Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Risto113
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Minulla on tuossa omassa e60 "ajoautossa" koko viimetalven ajetut 245/40-18" Hkpl4:set(n.15tkm) ja kovin paljoa ne ei missään suhteessa uudesta eroa.
    Että näillä "yhden talven" ajetuilla voi tottakai niilläkin psyykata itseään ja mantrata kitkarenkaan ylivoimaisuutta....ihan samoin kun aina niissä liikennevaloissa täysin tietämättä sitä millä kusiluistimella viereiseltä kaistalta lähdetään. Uusimmista TM:stä ja Tuulilasista voi lukea sitten sen missä todellisuudessa mennään talvisissa kiihdytyksissä kun alla on tasavertaiset kitkat ja nastat.

    TM:n testi on luettu, ja sieltä se totuus tosiaan selvisi:

    Kuluneena 6mm urasyvyyteen, kitka vs. nasta, on kitka yllättäen parempi!

    EDIT: ...eli voin huoletta edelleen luottaa Contin CVC5:siin, pintaa 5mm, kun en joka talvi uusiin vaihda kuitenkaan.
    Vastaavasti kuluneet nastathan pitää jäällä huonommin TM:n mukaan.

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    Mä vedän nastoilla: se riittää että kerran talveen tulee se saatanallinen pääkallokeli ja kun liikkeelle on päästävä vaikka sataisi vanhoja ämmiä... Ja on ainakin itsellä vähän turvallisempi fiilis (eli oman pään sisällä oleva subjektiivinen käsitys turvallisuudesta).

    Meille hankitaan sitten hiljaisempia autoja niin ei ropina häiritse

    Muut saa toki vedellä vaikka vaarin vanhoilla kumisaappailla, jokainen tyylillään.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Ihme porukkaa, vai mitä?! Pito huonompaa, mutta niillä mennään!
    Jep, ihme porukkaa. Mutta valinnanvapaus on jokaisella. Pito tosiaan on huonompaa, mutta hyvä sentäs että sen ite tiedostaa.

    Tero

    Leave a comment:


  • Macinaggio
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Lainaan nyt uusimman Tuulilasin loppulausunnon uusimmasta Continentalin "testivoittaja" Saksankitkasta, joten tässä ei ole sanaakaan minun kirkjoittamaani vaan ote on Tuulilasin testiraportista.

    Loppuyhteenveto:



    Lisäksi lehdessä näiden todettiin vielä erikseen olevan:

    (näin siis totesi Tuulilasilehti, en minä).

    Lainaus TM:n talvirengastestistä jossa vastakkain oli kotoinen Q-nopeusluokan kitka ja vastassa H-nopeusluokan kitka.
    On huomioitavaa että tämä H-nopeusluokka ei ole vielä lähellkään perinteistä W-nopeusluokan aitoa "Saksankitkaa":




    Eli taas kerran se että näillä on joku Suomen talvestaan selvinnyt, kiertoo joko pienestä tai/ja valikoidusta ajosuoritteesta tai sitten pelkästään hyvästä tuurista että kukaan tai mikään muu talviliikenteessä ei ole sattunut tekemään virheliikettä lähistölläkään.
    Itse asiassa hyvä kesärengas ei ole tällaisesta renkasta suorituskyvyltään talvirenkaana enään niin kaukana kuin tämä on uusimmista nastarenkaista.
    Mutta...kun näitä ei ole Suomessa vielä kiellettykään, niin kai se sitten on ihan mielipidekysymyis että "näilläkin pärjää"....
    Mielelläni otan neuvoja vastaan kokeneemmilta, mutta onko siis mielestäsi esim. saksalainen kesärengas "testivoittaja" ja venäläinen talvirengas testivoittaja, vaikka testin olisi kummassakin tapauksessa tehnyt sama taho. Eli vähän epäselvää missä tapauksessa testeihin oikein luotat.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by bmw330ci View Post
    Sen verran täytyy ottaa kantaa ,että melkoinen vetomies on ollut edellinen omistaja jos nastat noin huonosti pysyneet..meinaan itsellä samanlaiset renkaat ja 3:n talven ajojen jälkeen tais 2 nastaa puuttua koko rengassatsista
    Noh saas nähdä miten hakkapeliitta 7:ssa pysyy nastat
    Tuo minuakin ihmetyttää, olisi edes neliveto niin ymmärtäisin!!

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Onko kellekkään tullut mieleen, että moni on täällä ajanut nastoilla ja vaihtanut kitkoihin! Minä tein juuri näin, joten tiedän kyllä kuinka ne renkaiden ominaisuudet vaihtelevat näiden välillä. Itse päätin kokeilla kerran kitkoja ja tykästyin, näin on käynyt lähes kaikille ketkä tunnen, mistä tuo mahtaa johtua? En usko, että ääni on se suurin tekijä...

    Työpaikallani 70% autoista on kitkoilla ja porukka ajaa ympäri Suomea n. 50tkm/vuosi ja pelkkää työajoa ja kun keskustelin asiasta niin kertoivat olevan nastat historiaa heidän osaltaan! Ikää porukalla on 40-55, joten teinikokeilusta ei ole kysymys.

    Minun isä 58vee vaihtoi kitkoihin kun pyysin kokeilemaan ja hän myös totesi, ettei ole enää siirtymässä nastoihin! Hän ajaa 60tkm/vuosi ympäri Suomea ja kärry aina perässä.

    Ihme porukkaa, vai mitä?! Pito huonompaa, mutta niillä mennään!

    Leave a comment:


  • bmw330ci
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Tuota samaa vaimon kanssa ollaan naurettu, kuten jo aiemmin kerroin!

    Täytyy ottaa kuva entisen omistajan yhden talven ajetuista Nokia hkpl4:sta, vähintään joka toinen nasta puuttuu tai kanta ainoastaan näkyvissä! Ei ihme jos rapsutusta kuuluu ja ei pidä.

    Sen verran täytyy ottaa kantaa ,että melkoinen vetomies on ollut edellinen omistaja jos nastat noin huonosti pysyneet..meinaan itsellä samanlaiset renkaat ja 3:n talven ajojen jälkeen tais 2 nastaa puuttua koko rengassatsista
    Noh saas nähdä miten hakkapeliitta 7:ssa pysyy nastat

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli taas kerran se että näillä on joku Suomen talvestaan selvinnyt, kiertoo joko pienestä tai/ja valikoidusta ajosuoritteesta tai sitten pelkästään hyvästä tuurista että kukaan tai mikään muu talviliikenteessä ei ole sattunut tekemään virheliikettä lähistölläkään.
    Itse asiassa hyvä kesärengas ei ole tällaisesta renkasta suorituskyvyltään talvirenkaana enään niin kaukana kuin tämä on uusimmista nastarenkaista.
    Mutta...kun näitä ei ole Suomessa vielä kiellettykään, niin kai se sitten on ihan mielipidekysymyis että "näilläkin pärjää"....
    Tähän tartun sen verran, että tuurilla kai olen sitten 4 talvea ajanut. Eli saksankitkoilla ajettu Dunlop 225-45-17 koossa. 40tkm ajan vuosittain, josta vajaa puolet talviajoa. Mitään erityisiä vaaratilanteita ei renkaista johtuen ole tullut. Neliveto tietysti apuna/haittana, mutta tuurilla ne laivatkin sitten seilaa. Hyvä, että mulla on edes jossain asiassa onnea .

    Täksi talveksi on vanteilla odottamassa uudet kitkarenkaat. Kaiken lisäksi noissa Dunlopeissa on yhä väh. 3mm pintaa eli kulutuskestävät ovat kyllä olleet.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    jep, olis kyllä kiinnostavaa nähdä millaisessa kunnossa olisi tiet jos koko talven kaikilla olisi kitkat alla... nykyään kun suurin osa taitaa vielä ajella nastoilla, niin tiet on valmiiksi karhennettuja kitkamiehille. mitäs sitten kun kaikki vaan kiillottaa sitä jäistä pintaa kitkoilla?
    Tämä todellakin kummastuttaa myös minua, millä loogisella päättelykuviolla joku kuvittelee että Suomen talvi pärjättäisiin ilman nastarenkain varustettua liikennevirtaa?
    Ilmeisesti juuri sillä samalla logiikalla joka tekee kitkarenkaasta niin erinomaisen ja ylivoimaisen tuotteen talvirenkaana jolla ..."liikennevaloistakinlähdetäänkuinrusakkomakuult aja nastarengaskuskitvaiihmetteleekunmeilläonnniinhaus kaakinjnejne"....
    Siinä kohtaa jokainen tielläliikkuja joutuisi kitkoillaan juuri niihin olosuhteisiin jossa mm.jarrutusmatkat olisivat n.100m suhteessa 25m:n nastarenkaallisten jarrutusmatkoihin.
    Eli sen jälkeen kun kaikki kulkisivat kitkoin, olisivat tiet todellakin peilijäisiksi kiilloittuneita luistinratoja suurimman osan talvesta, mikäli aamuöistä jäänmuodstusta ei jauhettaisi nastarenkain pois, vaan tämä pitäisi hoitaa jtkuvalla massiivisella suolaamisella.
    Raskas liikenne taas ilman massiivista suolauksen lisäämistä pitäisi asettaa ainakin aamuöisin ajokieltoon ja aina kun pakkasta on se -3 kun pari astetta lämpimämpi tienpinta alkaa jäätyä ilman kosteudesta.
    Nythän pienet lämpötilamuutokset ei saa aikaiseksi mitään jääpintaa pääteillä koska nastarenkain varustettu liikennevirta se kuluttaa sitämukaa kun sitä muodostuu.
    Sitten kun sitä muodostuu enemmän kuin kuluu, on se kuitenkin koko ajan nastarenkaiden karhentamaa josta kitkakin saa jonkinlaisen otteen.
    Kuitenkin jos näin ei tapahdu, kiilloittaa öinen raskas liikenne aamuiste tiet kostean nihkeiksi luistinradoiksi JOKA aamu kun hiukankin on pakkasta.
    Eli ilman VALTAVAA lisäsuolausta, talvinopeuksien alentamista ja vakuutusmaksujen korottamista tämä ei tässä maassa onnistu.
    Last edited by Hemi; 11-10-2010, 23:47.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Suomeen myös!!!


    jep, olis kyllä kiinnostavaa nähdä millaisessa kunnossa olisi tiet jos koko talven kaikilla olisi kitkat alla... nykyään kun suurin osa taitaa vielä ajella nastoilla, niin tiet on valmiiksi karhennettuja kitkamiehille. mitäs sitten kun kaikki vaan kiillottaa sitä jäistä pintaa kitkoilla?

    viime talvena tulin ruotsin läpi sellasessa pääkallokelissä hyvillä saksankitkoilla, että ei mitää jäkeä. autosta kun nousi pihalle motarilla (rekat luisteli poikittain tukkien motarin), niin välittömästi perseellään. aivan sama tuntuma kuin olisi kesärenkailla ajanut ja siihen ei olisi mitkään kitkat tehonnut. oli siis yö ja rekkoja lähes pelkästään liikkeellä kiillottamassa pintaa. nastarenkaat olis ollut tuossa kelissä HUOMATTAVASTI paremmat. vastaavia kelejä on kyllä suomessakin välillä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by mikkod View Post
    Mä ajan. Nyt lähtee 4s talvi putkee. Kaksi ekaa WR G2 (255/35R20) ja nyt toinen noilla vdersteineillä(245/35&275/30R19). Mikäs noissa nyt sitten on vikana? HÄH! Hyvin on pysynyt tiellä noilla, paskemmat noi Nokia RF kitkat on kuin noi "saksankitkat".
    Lainaan nyt uusimman Tuulilasin loppulausunnon uusimmasta Continentalin "testivoittaja" Saksankitkasta, joten tässä ei ole sanaakaan minun kirkjoittamaani vaan ote on Tuulilasin testiraportista.

    Loppuyhteenveto:

    Originally posted by Tuulilasi
    ...."Keski-Eurooppaan tehty nastaton rengas olisi paras jättää kotiseudulleen.
    Positiivisia puolia ovat ominaisuudet kuivalla ja märällä asfaltilla.
    Jääkäsittelyssä tulee kuitenkin valheellinen hyvänolontunne sillä ohjaustuntoa voi kehua - mutta vain alhaisella nopeudella.
    Ongelmia syntyy heti kun kaarrenopeutta on hivenen liikaa tai kun auto pitää pysäyttää.
    Ohjaaminen on melkein mahdotonta ja jarrutusmatkat todella pitkät.
    Jarrutuspito heikkenee huomattavasti pakkassäästä plussan puolelle siirryttäessä.
    Näitä ei pitäisi käyttää meikäläisissä talvikeleissä lainkaan"....
    Lisäksi lehdessä näiden todettiin vielä erikseen olevan:
    Originally posted by Tuulilasi
    ....... "Lähes hengenvaaralliset"......
    (näin siis totesi Tuulilasilehti, en minä).

    Lainaus TM:n talvirengastestistä jossa vastakkain oli kotoinen Q-nopeusluokan kitka ja vastassa H-nopeusluokan kitka.
    On huomioitavaa että tämä H-nopeusluokka ei ole vielä lähellkään perinteistä W-nopeusluokan aitoa "Saksankitkaa":

    Originally posted by TM
    ".........Ajokokeissa ero H-luokan ja Q-luokan välillä on täysin selvä. Tämä koskee sekä jää- että lumipintaa. H-luokan kitkarengas muistuttaa liukkaan kelin ominaisuuksiltaan ensimmäisiä nastattomia talvirenkaita, jotka tulivat markkinoille jo parikymmentä vuotta sitten. Kun pito menetetään, on hallinnan menetys täydellinen. Ajaminen näillä renkailla vaatii todellista asiantuntemusta ja äärimmäistä varovaisuutta, mikäli mielii päästä turvallisesti perille".......

    Eli taas kerran se että näillä on joku Suomen talvestaan selvinnyt, kiertoo joko pienestä tai/ja valikoidusta ajosuoritteesta tai sitten pelkästään hyvästä tuurista että kukaan tai mikään muu talviliikenteessä ei ole sattunut tekemään virheliikettä lähistölläkään.
    Itse asiassa hyvä kesärengas ei ole tällaisesta renkasta suorituskyvyltään talvirenkaana enään niin kaukana kuin tämä on uusimmista nastarenkaista.
    Mutta...kun näitä ei ole Suomessa vielä kiellettykään, niin kai se sitten on ihan mielipidekysymyis että "näilläkin pärjää"....
    Last edited by Hemi; 11-10-2010, 23:12.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Sitä en tiedä miten edellinen kuski on ajanut niillä renkailla, mutta aikaslailla nastattomat on ja kaikki neljä! En tarkoita, että on nastarenkaiden tyyppivika vaan sitä, että viitsinkö niitä enää alle laittaa vai haenko kitkat kaupasta alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

    Kas, tuli taas edellisellä raamattu vedettyä hyllystä, onneksi kivitys on Suomessa kielletty!!

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Täytyy ottaa kuva entisen omistajan yhden talven ajetuista Nokia hkpl4:sta, vähintään joka toinen nasta puuttuu tai kanta ainoastaan näkyvissä! Ei ihme jos rapsutusta kuuluu ja ei pidä.
    Minulla on tuossa omassa e60 "ajoautossa" koko viimetalven ajetut 245/40-18" Hkpl4:set(n.15tkm) ja kovin paljoa ne ei missään suhteessa uudesta eroa.
    Että näillä "yhden talven" ajetuilla voi tottakai niilläkin psyykata itseään ja mantrata kitkarenkaan ylivoimaisuutta....ihan samoin kun aina niissä liikennevaloissa täysin tietämättä sitä millä kusiluistimella viereiseltä kaistalta lähdetään. Uusimmista TM:stä ja Tuulilasista voi lukea sitten sen missä todellisuudessa mennään talvisissa kiihdytyksissä kun alla on tasavertaiset kitkat ja nastat.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by -kiki- View Post

    Monesti olen ihmetellyt esim: valoista lähdettäessä viimesen päälle (kiillotettu tienpinta) kun nastamiehet ja paikalleen raapimaan ja minä se menen menojaan, voi olla että olen vain parempi lähtemään liikkeelle, tai sitten muilla on mahdottoman huonot nastat alla.
    Tuota samaa vaimon kanssa ollaan naurettu, kuten jo aiemmin kerroin!

    Täytyy ottaa kuva entisen omistajan yhden talven ajetuista Nokia hkpl4:sta, vähintään joka toinen nasta puuttuu tai kanta ainoastaan näkyvissä! Ei ihme jos rapsutusta kuuluu ja ei pidä.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by Shifter View Post
    Oliko pääpaino ajossa tuolloin suolatuilla ja läpi talven sulana/lähes sulana pysyneillä teillä?
    Tais aikapitkälti olla.En tainnut sinä talvena Tamperetta ylempänä käydä,eikä tilannetta parantanut sekään seikka,että ajelin noilla nastoilla silloin aika pitkään,ennen kuin sain kesärenkaat alle,marraskuu-huhtikuun loppuun...

    Leave a comment:

Working...
X