Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aaape
    BTCF Member
    • Aug 2009
    • 615
    • Muaninka

    Mistähän johtuu että aina kun laittaa läppärin kiinni ecu:n niin tuneri herjaa että sytkä kartta ei täsmää ecun ja tunerin välillä herja on aina samalla kohti 50kpa/5000rpm. Onko muilla ollut vastaavaa? [IMG][/IMG]

    Sitten toinen asia. lambda näyttää mittarin ja tunerin välillä kokoajan eri lukemia. Esim jos mittari näyttää 14.7 näyttää tuneri 15-15.1 maadoitusta oon kokeillu useampaan paikkaan ei vaikutusta. Onko tuo innovaten mtx vaan paska :think rupesi epäilyttämään kun jos nyt säädän mittarin mukaan tyhjäkäynnin sinne 14.7 ja huomenna lyön auton tulille niin seokset on jossain 10-12 välillä
    Last edited by aaape; 16-05-2021, 23:35.
    e36 328i turbo (95)
    vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
    e30 316 (m30)(87) projekti

    EX.
    e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11079
      • Oulu

      Eipä oo kyllä moista ongelmaa tullu vastaan. Oisko EEPROM prossulla sökö :think Eli uus Mega prossu vaihtaa.

      Tuo lambda arvon ero mittarissa ja ecussa on aika yleinen ongelma kun on erillinen laajakaista ohjain aftermarket ecun kanssa. Ei tarvi paljoa maa potentiaaleissa ja/tai vertailujännitteissä eroa, niin heittää ton verran. Custom calibroinnilla saa näyttämään samaa.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Ringali
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 91
        • Oulu

        Tässä on speeduinon kanssa ajeltu m52b28 turbolla reilun kuukauden verran ja tehopenkissäkin säädetty muutoskatsastusta varten. Tyhjäkäyntiä en vaan saa pelaamaan vaan haluaa käydä tosi paksulla afr 11-12 välillä ja haisee sen mukaiselle..

        Käy kyllä tasaseen siellä 900rpm tai miten itse haluaa säätääkkään. Bensakarttaa kun näppäilee alemmas niin reagoi ihan vähän mutta vähitellen kipuaa takaisin 12 tienoille kunnes sitten kierrokset alkavat seilaamaan ja afr pomppii 13-16 välillä.. Ennakoilla pelaamalla ei juurikaan vaikutusta.

        Epäilys on ollut kokoajan että vika olisi muualla kuin elektroniikassa ja tähän saakka on uusittuna tai tarkastettuna
        -Uudet puolat Bremi
        -Kammen tunnistin (nokalla käytetty m54 orkkis)
        -Imusarjalta TK moottorille menevät letkut (imi tyhjäkäynnillä silikonit niin ruttuun että epäilin olevan vaikutusta ja vaihdoin modatut bmw orkkikset)
        -Imuvuodot testattu laittamalla painetta järjestelmään.
        -Bensanpaine perus 3,5bar ja tyhjäkäynnillä 3bar. Paluusta mittasin paineen, oli jotain 2bar. Mitä mieltä siitä? Kanisteriin purkamalla ei vaikutusta seokseen kun epäilin ahdistaisko paluu. Bensalinjat on uudet, mutta vakiokokoiset. Tukilta paluupuolelta mittasin 3bar ja bp.säädin näyttää samaa.
        -Moottorin ajoitus tarkastettu (vakio nokat, vakio ajoitus, kaikki ok)
        -Siemens Deka 668cc suuttimet ja niiden mukaan asetukset laitettu. Finjectorilla tarkastuksessa.

        Mulla ei oo käyössä lambdakorjaus, tai mielestäni mitään muutakaan mikä voisi tuon tyhjäkäyntialueen sekoittaa. Tai tarkemmin sanottuna ongelma esiintyy myös n. 2000rpm alueella, eli en saa säädettyä seosta osumaan tontillekkaan että autosta päästöjä saisi läpi.

        Omat ideat alkaa olemaan kohtuullisen loppu, joten ajattelin alkaa siirtämään katseita ecun suuntaan voiko siellä olla kuitenkin joku asetus pielessä. Ladattu aikanaan m52 basetune ja mitään sieltä ei varsinaisesti ole muutettu muutakuin suutinarvot sekä lambda kalibrointi. Olisiko hyviä ideoita mistä voisin jatkaa vianetsintää?

        Menin vielä tyhmänä viemään konttorille kun en tajunnut että muutoskatsastuksen yhteydessä mitataan päästöt..
        F10 520d ja e36 328i turbo

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1832
          • Karjaa

          Tämä on nyt ihan mutua mutta voisiko olla suuttimista kiinni, paloruiskumalliset Dekat eivät välttämättä ole ihan helpoimmat säätää tyhjäkäynnille sopivan pienillä aukioloajoilla.

          Tuskin tähän ongelmaan suoraan apua toisi mutta et ole ajatellut E85:sella kokeilla bensan sijaan?
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • aaape
            BTCF Member
            • Aug 2009
            • 615
            • Muaninka

            Originally posted by Ringali View Post
            Tässä on speeduinon kanssa ajeltu m52b28 turbolla reilun kuukauden verran ja tehopenkissäkin säädetty muutoskatsastusta varten. Tyhjäkäyntiä en vaan saa pelaamaan vaan haluaa käydä tosi paksulla afr 11-12 välillä ja haisee sen mukaiselle..

            Käy kyllä tasaseen siellä 900rpm tai miten itse haluaa säätääkkään. Bensakarttaa kun näppäilee alemmas niin reagoi ihan vähän mutta vähitellen kipuaa takaisin 12 tienoille kunnes sitten kierrokset alkavat seilaamaan ja afr pomppii 13-16 välillä.. Ennakoilla pelaamalla ei juurikaan vaikutusta.

            Epäilys on ollut kokoajan että vika olisi muualla kuin elektroniikassa ja tähän saakka on uusittuna tai tarkastettuna
            -Uudet puolat Bremi
            -Kammen tunnistin (nokalla käytetty m54 orkkis)
            -Imusarjalta TK moottorille menevät letkut (imi tyhjäkäynnillä silikonit niin ruttuun että epäilin olevan vaikutusta ja vaihdoin modatut bmw orkkikset)
            -Imuvuodot testattu laittamalla painetta järjestelmään.
            -Bensanpaine perus 3,5bar ja tyhjäkäynnillä 3bar. Paluusta mittasin paineen, oli jotain 2bar. Mitä mieltä siitä? Kanisteriin purkamalla ei vaikutusta seokseen kun epäilin ahdistaisko paluu. Bensalinjat on uudet, mutta vakiokokoiset. Tukilta paluupuolelta mittasin 3bar ja bp.säädin näyttää samaa.
            -Moottorin ajoitus tarkastettu (vakio nokat, vakio ajoitus, kaikki ok)
            -Siemens Deka 668cc suuttimet ja niiden mukaan asetukset laitettu. Finjectorilla tarkastuksessa.
            Mitkä tulpat ja millä kärkivälillä?

            Asiasta toiseen. Onko heittää vinkkiä miten tuon vss:n sais pelaamaan nyt siellä asetuksissa on vss pin 3 ja pulses per km 6185 mutta tuneri näyttää vaan 0 nopeudeksi
            Last edited by aaape; 09-06-2021, 23:27.
            e36 328i turbo (95)
            vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
            e30 316 (m30)(87) projekti

            EX.
            e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

            Comment

            • Ringali
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 91
              • Oulu

              Originally posted by Wespa View Post
              Tämä on nyt ihan mutua mutta voisiko olla suuttimista kiinni, paloruiskumalliset Dekat eivät välttämättä ole ihan helpoimmat säätää tyhjäkäynnille sopivan pienillä aukioloajoilla.

              Tuskin tähän ongelmaan suoraan apua toisi mutta et ole ajatellut E85:sella kokeilla bensan sijaan?
              Se voisi olla suuttimissakin, eihän nämä likimainkaan parhaat mahdolliset ole mutta toisaalta paljonhan näilläkin on autoja tehty ja onnistuneesti säädettykin :think

              RE85 on kyllä vaihtoehto ja periaatteessa pumppua lukuunottamatta viinan kestävää on muut paikat. Walbro 255 nyt paikallaan. Meinaatko että viinalla vois pelata paremmin kun evästä saisi enemmän suuttimen läpi.:think

              Tulpat on 0,55 kärkivälillä. Kokeiltu myös 0,7 joka oli suunnilleen se mitä paketista otettuna. En huomannut eroa.
              F10 520d ja e36 328i turbo

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1832
                • Karjaa

                Originally posted by Ringali View Post
                RE85 on kyllä vaihtoehto ja periaatteessa pumppua lukuunottamatta viinan kestävää on muut paikat. Walbro 255 nyt paikallaan. Meinaatko että viinalla vois pelata paremmin kun evästä saisi enemmän suuttimen läpi.:think
                No se voisi ehkä auttaa tyhjäkäyntisäädön kanssa jos tosiaan on nyt siitä kiinni että aukioloaika tahtoo olla noille Dekoille bensan kanssa turhan lyhyt. Plus että on siitä ahdetussa ja tunnetusti aika lämpöisenä käyvissä M52/M54-perheen koneissa muutakin iloa. Eikä tuo Walbrokaan nyt heti viinalla hajoa vaikka ei olisikaan sille erityisesti speksattu.
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Ringali View Post
                  Tässä on speeduinon kanssa ajeltu m52b28 turbolla reilun kuukauden verran ja tehopenkissäkin säädetty muutoskatsastusta varten. Tyhjäkäyntiä en vaan saa pelaamaan vaan haluaa käydä tosi paksulla afr 11-12 välillä ja haisee sen mukaiselle..
                  Mikä levy, onko sekventiaalisella suihkutuksella?
                  Mikä on pw tyhjäkäynnillä?
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • Ringali
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 91
                    • Oulu

                    Originally posted by muuris View Post
                    Mikä levy, onko sekventiaalisella suihkutuksella?
                    Mikä on pw tyhjäkäynnillä?
                    Levy on 2.1, sekventiaalinen suihkutus ja ja tyhjäkäynnillä pw 1,25msec. Suuttimien opentime 0,47.

                    Taidan kokeilla vakiosuuttimilla ja basemapilla saisinko niilläkään säädettyä.

                    Myydään turbo bmw
                    F10 520d ja e36 328i turbo

                    Comment

                    • Ringali
                      BTCF Member
                      • Feb 2007
                      • 91
                      • Oulu

                      Originally posted by Ringali View Post
                      Levy on 2.1, sekventiaalinen suihkutus ja ja tyhjäkäynnillä pw 1,25msec. Suuttimien opentime 0,47.

                      Taidan kokeilla vakiosuuttimilla ja basemapilla saisinko niilläkään säädettyä.

                      Myydään turbo bmw
                      Hetkinen, eikai vaan.. Mulla on ollut injector staging simultaneous ja squirts per engine cycle 1. Nyt kun muutin Alternatingiksi ja squirts per engine cycle 2 niin normaalia enemmän paksulla mutta noin mää sain jo ihan pikaisella bensakartan ja tk venttiilin säädöllä seoksen 13-14 nurkille hetkeksi. Käy kuitenkin tasaisesti joka jo positiivista.
                      Jouduin siis pudottamaan 25 naksua alaspäin nurkan yhdeksää solua että suostui käymään ja käynnistymään.

                      Mitäs nämä asetukset nyt käytännössä vaikutti kun reg fuel pysyi samana. Ja voisinko kaikessa yksinkertaisuudessaan lineaarisesti pudottaa koko bensakarttaa saman 25 naksua alaspäin koska nykynen karttahan on aivan liian paksu näillä uusilla injector staging ja squirts cycle asetuksilla. Näinhän se Pazin ohjeidenkin mukaan pitäisi olla, en ymmärrä missä perkeleessä nämä on vaihtunut..
                      Last edited by Ringali; 10-06-2021, 18:16. Reason: Sekavuudesta selvyyteen
                      F10 520d ja e36 328i turbo

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        Originally posted by Ringali View Post
                        pw 1,25msec. Suuttimien opentime 0,47.

                        Oletko laittanut suuttimien jännitekorjauksen oikein? Tuo opentime on jollekkin jännitteelle. Vähäinenkin jännitteenvaihtelu muuttaa ns. suuttimen offsettiä erittäin paljon ja silloin jännitekorjauskäyrän on oltava kohdallaan.


                        Ps. suihkutusajoitustakin kannattaa kokeilla muuttaa. Suuttimien tulisi suihkuttaa polttoaine kanavaan ENNEN kuin imuventtiili aukeaa. Silloin seos on tasaisempi.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11079
                          • Oulu

                          Jos seos muuttuu kun muuttaa number of squirts määrää, niin silloin suutinten dead time asetus on väärä. Mikä monesti aiheuttaa monenlaisia ongelmia pienillä pulssinleveyksillä.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Ringali
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 91
                            • Oulu

                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Oletko laittanut suuttimien jännitekorjauksen oikein? Tuo opentime on jollekkin jännitteelle. Vähäinenkin jännitteenvaihtelu muuttaa ns. suuttimen offsettiä erittäin paljon ja silloin jännitekorjauskäyrän on oltava kohdallaan.


                            Ps. suihkutusajoitustakin kannattaa kokeilla muuttaa. Suuttimien tulisi suihkuttaa polttoaine kanavaan ENNEN kuin imuventtiili aukeaa. Silloin seos on tasaisempi.
                            Kyllä jännitekorjauksen katoin jo aikaisemmin kohdalleen mutta tuota suuttimen ajoitusta en kokeillut muuttaa. Oletuksena mahtoi olla 355 arvot ja sillehän taisi joku karttakin olla.

                            Mysteeri sai nyt kyllä jatkoa. Taisin haltioitua hieman liian aikaisin siitä että squirtsit ja injector staging olisi todellisuudessa mitään vaikuttanut.
                            Epähuomiossa en tainnut odottaa että WUE loppuu ennenkuin aloin näppäilemään ja siitä kyseinen harhaluulo.

                            Mitä eroa tolla alternatingillä tai simultaneoussilla on auton toimintaan? Suositus lienee alternating mutta onko se ok muuttaa?

                            Lopuksi kun yritin muuttaa kaikkea koskemaani lähtötilanteeseen, eli engine constants valikon em.kohdat ja bensakartan niin auto ei enää suostu starttaan ja kun saa käyntiin kaasulla herkuttamalla niin käy erittäin huonosti ja afr 9 seudulla. Tein uuden projektinkin ja siihen latasin dynon jälkeisen tunenkin vaan mikään ei vaikuta. Ihan sama mitä ve karttaan laitan tai asetuksia muuttelen

                            Tässä oli ensistarttien yhteydessä talvella ongelmia että kävi vain neljällä jolloin Pasi taisi vain firmispäivityksen tehdä ja alkoi pelaamaan. Tossa oli 032021 firmis nii voishan ton kattoa onko uutta julkaistu.
                            F10 520d ja e36 328i turbo

                            Comment

                            • 8DOM8
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2010
                              • 53
                              • Vantaa

                              Vois olla että on tulpat päässeet kastumaan kaiken ton säädön jälkeen.

                              Ainakin meikäläiselle kuulostaa ihan siltä että 1,25ms tyhjäkäynnillä on liian vähän. Luulis et noilla dekoilla se injector deadtime on jotain millisekunnin luokkaa 12 voltilla, niin ei sinne kyllä kovin paljoa ruiskutusaikaa jää vaikka jännitteet olis jossain 13.5-14 voltissakin ja ruiskutusaika sen 1,25ms. Eli jos retkulle vaihtais niin tod.näk lähtee toimimaan.

                              Comment

                              • aaape
                                BTCF Member
                                • Aug 2009
                                • 615
                                • Muaninka

                                Noille 630 decoille open time on 0.7
                                Mulla aikalailla vastaava setuppi omassa ja käy 14.7-15 afr:llä nätisti tyhjää pw näyttäis logeissa olevan n. 1.5 tyhjäkäynnillä. Tosin mulla on re85 tankissa
                                e36 328i turbo (95)
                                vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                                e30 316 (m30)(87) projekti

                                EX.
                                e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎