BMW i4
Collapse
X
-
Tuon balanssoinnin takia ainakin erään sähköprätkän ohjeissa neuvottiin latamaan täyteentäyteen vähintään 1-2 vuodessa. Muutoin siinäkin ohjeistus oli tuo 80%.
-
Minä teen niin kuin kyseisen auton valmistajan käyttöohjeessa sanotaan. Sama asia sanotaan myös BMW:n nettisivuilla, siellä on vielä tiukempi suositus sen suhteen kuinka tyhjäksi kannattaa ajaa. Siinä on minulle riittävästi järkeä kädessä, ei ole tarvetta kehitellä omia teorioita. Eikä missään käyttäjälle toimitetuissa tiedoissa sanota mitään tuollaista mihin viittaat. Muutan tapojani jos valmistajalta tulee suositus ladata täyteen. En ole isommin asiaan perehtynyt mutta vastaava vajaaksi jättäminen on ollut niillä muillakin merkeillä minkä autojen tietoja olen joskus katsonut. Muut voi tehdä mitä haluaa minä teen toistaiseksi näin, olen ollut tyytyväinen ja akku on tikissä. Enkä muutenkaan saisi mitään lisäarvoa täyteen lataamisesta. Tuskin ne valmistajan ohjeet tuulesta temmattuja on tai peräti vahingollisia.Originally posted by pyroz View PostMerkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"
Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.
Leave a comment:
-
Merkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"
Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.
Leave a comment:
-
Tähän liittyen kannattaa youtubesta katsoa Harri Salon video, jossa "akkuexpertit" (toinen on se Kokkolan kuuluisuus) keskustelevat. Kun mutkia oikoo niin akku on rasittuneimmillaan kun se on täysi. Siihen pohjautuu tuo 80% suositus. Sama on mm. meikäläisen sähköfillarissaOriginally posted by FlyingFinn View Post
Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, .
Leave a comment:
-
Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, eikä ole mitään tarvetta ladata enempää. Espoo - Lappeenranta välillä menee kapasiteetista luokkaa 60% eikä yleensä sitäkään. Ei mitään tarvetta ladata täyteen, 80% riittää paremmin kuin hyvin. Omien ajojen pidemmillä matkoilla ei selviä lataamatta kuitenkaan joten ei ole silloinkaan tarvetta ladata lähdössä täyteen. Olen kyllä joskus kokeeksi ladannut 100% kotilaturilla ja silloin näytti sähköä menevän selvästi enemmän etenkin siellä loppupäässä kun työnnetään viimeisiä prosentteja akkuun. Onko tuolla suosituksella merkitystä vai ei, sitä en tiedä kun en ole akkuteknologian asiantuntija mutta ei ole myöskään mitään tarvetta sitä kyseenalaistaa.Originally posted by PNM2 View Post
Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
Latauspiuhan tökkäämistä pistokkeeseen en pysty kyllä kokemaan mitenkään vaivalloiseksi vaikka tekisin sen useamman kerran päivässä. Vaivalloisempaa on esimerkiksi aplikaatioiden käyttöpakko sellaisten asioiden tekemiseen mikä on onnistunut ennen ilman aplikaatioita. Eikä sekään ole kovin vaivalloista.
Leave a comment:
-
Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.Originally posted by eemi View Post
Olen kotonakin lataillut 11kW vain 80% jos en ole mihinkään pidemmälle reissulle ollut lähdössä kun olen ajatellut tuon säästävän akkua, mutta se onkin ilmeisesti ollut harhakuvitelmaa kun tuolla ajosuoritteella kapasiteetti on tuon 96%. Suurin akun säästö taitaa tulla siinä ettei lataa akkua DC-latureilla yli tuon 80%.
Leave a comment:
-
Oleellista on, ettei auto seiso pitkiä aikoja akku tyhjänä tai täynnä. 100% lataus on ihan ok jos on pian lähdössä ajamaan. DC 80% tulee siitä, että silloin yleensä vauhti hidastuu sen verran, että olisi etiketin mukaista vapauttaa DC-laturi seuraavalle.Originally posted by eemi View Post
Olen kotonakin lataillut 11kW vain 80% jos en ole mihinkään pidemmälle reissulle ollut lähdössä kun olen ajatellut tuon säästävän akkua, mutta se onkin ilmeisesti ollut harhakuvitelmaa kun tuolla ajosuoritteella kapasiteetti on tuon 96%. Suurin akun säästö taitaa tulla siinä ettei lataa akkua DC-latureilla yli tuon 80%.
👍 2Leave a comment:
-
Tilasin myös tuon cardata rapparin, Auto valmistunut aika tarkalleen 2v sitten, Luovutettu toukokuussa 2023. Mittarissa nyt 64932km ja SOCE näyttää olevan tuon raportin mukaan 96%. Ladattu pääasiassa kotona 11kW tehoilla (kesällä joskus pienemmällä kun paneelit tuottaa max. 7kW teholla ja jos auto seisoo päivällä ajamattomana). Latausrajana normaalisti 80...95%, joskus 100% varsinkin jos on tietoinen lähtö pidemmälle, tai pörssisähkön futuuri seuraaville päiville on "korkea". DC pikalatauksia alle 10krt. Juh4 kompaten joskus ja jouluna.
Leave a comment:
-
Olen kotonakin lataillut 11kW vain 80% jos en ole mihinkään pidemmälle reissulle ollut lähdössä kun olen ajatellut tuon säästävän akkua, mutta se onkin ilmeisesti ollut harhakuvitelmaa kun tuolla ajosuoritteella kapasiteetti on tuon 96%. Suurin akun säästö taitaa tulla siinä ettei lataa akkua DC-latureilla yli tuon 80%.Originally posted by Juh4 View Posti4 M50 kävi ensimmäisessä huollossa. Samalla tehtiin takuutarkastus ja akkutesti. Auto on siis aika tarkalleen 2-vuotta vanha ja ajosuorite 84028km. Akun kapasiteetti 96%. On ladattu kotiolosuhteissa aina 100% 11KW:llä ja DC latauksia ollut joskus ja jouluna. Luottavaisin mielin siis jatketaan myös jatkossakin.
Leave a comment:
-
i4 M50 kävi ensimmäisessä huollossa. Samalla tehtiin takuutarkastus ja akkutesti. Auto on siis aika tarkalleen 2-vuotta vanha ja ajosuorite 84028km. Akun kapasiteetti 96%. On ladattu kotiolosuhteissa aina 100% 11KW:llä ja DC latauksia ollut joskus ja jouluna. Luottavaisin mielin siis jatketaan myös jatkossakin.
👍 2Leave a comment:
-
3 vaihetta x 240 volttia x 10 amppeeria = 7200 wattia = 7,2kw
3 vaihetta x 240 volttia x 16 amppeeria = 11520 wattia = 11,52kw
Nuo on maksimitehot 10A ja 16A sulakkeille. Noista yleensä tiputellaan vähän ettei mitään kärähdä. Virtarajoitus on per vaihe.
Leave a comment:
-
10 A per vaihe. Miten 16 ampeerin asetus muuten lataisi 11 kilowatilla?
Leave a comment:
-
Latauksen virranrajoituksesta. Jos laitan esimerkiksi rajoituksen 10A onko rajoitus 3 vaihelatauksella 3 x 10A vai 10A kokonaisvirrasta?
Leave a comment:
Leave a comment: