Originally posted by Milko75
View Post
Litium-akku kärsii, jos sitä seisottaa tyhjänä ja myös täydessä varauksessa pito on haitallista. 45e:n akun 24 kWh:n bruttokapasiteetista on käytettävissä noin 21 kWh, mutta minulla ei ole tietoa, miten tuo 12.5 %:n erotus on jaettu. Onko se kokonaan "yläpäässä" eli kun auto väittää akun olevan täynnä, se onkin vain 87.5 %:n varaustilassa - vai onko marginaali alapäässä, jolloin akun ollessa "tyhjä" varaustila onkin oikeasti 12.5 %. Ehkä tuo jakautuu kuitenkin molempiin päihin eli että akkua ei saa ladattua aivan täyteen eikä purettua aivan tyhjäksi ja tämän ansiosta akun elinikä pitenee.
Toinen asia, josta en ole löytänyt varmaa tietoa on se, mitä tapahtuu akun kapasiteetin laskiessa. Syödäänkö ensin nuo ylä- ja alapään marginaalit nollaan ja akun nettokapasiteetti pysyy samana niin kauan kuin tuo 12.5 % riittää kompensoimaan kapasiteetin laskun - vai laskeeko nettokapasiteetti alusta saakka samassa suhteessa bruttokapasiteetin kanssa? Hedinin myyjän mukaan ensin syödään nuo marginaalit ja oman autoni kohdalla tämä tavallaan kuulostaisi uskottavalta, koska käytännön kapasiteetti ei ole juuri muuttunut.. mutta se tarkoittaisi myös sitä, että noiden marginaalien loputtua akku alkaa kulua huimaa vauhtia, koska käytössä se ladattaisiin aina piripintaan ja purettaisiin aivan tyhjäksi.
Olen omistanut autoni uudesta asti eli tiedän, miten akkua on kohdeltu. Olen tosiaan pitänyt akun aina täynnä ja koska kapasiteetti ei raporttien mukaan ole juuri laskenut uudesta, ilmeisesti tuo täytenä pitäminen ei ole ollut haitallista. Ylivoimaisesti suurin osa latauksista on tehty lämpimässä tallissa. Lyhyet matkat (jolloin tiedän sähkön riittävän) olen ajanut sähkötilassa, muut hybrid/adaptive/eco pro -tiloissa.
Arvailen, voisiko akkua syödä säilytys pitempiä aikoja "tyhjänä" ja/tai lataaminen pakkasessa. Ohjekirja kieltää jättämästä autoa pitkiksi ajoiksi seisomaan tyhjällä akulla, mutta pakkasessa lataamisesta en muista nähneeni mitään mainintaa. Olen kuitenkin lukenut, ettei litium-akkuja saisi "koskaan" ladata pakkasessa ja joissakin akuissa BMS estää lataamisen akun ollessa liian kylmä. Onko BMW:n akuissa sitten erilainen kemia ja lataaminen myös pakkasessa on ok? Suomen oloissa on tietysti mahdottomuus välttää kylmän akun lataamista täysin - vaikka lataisi vain lämpimässä, mutta auto on seisonut esim. työpäivän ajan -30 asteen pakkasessa, akun lämpeneminen ottaa aikansa. Toisaalta kuvittelen, että 45e:n suhteellisen hidas lataus on akulle armollinen kelissä kuin kelissä. Ajossa tietysti kuormitus on iso (yli 1C) suhteessa akun kokoon (verrattuna täyssähköautoihin).

Leave a comment: