
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Mihin helvettiin on kadonnu 225/40r16 renkaat? Onko tuotanto kokonaan lopetettu, miksi?
-
-
Mitähän rengasta tai rengasmallia pidetään tällä hetkellä parhaana, jos hakusessa on kolme ominaisuutta tässä järjestyksessä:
1. Minimaalinen uraherkkyys
2. Alhainen melutaso
3. Asialliset sadekelin ominaisuudet
Renkaan koko olisi maltillinen 225/50R17. Heittäkääpä kommenttia ketkä toimite enemmän kumien kanssa tai kenellä on asiasta tuoreempaa kokemusta.
Leave a comment:
-
-
Kun lämpötila nousee, rengaspaineet nousee. Itse olen huomannut, että liian alhaisilla rengaspaineilla autosta tulee uraimuri.
Leave a comment:
-
-
Näähän on tosiaan ihan siitä kiinni millasia haluaa autojensa olevan. Yllätyin oikein eilen kun ajelin Zetalla täällä Mikkelissä, tiet on aivan montuilla. Nyt on muistaakseni 2.3/2.5 bar 225/40/18 + 255/35/18, (+0.2bar ohjepaineisiin nähden). Alusta on oem, puslat on uudet lemförderit edessä. Siis kaikki kumipuslia. Täytyy kyllä sanoa että ohjaustuntumakin on just eikä melkein. Mukavuus on silti asiallinen, vaikka urheiluauto onkin niin silti ei tipu leekot suusta ja tarvi joka pomppua kiertää. Ei kyllä harmita hetkeäkään etten laittanut powerflexiä tuohon talvella.
Hyvin tuntuu tuo auto ainakin pelaavan noilla paineilla, toki omamassa vaan 1335kg.
Sellasta vielä ajatelmana.. että viimeeksi ajelin tolla Z4:lla -10c kelissä lenkin, tuntui jonkuverran vetelevän. Nyt eilen +11c kelillä vetely täysin tiessään ja kulkee tosi hienosti. Ei tarvi kun yhellä kädellä maantielläkään ohjailla. Renkaina on dunlopit, n. 4mm pintaa, nekään ei varmasti ole sieltä suuntavakaimmasta päästä. Ilmeisesti tuo kesärenkaan runko menee 0 kelillä ja pakkasella todella jäykäksi mikä tekee vetelyä, kun se lämpötila nousee runko löysenee ja bemarikin alkaa kulkemaan suorempaan. Oletteko muut huomanneet tätä ilmiötä?Last edited by Antti O; 26-04-2015, 18:59.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostLaitappa sinne vaikkapa 19” pyörät ja niihin ne paineet mitä niihin kuuluu....ja vertaa mikä vaikutus on suhteessa uusiin orggispusliin?
Ensinnäkin, tässä oli nyt kyse nimenomaan rengaspaineiden vaikutuksesta ajomukavuuteen silloin kun rengas on 55-sarjaa tai matalampi.
Kukaan ei väittänytkään että uretaanipuslien vaikutus olisi mitenkään suoraviivaista, vaan nimenomaan niin että JOILLAKIN renkailla näillä on suuri vaikutus ajomukavuuteen silloin kun varioidaan nimenomaan rengaspaineita.
On 100% varma että jollakin 16” ”nuljukumeilla” uretaanipuslien vaikutus mukavuuteen on minimaalinen vaikka painehaarukka olisikin 2.2-3.2bar.
Se on tietenkin totta että alustassa kaikki muukin vaikuttaa mukavuuteen, mutta jos uretaanipusla yleisesti ottaen ei olisi mukavuuspuolelta mitenkään pois (eri rengaskoko/merkkivariaatioiden suhteen), autotehtaat itse käyttäisivät niitä toki kumipuslien sijasta.
Itse en ole vielä koskaan tuntenut tarvetta uretaanipusliin omissa autoissani varsinkaan koska meidän käyttämät vannekoot ovat suhteellisen isoja.
Kunnolliset / kunnossa olevat alkuperäispuslat ovat riittäneet aivan mainiosti kun vannekoot ovat 18”-20”.
Pointti on myös se että me emme käytä nykyreinaissa koskaan varsinkaan takana alle 3.0bar paineita.
Näistä meidän myyntiautoista taas on useinkin jouduttu uretaanit heivaamaan pois ja tilalle uutta orggista jos alle on laitettu vähän isompaa vannetta ja renkaisiin ne paineet mitkä niihin ihan oikeasti kuuluu.
Ok, olisi helppo toki saada sama ”mukavuusvaikutus” esim.20” pyörillä kun paineet pudottaisi johonkin kahden ja kahden puolen välille, mutta tässäkin kohtaa on jo kauan sitten päätetty pitää ”housut jalassa” ja mm.paineet siellä mitä ne pitää ollakkin ilman että mukavuudesta tarvitsee tinkiä isoillakaan vennekoon pyörillä. Kukin tietenkin tyylillään, mutta esim.meillä näin....Siinä oot kyl oikees ettei mitään järkee alle 2,5 kiloo pitää matalissa nykyrenkaissa ilmaa, itelläki ollu 2,7-2,8 baria ja sais varmaan olla enemmänki...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tenox View PostTuleeko uretaanipuslilla helpommin läpi myös vanteen lievästä vammaisuudesta johtuvat tärinät rattiin?
Auto on sellainen kivireki ja saa ollakin, että mukavuus on joka tapauksessa kaukana, mutta tää kiinnostas tietää.
(Edessä on suorat vanteet, molemmat takavanteet lievästi vialliset. Autossa käsittääkseni kaikki mahdolliset puslat uretaania. Mietin vain, että auttaako uusien vanteiden osto edes mitään. Renkaat on 205/45/16.)
Leave a comment:
-
-
Tuleeko uretaanipuslilla helpommin läpi myös vanteen lievästä vammaisuudesta johtuvat tärinät rattiin?
Auto on sellainen kivireki ja saa ollakin, että mukavuus on joka tapauksessa kaukana, mutta tää kiinnostas tietää.
(Edessä on suorat vanteet, molemmat takavanteet lievästi vialliset. Autossa käsittääkseni kaikki mahdolliset puslat uretaania. Mietin vain, että auttaako uusien vanteiden osto edes mitään. Renkaat on 205/45/16.)
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antti O View PostIsän autossa on edessä nuo samat powerflexit 16" rengastuksella ja se on oikein mukava ajaa (m-sport alusta).
Originally posted by Make H. View PostSärähti vaan korvaan tuo "uretaanipuslaviritykset" tai vapariin vertaaminen koska ite niistä (PU-puslista) ainoastaan positiivisia kokemuksia...okei no hinta ja se minimaalinen ajomukavuuden menetys, mutta itselleni hyödyt suurempia...mutta miksei ne toki voi itselleen perustella miten tykkää, vaikka sitten vaparivirityksenä tms.
Ite vaihdoin e30 vanhat perstoutuneet taka-akselin isot kumipuslat uretaanisiin eikä siitä nyt IMO mitenkään epämukavaa tullut, kiva kun oli jämy, varmaan ois ollu iha ok vakioillaki, jotka tosin menettää ominaisuutensa jo 2-3 vuoden aikana...
Kukaan ei väittänytkään että uretaanipuslien vaikutus olisi mitenkään suoraviivaista, vaan nimenomaan niin että JOILLAKIN renkailla näillä on suuri vaikutus ajomukavuuteen silloin kun varioidaan nimenomaan rengaspaineita.
On 100% varma että jollakin 16” ”nuljukumeilla” uretaanipuslien vaikutus mukavuuteen on minimaalinen vaikka painehaarukka olisikin 2.2-3.2bar.
Se on tietenkin totta että alustassa kaikki muukin vaikuttaa mukavuuteen, mutta jos uretaanipusla yleisesti ottaen ei olisi mukavuuspuolelta mitenkään pois (eri rengaskoko/merkkivariaatioiden suhteen), autotehtaat itse käyttäisivät niitä toki kumipuslien sijasta.
Itse en ole vielä koskaan tuntenut tarvetta uretaanipusliin omissa autoissani varsinkaan koska meidän käyttämät vannekoot ovat suhteellisen isoja.
Kunnolliset / kunnossa olevat alkuperäispuslat ovat riittäneet aivan mainiosti kun vannekoot ovat 18”-20”.
Pointti on myös se että me emme käytä nykyreinaissa koskaan varsinkaan takana alle 3.0bar paineita.
Näistä meidän myyntiautoista taas on useinkin jouduttu uretaanit heivaamaan pois ja tilalle uutta orggista jos alle on laitettu vähän isompaa vannetta ja renkaisiin ne paineet mitkä niihin ihan oikeasti kuuluu.
Ok, olisi helppo toki saada sama ”mukavuusvaikutus” esim.20” pyörillä kun paineet pudottaisi johonkin kahden ja kahden puolen välille, mutta tässäkin kohtaa on jo kauan sitten päätetty pitää ”housut jalassa” ja mm.paineet siellä mitä ne pitää ollakkin ilman että mukavuudesta tarvitsee tinkiä isoillakaan vennekoon pyörillä. Kukin tietenkin tyylillään, mutta esim.meillä näin.Last edited by Hemi; 25-04-2015, 15:49.
Leave a comment:
-
-
No tossa mun autossa on H&R Comfort kit, (iskarit & jouset).. joten en nyt usko että se tolpista tulee. Vastaavasta alustasta eri korimalleissa oikein hyviä kokemuksia.
Ja kuten sanoin, tuo mun auton alusta on varmaan jollekin löysä, itelle aika topakka.. mielipiteitä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostParadoksista toki sikäli että ensin niillä uretaanipuslilla saadaan ”urheilullinen kivireki” ja sitten juuri useinkin joudutaan rengaspaineet jättämään traktoriluokkaan jotta autolla yleensäkkään viitsii ajaa. Samalla se uretaanipuslista saatu tarkkuus ja reagointihyöty heitetään lapsiveden mukana ulos ikkunasta ja samalla tuhotaan varsinkin takarenkaat varsin nopeasti.
Kuitenkin bemari alustat alkuperäisillä EHJILLÄ orggis kumipuslilla on todella tarkka ja reagoiva ilman mukavuusongelmia, jolloin nämä uretaanipuslaviritykset ovat usein samassa gategoriassa vapaavirtaussuodattimien kanssa suhteessa saatuihin hyötyihin....ja haittoihin.
Särähti vaan korvaan tuo "uretaanipuslaviritykset" tai vapariin vertaaminen koska ite niistä (PU-puslista) ainoastaan positiivisia kokemuksia...okei no hinta ja se minimaalinen ajomukavuuden menetys, mutta itselleni hyödyt suurempia...mutta miksei ne toki voi itselleen perustella miten tykkää, vaikka sitten vaparivirityksenä tms.
Ite vaihdoin e30 vanhat perstoutuneet taka-akselin isot kumipuslat uretaanisiin eikä siitä nyt IMO mitenkään epämukavaa tullut, kiva kun oli jämy, varmaan ois ollu iha ok vakioillaki, jotka tosin menettää ominaisuutensa jo 2-3 vuoden aikana...Last edited by Make H.; 24-04-2015, 18:54.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostNiin no, siinähän se, eli moni matalampi rengas muuttuu aika epämukavaksi sillä painetasolla minkä se käytännössä kuitenkin vaatisi, jos/kun alla on uretaanipuslaa. Eli koska ilmaisia aterioita ei ole olemassakaan, pitää ”urheilullisutta” uretaanipuslilla haettaessa hyväksyä sen mukanaan herkästi tuoma pieni epämukavuus. Yritetään siis poimia ”rusinat pullasta”, tässä kuitenkaan onnistumatta.
Paradoksista toki sikäli että ensin niillä uretaanipuslilla saadaan ”urheilullinen kivireki” ja sitten juuri useinkin joudutaan rengaspaineet jättämään traktoriluokkaan jotta autolla yleensäkkään viitsii ajaa. Samalla se uretaanipuslista saatu tarkkuus ja reagointihyöty heitetään lapsiveden mukana ulos ikkunasta ja samalla tuhotaan varsinkin takarenkaat varsin nopeasti.
Kuitenkin bemari alustat alkuperäisillä EHJILLÄ orggis kumipuslilla on todella tarkka ja reagoiva ilman mukavuusongelmia, jolloin nämä uretaanipuslaviritykset ovat usein samassa gategoriassa vapaavirtaussuodattimien kanssa suhteessa saatuihin hyötyihin....ja haittoihin.
Sen sijaan e46 kohdalla nuo puslat taka-akseliin laittoi entinen omistaja, olen minä muutamia kertoja harkinnut jos vaihtaisin kumiset sinne taakse.
No, tarvii nyt miettiä. Ei tuo siis mitenkään lippistuunatun epämukava ole.Last edited by Antti O; 24-04-2015, 12:24.
Leave a comment:
-
-
Ja E36/46:n voi päivittää orkkiksena umpikumiset M3 puslat niiden lerppujen vakioiden tilalle..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antti O View PostPowerflexiä on alustassa 4 puslaa.
- Etupäässä alatukivarsien takapuslat
- Taka-akselistossa kynkkien etupuslat on powerflexit.
Olen nyt ajanut 2.6/2.8 bar, melko siedettävä vielä. Yli ei viitsi enää nostaa.
Paradoksista toki sikäli että ensin niillä uretaanipuslilla saadaan ”urheilullinen kivireki” ja sitten juuri useinkin joudutaan rengaspaineet jättämään traktoriluokkaan jotta autolla yleensäkkään viitsii ajaa. Samalla se uretaanipuslista saatu tarkkuus ja reagointihyöty heitetään lapsiveden mukana ulos ikkunasta ja samalla tuhotaan varsinkin takarenkaat varsin nopeasti.
Kuitenkin bemari alustat alkuperäisillä EHJILLÄ orggis kumipuslilla on todella tarkka ja reagoiva ilman mukavuusongelmia, jolloin nämä uretaanipuslaviritykset ovat usein samassa gategoriassa vapaavirtaussuodattimien kanssa suhteessa saatuihin hyötyihin....ja haittoihin.
Leave a comment:
-
-
Testasin omaa autoa samalla rengastuksella, 2.4/2.6 bar ja tosi hyvä ajella ja mukava kyyti.
Leave a comment:
-
-
Itse pitänyt E46 touringissa 2.6 edessä ja 3.0 takana, rengaskokona 205/55r16. Ei mitenkään epämukavaa vaan mukavan jämäkkää. Renkaat kuluvat tasaisesti. Ei moittimista.
Leave a comment:
-
Leave a comment: