Originally posted by Baas 009
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Speeduino DIY-moottorinohjaus
Collapse
X
-
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
-
-
Tervehdystä, uusi täällä jo heinäkuusta asti e39:llä ajelleena.
Ihan ensimmäisenä on pakko kysyä tästä speeduinosta (on senverran luettavaa ja oikeastaan hieman kiirekin koska pitäs saaha tuo toukka leimalle hyvin pian niin kysyn käyttämättä hakua pari asiaa:
Minulla on speeduino m52tub20 konetta varten (rev1.3) ja ongelmaksi muodostui se että kyseisen koneen imusarja ja kaasuläppä on kadoksissa niin jouduin asentelemaan m52b20 imusarjan niin kaasuläppähän on perus vaijeritoiminen ja 3 napainen asentotunnistin.
Mitenkäs tämä nyt sitten onnistuu kytkemään tämän TU koneeseen tarkoitetun johdotuksen kanssa?
Edit: Selvitän sen itse, ei apuhaluja näemmä kertomaan kolmen johdon väriä/sijaintia ettei tarvitse purkaa puoli johtosarjaa niiden takia...
Se että M52tub20 koneen kaasuläpälle menee pyöree tuhottoman moninapainen liitin niin mikä niistä on mikäkin ja mitä speeduinon pinnejä tähän tulee jotka on relevantteja. Käsittääkseni kolme on tärkeää.
Vai? kun puusilmänä en löydä juttua muuta kuin sen että tarvii vaijerikaasun mutta pitääkö olla se TU mallin kaasuläppä vai käykö normi m52 läppä.
Edit: No mutta se selvittyy varmaan pian itsekin.
Pääasia olis se että pääsis ajelemaan ilman sen kummempia hienouksia.
Edit: Tutkin puoli yötä sen kaaviota. Eli:
Pin52 throttle signal 1
pin53 TPS GND
pin37 throttle V supply ms42?
Olenko väärässä? Ehkä en, ehkä olen.Ongelma ei ole ongelma vaan ongelma on asenne itse ongelmaa kohtaan.:think
Comment
-
-
-
Originally posted by Shampanja View PostTervehdystä, uusi täällä jo heinäkuusta asti e39:llä ajelleena.
Ihan ensimmäisenä on pakko kysyä tästä speeduinosta (on senverran luettavaa ja oikeastaan hieman kiirekin koska pitäs saaha tuo toukka leimalle hyvin pian niin kysyn käyttämättä hakua pari asiaa:
Minulla on speeduino m52tub20 konetta varten (rev1.3) ja ongelmaksi muodostui se että kyseisen koneen imusarja ja kaasuläppä on kadoksissa niin jouduin asentelemaan m52b20 imusarjan niin kaasuläppähän on perus vaijeritoiminen ja 3 napainen asentotunnistin.
Mitenkäs tämä nyt sitten onnistuu kytkemään tämän TU koneeseen tarkoitetun johdotuksen kanssa?
Edit: Selvitän sen itse, ei apuhaluja näemmä kertomaan kolmen johdon väriä/sijaintia ettei tarvitse purkaa puoli johtosarjaa niiden takia...
Se että M52tub20 koneen kaasuläpälle menee pyöree tuhottoman moninapainen liitin niin mikä niistä on mikäkin ja mitä speeduinon pinnejä tähän tulee jotka on relevantteja. Käsittääkseni kolme on tärkeää.
Vai? kun puusilmänä en löydä juttua muuta kuin sen että tarvii vaijerikaasun mutta pitääkö olla se TU mallin kaasuläppä vai käykö normi m52 läppä.
Edit: No mutta se selvittyy varmaan pian itsekin.
Pääasia olis se että pääsis ajelemaan ilman sen kummempia hienouksia.
Edit: Tutkin puoli yötä sen kaaviota. Eli:
Pin52 throttle signal 1
pin53 TPS GND
pin37 throttle V supply ms42?
Olenko väärässä? Ehkä en, ehkä olen.
Nuo sun editoimat pinninumerot on EasyEda sisäisiä. Niitä ei kannata katsoa.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Peksu_M20 View PostMistä tälläsen ihme purkin löytäis pnp mallina m20 moottoriin. Nyt motronic 1.3. Mitä hintaa moiselle boksille tulis. Onko näissä sisäinen ohjain laajakaista lambdalle?
Kysy Järvikumpu Ky/Jouni Tikalta:
Ei ole sisäistä laajakaistalambdan ohjainta.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
M52TU/M54 PNP Speeduino
"There is an internal CAN-bus co-processor to control the factory cluster in bmw e46/e38/e39 chassis."
Mut ilmeisesti menee kuitenkin kuten Pazi88 kirjoitti topikissan:
"Selvennyksenä siis, tuo Core4 speeduino joka tossa ms42/43 PnP levyssä on ei sisällä minkään sortin CAN ominaisuutta, koska se on rakennettu perus Mega2560 prossulle. e46/e39 CAN väyläistä mittaristoa varten mulla on tuossa levyllä STM32F103 prossun sisältävä "bluepill" joka lukee sarjaväylää pitkin livedataa speeduinolta ja se sitten muuntaa datan sopivaan muotoon bemarin mittaristolle ja pukkaa sen CAN väylään. Tuo sininen lisäpalikka siis
Tuon "bluepillin" valitsin siksi, koska nuo maksaa about 2€ ja sisältää integroidun CAN ohjaimen. Ehdottomasti halvin tapa saada CAN väylä käyttöön mihin vaan. Ongelmana lähinnä on ollut CAN kirjastojen puute STM32:lle Arduino ympäristöön, niin semmosta on pitäny sit ite väsätä. Joo noitahan vois käyttää ihan "oikeankin" ohjelmointi ympäristön avulla, mutta ne on mulla vasta opettelussa"
- tuplavanoksen ohjaus myös ongelmallinen?
- disa?
- mittariston toiminta/ominaisuudet?
Siinä lähinnä omat kysymysmerkit.
Mut muuten kyllä Speeduino olis fiksu vaihtoehto.. varsinkin kun itelläkin jo tuo MDK kaasuläppä ehti oireilemaan (vaikkakin toistaiseksi ei ilmeisesti vielä itse läpässä vikaa ollut, tai sit vaan tuurilla selvinnyt) ja auton omien lambdojen kunto = ?, sekä mielellään muutenkin siirtyisi laajakaistaan niin voisi vähän tarkemmin säädellä seokset sinne mihin haluaa ilman epämääräisiä kikkailuja.
Comment
-
-
Joo elikkä vakio mittaristo CAN väylän kautta pelaa. Kulutusmittari on oikeestaan vielä mikä vähän näyttää pieleen ja ihmettely on sen osalta kesken, että millasella laskennalla sen saa näyttämään oikeita arvoja.
DISA ja sähkötermari pelaa tällä hetkellä ja niitä voi säätää "programmable" outputs osion kautta.
Tuplavanoksen ohjaus on lähinnä speeduinon koodista kiinni. Tupla VVT on jo pelannut pidemmän aikaa, mutta PWM closed loopin pelaamaan saaminen kunnolla on tuottanut harmaita hiuksia. Mutta nyt oon tässä pari päivää ajellut viimesimmällä koodiversiolla ja imunokan ohjaus ainakin pelaa kuten pitää nyt. Eiköhän se pakonokankin kans, kunhan vaan näppään oikeat asetukset sille. Eli todennäköisimmin seuraavassa Speeduino firmisversiossa on ko. tuki saatavilla.
Sit toki on vielä muutamia juttuja kuten ilmastointi, cruise, luistonesto ja sähkökaasuläppä. Tuolla core4 perusteisella eculla ei cruise ja sähkökaasuläppä tule toimimaan ikinää. Luistonesto ja ilmastointi ehkä jollain aikavälillä (ilmastointi varmaan sitten, kun mulla tulee liian kuuma ajella omalla autolla )
Summa summarum: Jos meinaa ihan vakiokuntoisella autolla ajella, niin vakio eculla ajo on varmasti kaikkein järkevin vaihtoehto. Korjaa mitä osia menee rikki jne. Mut jos taas meinaa ruveta virittään ja cruiset yms. ei ole kriittisiä osa-alueita, niin speeduino on varmasti oikeen hyvä vaihtoehto, koska sen kanssa pelaa kuiteskin perus koneen ohjaaminen kuten pitää ja säätäminen pitäisi onnistua keltä vaan dynottajalta. Toisin kuin esim. vakio ecun säätäminen. Joka toki sekin on mahdollista, mutta vaatii harrastuneisuutta.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Tulin tännekkin lueskelemaan ja kyselemään tyhmiä, mutta niinku huomata saattaa, niin pähkäilly vakio ecun ja kdfi:n väliltä ja nyt tuli lisäksi vastaan tämä.
Mitä eroa Speeduinolla on ihan perus turbokäytössä verrattuna Kdfi:in? Joo, se on itse rakennettavissa ja modattavissa, niin raudan kuin softan puolesta, mutta onko mitään konkreettista eroa, jos ideana on pitää homma mahdollisimman simppelinä ja toimivana maltillisilla ahdoilla ja tehoilla?:think Hinta-eroa noiden kahden välillä nyt ei ihan hirveitä ole, eikä siitä mitään tulisi jos itse lähtisin kolvaamaan komponentit piiriin kiinni. Varmaan koko piiri sulaisi ja sen takia se voidaan jättää pois laskuista, sillä vaikkakin saisin kaikki kolvailtua, niin homma tyssäisi itse softapuoleen kuitenkin.
Yksinkertasempi se taitaa jokatapauksessa olla, kuin alkuperänen fläshättävä ms41 ja monipuolisempi. Jokainen sen tietää kuitenkin, että nälkä kasvaa syödessä, niin jatkoa silmälläpitäen onko sen suhteen eroja?
Tekeekö joku näitä ”tilauksesta” jos antaa vaikka vaihdossa vanhan boxin ja mihin hintaan?e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe
ex:
e36 328i ’95 Touring,
e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.
Comment
-
-
Mistähän johtuu että kiekkamittari näyttää liikaa n. 200-300 kiekkaa alkuperäsellä eculla näyttää just oikeeta auto e36 328 ja 2.1levy versio. Sinällään tuo ei haittaa pisti vain silmään kun säätelin tyhjäkäyntiä. Asetuksista jos puolittaa nii sillon näyttää 2-300 liian vähäne36 328i turbo (95)
vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
e30 316 (m30)(87) projekti
EX.
e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d
Comment
-
-
Originally posted by aaape View PostMistähän johtuu että kiekkamittari näyttää liikaa n. 200-300 kiekkaa alkuperäsellä eculla näyttää just oikeeta auto e36 328 ja 2.1levy versio. Sinällään tuo ei haittaa pisti vain silmään kun säätelin tyhjäkäyntiä. Asetuksista jos puolittaa nii sillon näyttää 2-300 liian vähän
Comment
-
-
Originally posted by DirtyDiesel View PostMitä eroa Speeduinolla on ihan perus turbokäytössä verrattuna Kdfi:in?
...
Jokainen sen tietää kuitenkin, että nälkä kasvaa syödessä, niin jatkoa silmälläpitäen onko sen suhteen eroja?
Muutama postaus aiemmin topikissa on linkki esim diyefi:lle mistä voit ostaa valmiiksi kasattuna Pazi88 suunnitteleman levyn, jonka vaihdat sitten vakio kuorien sisään.
Comment
-
Comment