Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Justabanana
    BTCF Member
    • Jul 2008
    • 835
    • Käpylä

    Silmäilin ketjun läpi, mutta näihin kysymyksiin en nähnyt vastausta. Eli perinteiset pahoittelut tähän, mikäli kyselen vanhoja.

    Tuollainen 2007 3.0sd tuli talouteen. PD71, versio 02.
    - Voiko ajovaloautomatiikan koodata niin, että takavalot palaa samaan aikaan kuin pelkät koronarenkaat? Ahdistavaa ajaa perä pimeänä valoisallakaan, mutta mielellään säästäisi xenoneita silloin kun voi. Tuplaxenonit tässä siis.
    - Pystyykö vilkkuja koodaamaan niin että vilkuttaa kolme kertaa, jos viikseä ei paina pohjaan saakka?
    - Näihin ei ole varmaan ikinä saanut USB-paikkaa minkäänlaisen hifisarjan yhteyteen? Eli sellaisen retrofittaaminen ei liene onnistuva? Jos uuden mankan tarvii, ni sitten homman voi varmaan unohtaa suosiolla.

    Koitin noita valoja koodailla Boschin ESItronicilla, mutta käyttötaito on vähän ruosteessa sellaisen suhteen. Ei löytynyt kuin polttimoiden käyttötuntien laskenta. Tossa on navinäyttö kojelaudassa jota kautta voi räplätä BC:n asetuksia, mutta niitäkin näytti olevan erittäin vähän. Voisko olla, että pitää avata joku salavalikko josta saa lisää optioita näkyviin?
    Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
    Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

    Comment

    • huupi
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 1196
      • Tyrnävä

      Kuinka yleinen varuste on näissä comfort-penkit? Itse en edes tiennyt, että ne ovat ylipäätään olleet saatavilla näihin. Onko ne samanlaiset kuin E6x:ssä säätöjen suhteen? Kaverille mahdollisesti tulossa tuollainen.
      I01 i3s 94

      Comment

      • Torsti19
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 52
        • Tampere

        Originally posted by huupi View Post
        Kuinka yleinen varuste on näissä comfort-penkit? Itse en edes tiennyt, että ne ovat ylipäätään olleet saatavilla näihin. Onko ne samanlaiset kuin E6x:ssä säätöjen suhteen? Kaverille mahdollisesti tulossa tuollainen.
        Ei niissä ainakaan samanlaista liukuvaa reisitukea ole.

        Huomenna pitäisi koeajaa tuollainen comfort-penkillinen ja mikäli kaikki menee hyvin, vaihtuu e91:n siihen.

        Comment

        • huupi
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 1196
          • Tyrnävä

          Originally posted by Torsti19 View Post
          Ei niissä ainakaan samanlaista liukuvaa reisitukea ole.

          Huomenna pitäisi koeajaa tuollainen comfort-penkillinen ja mikäli kaikki menee hyvin, vaihtuu e91:n siihen.
          Ok, kiitos tästä. Mitenköhän lie selkänojan kylkitoppausten ja niskatuen korkeussäädön kanssa? Selkänoja näyttäisi kuvien perusteella taittuvan kahdessa osassa.
          I01 i3s 94

          Comment

          • Torsti19
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 52
            • Tampere

            Originally posted by huupi View Post
            Ok, kiitos tästä. Mitenköhän lie selkänojan kylkitoppausten ja niskatuen korkeussäädön kanssa? Selkänoja näyttäisi kuvien perusteella taittuvan kahdessa osassa.
            Sähköllä taitaa niskatuen korkeussäätö olla. Ja eikös niskatuen namiskassa ole myös syvyyssäätö?
            Kylkitoppauksista en osaa sanoa, enkä aivan tiedä ymmärränkö mitä tarkoitetaan.

            Comment

            • huupi
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 1196
              • Tyrnävä

              Originally posted by Torsti19 View Post
              Sähköllä taitaa niskatuen korkeussäätö olla. Ja eikös niskatuen namiskassa ole myös syvyyssäätö?
              Kylkitoppauksista en osaa sanoa, enkä aivan tiedä ymmärränkö mitä tarkoitetaan.
              Kiitosta jälleen. Kylkitoppauksilla tarkoitan selkänojan sivutukia, jotka ainakin e6x:ssä liikkuvat sisään ja ulos joko enempi keskikehoa tukien tai sitten vähempi tehden penkistä "urheilullisemman tai sitten ei niin urheilullisen".
              I01 i3s 94

              Comment

              • Torsti19
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 52
                • Tampere

                Originally posted by huupi View Post
                Kiitosta jälleen. Kylkitoppauksilla tarkoitan selkänojan sivutukia, jotka ainakin e6x:ssä liikkuvat sisään ja ulos joko enempi keskikehoa tukien tai sitten vähempi tehden penkistä "urheilullisemman tai sitten ei niin urheilullisen".
                Enpä sellaisia huomannut. Niskatukikaan ei varsinaisesti liike "eteen-taakse" -suunnassa, vaan selkänojan yläosan mukana. Kuitenkin nuo jakkarat ovat selkeä upgreidaus e91:n sporttijakkaroihin.

                Oli aika mielenkiintoinen koeajo -07 3.0d:n kanssa. Repsikanpuoleinen peili laski kyllä kytkettäessä pakki päälle, mutta ei pirulainen noussut automaattisesti. Muutenkin ko. peiliä säätäessä joutui katkaisijaa naputtelemaan, sillä peililasi liikkui n. sentin kerrallaan. Mukava kurnutus kuului konehuoneesta kuskin puolelta, muistelin, että e39:ssä vastaava ääni liittyi huohottimen kalvon repeytymiseen? Illalla matkalla kotiin syttyi laturin merkkivalo, joka hillitsi isompia ajohaluja kotiin päästyäni. Tyhjäkäynnillä remmi vinkui kohtuullisesti, sisälle ääntä ei kuulunut.
                Akku yön ajaksi latautumaan ja aamulla piti odotella auringonnousua, että uskalsi lähteä ajamaan 60 km:n matkaa takaisin. Puolessa matkassa alkoi olla hieman viileä, kun en uskaltanut lämmitystä saati puhallusta pitää päällä.

                Jäljistä päätellen voisi kuvitella ylempää valuneen öljyä laturin päälle ja olisiko tuo ottanut siitä ja muutaman kuukauden seisomisesta itseensä. Sanomattakin on selvää, että kaupat autosta tehtiin ja nyt odotellaan vikojen korjaamista.

                Osaisiko joku sanoa millainen ääni kuuluu tuosta -07 3.0d moottorista, kun öljykorkin avaa moottorin käydessä? Lähinnä siis kiinnostaa ehjän moottorin ääni, tästä koeajoyksilöstä kuului hieman epämääräinen ääni, joka saattaisi viitata tuohon kurnutukseenkin?

                Comment

                • Stroop
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 284
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Stroop View Post
                  Missäs e83:ssa olikaan hehkun boksi? M47 koneella ja -06..
                  Vastaan itselleni. Yksi paskamaisimmista osan vaihdoista mitä Bemarissa on koskaan tullut vastaan, boxi on kätketty kyllä lähes hankalimpaan mahdolliseen paikkaan. Toki jos nyt tekisi heti perään niin tuossa menisi varmaan jotain tunti, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta tehtynä en viitsi edes sanoa kauan meni, tosin samalla tuli rapsittua imusarjan läpät kuutamolle ym.

                  Jos joku hommaan alkaa niin sanoisin että kannattaa suosiolla ottaa tietenkin imusarja pois edestä, irrottaa yksiköltä startille menevä johto sieltä startin päästä irti jotta boxin saa liikkumaan kiinnitysmutterien irrotuksen jälkeen väljemmille vesille. Se iso leveä liitin voi olla todella kovassa kiinni vaikka klipsien puolesta onkin teoriassa helppo irrottaa. Itse tappelin ainakin tunnin sen kanssa eikä se nöyrtynyt sormivoimalla varsinkaan kun tilaa ei ole.

                  Kiinnitysmutterit on boksin alla ja myös sieltä päin pitää 10 mm hylsyllä päästä availemaan. On makuasia yrittääkö ylä- vai alakautta, ihan yhtä prc:stä on, toista niistä ei pääse näkemään mistään. Itse purin kuskin puolen vetarin ja raidetangon ympäri kiertävän suojamuovin pois ja sieltä pääsi piiitkällä jatkolla toiseen mutskuun käsiksi. Toisen voi taikinoida sitten sokkona sieltä yläkautta. Siirtelin yläpuolelta pois edestä imusarjan lisäksi paisuntasäiliön ja vesiletkuja ja joitain pistokkeita irti.

                  Vielä jos heti perään tekisi pari kertaa niin varmasti löytyisi oikea metodi, mutta aika työläs oli. Jos ei ole kärsivällisyyttä nin en suosittele tekemään itse

                  Comment

                  • Stroop
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 284
                    • Jyväskylä

                    Niin, se sijainti: Kuskin puolella imusarjan alla laturin ja startin välissä. Näkyy kyllä imusarjan ollessa paikallaankin.

                    Comment

                    • truibeli
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 188
                      • btcf

                      Kysytäänpäs täältä kun ei äkkiseltään pistäny silimään..Kaveri tilasi teholastu.comista (http://www.teholastu.com/tuotteet.html?id=15743/214820) tuommosen boxin E83 x3 2litraseen 177heppaseen diisseliin automaattilaatikolla. Onko kellään kokemusta nuista teholastu.comin palikoista?:think
                      Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

                      Comment

                      • ceebbari
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2016
                        • 49
                        • Helsinki / Finland

                        Aivan sika hintainen kyseiseksi tuotteeksi. Palauta se ja vie auto oikealle ohjelmoijalle, jotta saat kaiken hyödyn autosta irti. Noi boxit on kaiken pahan alku ja juuri!
                        Esim: http://www.ajtech.fi/hinnasto/
                        Last edited by ceebbari; 08-02-2017, 08:32.
                        X3 E83 M47/T2
                        209hv / 437Nm

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Vetareiden turpoavat/pullahtavat abs-hammaskehät.
                          Tämäkin osui nyt kohdalleni. ABS-anturi oli lyhentynyt millin verran eikä anturin uusiminen olisi kovin pitkälle vienyt eteenpäin. Ostin uuden anturin ja shimmasin sen kupariprikalla noin millin ulommas jolloin se ainakin nyt on päivän toiminut. Kohta varmaan jossain toisessa pyörässä sama juttu. Anturi oli aika kallis merkkiliikkeessä (109 eur) ja monen päivän toimitusaika. Ebaysta briteistä löytyi samaan toimitusaikaan tarvikeanturi 44 euroon.
                          ---

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Tämäkin osui nyt kohdalleni. ABS-anturi oli lyhentynyt millin verran eikä anturin uusiminen olisi kovin pitkälle vienyt eteenpäin. Ostin uuden anturin ja shimmasin sen kupariprikalla noin millin ulommas jolloin se ainakin nyt on päivän toiminut. Kohta varmaan jossain toisessa pyörässä sama juttu. Anturi oli aika kallis merkkiliikkeessä (109 eur) ja monen päivän toimitusaika. Ebaysta briteistä löytyi samaan toimitusaikaan tarvikeanturi 44 euroon.
                            Parempi ratkaisu tähän on mielestäni vaihtaa/vaihdattaa ne kehät. Näihin saa ostettua tarvikkeena erikseen ne kehät.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 9990
                              • KVLA

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Parempi ratkaisu tähän on mielestäni vaihtaa/vaihdattaa ne kehät. Näihin saa ostettua tarvikkeena erikseen ne kehät.
                              "Shiimannilta" noita aikoinaan katselin,mutta en toistaiseksi ole lämmennyt vaihto-operaatiosta. Eli meidän vessaan kanssa laitoin uuden anturin kaveriksi ohuen muovi prikan. Kun ensin olisin hionut anturin reijästä Dremelillä hammaskehän pullistumaa hieman matalammaksi. Katsotaan sitten uudestaan,jos kehä ruostuu kokonaan poikki...
                              Last edited by Heguli 31; 12-02-2017, 22:37.

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Jos itse tekee ja haluaa vaihtaa kehät niin toki "kannattaa" koska rahaa ei mene kovin hurjasti, aikaa saa menemään vaikka ja kuinka.

                                Jos teettää työn, ei millään laskukaavalla saa tuota "kannattavaksi". En osaa sanoa paljonko korjaamo veloittaisi kaikkien neljän navan purkamisesta ja kasaamisesta mutta veikkaan että numero on lähempänä tonnia kuin satasta.

                                Yleismallinen kysymys E83:sta: Onko faceliftin umpioissa ajovaloina D1S-polttimot? Valoteho on niin surkea tällä hetkellä että on vaikea sanoa onko ajovalot vaiko parkit päällä joten uusia polttimoita taitaa kaivata.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎