Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • -kiki-
    replied
    Itse on tullut viimeiset ~5vuotta ajeltua pelkästään kitkoilla ja ainoastaan Nokian tuotteilla. Autoina ovat toimineet 530d, audi 1.8t, Saab 2.3t, ja nykyinen astra. BMW aikana tuli tehtyä reissuhommia joten km tuli reilusti lähinnä pääkaupunki seudulle. VIELÄ ei ainuttakaan vaara tilannetta tai tahatonta luisuun lähtöä yms, ole itselle eikä emännälle sattunut. Toivotaan jatkossakin saman tahdin jatkuvan ja kitkoja tulen käyttämään jatkossakin. Pirkanmaalla asustellaan ja en itse näe mitään tarvetta nastoille tiet ovat miltei aina suolattuna. Muutama hassu pv vuodessa kun on sattunut tosi liukkaat kelit ja sillon ymmärrämme ajella ertyisen varovaisesti.

    Monesti olen ihmetellyt esim: valoista lähdettäessä viimesen päälle (kiillotettu tienpinta) kun nastamiehet ja paikalleen raapimaan ja minä se menen menojaan, voi olla että olen vain parempi lähtemään liikkeelle, tai sitten muilla on mahdottoman huonot nastat alla.
    Last edited by -kiki-; 11-10-2010, 20:17.

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Kyllä mulla ainakin nastoista lähes kaikki on tallella ja ihan ok asennossakin vielä. Renkaat on leimojen mukaan vuodelta 2004 olevat bridgestonet.
    Itse olen ajanut noilla renkailla reilu 30tkm ja sitä ennen edellinen omistaja varmaan talven tai kaksi. Veikkaisin että kilometrejä takana 40-50 tkm matka-ajossa. Alle vielä pistin vaikka pintaa ei enää liene kuin about 6mm.

    Ei nuo enää pitävät ole, mutta paremmin ne ainakin viime talvena jääkelissä piti kuin veljen auton pari vuotta vanhat kitkarenkaat. Lumikelissä nyt sitten pitää riittävästi kumpikin. Niin ja 235/45 kesärenkaiden jälkeen en huomaa mitään eroa melutasossa vaikka sulalla tiellä nyt ajelin noilla talvirenkailla.

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Saarnaa.
    Laitanpas kaljat kylmään ja teen dippiä valmiiksi Hemin vastaiskua varten

    Leave a comment:


  • Shifter
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Itsellä oli E60:ssä aikoinaan yhden talven Nokian hakkapeliitta 5 nastat ja erittäin surullinen oli näky jo yhdenkin talven jälkeen nastojen osalta.
    Oliko pääpaino ajossa tuolloin suolatuilla ja läpi talven sulana/lähes sulana pysyneillä teillä?

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Katsokaapas niitä nastarenkaitanne viimeistään 2 talven jälkeen miltä näyttää alumiinirunkoinen nasta siinä renkaassa olevassa ns. nastataskussa. Veikkaanpa että melko yksinäiselle näyttää.
    Alumiinirunko suurimmaksi osaksi syöpynyt maantiesuolan vaikutuksesta huitsin V....tuun. Nasta kääntynyt/kulunut viistoksi pyörimis-suuntaansa. näillä renkailla kun teet pikku jarrutuksen niin hyvin todennäköisesti taas on renkaissa tyhjät nastan kolot.
    Itsellä oli E60:ssä aikoinaan yhden talven Nokian hakkapeliitta 5 nastat ja erittäin surullinen oli näky jo yhdenkin talven jälkeen nastojen osalta.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    kitkarengas

    Originally posted by Smokehammer View Post
    Moniko on ajanut yhden talven tai edes muutamia tuhansia kilometrejä vaihtelevassa talvisäässä kitkarenkailla? Siis sellaisilla kitkarenkailla, jotka ovat "pohjoisen" mallia ja merkiltään esim. Michelin, Conti, Nokia? Ja kaikenlisäksi uudehkoilla sellaisilla?

    Omat kokemukseni toistaiseksi rajoittuvat Michelinin X-ice renkaisiin. Niistä jäi ainakin positiivinen mielikuva.
    moro

    Talvi takana conti 5 kitkoilla. Eli olivat vuosi sitten uudet. Mitään tarvetta EI tule enää siirtyä takaisin näihin nykyisiin "nastarenkaisiin" siis näihin missä alumiinirunkoon on valettu jonkinlainen kovametalli tappi. Näillä nykyisillä "nastarenkailla" EI voi verrata mitenkään esim. 20v sitten valmistettuihin nastarenkaisiin. Ennen nastat hoitivat tuon pidon ja renkaan rakenne oli mitä oli. Nykyisillä nasta säännöillä ei voida valmistaa riittävän tehokasta purentaa ts. nastan ulkonema ja PAINO !!
    Eli kaikki fysiikan lakien mukaiset tarpeet PUUTTUVAT nykyisistä renkaista.
    Erillaisien kuviointien ja pinta kikkailujen ansiosta saadaan UUDEN "nastarenkaan" pito hetkeksi todella hyväksi. Ja kas näin ostaja tuudittautuu tunteeseen TM testivoittaja renkaista. Olisi todella kiinnostavaa koska aletaan tehdä käytetyille nastarenkaille testiä siis semmoista jossa SAMAT renkaat uutena ja 10tKm /20tKm ajettuna ja sama testi kitkarenkaille niin johan alkaa renkaat erottua toisistaan.

    Katsokaapas niitä nastarenkaitanne viimeistään 2 talven jälkeen miltä näyttää alumiinirunkoinen nasta siinä renkaassa olevassa ns. nastataskussa. Veikkaanpa että melko yksinäiselle näyttää.
    Alumiinirunko suurimmaksi osaksi syöpynyt maantiesuolan vaikutuksesta huitsin V....tuun. Nasta kääntynyt/kulunut viistoksi pyörimis-suuntaansa. näillä renkailla kun teet pikku jarrutuksen niin hyvin todennäköisesti taas on renkaissa tyhjät nastan kolot.

    Summa summaarum toistaiseksi lienee suuren yleisön viisaampi ostaa niitä TM-testi voittaja
    renkaita. Ei tarvitse selitellä kahvipöytä keskusteluissa rengas valintaansa.
    Järkeä näissä valinnoissa hyvin harvoin käytetään ainoastaan HINTA suurimmalle osalle on se ratkaiseva tekijä.
    Talvirenkaissahan on yksi aivan varma ja yhteinen ominaisuus kaikissa.
    KAIKKI RENKAAT OVAT KITKARENKAITA toisissa renkaissa enemmän toisissa vähemmän.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by Smokehammer View Post
    Moniko on ajanut yhden talven tai edes muutamia tuhansia kilometrejä vaihtelevassa talvisäässä kitkarenkailla? Siis sellaisilla kitkarenkailla, jotka ovat "pohjoisen" mallia ja merkiltään esim. Michelin, Conti, Nokia? Ja kaikenlisäksi uudehkoilla sellaisilla?

    Omat kokemukseni toistaiseksi rajoittuvat Michelinin X-ice renkaisiin. Niistä jäi ainakin positiivinen mielikuva.
    Itsellä ollut uutena Briggestone Blizzak (2 talvea),Michelinin X-Ice (2 talvea),ContiVikingContact3 (1 talven)...näistä voisin sanoa että Contit ja Michelinit olivat omasta mielestäni hyvät.Nykyiset Nokian WR G2 renkaat yllättivät itseni positiivisesti viime talvena,vaikka ovat "saksankitkat" Saa nähdä miten pidon on käynyt yhden talviseisonnan jälkeen.
    Last edited by b mutteri kasa; 11-10-2010, 20:36.

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Originally posted by jussi_r View Post


    Mulla oli joskus jotkut Ässä-renkaiden pinnatut 17" talvirenkaat ja ihan hyvin niissä oli otetta. Verrattuna jopa muihin nastarenkaisiin ne olivat ihan ok:t, ja kitkoihin nähden niissä oli suorastaan yliluonnollisen loistava tuntuma.
    No, ehkä se Corollakin vähän siihen pidon puutteeseen vaikutti

    Kuullut kans noista Ässistä ihan hyvää juttua.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by Smokehammer View Post
    Moniko on ajanut yhden talven tai edes muutamia tuhansia kilometrejä vaihtelevassa talvisäässä kitkarenkailla? Siis sellaisilla kitkarenkailla, jotka ovat "pohjoisen" mallia ja merkiltään esim. Michelin, Conti, Nokia? Ja kaikenlisäksi uudehkoilla sellaisilla?

    Omat kokemukseni toistaiseksi rajoittuvat Michelinin X-ice renkaisiin. Niistä jäi ainakin positiivinen mielikuva.
    Olen ajanut kymmeniätuhansia kilometrejä ja alla on ollut aluksi Misukan Maxi-ice ja sen uudempi X-ice ja myös Nokian Rsi:llä mentiin yksi talvi, mutta olivat liian lötköt painavaan autoon! X-ice on mielestäni paras kitka mitä olen kokeillut, mutta mieli tekisi koittaa Continentalia...

    Leave a comment:


  • Smokehammer
    replied
    Moniko on ajanut yhden talven tai edes muutamia tuhansia kilometrejä vaihtelevassa talvisäässä kitkarenkailla? Siis sellaisilla kitkarenkailla, jotka ovat "pohjoisen" mallia ja merkiltään esim. Michelin, Conti, Nokia? Ja kaikenlisäksi uudehkoilla sellaisilla?

    Omat kokemukseni toistaiseksi rajoittuvat Michelinin X-ice renkaisiin. Niistä jäi ainakin positiivinen mielikuva.

    Leave a comment:


  • jussi_r
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Muistaakseni penaltin määrä on aivan perkeleellinen. Itse en ole ottanut, mutta täällä foorumilla oli jossain asiasta juttua, ja oliko niin, että matkanteko tyssäsi siihen ja kamalat sakot. Joka tapauksessa suhteeton penalti siitä muistaakseni tulee, jos tuosta jää kiinni.
    Sakut tosiaan taitavat antaa penaltia ihan suhteessa aiheutettuun vahinkoon. Vähän kuin se, että ylinopeuksista päästävät meikäläisittäin pienillä maksuilla.

    Originally posted by jsa014 View Post
    Eikös kannattais laittaa 15/16" pyörät niin saa laaturengastakin alle 400? Omat kokemukset rajoittuu toissatalven talviCorollan 13" eko-turbo pinnattuihin nastoihin ja ne olivat kyllä suoraan rinnastettavissa pulkkaan pito-ominaisuuksiltaan.
    Mulla oli joskus jotkut Ässä-renkaiden pinnatut 17" talvirenkaat ja ihan hyvin niissä oli otetta. Verrattuna jopa muihin nastarenkaisiin ne olivat ihan ok:t, ja kitkoihin nähden niissä oli suorastaan yliluonnollisen loistava tuntuma.

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Huoh......sitten vissiin ajellaan Saksankitkalla täällä talvet läpeensä.....

    Mä ajan. Nyt lähtee 4s talvi putkee. Kaksi ekaa WR G2 (255/35R20) ja nyt toinen noilla vdersteineillä(245/35&275/30R19). Mikäs noissa nyt sitten on vikana? HÄH! Hyvin on pysynyt tiellä noilla, paskemmat noi Nokia RF kitkat on kuin noi "saksankitkat".

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by teropa View Post
    Muistaakseni penaltin määrä on aivan perkeleellinen. Itse en ole ottanut, mutta täällä foorumilla oli jossain asiasta juttua, ja oliko niin, että matkanteko tyssäsi siihen ja kamalat sakot. Joka tapauksessa suhteeton penalti siitä muistaakseni tulee, jos tuosta jää kiinni.

    Tero
    Suomeen myös!!!

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post

    kyllä kitkoilla pärjää, mutta on ne silti liukkaammat kuin nastarenkaat.
    Tuo väite pitää paikkansa eikä ketään sitä ole kyseenalaistanutkaan!

    Leave a comment:


  • ruupanen
    replied
    Originally posted by jsa014 View Post
    Eikös kannattais laittaa 15/16" pyörät niin saa laaturengastakin alle 400? Omat kokemukset rajoittuu toissatalven talviCorollan 13" eko-turbo pinnattuihin nastoihin ja ne olivat kyllä suoraan rinnastettavissa pulkkaan pito-ominaisuuksiltaan.
    Kyllä kannattaskin, eihän tässä järkeä ole. Miulla oiskin orkkis 15" hunajakennot nastoilla, mutkun satuin ostamaan Rondell 58 18" vanteet, niin ajattelimpa sitten laittaa talvioptiikan kerralla kuntoon ja hommata gummit noille.

    Tiesin, että maksaavat paljon, mut et näin paljon. Nyt mietiskelenkin, et tyydynkö kohtalooni ja ajan 15" vanteilla niin pitkään kunnes tulee vastaan hyvät käytetyt renkaat, vai ostasinko heti uudet pinnatut.

    Eli ulkonäköhän tässä menee ajo-ominaisuuksien edelle, mutta yritän pitää järjenkin mukana. Eli Saksankitkat, tai paljon ajetut käytetyt kitkat ei tule kysymykseen.
    Last edited by ruupanen; 11-10-2010, 14:53.

    Leave a comment:

Working...
X