Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Originally posted by Ramzez View Post
    TU-koneesta en ole varma, mutta voin silti antaa muutamia vinkkejä tiivisteiden vaihtoon, kun olen kyseisen operaation viime keväänä hoitanut. Ensinnäkin venakoppien tiivisteiden mukana ei tule kiinnitysmutterien tiivisteitä, vaan ne on hankittava erikseen. Vanhemmassa M62 koneessa kyseisiä tiivisteitä meni 22 kpl. Tiedän tämän, koska ostin ensiksi 20 kpl ja totesin, että jäi kahta vaille. Ei silti haittaa ostaa paria ylimääräistä, kun ovat halpoja.

    Sitten kun päästään varsinaiseen purkuvaiheeseen, niin kopat on syytä putsata huolellisesti kuiviksi. Itse totesin tehokkaaksi keinoksi pitkäkärkisen paineilmapistoolin ja paineilman, samalla pitäen rättiä edessä, jonne öljy roiskui. Kun enimmät ovat poissa, niin sitten rätillä pyyhkien loput pois. Tietyistä yksityiskohdista on helppo putsata öljyjämät pois jollakin tylpällä tikulla, jonka kärkeen käärii pikkuisen rättiä.

    Purkaminen kannattaa aloittaa repsikan puolelta, sillä se on kettumaisempi puoli, tilaa on vähemmän. Koppa mahtuu tulemaan vain yhdellä tavalla pois, joten kannattaa purkuvaiheessa pitää mielessä, kuinka sen sieltä pujotteli pois. Kuitenkin ennen tuota vaihetta pitää ne suuttimien boxit purkaa pois tieltä ja ne ovat kiinni sellaisilla pienillä metallisilla klipseillä. Itse totesin parhaaksi työkaluksi noiden availuun neulomapuikon, jonka kärkeen taivutin pienen 90 asteen mutkan. Sillä sitten aukesivat klipsit ongelmitta.

    Kun kopat ovat pöydällä, niin tiivistepinnat on syytä putsata huolella. Vanha maali tuppaa hilseilemään ja se on syytä saada pois. Ihan helvetilliseen hifistelyyn ei tarvitse alkaa, mutta kunhan ne pinnat ovat suhteellisen siistit, niin tiiviste kyllä pitää. Samalla voit sitten pestä ne kopat, niin ovatpahan nekin karstat pois koneesta, mitä niihin on vuosien mittaan kertynyt.

    Lopuksi uudet tiivisteet paikalleen ja muista laittaa sinne itse venttiilikopan tiivistepintoihin tiivisteliimaa. TÄSSÄ on aika hyvä kuvallinen ohje koko operaatioon, kuten myös ne paikat, mihin tuota liimaa pitää laittaa. Sitten vaan kopat kiinni ja momenttiin. Itse totesin, ettei kaikkia muttereita pysty laittamaan momenttiavaimella kiinni, joten omaa harkintakykyä on syytä noissa paikoissa käyttää.
    Kiitti tästä infosta.

    Tänään taas enemmän ajettu autolla... joo ja muutaman kerran kevyesti nyppäs, ei tosin läheskään niin paljon kuin aiemmin(voi selittyä lauhemmalla kelilläkin ), mutta päätti sytyttää vikavalon kummiski.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Kwame
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 322
      • Ylöjärvi

      Originally posted by McBeast View Post
      Edellisessä M60 koneisessa vastaavat ongelmat ja vika korjaantui uuden omistajan toimesta MAF:in vaihdolla.

      Tosin ongelmat alkoivat kun akunkengän irrotti. Tästä seurasi vastaavaa, kuin sinä kuvailit. Eli pysty kiihdyttelemään ja tuntu, että menee ihan ok, mutta kun hidasti vaikka valoihin, niin kiekat putos sinne 500rpm paikkeille ja kävi todella huonosti. Itse en asiaa tutkinut enempää, kun muutaman akunkengän irrotuksen jälkeen yhtäkkiä käyntihäiriöt loppuikin ja taas mentiin.

      EDIT: Kirjoitusasua siistitty.

      Ok, eli pidetään sekin mielessä.
      e60 530d -04

      e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
      e36 320i coupe M-sport -94,
      e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
      e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        Originally posted by Kwame View Post
        Ok, eli pidetään sekin mielessä.
        Sopiva imuvuoto kyllä aiheuttaa sen että menee melko rikkaalle.
        Tuosta huohotinventttiilistä sellaisen voisi saada aikaan.

        Ehkä jopa polttoaineenpaineensäädin voi tuota aiheuttaa.

        Comment

        • renze
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 92
          • Tampere

          Pikkuhuoltoja suorittelin tänään autoon ja koiranluun vaihto ei onnistunukkaan. Meinaan Schmiedmannilta tilattu koiranluu ei passaa autooni.
          Tilasin tuon Meylen vahvistetun http://www.schmiedmann.fi/7_sarja/E3...u1.htm#1933117
          Autoon on vaihdettu FK:n alustasarja. Kertokaa tyhmälle, vaihtuuko alustasarjan mukana myös koiranluut eri mittasiin? Autossa on 27cm pitkä ja paketissa tuli 34cm pitkä. Missä vika?
          exät:
          740dA -00
          Z3 roadster 2.8 -99
          325 sedan -95

          Comment

          • Powr
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2008
            • 1589
            • Kankaanpää

            Mitenkäs teillä automaatti 740:ssä, että ryömiikö auto hirveesti tyhjäkäynnillä kun vaihde on päällä? Ja sitten kun heittää P:lle niin tyhjäkäynti nousee ja laskee melkein heti sen jälkeen.
            "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              Originally posted by Powr View Post
              Mitenkäs teillä automaatti 740:ssä, että ryömiikö auto hirveesti tyhjäkäynnillä kun vaihde on päällä? Ja sitten kun heittää P:lle niin tyhjäkäynti nousee ja laskee melkein heti sen jälkeen.
              Ryömiihän se kun vaihde on päällä. Tosin ei mitenkään hirveästi. Siis ihan niinkuin normaali hydraulinen automaatti aina tekee.

              Tosin tuota kierrosten nousua ei kyllä pahemmin tapahdu

              Comment

              • 2bar..ahhh
                BTCF Honorary Member
                • Nov 2004
                • 3351
                • haapavesi

                Originally posted by Powr View Post
                Mitenkäs teillä automaatti 740:ssä, että ryömiikö auto hirveesti tyhjäkäynnillä kun vaihde on päällä? Ja sitten kun heittää P:lle niin tyhjäkäynti nousee ja laskee melkein heti sen jälkeen.
                jos ei jarrua pidä päällä niin ryömii ja kyl kiekat pikkasen käy korkeeella noin 150rpm ja laskee heti...
                €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                Comment

                • Powr
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2008
                  • 1589
                  • Kankaanpää

                  No joku 150 laskee kierrokset ku heittää parkkiasentoon. Mutta ryömii kyllä ihan kohtuullista vauhtia
                  Täytyy oikee kattoo kuinka lujaa mennään tyhjäkäynnillä...
                  "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8258
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by Powr View Post
                    No joku 150 laskee kierrokset ku heittää parkkiasentoon. Mutta ryömii kyllä ihan kohtuullista vauhtia
                    Täytyy oikee kattoo kuinka lujaa mennään tyhjäkäynnillä...
                    kyllä se varmaan 10km/h menee tyhjäkäynnillä tasamaalla.. ei oo koskaan tullu tarkemmin katottua :think
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Powr
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2008
                      • 1589
                      • Kankaanpää

                      Originally posted by peto2 View Post
                      kyllä se varmaan 10km/h menee tyhjäkäynnillä tasamaalla.. ei oo koskaan tullu tarkemmin katottua :think
                      No sitte ei mitään hätää :think

                      Viimeks v70 automaatilla ajellu ja se ei paljoo ryöminy. Mut täytyy vaan tottua bemarin automaattiin
                      "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                      Comment

                      • BMW528i-84
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2005
                        • 35
                        • Helsinki / Tapanila

                        Ohjelmasta kiinni volvossa

                        Viimeks v70 automaatilla ajellu ja se ei paljoo ryöminy. Mut täytyy vaan tottua bemarin automaattiin [/QUOTE]

                        Volvossa (ainakin S80) on laatikon ohjauksessa ohjelma, joka laittaa pykälän vapaalle, kun seisot hetken liikennevaloissa. Siksi ei ryömi, vaikka pykälä on päällä. Toisaalta tämä aiheuttaa liikkeelle lähössä nykäyksen, kun polkaset varomattomasti kaasua (kerkiäää kierrokset nousemaan, ennenkuin laatikko tajuaa laittaa pykälän päälle). Ohjelman voi myös poistaa laatikosta, kuten isäukon volvosta (olikohan joku vm 2003?) tehtiin.
                        728i 6/-97, 518A -78 ikuisuusprojekti,
                        taas volkkari
                        ex:
                        528i 4/84. Tämä projekti löysi uuden jatkajan.
                        520/528i -77, 525 -74, 1502 *2, volkkareita

                        Comment

                        • Masi33
                          Newbiemmer
                          • Dec 2011
                          • 13
                          • Riihimäki

                          No joku 150 laskee kierrokset ku heittää parkkiasentoon. Mutta ryömii kyllä ihan kohtuullista vauhtia
                          Täytyy oikee kattoo kuinka lujaa mennään tyhjäkäynnillä...
                          Joo, pakko myöntää että meinas vähän säikayttää, kun parkkipaikka oli peilijäässä ja sihtailin siinä tyhjäkäynnillä ruutuu ja painelin jarrua mutta vaan etupyörät lukkiutu - takana pyöri ja auto puski eteenpäin... Eli jarrut olis sitten seuraava puuhastelukohde, en ollut tuohon normaaliajossa kiinnittänytkään mitään huomiota.

                          Lähtökohtaisesti ajattelin vaihtaa kaikki levyt ja palat ja käsijarrun osat. Näyttäis googlaamalla olevan aika paljon tarjontaa. Onko minkälaisia suosituksia / varoituksia liittyen valmistajaan tai ostopaikkaan?

                          Comment

                          • _charger-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2011
                            • 380
                            • Helsinki

                            ite vaihdoin kaikki levyt/palat/käsijarrukengät n. vuosi sitten ja hain osat schmiedmannilta, ei oo ollut toistaiseksi valittamista...

                            1966 Dodge Monaco
                            1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                            EX:1994 BMW 750 IA e38
                            EX:1994 BMW 740 IA e38

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by _charger- View Post
                              ite vaihdoin kaikki levyt/palat/käsijarrukengät n. vuosi sitten ja hain osat schmiedmannilta, ei oo ollut toistaiseksi valittamista...

                              http://www.schmiedmann.fi/7_sarja/E3...rujen_osat.htm
                              Myös KL:stä saa sopivasti jarruosia ja ainakin tähän asti ovat olleet vieläpä orkkiskamaa, tosin ei kuitenkaan Bemarin leimoilla.

                              Comment

                              • Powr
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2008
                                • 1589
                                • Kankaanpää

                                Missäs muuten sijaitsee se anturi joka mittaa jäähdytinnesteen pinnan tason?

                                Valittaa että olis liian vähä nestettä, mutta kyllä sitä sielä on, ehkä vähä liikaaki.
                                "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎