BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PNM2
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    Laitoin kyselyä tukeen ja vastasivat nopeasti. Piti varmistaa asetuksista, että kaikki luvat sallittu. Pyysin raporttia nyt uudelleen ja katsotaan muuttuuko mikään.
    Tuossa datassa oli rivi maksimaalinen latausvirran voimakkuus 32 A. Tarkoittaako tuo, että AC-latauksella saa kolmesta vaiheesta 22 kWh, jos infra sekä kaapeli sen sallivat?
    Taitaa olla niin, että yhdellä vaiheella lataa reilun 7 kW mutta tosiaan kolmivaiheena maksimi on 11 kW. Näin ainakin https://www.autotaloampeeri.fi/sahko...etoa/bmwi4_M50

    En ole koskaan törmännyt lisävarusteena 22 kW -vaihtovirtalaturiin i4:ssa. Vakiona on 11 kW.

    Leave a comment:


  • Exvag
    replied
    Laitoin kyselyä tukeen ja vastasivat nopeasti. Piti varmistaa asetuksista, että kaikki luvat sallittu. Pyysin raporttia nyt uudelleen ja katsotaan muuttuuko mikään.
    Tuossa datassa oli rivi maksimaalinen latausvirran voimakkuus 32 A. Tarkoittaako tuo, että AC-latauksella saa kolmesta vaiheesta 22 kWh, jos infra sekä kaapeli sen sallivat?

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    Car datan raportti tuli, mutta siitä puuttui paljon kohtia. Korkeajänniteakun energiasisältö oli 73 kWh, mutta kunnosta ei ollut mitään mainintaa. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Myöskään lataushistoriaa ei ollut saatavilla.
    Voiko tuon raportin ajaa uudestaan milloin vain? Antaisiko lisätietoja jos auto olisi latauksessa pyyntöhetkellä?
    Voihan sen ajaa niin monta kertaa kuin haluaa. Vanhemmat raportit poistuu kun uusia tulee tilalle mutta saahan ne vanhat tallennettua jos haluaa. Olisiko kyse jostain auton softapäivityksestä? Vanhemmissa raporteissa ei ollut kunnosta mainintaa mutta muistaakseni joskus 2024 vuoden puolella se sinne ilmestyi. Kannattaa kysyä sähköpostilla tuesta/asiakaspalvelusta, yleensä ovat vastanneet nopeasti.

    Leave a comment:


  • Exvag
    replied
    Car datan raportti tuli, mutta siitä puuttui paljon kohtia. Korkeajänniteakun energiasisältö oli 73 kWh, mutta kunnosta ei ollut mitään mainintaa. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Myöskään lataushistoriaa ei ollut saatavilla.
    Voiko tuon raportin ajaa uudestaan milloin vain? Antaisiko lisätietoja jos auto olisi latauksessa pyyntöhetkellä?

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    Kiitoksia tiedosta! Pistin myös tuon car datan tilaukseen.

    Myyjältä sain Aviloo flash test raportin. Siinä olevat arvot: Aviloo score 92/100, käyttö ja historia 65/70, suorituskyky 27/30, ohjausyksikkö ja viestintäliitäntä ok. Lopussa mainittu vielä SoH-arvo (luettu autonvalmistajalta) 90,7%.

    Eli vähän näyttää hiipuneen parin vuoden ja 77 tkm aikana. Onkohan ollut kovassa käytössä Saksan ajat?
    Toivottavasti hiipuminen jää tasaantuu tuohon.
    Omassa käytössä latailen enimmäkseen hitaasti kotona maks 80% ja satunnaisesti pidempiä reissuja, jolloin tarvitaan 100% sekä pikalaturia.
    Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka car datan ilmoittama akun kunto vertautuu tuohon Aviloo testin tulokseen eli onko lukemat jollain kohtuullisella tarkkuudella samalla hehtaarilla. Vai tarkoittaako tuo sulkeissa oleva SoH arvon kommentti että tieto tulee molempiin raportteihin samasta lähteestä eli arvo on tasan sama.
    Last edited by FlyingFinn; 07-05-2025, 16:54.

    Leave a comment:


  • Exvag
    replied
    Kiitoksia tiedosta! Pistin myös tuon car datan tilaukseen.

    Myyjältä sain Aviloo flash test raportin. Siinä olevat arvot: Aviloo score 92/100, käyttö ja historia 65/70, suorituskyky 27/30, ohjausyksikkö ja viestintäliitäntä ok. Lopussa mainittu vielä SoH-arvo (luettu autonvalmistajalta) 90,7%.

    Eli vähän näyttää hiipuneen parin vuoden ja 77 tkm aikana. Onkohan ollut kovassa käytössä Saksan ajat?
    Toivottavasti hiipuminen jää tasaantuu tuohon.
    Omassa käytössä latailen enimmäkseen hitaasti kotona maks 80% ja satunnaisesti pidempiä reissuja, jolloin tarvitaan 100% sekä pikalaturia.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    Pitkän harkinnan ja monen hybridin jälkeen tuli hypättyä täyssähkömaailmaan. Viikon verran nyt ajossa i4 edrive40 m sport, pari vuotta ikää ja 77 tkm Saksasta tuotuna. Todella tykkään varsinkin adaptiivisesta-alustasta, jämäkkä olematta kuitenkaan pintakova.
    Viikon ajoilla on kenties vaikea päätellä kulutuksia ja rangea. Kuinka pitkään auton edellinen elämä vaikuttaa tuohon ennusteeseen? Nyt näissä etelän viileissä kevätkeleissä 80% range on näyttänyt vähän yli 300 km ja oma kulutus sekalaisessa ajossa 19-20 kWh/100 km. Auton ajo- ja lataushistoriasta Saksassa ei tietenkään ole tietoa. Alla on Pirellinen 19" kesärenkaat.
    Parin vuoden kokemuksella aika lyhyt on muisti eli pari edellistä ajoa vaikuttaa aika paljon. Toki tähän voi olla joku kaavakin olemassa mutta missään nimessä ei kannata tuota Guess-O-Metrin lukemaa tuijottaa vaan oikea kulutus ratkaisee. Onko sulla akun kapasiteettia tsekattu, vaikka tuskin tuossakaan mitään isoa angel sharea vielä on tapahtunut.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by Exvag View Post

    Mitenkä tuollaisen car datan tilaus onnistuu ja paljonko kustantaa? Itseä myös kiinnostaa tiedot tuosta sähköpuolesta.
    Ei maksa mitään. Sen voi tilata BMW.fi sivun kautta kun kirjaudut sinne My BMW -tunnuksilla.

    Leave a comment:


  • Exvag
    replied
    Originally posted by BMWMaza View Post
    Tilasin BMW:n sivuilta sen car data:n ja siellä korkeajännitenakun energiasisältö oli 71 kWh. Mitäs tuo nyt sitten tarkoittaa? Monilla on näkynyt soce arvo tuolla myös, mutta tästä autosta sellaista ei tullut.

    Ja auto siis m50 ja 7000km ajettu.
    Mitenkä tuollaisen car datan tilaus onnistuu ja paljonko kustantaa? Itseä myös kiinnostaa tiedot tuosta sähköpuolesta.

    Leave a comment:


  • Exvag
    replied
    Pitkän harkinnan ja monen hybridin jälkeen tuli hypättyä täyssähkömaailmaan. Viikon verran nyt ajossa i4 edrive40 m sport, pari vuotta ikää ja 77 tkm Saksasta tuotuna. Todella tykkään varsinkin adaptiivisesta-alustasta, jämäkkä olematta kuitenkaan pintakova.
    Viikon ajoilla on kenties vaikea päätellä kulutuksia ja rangea. Kuinka pitkään auton edellinen elämä vaikuttaa tuohon ennusteeseen? Nyt näissä etelän viileissä kevätkeleissä 80% range on näyttänyt vähän yli 300 km ja oma kulutus sekalaisessa ajossa 19-20 kWh/100 km. Auton ajo- ja lataushistoriasta Saksassa ei tietenkään ole tietoa. Alla on Pirellinen 19" kesärenkaat.

    Leave a comment:


  • Rale
    replied
    Näihin kartta asioihin. Kameroita on tullut lisää (yli 5kk sitten) ja näitä ei ole päivittynyt. Pitääkö koko karttatiedosto päivittää välillä, että tolpat alkaa myös näkymään. Oma käsitykseni siis on, että kartta on muuten kuitenkin itsellä päivittynyt uusimpaan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Minulla on se käsitys, että koko Euroopan kartasto (tai mikä siellä nyt pohjalla onkaan) päivittyy vain USB-tikulla, mutta tuo "oman alueen" kartasto (Pohjoismaat) tulee OTAna. Tältä se ainakin vaikuttaa X5:ssä. Eli jos pysyttelee Pohjoismaissa, ei USB-päivitykselle liene tarvetta.
    Ja joskus kuitenkin kannattaa se koko kartastokin päivittää. Jos vaikka myöhemmin lähtee Euroopan reissulle niin ei tarvitse sen takia ostella bemarilta lisenssejä kun on unohtunut hoitaa ko. asia.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Hobbes View Post

    Näyttäisi olevan asetukset kunnossa ja tilaus voimassa. Onkohan mulla kuiteskin viimeisin päivitys vaikka karttaversio on 2022-4, mutta aluepäivitys 2025-2? En ole kertaakaan nähnyt mitään ilmoituksia päivityksistä.
    Juuri näin. Ja kyllä tästä ilmoitus on tullut, kun auto on päivittänyt kartat. Ellei tällaiset ilmoitukset sitten ole sulla kytketty pois päältä.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Hobbes View Post

    Näyttäisi olevan asetukset kunnossa ja tilaus voimassa. Onkohan mulla kuiteskin viimeisin päivitys vaikka karttaversio on 2022-4, mutta aluepäivitys 2025-2? En ole kertaakaan nähnyt mitään ilmoituksia päivityksistä.
    Minulla on se käsitys, että koko Euroopan kartasto (tai mikä siellä nyt pohjalla onkaan) päivittyy vain USB-tikulla, mutta tuo "oman alueen" kartasto (Pohjoismaat) tulee OTAna. Tältä se ainakin vaikuttaa X5:ssä. Eli jos pysyttelee Pohjoismaissa, ei USB-päivitykselle liene tarvetta.

    Leave a comment:


  • Hobbes
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Samat havainnot kun vaihtui G30 => i4. Etuovien toimintaa koitettiin korjata tiivisteiden vaihdolla mutta ei hirveästi muuttunut paremmaksi. Varsinkin kuskin oveen jäi melkoinen räsähdys kun se "normaalisti " laittoi kiinni.
    Kävin liikkeessä paiskomassa facelift i4:sen ovia ja menivät huomattavasti arvokkaammin kiinni kuin omassa vm-23.

    Leave a comment:

Working...
X