memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Micce///M
    replied
    Originally posted by deemu79 View Post
    Kappas, molemmat väitteet väärin ja suurta yleistämisen makua ilmassa.. Enkä myöskään usko että Linglongeja tässä tapauksessa käytettäisiin rata-ajossa... Voin tietysti olla väärässäkin.
    Eli tuo mainitsemasi 2,6 on aivan liian vähän 15" takarenkaalle. Toisena virheenä laittaa tuo mainitsemasi 3 kaikkiin renkaisiin ja menettää hyvää ajokäytöstä ja vakautta sen takia. Niissä takarenkaissa kun nyt vaan pitäisi olla aina enemmän painetta kuin eturenkaissa.
    Kumpi tässä nyt yleistää enemmän? 2.6 on passeli paine nyrkkisääntönä 195/65 15 renkaalle, sen kokoluokan autolle. Ei luonnollisesti E39:n alle. Kun ei se ole kyseisen auton rengaskoko.

    2.6 on liian vähän tuon kokoluokan renkaalle, oli se sitten linglong tai Michelin.

    Ja huomaa, kirjoitin luokkaa 3.0 bar joka nurkkaan. Eli käytännössä sen vaikka ~0.2 barin hienosäädön voi tehdä ihan miltä käytös tuntuu.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Sakkeri View Post
    Mikä on muuten takana siinä, että takarenkaissa pidetään suurempia paineita kuin edessä?:think

    Etuvetoisissa autoissa joissa takapää taitaa olla selkeästi keveämpi taitaa myöskin olla näin?

    Omassa seiskassani on myös ohjeissa eteen pienemmät paineet kuin taakse, vaikka etuakselin päällä on valtava kasa metallia. Vai meneekö homma niin, että autosta saadaan tasapainoinen/lievästi aliohjaava kun eturenkaat alkavat sortaa alle ennenkuin takarenkaat tekevät samoin?

    Oman maastopyöräilijän käsityksen mukaan pito kasvaa kun paineita lasketaan, mutta sepä ei taida autossa toimiakkaan ihan samalla tavalla.
    Itseasiassa maastopyöränkin rengas alkaa nuljuamaan ja luistelemaan kun paineita lasketaan tarpeeksi, vastasinkohan jo itselleni.
    Käsittääkseni riittävän korkea takarenkaiden paine parantaa auton suuntavakavuutta, kaarrekäytöstä ja hallittavuutta nopeissa väistöliikkeissä sekä antaa pelivaraa muuttuviin kuormitustilanteisiin.?

    Leave a comment:


  • Sakkeri
    replied
    Mikä on muuten takana siinä, että takarenkaissa pidetään suurempia paineita kuin edessä?:think

    Etuvetoisissa autoissa joissa takapää taitaa olla selkeästi keveämpi taitaa myöskin olla näin?

    Omassa seiskassani on myös ohjeissa eteen pienemmät paineet kuin taakse, vaikka etuakselin päällä on valtava kasa metallia. Vai meneekö homma niin, että autosta saadaan tasapainoinen/lievästi aliohjaava kun eturenkaat alkavat sortaa alle ennenkuin takarenkaat tekevät samoin?

    Oman maastopyöräilijän käsityksen mukaan pito kasvaa kun paineita lasketaan, mutta sepä ei taida autossa toimiakkaan ihan samalla tavalla.
    Itseasiassa maastopyöränkin rengas alkaa nuljuamaan ja luistelemaan kun paineita lasketaan tarpeeksi, vastasinkohan jo itselleni.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jep-698 View Post
    Millasia paineita kannattaa käyttää 235/40 ja 265/35 r18 8 ja 9 leveen vanteen kanssa ja autona on e39 530d sedan m-sport ja kumeina linglong
    Lähde siitä että eteen 2.8-3,0bar ja taakse 3.0-3.2bar. Jos tästä haarukasta tarvitsee ko.18":lla hirveästi poiketa, on jotakin alustassa/alustakulmissa pielessä tai alla uretaanipuslia.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Originally posted by Micce///M View Post
    2.6bar on sopiva 195/65R15 renkaalle.

    Oikeat paineet on luokkaa 3.0 bar joka nurkkaan.
    Kappas, molemmat väitteet väärin ja suurta yleistämisen makua ilmassa.. Enkä myöskään usko että Linglongeja tässä tapauksessa käytettäisiin rata-ajossa... Voin tietysti olla väärässäkin.
    Eli tuo mainitsemasi 2,6 on aivan liian vähän 15" takarenkaalle. Toisena virheenä laittaa tuo mainitsemasi 3 kaikkiin renkaisiin ja menettää hyvää ajokäytöstä ja vakautta sen takia. Niissä takarenkaissa kun nyt vaan pitäisi olla aina enemmän painetta kuin eturenkaissa.

    Leave a comment:


  • Micce///M
    replied
    Originally posted by deemu79 View Post
    Aloitapa kokeilu vaikka 2,6 ja 2,9 -paineilla, pitäis olla sinnepäin. Ja jos ei ole tarpeeksi tukeva tms. voit nostaa aina sinne 3,3 ja 3,6 asti, mutta tuskin paljoa tarvii muutella noista ensin annetuista.
    2.6bar on sopiva 195/65R15 renkaalle.

    Oikeat paineet on luokkaa 3.0 bar joka nurkkaan.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Elä ole varma
    Mersu ja bemarikansa on kyllä niitä vaikeimpia tapauksia suuntauksen kanssa. Tuommosta eroa et kyllä huomaa.

    On noita kulmia tullu sen verran mulkattua eri autoihin jo tähän mennessä. Toki onhan se hieno lappu kun pistää kaikki 0.01 tarkkuudella tasoihin.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by zener View Post
    No huhhuh, ei kyllä oikeesti huomaa eroa -1.30 ja -1.38 välillä vaikka nuo hipostelis lappuun näyttämään tasaa.

    Tosin nuo etucamberit on vähän huonohkot. Casterit on kyllä ihan ok. Puoltaako oikealle?
    Elä ole varma

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    No huhhuh, ei kyllä oikeesti huomaa eroa -1.30 ja -1.38 välillä vaikka nuo hipostelis lappuun näyttämään tasaa.

    Tosin nuo etucamberit on vähän huonohkot. Casterit on kyllä ihan ok. Puoltaako oikealle?

    Leave a comment:


  • MikkoJII
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Missä kävit suuntauksessa?
    Etuakselin vasen camber-kulma kun olisi oikean kanssa samassa asteessa eli tuossa -0.19´ niin, ajo-tuntuma olisi varmasti parenmpi.

    Takana kun oikean camberi olisi käännetty tuohon samaan missä vasen, eli -1.30´ niin edelleen parantaisi ajo-tuntumaa. Vaikka erot ovat pieniä noilla asteilla, niin kuiteskin ne vaikuttaa auton käytökseen suuresti.

    Noi rengaspaine-taulukot on yleensä vain suuntaa antavia, eli kyllä ne pitää yrittää itse aina hakea kokeilemalla toki rengasvalmistajan suosituksien lähimaastosta. Paineet kannattaa pitää yleensä mielummin liiallisina, kun vähäisinä. Itse aina pidän autossa omaa bar-mittaria ja laitan aina sen mukaan paineet, koska huoltamoiden mittarit voivat valehdella reilustikkin.
    Akkalan Samilla roveksessa. Meillä on talli siinä lähellä niin oli helppo nakata sinne. Pitää koittaa vielä säätää noita paineita. Pitää ajella tänään Ylivieskaan niin tulee ainaki testattua.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by MikkoJII View Post
    Nonii. Kävin tarkistaan paineet vielä alle laiton jälkeen. Laitoin 2.8bar ja 3.0bar. Ehkä aavistuksen rauhottu. Vanteet on 7.5 leviät.

    Tuossa vielä kulmat:
    Etuakseli:



    Taka-akseli


    Rengaspaine.fi sivustolta bongasin tämmöset ehotukset paineiksi:
    http://rengaspaine.fi/henkiloautot/b...5_-_1999/tulos
    Missä kävit suuntauksessa?
    Etuakselin vasen camber-kulma kun olisi oikean kanssa samassa asteessa eli tuossa -0.19´ niin, ajo-tuntuma olisi varmasti parenmpi.

    Takana kun oikean camberi olisi käännetty tuohon samaan missä vasen, eli -1.30´ niin edelleen parantaisi ajo-tuntumaa. Vaikka erot ovat pieniä noilla asteilla, niin kuiteskin ne vaikuttaa auton käytökseen suuresti.

    Noi rengaspaine-taulukot on yleensä vain suuntaa antavia, eli kyllä ne pitää yrittää itse aina hakea kokeilemalla toki rengasvalmistajan suosituksien lähimaastosta. Paineet kannattaa pitää yleensä mielummin liiallisina, kun vähäisinä. Itse aina pidän autossa omaa bar-mittaria ja laitan aina sen mukaan paineet, koska huoltamoiden mittarit voivat valehdella reilustikkin.

    Leave a comment:


  • MikkoJII
    replied
    Originally posted by Fabsu View Post
    Huh huh... Mikä paikka tuo rengaspaine.fi oikein on? Tosi järkevät suositukset, esim e60. 245/35/19 eturenkaan normaalipaine 2 baria. En kyllä lähtisi kokeilemaan.
    Googlasin omaa rengasta ja tuo sivu tuli esille, todella järettömiä ehotuksia

    Leave a comment:


  • Fabsu
    replied
    Huh huh... Mikä paikka tuo rengaspaine.fi oikein on? Tosi järkevät suositukset, esim e60. 245/35/19 eturenkaan normaalipaine 2 baria. En kyllä lähtisi kokeilemaan.

    Leave a comment:


  • MikkoJII
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kokeilisin eteen laittaa 2.8bar ja taakse 2.9bar. Mutta vaikea sanoa mitkä ovat hyvät paineet kun Niitä pitää vain vaihdella ja löytää niistä joku optimaali. Melkein pitäisi se suuntaustodistus nähdä, että onko siellä edessä kaikki ok!?
    Nonii. Kävin tarkistaan paineet vielä alle laiton jälkeen. Laitoin 2.8bar ja 3.0bar. Ehkä aavistuksen rauhottu. Vanteet on 7.5 leviät.

    Tuossa vielä kulmat:
    Etuakseli:



    Taka-akseli


    Rengaspaine.fi sivustolta bongasin tämmöset ehotukset paineiksi:
    Last edited by MikkoJII; 08-05-2015, 11:05.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Originally posted by jep-698 View Post
    Millasia paineita kannattaa käyttää 235/40 ja 265/35 r18 8 ja 9 leveen vanteen kanssa ja autona on e39 530d sedan m-sport ja kumeina linglong
    Aloitapa kokeilu vaikka 2,6 ja 2,9 -paineilla, pitäis olla sinnepäin. Ja jos ei ole tarpeeksi tukeva tms. voit nostaa aina sinne 3,3 ja 3,6 asti, mutta tuskin paljoa tarvii muutella noista ensin annetuista.
    Last edited by deemu79; 08-05-2015, 10:31.

    Leave a comment:

Working...
X