Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JiPe
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2010
    • 2548
    • Kuopio

    Originally posted by Joudi_Action View Post
    Thänks, eli samalla linjalla ollaan! Ja kyllä tuo miusta ihan huolellisesti tulikin ilmattua. Nesteen pinta ei ollut ainakaan viime tarkistuksella laskenut. Paisarissa olevan, sen punaisen nesteen pinnan tasoa osoittavan kohon tapinhan kuuluu olla kone KYLMÄNÄ about paisarin ylimmän reunan kohdalla, eli siinä kaulan kierteiden kohdalla? Näin mie ainakin tuon käsitin, italiaa kun ei kovin hyvin taivu, niin ei tuosta manuaalistakaan ollu paljon helppiä...
    Joo, kylmänä siinä ylimmän kierteen kohdilla.
    MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
    MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
    MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
    Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

    Comment

    • |foder|
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 7045
      • Forssa

      Ilmaukset suoritettu ja ajettukin monta sataa kilometriä. Onko suureksi haitaksi jos paisarissa liikaa vettä. Sain imettyä letkulla pintaa aika alas mutta tuntuu että paisari olis kohta tyhjä ja se tikun punainen pää vain sitkeästi aina vaan pompsahtaa aivan ylimpään asentoon. -ei siis hajua että toimiiko tuo koho aivan oikein niin varmuuden vuoksi pitänyt "liikaa" nestettä paisarissa ettei vaan pääsisi ilmaa mihinkään väliin. on siellä kuitnekin tilaa, eli nesteen pinta eiole lähelläkään paisarin ylärajaa.
      Lämmöt on ja pysyy nätisti kurissa, ei mitään huomattavaa haittaa ylitäydestä paisarista.
      Nyt:
      E82 135i -11

      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        Originally posted by |foder| View Post
        Ilmaukset suoritettu ja ajettukin monta sataa kilometriä. Onko suureksi haitaksi jos paisarissa liikaa vettä. Sain imettyä letkulla pintaa aika alas mutta tuntuu että paisari olis kohta tyhjä ja se tikun punainen pää vain sitkeästi aina vaan pompsahtaa aivan ylimpään asentoon. -ei siis hajua että toimiiko tuo koho aivan oikein niin varmuuden vuoksi pitänyt "liikaa" nestettä paisarissa ettei vaan pääsisi ilmaa mihinkään väliin. on siellä kuitnekin tilaa, eli nesteen pinta eiole lähelläkään paisarin ylärajaa.
        Lämmöt on ja pysyy nätisti kurissa, ei mitään huomattavaa haittaa ylitäydestä paisarista.
        varmista että se paisarin korkki toimii vielä, sen kuuluu luovuttaa 2 barin kohdalla. Itse ostin varmuuden vuoksi omiin uudet korkit in case vanhat on jumissa (hankala testata). Maksoi marmorilla vissiin 18€ kipale, eli ei mitään maailmoja.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8258
          • Järvikylä (Nakkila)

          Originally posted by |foder| View Post
          Ilmaukset suoritettu ja ajettukin monta sataa kilometriä. Onko suureksi haitaksi jos paisarissa liikaa vettä. Sain imettyä letkulla pintaa aika alas mutta tuntuu että paisari olis kohta tyhjä ja se tikun punainen pää vain sitkeästi aina vaan pompsahtaa aivan ylimpään asentoon. -ei siis hajua että toimiiko tuo koho aivan oikein niin varmuuden vuoksi pitänyt "liikaa" nestettä paisarissa ettei vaan pääsisi ilmaa mihinkään väliin. on siellä kuitnekin tilaa, eli nesteen pinta eiole lähelläkään paisarin ylärajaa.
          Lämmöt on ja pysyy nätisti kurissa, ei mitään huomattavaa haittaa ylitäydestä paisarista.
          koho toimii oikein. ostin uuden paisarin keväällä ja vaikka paisarin imasee "tyhjäksi" (siellä on välipohja eikä nesteen pinta enää näy kun on normitasolla) niin jää silti liikaa nestettä sisään..

          ei tuosta silti ongelmia ole ollut kuin sillon alkuun kun en tajunnut imaista ylimääräsiä pois.. tiputti ylivuotoletkusta nestettä ja käsin letkuja koettaessa kova paine.

          olettaen tietty että uuden paisarin koho toimii
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Maikkeliiih
            Newbiemmer
            • Sep 2010
            • 11
            • Tampere

            e38 alustan mysteerinen kolina

            5/2000 730d riivaa taas vaihteeksi. Pintakaasulla kiihdyttäessä ei kuulu mitään kolinaa, mutta heti hiukan enemmän kiihdyttäessä alkaa jostain auton keskivaiheilta kuulua ilkeänkuuloinen metallinen kolina. Kolina on kierroksista riippuvainen, eli mitä enemmän kierroksia, sitä tiheämpi kolina, kuuluu selkeästi autoon sisälle ja auton ulkopuolelle. Välillä myös täristää selkeästi, tuntee ratissa ja persauksissa. Minkäänlaisia ehdotuksia mistä lähteä vikaa etsimään? 245000 mittarissa, vaihteisto rempattu jo kerran. Jos asiantuntijaa löytyy Tampereen lähiseudulta niin voin tulla vaikka näyttämään.

            E: Vika löytyi, kardaanin takimmainen nivel oli rikki, 190e kl-varaosasta.
            Last edited by Maikkeliiih; 11-11-2011, 16:29.

            Comment

            • asse21
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2005
              • 1234
              • Tampere

              Originally posted by Maikkeliiih View Post
              5/2000 730d riivaa taas vaihteeksi. Pintakaasulla kiihdyttäessä ei kuulu mitään kolinaa, mutta heti hiukan enemmän kiihdyttäessä alkaa jostain auton keskivaiheilta kuulua ilkeänkuuloinen metallinen kolina. Kolina on kierroksista riippuvainen, eli mitä enemmän kierroksia, sitä tiheämpi kolina, kuuluu selkeästi autoon sisälle ja auton ulkopuolelle. Välillä myös täristää selkeästi, tuntee ratissa ja persauksissa. Minkäänlaisia ehdotuksia mistä lähteä vikaa etsimään? 245000 mittarissa, vaihteisto rempattu jo kerran. Jos asiantuntijaa löytyy Tampereen lähiseudulta niin voin tulla vaikka näyttämään.
              Kardaanin rättiniveltä voisin veikata ensimmäisenä? Kannattaa ainakin tarkistaa...
              E39 525i touring
              E39 523i
              i3

              Comment

              • ttw
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1016
                • Vantaa

                Onkos kukaan kokeillut pelittääkö orkkis halogeenien manuaali korkeudensäätö orkkis kaasupurkausumpioiden kanssa?

                Lailliset kaasupurkausvalot olis tarkoitus asentaa eli orkkis xenon-umpiot (sopivat suoraan johdotuksiin, vink vink ) ja pesurit orkkis retrofit-sarjalla.

                Automaattista korkeudensäätöähän ei tarvita kun auto on vuosimallia -97 (pakko vasta -98 jälkeen käyttöön otetuissa) mutta ton manuaalisen pitää toimia.
                728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
                Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
                MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

                Comment

                • Maikkeliiih
                  Newbiemmer
                  • Sep 2010
                  • 11
                  • Tampere

                  Originally posted by asse21 View Post
                  Kardaanin rättiniveltä voisin veikata ensimmäisenä? Kannattaa ainakin tarkistaa...
                  Rättinivel oli edellisen omistajan toimesta vaihdettu noin vuosi sitten, voiko johtua vaikka paskana olevasta ristikkonivelestä näin nopea kuluminen?

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by Maikkeliiih View Post
                    Rättinivel oli edellisen omistajan toimesta vaihdettu noin vuosi sitten, voiko johtua vaikka paskana olevasta ristikkonivelestä näin nopea kuluminen?
                    Kyllä voi.

                    Itsellä oli 540:ssä se takimmainen vakionopeusnivel vähän jumittavaa mallia ja hajottikin sitten tukilaakerin.

                    Edellinen omistaja oli näköjään hienosti hitsannut tukilaakerin kasaan

                    Comment

                    • Sanpo
                      Newbiemmer
                      • Jun 2011
                      • 2
                      • Finnland

                      Hei,

                      Tätä foorumia ja myös kyseistä ketjua e38 koppasista on tullut lueskeltua, ja nettiäkin laavailtua. Itseni sivistämiseksi kyselisin viisaammilta ja kokeneemmilta vielä vähän taustoja seiskoista.

                      Eli lähinnä, kuinka syvälle kätöset sontaan tunkisi, jos tuollaista vanhempaa ja melko väistämättä jo kohtuudella maanteitä nähnyttä seiskaa puolittain käyttikseki ja puolittain harrastepeliksi ajattelisi..? Paljonhan riippuu tietty pidosta ja huolloista.

                      Lähinnä, saako varaosia alustaan ja konepuolelle kohtuudella esim.motonetistä tms? Ja joutuuko niistä köyhtymään kohtuuttomasti? Onko alustassa tai konehuoneen puolella esim jotakin erikoisosaa, jota ei saa kuin vaan marmoritiskiltä monopolihintaan? Edellisessä erimerkkisessä kun joka ainoa osa tuntui olevan käsintehty ja monopolihinnoiteltu erikoisosa..

                      Kulutuspuoli ei sinänsä ole ongelma, kun kilsoja kertyy vain kympin verran vuodessa. Mutta koskapa kokemusta ei kasikoneista oikein ole, niin suuntaa-antavasti kyselisin kulutuksesta etenkin maantiellä normiajossa. Entinen vei maantiellä 8.5 ja kaupungissa melkein tuplat, joten ihan ekoauto ei sekään ollut..

                      Mitä tuumaatte, voiko e39 ja 38 koppaisia kasimukisia mitenkään verrata ajo-ominaisuuksiltaan tai korjaus/ylläpitokustannuksiltaan tahi varaosasaatavuudeltaan? Eli onko näissä suuria eroja?

                      Ja vielä, onko näissä jo sellaiset luistonestosysteemit ynnä muut, että talvikelillä tohtii rauhassa ajella. Vanhoista takapotkumersuista viimeiset takavetoisten talvikokemukset..

                      Searchia olen käytellyt ja osaan suuntaa-antavia vastauksia löytyykin, mutta josko vielä näihin hieman tarkennuksia saisi. Tarkoitus olisi palata takaisin taas saksalaiseen autokantaan, ja mielellään tehokkaisiin takavetoisiin.

                      Kiitokset näkemyksistä ja vinkeistä!
                      Last edited by Sanpo; 08-11-2011, 00:34.

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        Originally posted by Sanpo View Post
                        Eli lähinnä, kuinka syvälle kätöset sontaan tunkisi, jos tuollaista vanhempaa ja melko väistämättä jo kohtuudella maanteitä nähnyttä seiskaa puolittain käyttikseki ja puolittain harrastepeliksi ajattelisi..? Paljonhan riippuu tietty pidosta ja huolloista.
                        Voi olla, että saat pelkän korjaussarjan tai sitten loistoyksilön, tätä ei pysty kukaan näkemään kristallipallostaan. Joka tapauksessa näiden kanssa saa harrastaa: uusimmilaankin E38 on kuitenkin jo 10 vuotta vanha, eli korjaamaan joutuu. Tyypillisiä on konepuolella imuvuodot ja jäähdutinnestevuodot, korin puolella alkava ruoste esim takaluukussa ja sähköviat (aika paljon tuntuu olevan ongelmia autoissa joissa on puhelin ja/tai hälytin), alustassa taas joutuu puslia ja tankoja vaihtelemaan (raskas auto ei päästä alustaa helpolla).

                        Originally posted by Sanpo View Post
                        Lähinnä, saako varaosia alustaan ja konepuolelle kohtuudella esim.motonetistä tms? Ja joutuuko niistä köyhtymään kohtuuttomasti? Onko alustassa tai konehuoneen puolella esim jotakin erikoisosaa, jota ei saa kuin vaan marmoritiskiltä monopolihintaan? Edellisessä erimerkkisessä kun joka ainoa osa tuntui olevan käsintehty ja monopolihinnoiteltu erikoisosa..
                        Motonetista saa osia, mutta sitten joudut ostamaan ne osat kahteen kertaan. Esim motonetin tukivarret on halpoja, mutta ne kestää sen 5tkm ja sitten joudut taas vaihtamaan (mulla on ihan omaa kokemusta). Suosiolla vaan esim HD-tangot Schmiedmannilta. Mosan puolelle saa osia pääsääntöisesti ihan mistä vaan, varsinkin jos sattuu ostamaan esim 728i:n tai jonkun muun kansanmallin. Jos on aikaa etsiskellä osia niin esim ebaysta löytää edukkaasti osaa.
                        Originally posted by Sanpo View Post
                        Kulutuspuoli ei sinänsä ole ongelma, kun kilsoja kertyy vain kympin verran vuodessa. Mutta koskapa kokemusta ei kasikoneista oikein ole, niin suuntaa-antavasti kyselisin kulutuksesta etenkin maantiellä normiajossa. Entinen vei maantiellä 8.5 ja kaupungissa melkein tuplat, joten ihan ekoauto ei sekään ollut..
                        En tiiä kasikoneisista, noissa omissa on tällä hetkellä sekalaisen ajon keskikulutukset 13.3 ja 14.6. jälkimmäinen on lähempänä totuutta.
                        En ole just stressannut tota asiaa koska kaiken noi autot vie joka tapauksessa, oli se sitten auto mikä hyvänsä.

                        Originally posted by Sanpo View Post
                        Mitä tuumaatte, voiko e39 ja 38 koppaisia kasimukisia mitenkään verrata ajo-ominaisuuksiltaan tai korjaus/ylläpitokustannuksiltaan tahi varaosasaatavuudeltaan? Eli onko näissä suuria eroja?
                        Ei voi, meillä oli aikaisemmin E39 toukka, ja ero on kuin yöllä ja päivällä mukavuudessa, hiljaisuudessa, tasaisuudessa. Tosin vähän on aina seiskalisää kun menee osia ostamaan, mutta minkäs teet. Varaosia saa ihan yhtä hyvin molempiin.

                        Originally posted by Sanpo View Post
                        Ja vielä, onko näissä jo sellaiset luistonestosysteemit ynnä muut, että talvikelillä tohtii rauhassa ajella. Vanhoista takapotkumersuista viimeiset takavetoisten talvikokemukset..
                        Vanhemmissa on ASC eli automatic stability control, auttaahan sekin, mutta uudemmissa on sitten DSC eli dynamic stability control joka on melkein jo nykyautojen tasoa. Ei ollut talvella mitään ongelmia muuta kuin pidon puutetta. Korjaantuu jos ostaa vaikka 728:n...

                        Ei näissä ole mitään kovin kummallista, mietit vaan mallivalinnan, käyt kokeilemassa ja ostat sitten sen 750i:n
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • Sanpo
                          Newbiemmer
                          • Jun 2011
                          • 2
                          • Finnland

                          Terve!

                          Ja kiitokset hyvistä vinkeistä ja näkemyksistä! Tuo 750 tosiaan olisi tiukka vaihtoehto sitten loppupeleissä.

                          Pitääpä tutkiskella ja kartoittaa vielä tilannetta. Koeajoja ja vertailuja pitänee myös päästä suorittamaan.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Itsehän päädyin valitsemaan 740 mallisen mutta kukin tyylillään.

                            Comment

                            • H.Aulakoski
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 336
                              • Oulu

                              VARASTETTU: BMW Parallel Spoke 18" (8"+9.5&quot kumeineen

                              Tosiaan varastettu ilmeisesti viime yön aikana Pohjois-pohjanmaalta, Oulaisten kylästä taloyhtiön lukitusta varastosta. Takana Michelinit ja edessä Fulda-merkkiset kummit 235/50/18" ja 255/45/18"

                              Last edited by H.Aulakoski; 09-11-2011, 13:26.
                              X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                              Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by H.Aulakoski View Post
                                Kumit 235/50/18" ja 255/45/18"
                                olen pahoillani menetyksestäsi, mutta kerro vähän lisää: mistä, milloin, oliko jotain muuta tapahtumaa samaan aikaan, onko jotain tuntomerkkejä (esim vaikka nyt kumien merkki ja malli), kenelle voi ilmoitella jos sopivat osuu silmiin...

                                Vai pitääkö mennä pieksemään kaikki joilla on tuollaiset alla...
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎