Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 342

    No nyt on ollut Kuopiossakin kovat pakkaset viikonlopun yli. Miten ton latausluukun sekä plugin kiinni jäätymisen pystyy estämään talvella/pakkasilla? Muuten kuin pitämällä osat mahdollisimman kuivana. Ilmeisesti kun plugi jäätyy kiinni, niin silloinkin kyseessä on lukkotapin ”jäätyminen” eli lukkotappi ei mene alas silloin kun ovet aukaisee autosta.

    Eilen sain plugin sulateltua irti kun annoin hiustenkuivaajalla n. 10min. kevyttä lämpöä ympärille ja sitten rämppäsin samalla avaimella ovia kiinni/auki asentoon.

    No, tänään sit ei plugi jäätynyt mutta luukku jäätyi kiinni😂 ei auttanut mitään vaikka siitä konehuoneessa olevasta vapautinsalvasta veti. Liekkö mennyt jo rikki uutuudeltaan jo koko kapistus. Luukku aukesi lopulta kun painoin oikeasta yläkulmasta vähän voimakkaammin. Tuota luukkuakin varmaan voisi vähän ”säätää” huollossa?

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 774
      • Lappeenranta

      Originally posted by torso1 View Post
      No nyt on ollut Kuopiossakin kovat pakkaset viikonlopun yli. Miten ton latausluukun sekä plugin kiinni jäätymisen pystyy estämään talvella/pakkasilla? Muuten kuin pitämällä osat mahdollisimman kuivana. Ilmeisesti kun plugi jäätyy kiinni, niin silloinkin kyseessä on lukkotapin ”jäätyminen” eli lukkotappi ei mene alas silloin kun ovet aukaisee autosta.

      Eilen sain plugin sulateltua irti kun annoin hiustenkuivaajalla n. 10min. kevyttä lämpöä ympärille ja sitten rämppäsin samalla avaimella ovia kiinni/auki asentoon.

      No, tänään sit ei plugi jäätynyt mutta luukku jäätyi kiinni�� ei auttanut mitään vaikka siitä konehuoneessa olevasta vapautinsalvasta veti. Liekkö mennyt jo rikki uutuudeltaan jo koko kapistus. Luukku aukesi lopulta kun painoin oikeasta yläkulmasta vähän voimakkaammin. Tuota luukkuakin varmaan voisi vähän ”säätää” huollossa?
      No eipä ole johto jääynyt itsellä kertaakaan (vielä).
      Luukku ei suostu aina aukeamaan heti, mutta aina se on pienen miekkailun jälkeen auki naksahtanut. Parhaiten luukku ponnahtaa minusta auki kun painaa luukkua ylä- ja alakulmasta yhtäaikaa (ei siis keskeltä lukutustapin kohdalta). Joskus auttaa kun avaa lukituksen 'samanaikaisesti'. Tuohon naruun en ole turvautunut. Sehan kai vaan auttaa kaapelin lukituksen avaamisessa vai vaikuttaako jotenkin luukkuunkin?

      Plugari (40e ja 45e) on ollut käytössä nyt viisi vuotta. Auto on pihalla, ei edes katoksessa. Toki se voi olla syykin, että luukku on toiminut, koska kosteutta osiin kertyy vähemmän vrt autoon jota ajetaan talliin ja ulos. (Kovalla) pakkasella lumikin on kuivaa ja jäätymisongelmia ei ole ollut.
      Last edited by tiko4tiko; 05-12-2021, 21:28.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • torso1
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 342

        Originally posted by tiko4tiko View Post
        No eipä ole johto jääynyt itsellä kertaakaan (vielä).
        Luukku ei suostu aina aukeamaan heti, mutta aina se on pienen miekkailun jälkeen auki naksahtanut. Parhaiten luukku ponnahtaa minusta auki kun painaa luukkua ylä- ja alakulmasta yhtäaikaa (ei siis keskeltä lukutustapin kohdalta). Joskus auttaa kun avaa lukituksen 'samanaikaisesti'. Tuohon naruun en ole turvautunut. Sehan kai vaan auttaa kaapelin lukituksen avaamisessa vai vaikuttaako jotenkin luukkuunkin?

        Plugari (40e ja 45e) on ollut käytössä nyt viisi vuotta. Auto on pihalla, ei edes katoksessa. Toki se voi olla syykin, että luukku on toiminut, koska kosteutta osiin kertyy vähemmän vrt autoon jota ajetaan talliin ja ulos. (Kovalla) pakkasella lumikin on kuivaa ja jäätymisongelmia ei ole ollut.
        Kiitti vinkeistä. Joo se naru taitaa auttaa vaan lukkotapin aukeamiseen.
        Mullakin auto on ympäri vuoden ”pohjolantallissa” joten olosuhteet on mitä on.

        Ton lukkotapin jäätyminen on ilmeisesti näissä kuitenkin yleinen ongelma mitä lueskelin netistä. Sulle vaan sattunut hyvä yksilö

        Nyt illalla vielä huomasin sellaisen ongelman et auto ei halunnut lähteä lataamaan kun laitoin töpselin kiinni. Vilkutti keltaista valoa ja ilmeisesti yritti lukita töpseliä onnistumatta siinä. Jotain murinaa ja solenoidin naksauttelua sieltä myös kuului. Kohta perään punainen valo. Puolenkymmentä kertaa otin töpselin irti ja yritin uudestaan. Sama homma joka kerta. Viimeiselle kerralla annoin paineilmaa töpseliin ja sieltä lenti vähän irtolunta pois. Sitten töpseli kiinni autoon. Muutaman kerran vilkutti sinistä ja rupesi sit lataamaan.

        Selvästi pieniä vaikeuksia autolla on nyt sopeutua pohjolan ilmoihin mut eiköhän tuo tavoille opi kun antaa vaan mököttää ulkona.
        Last edited by torso1; 05-12-2021, 23:07.

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 774
          • Lappeenranta

          Originally posted by torso1 View Post
          Kiitti vinkeistä. Joo se naru taitaa auttaa vaan lukkotapin aukeamiseen.
          Mullakin auto on ympäri vuoden ”pohjolantallissa” joten olosuhteet on mitä on.

          Ton lukkotapin jäätyminen on ilmeisesti näissä kuitenkin yleinen ongelma mitä lueskelin netistä. Sulle vaan sattunut hyvä yksilö

          Nyt illalla vielä huomasin sellaisen ongelman et auto ei halunnut lähteä lataamaan kun laitoin töpselin kiinni. Vilkutti keltaista valoa ja ilmeisesti yritti lukita töpseliä onnistumatta siinä. Jotain murinaa ja solenoidin naksauttelua sieltä myös kuului. Kohta perään punainen valo. Puolenkymmentä kertaa otin töpselin irti ja yritin uudestaan. Sama homma joka kerta. Viimeiselle kerralla annoin paineilmaa töpseliin ja sieltä lenti vähän irtolunta pois. Sitten töpseli kiinni autoon. Muutaman kerran vilkutti sinistä ja rupesi sit lataamaan.

          Selvästi pieniä vaikeuksia autolla on nyt sopeutua pohjolan ilmoihin mut eiköhän tuo tavoille opi kun antaa vaan mököttää ulkona.
          Laita siihen lukitussalpaa tätä https://www.motonet.fi/fi/tuote/6060...-Aseoljy-100ml niin hylkii kosteutta
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • Eemeli
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 1605
            • pk-seutu

            Originally posted by Milko75 View Post
            Mikäli auto on ollut ulkona, olen päässyt ~35-50km sähköllä. Tosi kovilla pakkasilla kyllä heti melkein käynnistää polttomoottorin.

            Lämpimästä tallista kun lähtee niin ~55-60 km pääsee sähköllä. Sisätilojen lämmitys nielee sähköä pakkasilla, sille ei mitään mahda, jos haluaa nauttiakin autoilusta.
            Kylmästä tallista lähdetään, vielä ei ole X5 alle 50km mennyt, mutta ei ole ollut pitkiä matkoja kovilla nopeuksilla myöskään ja siksi varmaan pysynyt sähköllä kaikki ajot pois lukien pari pidempää matkaa.

            Täyssähköllä taas range tippunut noin 35 % syksyn lukemista näillä etelän -15 pakkasilla.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17509
              • Turku

              Originally posted by Eemeli View Post
              Täyssähköllä taas range tippunut noin 35 % syksyn lukemista näillä etelän -15 pakkasilla.
              Onhan tuo kieltämättä paljon, jos ajot ovat identtiset.
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • jori
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1010
                • Vantaa

                Muutamia kokemuksia 10tkm omistusjakson jälkeen.
                Kulutus pysynyt maltillisena, n.5.6l/100km. Viimeisen tankkauksen jälkeen 27.11 ollut 2.6l/100km, ajettu 420km.
                Laatu ja ajettavuus parasta mitä minulla ollut bemareissa, toki tämä uusin ja vähiten ajettu myös.
                Kattoluukku vika ilmaantunut huollon jälkeen uudestaan. Ei liiku mihinkään suuntaan…onneksi tehdastakuu vielä voimassa ja luukkua ”päivitetään” jälleen tulevana Keskiviikkona.
                Omiin pyörityksiin erittäin sopiva auto mutta aavistuksen tylsä vs vanha F15 ///M50d.
                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                Comment

                • Boiga
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 1773
                  • Ylöjärvi

                  Originally posted by Laku View Post
                  Onhan tuo kieltämättä paljon, jos ajot ovat identtiset.
                  Lämmitys vie tästä aika ison osan, nämä kun ymmärtääkseni käyttää lämmitystä ajoakun virralla.
                  Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                  Comment

                  • Milko75
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 853
                    • Kuopio

                    Originally posted by jori View Post
                    Muutamia kokemuksia 10tkm omistusjakson jälkeen.
                    Kulutus pysynyt maltillisena, n.5.6l/100km. Viimeisen tankkauksen jälkeen 27.11 ollut 2.6l/100km, ajettu 420km.
                    Laatu ja ajettavuus parasta mitä minulla ollut bemareissa, toki tämä uusin ja vähiten ajettu myös.
                    Kattoluukku vika ilmaantunut huollon jälkeen uudestaan. Ei liiku mihinkään suuntaan…onneksi tehdastakuu vielä voimassa ja luukkua ”päivitetään” jälleen tulevana Keskiviikkona.
                    Omiin pyörityksiin erittäin sopiva auto mutta aavistuksen tylsä vs vanha F15 ///M50d.
                    Minulla myös temppuili tuo kattoluukku ja sitä yritettiin softalla "päivittää" kuntoon ja toimikin hienosti aina päivän kerrallaan, mutta se piti sitten resetoida uudelleen. Vaihtoivat sitten jonkun moduulin ja nyt on toiminut ongelmitta.

                    Itsellä mittarissa nyt ~15 tkm ja koko ajosuoritteen bensan kulutus on nyt 3,6 l / 100 km Todella hyvä auto ollut kaikin puolin.
                    G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                    Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                    Comment

                    • bittivirhe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 465
                      • Pohjois-Savo

                      22719.8 km, josta 11064.5 sähköllä, keskikulutus 5.0 l/100 km.

                      Vikoja:
                      - läpät edessä alhaalla jumittelevat edelleen, nyt ovat rattaat alkaneet hyppiä yli (kiva rutina)
                      - kuskin oven comfort access toimii jos toimii, joskus ei millään (vasemmassa takaovessa toimii kuin tyhjää vain)
                      - pimeänäkökameran toiminta vaihtelee, toisinaan kuva on pelkkää harmaata
                      - ajoittain pimeänäkö ei tunnu tunnistavan ihmisiä tai muutakaan (kerran olin melkein keula kiinni porotokassa eikä järjestelmä reagoinut mitenkään)
                      - HK-stereoiden bassotoisto ajoittain hukassa
                      - tavaratilan luukku ei auennut edes "kahvasta", aukesi vain kauko-ohjaimella (sattunut kerran)
                      - peilien sisäänkääntö jäätyy jumiin (lienee ominaisuus)
                      - pakkasella valittaa, että lasinpesuneste on vähissä (ominaisuus)
                      G05 45e
                      ex: F11 530d xDrive
                      ex: E84 X1 xDrive 25d

                      Comment

                      • tiko4tiko
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2020
                        • 774
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by bittivirhe View Post
                        22719.8 km, josta 11064.5 sähköllä, keskikulutus 5.0 l/100 km.

                        Vikoja:
                        - läpät edessä alhaalla jumittelevat edelleen, nyt ovat rattaat alkaneet hyppiä yli (kiva rutina)
                        - kuskin oven comfort access toimii jos toimii, joskus ei millään (vasemmassa takaovessa toimii kuin tyhjää vain)
                        - pimeänäkökameran toiminta vaihtelee, toisinaan kuva on pelkkää harmaata
                        - ajoittain pimeänäkö ei tunnu tunnistavan ihmisiä tai muutakaan (kerran olin melkein keula kiinni porotokassa eikä järjestelmä reagoinut mitenkään)
                        - HK-stereoiden bassotoisto ajoittain hukassa
                        - tavaratilan luukku ei auennut edes "kahvasta", aukesi vain kauko-ohjaimella (sattunut kerran)
                        - peilien sisäänkääntö jäätyy jumiin (lienee ominaisuus)
                        - pakkasella valittaa, että lasinpesuneste on vähissä (ominaisuus)

                        - pimeänäkökameran toiminta vaihtelee, toisinaan kuva on pelkkää harmaata

                        Kontrastia voi säätää hieman, mutta kamera muodostaa kuvan lähinnä lämpötilaeroista, eli kuva voi olla hyvinkin tasaharmaa. Lisäksi vesi tai lumisateessa kameran toimivuus on luonnollisesti aika heikko/mitätön. Tämä siis ominaisuus.

                        - peilien sisäänkääntö jäätyy jumiin (lienee ominaisuus)
                        Niinhän se vesi tuppaa pakkasella tekemään, eli jäätymään. Jos haluat tuon käännön (ja säädön) pitää kunnossa takuuajan jälkeenkin, kytkisin käännön pois päältä pahimmaksi ajaksi. Mcoottori ja muoviset säätörattaat eivät ole kovinkaan pitkäikäisiä, jos niillä jäätä yrittää rikkoa.

                        - pakkasella valittaa, että lasinpesuneste on vähissä (ominaisuus)
                        Kyllä on ominaisuus - taitaa rajalämpötila olla jossakin -23 asteen nurkilla, saattaa myös litkun väkevyys vaikuttaa. F15:ssa oli sama juttu.
                        Mini, E24, E90, G70
                        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                        Comment

                        • jori
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1010
                          • Vantaa

                          Originally posted by Milko75 View Post
                          Minulla myös temppuili tuo kattoluukku ja sitä yritettiin softalla "päivittää" kuntoon ja toimikin hienosti aina päivän kerrallaan, mutta se piti sitten resetoida uudelleen. Vaihtoivat sitten jonkun moduulin ja nyt on toiminut ongelmitta.

                          Itsellä mittarissa nyt ~15 tkm ja koko ajosuoritteen bensan kulutus on nyt 3,6 l / 100 km Todella hyvä auto ollut kaikin puolin.
                          Täytyy tuosta moduulista mainita kun vien huoltoon, kiitos vinkistä. Onneksi sijaisauto kuuluu takuuseen. Muuten olisi liikaa vaivaa viedä ja hakea autoa.
                          Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                          Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 774
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by jori View Post
                            Täytyy tuosta moduulista mainita kun vien huoltoon, kiitos vinkistä. Onneksi sijaisauto kuuluu takuuseen. Muuten olisi liikaa vaivaa viedä ja hakea autoa.
                            Mulla oli viime kuussa määräaikasihuolto ja k-lukku oli aivan sekasin (aurinkoverho puolessa välissä, kakki toiminnot jumissa, avain näytti että luukku on auki). Eivät vaihtaneet huollossa modulia vaan korjasivat asian softaamalla/asetukset nollaamalla. Olivat kyllä tilanneet moduulin varoiksi, mutta vaihdosta ei olisi ollut tähän apuja, kuulemma. Moduuli on jo toki vaihdettu kertaallee heti uutena.

                            Kattoluukku onkin ainoa, joka säännöllisesti sekoaa, muuten softaviat yms ovat alun harjoittelun jälkeen hävinneet. Saas nähdä mikä on tilanne keväällä kun luukkua räplää auki seuraavan kerran. Jos vetoa pitäisi löydä - tuskin lähtee liikkumaan ennen asetusten nollausta (eli painamalla k-luukun kytkintä eteenpäin +5s)

                            Kavin Luulajassa viime viikolla (800km per sivu). Keskikulutus (akku ladattu vain kotoa lähtiessä) oli melko tarkkaan 9 l/100km koko matkalle, keskinopeus 89km/h sisältäen tauot eli 9 tuntia per suunta. Omasta mielestä yllättävän alhainen huomioiden hyvän keskinopeuden. Matka-aika oli molempiin suuntiin lähes sama, mennessä pidin kaksi taukoa ja tullessa yhden. Auton loistavista matkaominaisuuksista kertoo, että paluumatkalla Oulusta Lappeenrantaan 550km legi ajettiin 'nollan pysähdyksen' taktiikalla
                            Mini, E24, E90, G70
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • volvostabemariin
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2019
                              • 82
                              • Kanta-Häme

                              Originally posted by tiko4tiko View Post
                              . Auton loistavista matkaominaisuuksista kertoo, että paluumatkalla Oulusta Lappeenrantaan 550km legi ajettiin 'nollan pysähdyksen' taktiikalla
                              Tätä kyllä komppaan vahvasti. Itsellä ollut pari F25:tä (20d), F10 520xd ja F11 530xd ja F15 40e. Nyt alla 45e ja onhan tämä aivan ylivertainen maantieauto minun omistamistani Bemareista. Akustiikkalasit, ilmajousitus jne tekevät matkanteosta herraskaisen leppoisaa. Ja ohi pääsee (kun kaikki melkein 400hp valjastetaan käyttöön) jos tarve on

                              Comment

                              • jori
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 1010
                                • Vantaa

                                Originally posted by volvostabemariin View Post
                                Tätä kyllä komppaan vahvasti. Itsellä ollut pari F25:tä (20d), F10 520xd ja F11 530xd ja F15 40e. Nyt alla 45e ja onhan tämä aivan ylivertainen maantieauto minun omistamistani Bemareista. Akustiikkalasit, ilmajousitus jne tekevät matkanteosta herraskaisen leppoisaa. Ja ohi pääsee (kun kaikki melkein 400hp valjastetaan käyttöön) jos tarve on
                                Matka-ajossa todellakin aivan ylivertainen. Vaikea kuvitella rennompaa matkantekoa autolla. Muutenkin erittäin onnistunut kokonaisuus omiin tarpeisiin.
                                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎