Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarci
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 783
    • Sawo

    Originally posted by Matts View Post
    Autona X3 3.0D Lci vm 2008, kilometrejä n. 130 tkm.

    Kylmällä lämmöt aika alhaalla, mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla kun vaihdan jäähdytyksen termostaatin?

    Onko egr:ssä termaria?
    Moniurahihna ja rulla/kiristäjä?
    Tuli juuri vaihdettua egr termari ja päätermari jossa oli vikaa....lämmöt nousi salavalikossa vain 78c'....ahdastahan se oli vaihtaa jo 2litraisessakin...
    Nykyisin mennään X3 E83

    Comment

    • Mockba11
      Newbiemmer
      • Jan 2016
      • 11
      • Finland

      Sähkövika?

      Silloin/tällöin virta-avainta kääntäessä ei tapahdu mitään, ei nakuta edes akkua, täysin mykkänä. Useaan kertaan kun ottaa avaimen pois ja yrittää uudestaan niin pärähtääkin taas käyntiin. Tähän saattaa mennä 5-10 min.

      Onko kokemuksia mihin saattais viitata? :think

      3.0 sd 2006
      Last edited by Mockba11; 15-11-2019, 05:44.

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3142
        • Tampere

        Originally posted by Mockba11 View Post
        Silloin/tällöin virta-avainta kääntäessä ei tapahdu mitään, ei nakuta edes akkua, täysin mykkänä. Useaan kertaan kun ottaa avaimen pois ja yrittää uudestaan niin pärähtääkin taas käyntiin. Tähän saattaa mennä 5-10 min.

        Onko kokemuksia mihin saattais viitata? :think

        3.0 sd 2006

        Ääni virtalukon pohjalle

        Comment

        • Bemssi
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 872
          • Kerkkoo

          Takavalot

          Ei mitään sittenkään
          Last edited by Bemssi; 18-11-2019, 13:23. Reason: Väärä keskustelu

          Comment

          • Munanjatke
            BTCF Member
            • May 2014
            • 170
            • Keski-Suomi

            No nyt sitten varmaan sano akku sopimuksen irti. Itse asiassa osoittanut hyytymien merkkejä jo useamman vuoden ajan ja Defan akkulaturi on avittanut pakkasilla käyntiin.


            Kolmen tunnin (10a) latauksella sain auton ajettua kotia ja siitä ei se enään starttaa.



            Tällä hetkellä akkuna onBlack Dynamic 590 122 072 Specs

            Model: 590 122 072

            Kapasiteetti:90 Ah
            Kylmäkäynnistysvirta:720 A
            Leveys:175 mm
            Pituus: 353 mm
            Korkeus: 190 mm
            Short Code: F6
            UK Code: 017



            Liikkeessä aikoinaan asennettu väärä akku, kun Vartan sivuilla lukee että ennen 2000 valmistuneisiin autoihin. Mut pahapa tässä näin 5 vuotta myöhemmin ruveta vaatimaan mitään korvauksia..



            Ja nyt sitten pitäisi uusi akku hommata, ja 07 lci:ssä joutuu akun koodaamaan ? Joutuuko koodaamaan jos akku on saman kokoinen kuin vanha ?

            Saako mikään arvo muuttua akusta ?
            Onko kukaan vaihtanu akkuja koodaamatta ?



            Kun ei tässä lähellä mitään koodareita asu.



            Ja akun vaihon jälkeen pääsis selvittämään toista ongelmaa


            Toki jos pistäis myyntiin vikojen kanssa vähän halvemmalla

            EDIT:

            Mitattu akusta tänää 11.6v. Aika vähäsen.
            Siispä ruvettava ehtimään akkua.

            Koodaus asia vaivaa vieläkin että tarviko koodata


            EDIT 2:


            C-tekillä latasin tuon vanhan akun täyteen ja äskön laitoin auton käyntiin, kiinan vikakoodin lukija näytti jännitteeksi 11.9 - 12.60 V

            laturin kuorman ollessa 96% tyhjäkäynnillä.



            On kait se vaan pakko antaa periks ja hommattava uus akku
            Last edited by Munanjatke; 22-11-2019, 14:49.
            BMW X3 3.0SD 2007

            Comment

            • Setämies
              Newbiemmer
              • Mar 2007
              • 16
              • Varsinainen Suomi

              Originally posted by Munanjatke View Post
              On kait se vaan pakko antaa periks ja hommattava uus akku

              Vanhojen akkujen elvyttäminen on kyllä aika aikaavievää harrastus. Ja viimeistään sitten kun kuitenkin edessä on taas tyhjä akku ja aikataulu meni sit siinä. Ei muuta ku uutta patteria tilalle, suosiolla!


              Tietääkseni koodaus tulee eteen vasta -08 eteenpäin. Mutta tyhjä akku ja notkahtava akkujännite startatessa tekee likimain aina vikakoodeja muistiin. Eli käy viimeistään ennen katsastusta luetuttamassa vikakoodit, ettei tule turhaan pompsua OBD-vikakoodien takia.

              Comment

              • Munanjatke
                BTCF Member
                • May 2014
                • 170
                • Keski-Suomi

                Uus akku hommattu ja vikavalotkin hävisi kun liikutti autoa muutaman metrin, mutta........
                Salavalikon kautta näyttää akun jännitteeksi 12.4 ? jen jymmara
                Auton ollessa käynnissä , kiinan lukija näyttää että laturin kuorma 94% ja voltit samat kuin salavalikossa eli heittelee 12 voltin tuntumassa. Uusi akku ladattu täyteen ennen asennusta.
                Laturi kuumentuu aika kuumaksi kun autoa pitää hetken käynnissä, sehän nyt on varmaan sitten minun tuurilla vähintään kokonaan paskana. Polttaa paljasta kättä.
                Vai oisko vaan niin että on jossakin bittipoikittain eikä laturi ymmärrä olla lataamatta täyttä akkua.

                Ja pitäis jollain inpalla kahtoa kaikkea mahdollista.

                Miksen vaan ostanut aikoinaan Avensista....

                EDIT:


                Kävin vielä mittaamassa moottoritilan latauspistokeista

                Lepojännite 14.29 V

                Starttauksesta tippu 13.88V
                Hetki starttauksesta 14.03V
                Noin 5 min starttauksesta 14.18V


                Salavalikossa heitteli 11.90-12.60V välillä.



                En ymmärrä
                Last edited by Munanjatke; 26-11-2019, 17:38.
                BMW X3 3.0SD 2007

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10923
                  • Joensuu

                  Originally posted by Munanjatke View Post
                  Uus akku hommattu ja vikavalotkin hävisi kun liikutti autoa muutaman metrin, mutta........
                  Salavalikon kautta näyttää akun jännitteeksi 12.4 ? jen jymmara
                  Auton ollessa käynnissä , kiinan lukija näyttää että laturin kuorma 94% ja voltit samat kuin salavalikossa eli heittelee 12 voltin tuntumassa. Uusi akku ladattu täyteen ennen asennusta.
                  Laturi kuumentuu aika kuumaksi kun autoa pitää hetken käynnissä, sehän nyt on varmaan sitten minun tuurilla vähintään kokonaan paskana. Polttaa paljasta kättä.
                  Vai oisko vaan niin että on jossakin bittipoikittain eikä laturi ymmärrä olla lataamatta täyttä akkua.

                  Ja pitäis jollain inpalla kahtoa kaikkea mahdollista.

                  Miksen vaan ostanut aikoinaan Avensista....

                  EDIT:


                  Kävin vielä mittaamassa moottoritilan latauspistokeista

                  Lepojännite 14.29 V

                  Starttauksesta tippu 13.88V
                  Hetki starttauksesta 14.03V
                  Noin 5 min starttauksesta 14.18V


                  Salavalikossa heitteli 11.90-12.60V välillä.



                  En ymmärrä
                  Seuraavaksi etsimään missä on jännitehäviö. Eli jossain on huono liitos tms. Eli sähkökaaviot esiin ja mittaamaan. Siinä anjoviksessa voi olla ihan vastaava ongelma, ei ole mitenkään harvinaisia merkkiin katsomatta.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Munanjatke
                    BTCF Member
                    • May 2014
                    • 170
                    • Keski-Suomi

                    Hetken autoa tyhjäkäynnillä pitäessä, tosiaan laturi kuumentuu, ja siitä rupeaa tulemaan vähän tuoksua . En tiedä onko laturia koskaan vaihdettu, jos ei niin se on varmaan pyorinyt sen 308 tkm, joten en ihmettelis jos se on tiensä päässä, ja otti ihteensä paskan akun kanssa leikkimisellä.

                    Laturin irroitushan ei ole iso homma, 2-4 tuntia kun rauhassa tekee, näkisi missä kunnossa on regulaattori ( https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...&q=12318510091 ) , halvin mitä löysin oli 99 Saksasta, ja Suomesta 140€ + postikulut, mutta youtubessa ohje miten vaihtaa hiilet ja kiillottaa ankkuri.

                    Uusi laturi (12317802928) on vähän kalliin puoleinen

                    Kylällä on startti/laturi huolto josta varmaan löytyisi hiilet, tai tarvittessa uusi kallis laturi/regulaattori.... Tai käyttää vaikka laturia siellä niin sais tuomion että tekeekö sillä enään yleensäkkään mitään.

                    Hölmönä pakkoa kysyä että, akun + kenkä irroitettava, mutta tarviiko vaikka c-tekillä antaa sitten latauspistokkeista virtaa ettei mene pimeäks koko auto ?


                    Tänän laturi jumpan jälkeen sitten voisi ruveta mittailemaan niitä jänniteitä


                    EDIT:


                    Laturi poistettu, regulaattori irti. Hiilet aika loppu, pitutta oli noin 4mm jälellä, jostakin muistaakseni luin että 5mm olisi minimi.
                    Nooh, huomenna metästämään uusia hiiliä ja asentamaan kaikki takaisin. Siitä sitten huomenna lisää
                    Last edited by Munanjatke; 27-11-2019, 20:39.
                    BMW X3 3.0SD 2007

                    Comment

                    • Munanjatke
                      BTCF Member
                      • May 2014
                      • 170
                      • Keski-Suomi

                      Ei auttanut hiilien vaihto laturiongelmaan, edelleen kuumentu ja rupes käryämään , rikki mikä rikki.
                      Tällä hetkellä olisi autodocissa blackfriday tarjouksessa Valeon kunnostettu laturi hintaan 237 € , normi hinta 339€ . Olisi halvin löytämäni Valeon laturi, ja vanhakin on Valeo
                      Mietin että tilaisinko suoraan uuden laturin ?

                      Osanumero 12317802928


                      Vai pitääkö uuden laturin asennuksen jälkeenkin mittailla jotakin niin kuin HTK12 kerroit aikasemmin ?
                      BMW X3 3.0SD 2007

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10923
                        • Joensuu

                        Originally posted by Munanjatke View Post
                        Ei auttanut hiilien vaihto laturiongelmaan, edelleen kuumentu ja rupes käryämään , rikki mikä rikki.
                        Tällä hetkellä olisi autodocissa blackfriday tarjouksessa Valeon kunnostettu laturi hintaan 237 € , normi hinta 339€ . Olisi halvin löytämäni Valeon laturi, ja vanhakin on Valeo
                        Mietin että tilaisinko suoraan uuden laturin ?

                        Osanumero 12317802928


                        Vai pitääkö uuden laturin asennuksen jälkeenkin mittailla jotakin niin kuin HTK12 kerroit aikasemmin ?
                        Kyllähän se jännitehäviö pitää selvittää. Jos siellä konehuoneesta mitattuna on yli 14V ja salavalikossa näkyy alle 13V, niin jonnekkin katoaa jännitettä. Itsen ihan varma ole, että ongelma johtuu edes laturista. Toki siinäkin on kulumaa, joten ei sen vaihtaminen huononna tilannetta.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • X07
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2012
                          • 107
                          • Finland

                          Pieni tarina -07 akkuongelmasta...


                          Pitkään kärvistelin akkuongelman kanssa, starttasi laiskasti, akun latausjännite 13,8V, latailin akkua säännöllisesti, vaihdoin akun jne jne varsinkin talvella pulassa, kun välillä akku totaalisesti hyytyi.


                          Sitten jäi yhden korjaamon nosturille, uusi akku juuri asennettu, solenoidi vain hakkasi tyhjää. Epäiltiin starttimoottoria....maadoituskaapeli oli poikki.


                          Se kun uusittiin, latausjänite pomppasi normaaliksi ja starttaa kuin uutena.

                          Comment

                          • Munanjatke
                            BTCF Member
                            • May 2014
                            • 170
                            • Keski-Suomi

                            No nii
                            Bemmi kehrää taas kuin kissa, ongelmana oli rikkinäinen laturi. Salavalikon kautta näyttää jännitteeks 12.1 ja käynnissä heiluu kylmällä koneella yli 14 voltissa.

                            Kiinan lukijalla näyttää kun laturin kuorma nousee ja laskee kun laittaa virta syöppöjä päälle ja pois.
                            4x4 ja (P) valotkin sammu kun pyöritteli rattia laidasta laitaan
                            Tarinan opetus: Kannattaako leikkiä vuoden päivät paskan akun kanssa ? Vastaan itse itselleni ei kannata. Tämä kokeilu tuli maksamaan 364€, eli akku ja laturi, muutama uneton yö ja vähän sormien likaamista.

                            Kiitoksia kaikille taas avusta
                            BMW X3 3.0SD 2007

                            Comment

                            • E39Fin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2013
                              • 1759
                              • HKI/Orimattila

                              Morjesta.

                              Nyt on hulluus alkanut ja E83 kiinnostamaan.

                              Tekniikan osalta tuollainen 3.0d on tuttu mutta millainenhan mahtaa olla korimallityypin maine ja kestävyys? Entä mitä luokkaa 3.0d kulutus on käytännön ajossa?

                              :think
                              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                              E39 523iA Oxfordgreen

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6319
                                • P-Pohjanmaa

                                Originally posted by E39Fin View Post
                                Morjesta.

                                Nyt on hulluus alkanut ja E83 kiinnostamaan.

                                Tekniikan osalta tuollainen 3.0d on tuttu mutta millainenhan mahtaa olla korimallityypin maine ja kestävyys? Entä mitä luokkaa 3.0d kulutus on käytännön ajossa?

                                :think
                                Täytyy sanos että vähävikaisin auto mitä meillä ollut ,oli tuo 280-330 kelattiin siis 50 t kahdessa vuodessa. Jos oikein muistan niin akku oli ainoa mikä mitä normi huoltojen lisäksi vaihtaa.
                                3.0 da oli ja ohjelma koneessa karkeasti 8.3 l/100 km oli keskari
                                Luotettava peli , vähän karkea mutta hyvä ��
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎