on vikaa, koska jarrujen herkistely ei vaadi paljoa rahaa, eikä ammattitaitoa. Käyt hakemassa purkin kuparitahnaa ja voitelet palojen päät jne. ja vaikka kaverin kanssa herkistelet jarrut ajamalla mäntää sisään/ulos. Jonkinlainen puristin/vinka on hyvä olla työmaalla.


    ___________________________________________

    Yksi kysymys liittyen omaan seiskaani, eli syökö tuo M62 motti tuota jäähdytinnestettä sen jälkeen, kun järjestelmän on tyhjännyt ja ilmannut uudestaan? Kävin tänään taas koeajolla uuden paisarinkorkin kanssa ja ei enää sylkenyt nesteitä korkin välistä ulos. Eli nestettä ei enää katoa. Pariin otteeseen kuitenkin pamautti check coolant leveliä ja nestepinta oli laskenut molemmilla kerroilla hieman. Omassa seiskassa tosin sähköpumppu ei oikein kunnolla toimi, eli voisiko olla mahdollista, että järjestelmään olisi jäänyt ilmaa, joka sitten täyttyessään pudottaa nestepintaa? Nestettä meni vähän reilu litra lisää siitä, kun sen ilmasin, onko normaalia?
    Last edited by Ramzez; 16-06-2010, 13:39.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Kyllä se nyt kuulostaa äkkiä laakerivialta. Laakeri mennyt väljäksi ja pitää ääntä. Samalla etäisyys abs kehän (joka on siis laakerissa) ja anturin välillä heittää ja aiheuttaa toimintahäiriön abseihin. Tunkkaa kulma ylös ja pyörittele sekä vääntele rengasta miltä tuntuu. Myös vikakoodit kannattaa lukea absilta.

      EDIT: Okei luit koodit, no mitä se sanoi? Kyllä siinä yleensä lukee selkeä selitys tai koodi millä voi etsiä netistä. Herjasiko itse anturin piiriä vai että ei saa signaalista selvää?

      EDIT2: Toinen mahdollinen skenaario on että mennyt kiviä jarrulevyn tai vastaavan väliin jousirempassa mistä ääni tulee ja sitten anturi taikka johdot ottaneet osumaa muutenvaan rempassa ja pätkivät.
      Last edited by Supa; 16-06-2010, 13:49.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Laitetaas tällainen recappi:


        Elikkäs seiska toimi normaalisti, kunnes alkoi ilmoittamaan check coolant leveliä. Viaksi ilmeni vuotava anturin paikka paisarissa. Mitään muuta vikaa ei havaittu, eivätkä lämmöt karanneet ja ei syönyt nestettä vielä tuossa vaiheessa juuri mitään. Auto siis toimi täysin moitteetta ennen korjausta. Vaihdoin paisarin uuteen ja vaihdoin nesteet. Ilmattuani järjestelmän, lyhyellä koeajolla alkoi puskea korkin välistä nestettä. Lämmöt eivät poikenneet normaalista missään vaiheessa. Ostin uuden 2 barin korkin ja ilmasin uudestaan. Ei enää puskenut nestettä korkin välistä. Pienen koeajon jälkeen alkoi kuitenkin taas ilmoittamaan check coolant leveliä. Lisäsin nestettä ylärajaan ja jatkoin koeajoa. Taas ilmoitti uudestaan nesteestä. Annoin koneen jäähtyä ja lisäsin nestettä ylärajaan. Kummassakaan täyttötilanteessa nestettä ei mennyt kovinkaan paljoa lisää. Lopuksi vielä ilmasin järjestelmän ja koeajoin taas (ei vikavaloa tällä kertaa). Taas kone jäähtyi ja lisäsin pienen tilkan lisää nestettä. Uusi koeajo ja ei edelleenkään valita mistään, eivätkä lämmöt karkaa ja autoon saa saunaksi laittamalla lämppärin täysille.

        Kysymys siis on, onko normaalia, että nestettä joutuu lisäilemään useasti ilmaamisen jälkeen? Jääkö ilmataskuja johonkin, jotka häviävät pikkuhiljaa koeajolla ja siksi nestepinta oli pudonnut aina hiukan?

        Huomion arvoista on se, että öljyt ovat kunnossa, auto ei vuoda nesteitä mistään, käynnissä ei ole mitään sanomista ja lämppäristä tulee lämmintä. Onko kaikki OK? Siksi kysyn, koska omassa seiskassani ei sähköinen kiertovesipumppu oikein toimi ja jos oikein ymmärsin, sen avulla ilmaus suoritetaan ainakin osittain.

        Ilmasin seuraavasti:

        - Jäähdyttäjän korkki ja ilmaruuvi auki
        - Säiliö täyteen nestettä
        - Sytytysvirta päälle (ei käyntiin) ja lämppäri maksimiin, mutta puhallus minimiin
        - Lisäilin nestettä aina sen laskiessa maksimista ja samalla pumppasin alavesiletkua siinä sivussa. Pariin kertaan koitin pumpata ylävesiletkuakin, mutta tällä en nähnyt mitään vaikutusta
        - Auto käyntiin ja nestettä lisäillen sen pudotessa
        - Suljin ilmaruuvin vasta, kun tuli pelkkää nestettä
        - Hieman vielä lisää nestettä ja korkki kiinni
        - Koeajo
        - Koeajon jälkeen auto kylmäksi ja nesteen tarkistus, mahdollisesti myös lisäys

        Comment

        • sammy2
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 377
          • kemi city

          no nyt meni sitten käsijarru vaijeri poikki...mitähän kautta mahtaa kulkea?? eli mikäs olis purkamisen määrä tällä kertaa
          e46-00 320CIA (2.2)
          e65-04 730d sport
          e38-96 740i 4.4
          e46-01 330d touring
          e30-88 320i touring
          e36-96 328i coupe
          e21-82 315
          e21-79 320
          e30-82 316 (2.0 M10)
          e12-78 525 (3.3)
          _______________________________________________
          e53-02 x5 4.4i sport / e39 -96 528i `"sportattu"

          Comment

          • Zoui
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 6350
            • Tampere

            Kattoluukun vedenpoisto, vedenpoistoreiät tukossa, kunhan kirjoittelen jos jollekin tulee ongelmaksi.

            Sylkäistään tähän väliin, jos auttaisi joskus jonkun muunkin kosteusongelmia... sateella vesi siis valuu kojelaudan päistä auton lattialle ja vesireiät ilmeisesti kattoluukusta tukossa.

            Joistakin muista malleista poiketen e38 mallissa etupään vedenpoistot eivät mene a-pilarin sisällä (vaikka ylitulviva vesi sinne meneekin), vaan vedenpoisto menee luukun etureunasta kattoverhoilun alta tuulilasin ylälistan taakse. Kattoluukku kokonaan auki asentoon, vesikourun etupäästä löytyy pienen läpän takaa reiät, jotka voi paineilmalla puhaltaa auki. Ilman suhinan kuulee avaamisen jälkeen selkeästi tuulilasin ylälistan takaa.

            Takapään vedenpoisto on hiukan hankalampi, nostamalla auton keulan 15cm ylämäkeen ja kaatamalla pari desiä vettä kattoluuku vesikouruun näkee helposti tuleeko vesi takapuskurin alta lattialle. Itsellä ei tullut... takapuskurin listan poistamalla näkyy kulmassa olevan PDC anturin reiästä lampulla katsottaessa tuo kattoluukun vedenpoiston letkun pää. Paineilman puhaltaminen letkun alapäästä sai aikaan tuon aiemmin vesikouruun kaadetun veden "porisemaan" katon sisällä, eli ilma tuli hyvin läpi alhaalta ylös, mutta vesi ei tästä huolimatta valunut poistoletkua pitkin lattialle. Pieni imu letkun pätkän kanssa tuolta PDC anturin takaa sai kuulumaan pienen "naksauksen" ja avot kaikki vesimähnät suuhun. Sama reaktio molemmilla puolilla takana, tuntuisi jonkinlainen venttiili tai läppä olevan jumissa ja vaatii tuon imemisen auetakseen.

            Jostain syystä ei hakemallakaan tähän löytynyt netistä mitään valmista neuvoa, vaikka melkein mihin tahansa e38 mallin lapsenvikaan löytyykin.

            p.s. Muistakaahan avata myös se konetilassa olevan releboxin vesireikä, ennen vaurioita. Melkein kaikissa tukossa ja 10min hommalla väistää tuntien työläät sähkösavotat ja omituiset sähköviat...
            Elämä on pihakivestä.

            Comment

            • sammy2
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 377
              • kemi city

              Originally posted by Zoui View Post
              Kattoluukun vedenpoisto, vedenpoistoreiät tukossa, kunhan kirjoittelen jos jollekin tulee ongelmaksi.

              Sylkäistään tähän väliin, jos auttaisi joskus jonkun muunkin kosteusongelmia... sateella vesi siis valuu kojelaudan päistä auton lattialle ja vesireiät ilmeisesti kattoluukusta tukossa.

              Joistakin muista malleista poiketen e38 mallissa etupään vedenpoistot eivät mene a-pilarin sisällä (vaikka ylitulviva vesi sinne meneekin), vaan vedenpoisto menee luukun etureunasta kattoverhoilun alta tuulilasin ylälistan taakse. Kattoluukku kokonaan auki asentoon, vesikourun etupäästä löytyy pienen läpän takaa reiät, jotka voi paineilmalla puhaltaa auki. Ilman suhinan kuulee avaamisen jälkeen selkeästi tuulilasin ylälistan takaa.

              Takapään vedenpoisto on hiukan hankalampi, nostamalla auton keulan 15cm ylämäkeen ja kaatamalla pari desiä vettä kattoluuku vesikouruun näkee helposti tuleeko vesi takapuskurin alta lattialle. Itsellä ei tullut... takapuskurin listan poistamalla näkyy kulmassa olevan PDC anturin reiästä lampulla katsottaessa tuo kattoluukun vedenpoiston letkun pää. Paineilman puhaltaminen letkun alapäästä sai aikaan tuon aiemmin vesikouruun kaadetun veden "porisemaan" katon sisällä, eli ilma tuli hyvin läpi alhaalta ylös, mutta vesi ei tästä huolimatta valunut poistoletkua pitkin lattialle. Pieni imu letkun pätkän kanssa tuolta PDC anturin takaa sai kuulumaan pienen "naksauksen" ja avot kaikki vesimähnät suuhun. Sama reaktio molemmilla puolilla takana, tuntuisi jonkinlainen venttiili tai läppä olevan jumissa ja vaatii tuon imemisen auetakseen.

              Jostain syystä ei hakemallakaan tähän löytynyt netistä mitään valmista neuvoa, vaikka melkein mihin tahansa e38 mallin lapsenvikaan löytyykin.

              p.s. Muistakaahan avata myös se konetilassa olevan releboxin vesireikä, ennen vaurioita. Melkein kaikissa tukossa ja 10min hommalla väistää tuntien työläät sähkösavotat ja omituiset sähköviat...
              kiitos tästä...olisin seuraavaksi näitä ohjeita kysellyt
              e46-00 320CIA (2.2)
              e65-04 730d sport
              e38-96 740i 4.4
              e46-01 330d touring
              e30-88 320i touring
              e36-96 328i coupe
              e21-82 315
              e21-79 320
              e30-82 316 (2.0 M10)
              e12-78 525 (3.3)
              _______________________________________________
              e53-02 x5 4.4i sport / e39 -96 528i `"sportattu"

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                Originally posted by Ramzez View Post
                Laitetaas tällainen recappi:


                Elikkäs seiska toimi normaalisti, kunnes alkoi ilmoittamaan check coolant leveliä. Viaksi ilmeni vuotava anturin paikka paisarissa. Mitään muuta vikaa ei havaittu, eivätkä lämmöt karanneet ja ei syönyt nestettä vielä tuossa vaiheessa juuri mitään. Auto siis toimi täysin moitteetta ennen korjausta. Vaihdoin paisarin uuteen ja vaihdoin nesteet. Ilmattuani järjestelmän, lyhyellä koeajolla alkoi puskea korkin välistä nestettä. Lämmöt eivät poikenneet normaalista missään vaiheessa. Ostin uuden 2 barin korkin ja ilmasin uudestaan. Ei enää puskenut nestettä korkin välistä. Pienen koeajon jälkeen alkoi kuitenkin taas ilmoittamaan check coolant leveliä. Lisäsin nestettä ylärajaan ja jatkoin koeajoa. Taas ilmoitti uudestaan nesteestä. Annoin koneen jäähtyä ja lisäsin nestettä ylärajaan. Kummassakaan täyttötilanteessa nestettä ei mennyt kovinkaan paljoa lisää. Lopuksi vielä ilmasin järjestelmän ja koeajoin taas (ei vikavaloa tällä kertaa). Taas kone jäähtyi ja lisäsin pienen tilkan lisää nestettä. Uusi koeajo ja ei edelleenkään valita mistään, eivätkä lämmöt karkaa ja autoon saa saunaksi laittamalla lämppärin täysille.

                Kysymys siis on, onko normaalia, että nestettä joutuu lisäilemään useasti ilmaamisen jälkeen? Jääkö ilmataskuja johonkin, jotka häviävät pikkuhiljaa koeajolla ja siksi nestepinta oli pudonnut aina hiukan?

                Huomion arvoista on se, että öljyt ovat kunnossa, auto ei vuoda nesteitä mistään, käynnissä ei ole mitään sanomista ja lämppäristä tulee lämmintä. Onko kaikki OK? Siksi kysyn, koska omassa seiskassani ei sähköinen kiertovesipumppu oikein toimi ja jos oikein ymmärsin, sen avulla ilmaus suoritetaan ainakin osittain.

                Ilmasin seuraavasti:

                - Jäähdyttäjän korkki ja ilmaruuvi auki
                - Säiliö täyteen nestettä
                - Sytytysvirta päälle (ei käyntiin) ja lämppäri maksimiin, mutta puhallus minimiin
                - Lisäilin nestettä aina sen laskiessa maksimista ja samalla pumppasin alavesiletkua siinä sivussa. Pariin kertaan koitin pumpata ylävesiletkuakin, mutta tällä en nähnyt mitään vaikutusta
                - Auto käyntiin ja nestettä lisäillen sen pudotessa
                - Suljin ilmaruuvin vasta, kun tuli pelkkää nestettä
                - Hieman vielä lisää nestettä ja korkki kiinni
                - Koeajo
                - Koeajon jälkeen auto kylmäksi ja nesteen tarkistus, mahdollisesti myös lisäys
                Ei tuo nyt mitään hälyyttävää ole..toki sinne voi jäädä ilmataskuja jotka sitten pikkuhiljaa liikkuvat pois. En menettäisi vielä yöunia, ellei sitten ala syöpöttelemään nesteitä tms.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • juzu3
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 237

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Onko vika ilmennyt vasta jousien vaihdon jälkeen, vai koskiko tuo pelkästään abs/dsc valoa? Ulisiko siis ennen jousien vaihtoa?

                  Jos ei, olisiko kenties mahdollista, että jotain on kasattu väärin tai jotain on hajonnut vaihdon yhteydessä? Tuo abs/dsc valo voi johtua siitäkin, että kun niitä johtoja on menty koskemaan, sinne on saattanut ilmaantua jonkinlainen kosketushäiriö. Onhan se tietysti mahdollista, että itse anturikin on menossa, mutta luulisi sen pettävän kerrasta, eikä toimivan satunnaisesti. Mitä tuohon ulinaan tulee, saatko sitä aikaiseksi itse pyörittämällä rengasta auton ollessa tunkilla/nosturilla? Yksi mahdollisuus olisi, että jousilautanen on mennyt eri asentoon ja se hankaa renkaan kylkeen. Näin ainakin minun seiskassani oli, kun edellinen omistaja oli vaihdattanut uudet jouset eteen ja kuskinpuolen jousilautanen oli sellaisessa asennossa, että kun laitoin nuo kaksikymppiset pyörät alle, otti rengas kiinni jousilautaseen kuskinpuolella. Lautasta kääntämällä sain renkaan mahtumaan. Tietenkin tällöin äänen pitäisi olla melkolailla jatkuva. Tsekkaa kuitenkin se repsikan rengas, ettei se ole kulunut sisäpuolelta. Jos on kulunut, tämä viittaa siihen, että joku hankaa rengasta vasten.

                  En sulkisi kuitenkaan sitä mahdollisuutta pois, että siellä olisi laakeri menossa tai jarrut laahaisivat. Jarrut kannattaa ensiksi laittaa kuntoon, jos on epäilys, että niissä on vikaa, koska jarrujen herkistely ei vaadi paljoa rahaa, eikä ammattitaitoa. Käyt hakemassa purkin kuparitahnaa ja voitelet palojen päät jne. ja vaikka kaverin kanssa herkistelet jarrut ajamalla mäntää sisään/ulos. Jonkinlainen puristin/vinka on hyvä olla työmaalla.
                  Mielestäni auto ei ulissut aiemmin, voihan se olla että jotain on hajonnut joustenvaihdon yhteydessä. Autokorjaamo ne jouset sinne vaihtoi, mutta eihän se kaikkea takaa. Kosketushäiriötä ensin ajattelin itsekin, mutta otin aiemmin jo johdon irti (en keskiöstä, vaan muovisen liittimen sisältä sisäloksun seinämästä) ja suihkuttelin jotain sähkösuihketta ja putsailin sitä. Täytyy tarkistaa myös tuo keskiön liitin, oli vaan ruuvi niin tiukalla ettei silloin lähtenyt.
                  Hankauksen jättäisin itse laskuista pois, koska luulisi tosiaan tulevan jatkuvalla syötölllä, eikä täysin satunnaisesti kuten nyt. Ja niinkuin aiemmin sanoin, loppuu kun auton pysäyttää täysin. Voi alkaa uudelleen heti, tai vaikka viikon päästä.
                  Laakeri mielestäni olisi vähän samanlainen, eli äänen pitäisi(kö) olla jatkuva jos laakeri olisi viallinen? Jarruremontissa auto kävi n.500km sitten kun kuskinpuolen jarrut olivat melko jumissa, kuskinpuolelle vaihdettiin kaikki muut paitsi levy, oikealle(josta ääni tulee) pelkkä levy. Luulisin myös että jos kiviä olisi jossain välissä niin huoltomies olisi tämän huomannut.

                  Supa: tarkistan koodin ja editoin tähän postaukseen kun saan lappusen käteeni. Voit tai muut voi selostaa sitten tarkemmin mihin viittaa.
                  Koodihan oli tällainen: 32 Wheel-speed signal, front right (wire) ja luettu Launch X431- laitteella.
                  Last edited by juzu3; 16-06-2010, 23:52. Reason: Koodi
                  VoimaaCom-moottorioptimointia<--045 111 42 37 tai priva
                  MB Vito 116cdi 4x4 special
                  BMW E92 320d
                  Kawasaki Z750
                  EX:
                  E36 325i Cäbi,Suzuki GSXR-1000 -06,E65 730dA -04,E38 740iA -98,E36 325i Cäbi,E38 728iAL -98,E36 320i -95

                  Comment

                  • Jonbee
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 41
                    • Tampere

                    joku sankari osais neuvoo ku e38 n ovet lyö kaukosäätimestä lukkoo ni 15sek-15 min päästä alkaa hätävilkkuja vilkuttaa ilmeisesti hälyttimen kautta. eli onko tämä jokin ominaisuus jolla voidaan ilahduttaa naapureita vai miten sen saa toimii normaalisti ideoita???

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      Originally posted by Jonbee View Post
                      joku sankari osais neuvoo ku e38 n ovet lyö kaukosäätimestä lukkoo ni 15sek-15 min päästä alkaa hätävilkkuja vilkuttaa ilmeisesti hälyttimen kautta. eli onko tämä jokin ominaisuus jolla voidaan ilahduttaa naapureita vai miten sen saa toimii normaalisti ideoita???
                      Kojelaudalla punaista valoa? Jos on niin hälytin löytyy ja joo, vikaa on että alkaa vilkuttamaan vilkkuja..Joku luultavasti jo saanut aikaisemmin tarpeekseen siitä, ja nypännyt torven piuhat irti siltä.
                      Vikakoodit lukuun, sieltä pitäisi vian löytyä miksi huutelee olemattomia.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • Jonbee
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 41
                        • Tampere

                        Originally posted by Janzki View Post
                        Kojelaudalla punaista valoa? Jos on niin hälytin löytyy ja joo, vikaa on että alkaa vilkuttamaan vilkkuja..Joku luultavasti jo saanut aikaisemmin tarpeekseen siitä, ja nypännyt torven piuhat irti siltä.
                        Vikakoodit lukuun, sieltä pitäisi vian löytyä miksi huutelee olemattomia.
                        kojelaudan punanen valo on päässy kans discofiilikseen. vaan eipä tuottanut tulosta vikakoodien luku..

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Originally posted by Jonbee View Post
                          kojelaudan punanen valo on päässy kans discofiilikseen. vaan eipä tuottanut tulosta vikakoodien luku..
                          Jos autossasi on hälytin sekä sisätutka niin kokeile lukita ovet muisaakseni 2 kertaan. Tämä disabloi sisätutkan käytöstä jos se aiheuttaa vääriä hälyytyksiä.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Tästä tulee lyhyt viesti kun tämän luurilla kirjoitan. Eli auto meni nelipyöräsuuntaukseen, mutta ilmeni että repsikan narinahela on hieman väljä. Tästä syystä ei suunnattu, muttei maksanutkaan mitään. Kertokaas joku proseduuri, kuinka ne helat saa vaihdettua? Onnistuuko vaihto yhden illan aikana? Molemmat helat vaihdan.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Tästä tulee lyhyt viesti kun tämän luurilla kirjoitan. Eli auto meni nelipyöräsuuntaukseen, mutta ilmeni että repsikan narinahela on hieman väljä. Tästä syystä ei suunnattu, muttei maksanutkaan mitään. Kertokaas joku proseduuri, kuinka ne helat saa vaihdettua? Onnistuuko vaihto yhden illan aikana? Molemmat helat vaihdan.
                              Onnistuu yhden illan aikana jos tietää mitä tekee. Tarttet sopivan hylsyn tai vastaavan sekä kierretankoa (luujuudeltaan kestävää) ja vastahylsyn mikä on taasen isompi kuin itse hela.
                              Hela lähtee siis joko vetämällä kokonaisena tai jos on jo ihan väljä niin todennäköisesti helpompi vetää pallo irti keskeltä ja sahata ulkokehä poikki.

                              Muista ottaa narinahelojen lisäksi uuden lukkorenkaat, myydään erikseen yleensä.
                              Vaihdossa tarvii ottaa pitkä pultti pois mikä menee helan sekä "integral linkin" kautta, sitten tuo linkki vielä irti niin on tilaa työskennellä.
                              Rasvaa tuo pitkä pultti kevyesti päistä ainakin koska siitä säädetään camber niin ei tartte tapelle säädössä. Eikä välttämättä kannata ihan momenttiinsa vetää muutaku suuntauksen jälkeen.
                              Myös iskarin alapää saattaa olla hyvä irroittaa jotta iskari ei paina pakettia turhaan alaspäin, en nyt muista otinko itse vai en.

                              Tuolla on hyvät ohjeet e39:siin ja rakenne on muuten sama paitsi että e38:ssa osat on rautaa. Kannattaa silti katsoa tarkkaan että uusi hela lähtee menemään suoraan paikalleen.

                              Edit: Niin ja tuo pitkä pultti sekä integral linkin kiinikepultti on hyvä kiristää taasen auton normaalikorkeudessa koska tuossa linkissä on kumivulkanoinnit jotka kärsivät muuten pahasti väärästä asennosta.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • KV1
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 410
                                • Suomi

                                Originally posted by Ramzez View Post
                                Tästä tulee lyhyt viesti kun tämän luurilla kirjoitan. Eli auto meni nelipyöräsuuntaukseen, mutta ilmeni että repsikan narinahela on hieman väljä. Tästä syystä ei suunnattu, muttei maksanutkaan mitään. Kertokaas joku proseduuri, kuinka ne helat saa vaihdettua? Onnistuuko vaihto yhden illan aikana? Molemmat helat vaihdan.
                                Onnistuu, mutta tiukassa ovat eli esim. putkenpätkistä ja pitkästä pultista täytyy askarrella ulosvetäjä. Itse vaihdoin seuraavilla ohjeilla ja hyvin onnistui:

                                Työkalut:
                                http://www.bimmerboard.com/forums/posts/230214
                                http://www.bimmerboard.com/forums/posts/704507

                                Prosedyyri:
                                http://www.bimmerboard.com/forums/posts/50230
                                E36 M3 -osia myynnissä
                                E36 M3 -projekti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎