Itse on tullut viimeiset ~5vuotta ajeltua pelkästään kitkoilla ja ainoastaan Nokian tuotteilla. Autoina ovat toimineet 530d, audi 1.8t, Saab 2.3t, ja nykyinen astra. BMW aikana tuli tehtyä reissuhommia joten km tuli reilusti lähinnä pääkaupunki seudulle. VIELÄ ei ainuttakaan vaara tilannetta tai tahatonta luisuun lähtöä yms, ole itselle eikä emännälle sattunut. Toivotaan jatkossakin saman tahdin jatkuvan ja kitkoja tulen käyttämään jatkossakin. Pirkanmaalla asustellaan ja en itse näe mitään tarvetta nastoille tiet ovat miltei aina suolattuna. Muutama hassu pv vuodessa kun on sattunut tosi liukkaat kelit ja sillon ymmärrämme ajella ertyisen varovaisesti.
Monesti olen ihmetellyt esim: valoista lähdettäessä viimesen päälle (kiillotettu tienpinta) kun nastamiehet ja paikalleen raapimaan ja minä se menen menojaan, voi olla että olen vain parempi lähtemään liikkeelle, tai sitten muilla on mahdottoman huonot nastat alla.
Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kyllä mulla ainakin nastoista lähes kaikki on tallella ja ihan ok asennossakin vielä. Renkaat on leimojen mukaan vuodelta 2004 olevat bridgestonet.
Itse olen ajanut noilla renkailla reilu 30tkm ja sitä ennen edellinen omistaja varmaan talven tai kaksi. Veikkaisin että kilometrejä takana 40-50 tkm matka-ajossa. Alle vielä pistin vaikka pintaa ei enää liene kuin about 6mm.
Ei nuo enää pitävät ole, mutta paremmin ne ainakin viime talvena jääkelissä piti kuin veljen auton pari vuotta vanhat kitkarenkaat. Lumikelissä nyt sitten pitää riittävästi kumpikin. Niin ja 235/45 kesärenkaiden jälkeen en huomaa mitään eroa melutasossa vaikka sulalla tiellä nyt ajelin noilla talvirenkailla.
Leave a comment:
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostItsellä oli E60:ssä aikoinaan yhden talven Nokian hakkapeliitta 5 nastat ja erittäin surullinen oli näky jo yhdenkin talven jälkeen nastojen osalta.
Leave a comment:
-
Originally posted by e46touring View PostKatsokaapas niitä nastarenkaitanne viimeistään 2 talven jälkeen miltä näyttää alumiinirunkoinen nasta siinä renkaassa olevassa ns. nastataskussa. Veikkaanpa että melko yksinäiselle näyttää.
Alumiinirunko suurimmaksi osaksi syöpynyt maantiesuolan vaikutuksesta huitsin V....tuun. Nasta kääntynyt/kulunut viistoksi pyörimis-suuntaansa. näillä renkailla kun teet pikku jarrutuksen niin hyvin todennäköisesti taas on renkaissa tyhjät nastan kolot.
Leave a comment:
-
kitkarengas
Originally posted by Smokehammer View PostMoniko on ajanut yhden talven tai edes muutamia tuhansia kilometrejä vaihtelevassa talvisäässä kitkarenkailla? Siis sellaisilla kitkarenkailla, jotka ovat "pohjoisen" mallia ja merkiltään esim. Michelin, Conti, Nokia? Ja kaikenlisäksi uudehkoilla sellaisilla?
Omat kokemukseni toistaiseksi rajoittuvat Michelinin X-ice renkaisiin. Niistä jäi ainakin positiivinen mielikuva.
Talvi takana conti 5 kitkoilla. Eli olivat vuosi sitten uudet. Mitään tarvetta EI tule enää siirtyä takaisin näihin nykyisiin "nastarenkaisiin" siis näihin missä alumiinirunkoon on valettu jonkinlainen kovametalli tappi. Näillä nykyisillä "nastarenkailla" EI voi verrata mitenkään esim. 20v sitten valmistettuihin nastarenkaisiin. Ennen nastat hoitivat tuon pidon ja renkaan rakenne oli mitä oli. Nykyisillä nasta säännöillä ei voida valmistaa riittävän tehokasta purentaa ts. nastan ulkonema ja PAINO !!
Eli kaikki fysiikan lakien mukaiset tarpeet PUUTTUVAT nykyisistä renkaista.
Erillaisien kuviointien ja pinta kikkailujen ansiosta saadaan UUDEN "nastarenkaan" pito hetkeksi todella hyväksi. Ja kas näin ostaja tuudittautuu tunteeseen TM testivoittaja renkaista. Olisi todella kiinnostavaa koska aletaan tehdä käytetyille nastarenkaille testiä siis semmoista jossa SAMAT renkaat uutena ja 10tKm /20tKm ajettuna ja sama testi kitkarenkaille niin johan alkaa renkaat erottua toisistaan.
Katsokaapas niitä nastarenkaitanne viimeistään 2 talven jälkeen miltä näyttää alumiinirunkoinen nasta siinä renkaassa olevassa ns. nastataskussa. Veikkaanpa että melko yksinäiselle näyttää.
Alumiinirunko suurimmaksi osaksi syöpynyt maantiesuolan vaikutuksesta huitsin V....tuun. Nasta kääntynyt/kulunut viistoksi pyörimis-suuntaansa. näillä renkailla kun teet pikku jarrutuksen niin hyvin todennäköisesti taas on renkaissa tyhjät nastan kolot.
Summa summaarum toistaiseksi lienee suuren yleisön viisaampi ostaa niitä TM-testi voittaja
renkaita. Ei tarvitse selitellä kahvipöytä keskusteluissa rengas valintaansa.
Järkeä näissä valinnoissa hyvin harvoin käytetään ainoastaan HINTA suurimmalle osalle on se ratkaiseva tekijä.
Talvirenkaissahan on yksi aivan varma ja yhteinen ominaisuus kaikissa.
KAIKKI RENKAAT OVAT KITKARENKAITA toisissa renkaissa enemmän toisissa vähemmän.
Leave a comment:
-
Originally posted by Smokehammer View PostMoniko on ajanut yhden talven tai edes muutamia tuhansia kilometrejä vaihtelevassa talvisäässä kitkarenkailla? Siis sellaisilla kitkarenkailla, jotka ovat "pohjoisen" mallia ja merkiltään esim. Michelin, Conti, Nokia? Ja kaikenlisäksi uudehkoilla sellaisilla?
Omat kokemukseni toistaiseksi rajoittuvat Michelinin X-ice renkaisiin. Niistä jäi ainakin positiivinen mielikuva.Last edited by b mutteri kasa; 11-10-2010, 20:36.
Leave a comment:
-
Originally posted by jussi_r View Post
Mulla oli joskus jotkut Ässä-renkaiden pinnatut 17" talvirenkaat ja ihan hyvin niissä oli otetta. Verrattuna jopa muihin nastarenkaisiin ne olivat ihan ok:t, ja kitkoihin nähden niissä oli suorastaan yliluonnollisen loistava tuntuma.
Kuullut kans noista Ässistä ihan hyvää juttua.
Leave a comment:
-
Omat kokemukseni toistaiseksi rajoittuvat Michelinin X-ice renkaisiin. Niistä jäi ainakin positiivinen mielikuva.
Leave a comment:
-
Moniko on ajanut yhden talven tai edes muutamia tuhansia kilometrejä vaihtelevassa talvisäässä kitkarenkailla? Siis sellaisilla kitkarenkailla, jotka ovat "pohjoisen" mallia ja merkiltään esim. Michelin, Conti, Nokia? Ja kaikenlisäksi uudehkoilla sellaisilla?
Leave a comment:
-
Originally posted by teropa View PostMuistaakseni penaltin määrä on aivan perkeleellinen. Itse en ole ottanut, mutta täällä foorumilla oli jossain asiasta juttua, ja oliko niin, että matkanteko tyssäsi siihen ja kamalat sakot. Joka tapauksessa suhteeton penalti siitä muistaakseni tulee, jos tuosta jää kiinni.
Originally posted by jsa014 View PostEikös kannattais laittaa 15/16" pyörät niin saa laaturengastakin alle 400? Omat kokemukset rajoittuu toissatalven talviCorollan 13" eko-turbo pinnattuihin nastoihin ja ne olivat kyllä suoraan rinnastettavissa pulkkaan pito-ominaisuuksiltaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostHuoh......sitten vissiin ajellaan Saksankitkalla täällä talvet läpeensä.....
Mä ajan. Nyt lähtee 4s talvi putkee. Kaksi ekaa WR G2 (255/35R20) ja nyt toinen noilla vdersteineillä(245/35&275/30R19). Mikäs noissa nyt sitten on vikana? HÄH! Hyvin on pysynyt tiellä noilla, paskemmat noi Nokia RF kitkat on kuin noi "saksankitkat".
Leave a comment:
-
Originally posted by teropa View PostMuistaakseni penaltin määrä on aivan perkeleellinen. Itse en ole ottanut, mutta täällä foorumilla oli jossain asiasta juttua, ja oliko niin, että matkanteko tyssäsi siihen ja kamalat sakot. Joka tapauksessa suhteeton penalti siitä muistaakseni tulee, jos tuosta jää kiinni.
Tero
Leave a comment:
-
Originally posted by jsa014 View PostEikös kannattais laittaa 15/16" pyörät niin saa laaturengastakin alle 400? Omat kokemukset rajoittuu toissatalven talviCorollan 13" eko-turbo pinnattuihin nastoihin ja ne olivat kyllä suoraan rinnastettavissa pulkkaan pito-ominaisuuksiltaan.
Tiesin, että maksaavat paljon, mut et näin paljon. Nyt mietiskelenkin, et tyydynkö kohtalooni ja ajan 15" vanteilla niin pitkään kunnes tulee vastaan hyvät käytetyt renkaat, vai ostasinko heti uudet pinnatut.
Eli ulkonäköhän tässä menee ajo-ominaisuuksien edelle, mutta yritän pitää järjenkin mukana. Eli Saksankitkat, tai paljon ajetut käytetyt kitkat ei tule kysymykseen.Last edited by ruupanen; 11-10-2010, 14:53.
Leave a comment:
Leave a comment: