Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7434
    • Oulu

    Originally posted by Peltsii View Post
    Mikä pohjoismainen kitka oli kyseessä ?
    ContiVikingContact5. Saksankitkana oli ContiWinterContact TS830.

    Paljon sai ContiIceContact kehuja ohjauksen nopeudesta ja tarkkuudesta tuossakin testissä, vaikka muuten sijoitus oli vähän heikompi kuin TM:n testissä. Ite en jaksanut vielä vertailla missä tuo kärkinelikon-viisikon tulokset meni TM/TL-testeissä ristiin.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 30-09-2010, 21:10.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10058
      • KVLA

      Originally posted by Bmw Master View Post
      -Loskaliirrossa saksankitka paras
      Aika mielenkiintoinen ja yllättäväkin testitulos.
      Last edited by Heguli 31; 30-09-2010, 21:16.

      Comment

      • Hanza
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1931
        • Juvan Shell. Requiescat in pace

        Raskaassa kalustossa ei käytetä nastarenkaita talvisin YLEENSÄ kuin eturenkaissa. Vähentää hieman puskemista tiukoissa käännöksissä vesisellä jäällä. En tarkoita nytten pulla-autoja ja muita koirankoppeja.
        Vetopyöriin tai telipyöriin niitä ei ole mitään järkeä laittaa, koska niissä nastat eivät yksinkertaisesti kestä. Ne poikkeuksetta katkeavat tai irtoavat.
        Tämä ei kuitenkaan koske ADR-kuljetuksia joissa liukuesteillä varustetut renkaat ovat pakolliset talvella paripyörien toisia pyöriä lukuunottamatta.

        Ja katsokaapas joskus tarkasti kuinka hyvin ne kuorma-auton renkaat sopivat niihin talven jäljiltä löytyviin ränneihin jotka henkilöautot ovat tehneet ajaen samoja uria peräkkäin kuin ison talon porsaat.
        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

        t: luft waffel

        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2098
          • *

          Onko kokemuksia Nokian Nordman2, Nordman+ tai Nordman4 renkaista? Porukoiden käyttöautoon olisi hakusessa edulliset nastarenkaat. Mitkään kiinalaiset/korealaiset ei kuitenkaan nyt käy...
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by b mutteri kasa View Post
            ....Kyllä se oma ajotapa,liikennesilmä ja ennakoiva ajotapa on se mikä 90% vaikuttaa...ei suinkaan kitka-nastarengas...
            Muistetaan nyt sitten muistella näitä renkaan valintaperusteita/logiikkaa sitten ensi keväänä kun topikit kesärenkaista käy kuumimmillaan.
            Katsotaan kelpaako yhden/kahden arvostelutähden Nankang alle samoin perustein, vai tarvittanko sitten se kuviteltu testivoittaja?

            Comment

            • jussi_r
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1655
              • Nurmijärvi

              Originally posted by Hemi View Post
              Muistetaan nyt sitten muistella näitä renkaan valintaperusteita/logiikkaa sitten ensi keväänä kun topikit kesärenkaista käy kuumimmillaan.
              Katsotaan kelpaako yhden/kahden arvostelutähden Nankang alle samoin perustein, vai tarvittanko sitten se kuviteltu testivoittaja?
              Olet tässä kohtaa ihan oikeilla jäljillä. Kyllä se Nankang käy ihan hyvin normaaliin ja ennakoivaan siviililiikenteeseen. Ja erityisen hyvin tänne Suomeen jossa tiet tuhotaan/urautetaan joka talvi nastoilla.
              M3 Cabrio Individual
              530d GT xDrive
              GL420 CDI
              ZX-12R

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Vielä noista TM:n testin tuloksista liittyen käytetyn kitkan parempaan jarrutuspitoon vs. käytetty nasta. Huomasikohan kukaan, että ne käytetyt nastat oli 4 vuotiaat, ja kitkat oli 2 vuotiaat. Ts. nastojen kumiseos on tasan tuplasti vanhempaa / kovempaa kuin kitkan. Ei ole mikään ihme, että määrätyissä olosuhteissa, joissa lamellin purevuus pintaan ratkaiseen enemmän kuin ulkonevan nastan pito, niin sellainen rengas pärjää, jossa kumiseos on joustavampaa.

                Jotta tuota kulunut nasta vs. kulunut kitka vertailua voisi oikeasti tehdä, siis jotta siitä voitaisiin päätellä jotain näiden kahden rengastyypin toiminnasta kuluneena, pitäisi molemmat renkaat olla samalta valmistajalta ja samanikäisiä testin aikana.

                Sitten vielä tästä väittelystä nasta vs. kitka. Joku sanoi, että vammanen threadi. Kaukana siitä. Parhaat keskustelut on niitä, joissa on mielipiteitä, ja joissa ihmiset ei ole samaa mieltä joka asiasta. Yks parhaista threadeista koko palstalla, imo.

                Mua ihmetyttää hiukan se asetelma, mitä jotkut hakevat tästä keskustelusta. Näyttää, että jatkuvasti menee sekaisin puurot ja vellit. Siitä ei tarvi kiistellä, saako kukanenkin ajaa millä renkaalla ajaa. Tottakai saa. Onneksi Suomi ei ole poliisivaltio, jossa pääministeri määrää rengastyypin . Mutta jos talvirenkaan päätarkoitusta miettii, niin nasta-kitka asetelman vertailusta tulee minusta lopulta aika yksinkertaista. Kyseessä on siis näkökulmakysymys.

                Minusta talvirenkaan funktio on maksimoida renkaan pito. Jos se olisi esim maksimoida mukavuus, niin silloin pitäis keksiä kesärenkaistakin uusia variantteja esim. Max-Comfort, joka ei välttämättä toimisi kesäkeleillä kaikista parhaiten. Mutta rengasasioissahan markkinoidaan sitä ajatusta, että pieni kaistale kumia auton ja tien välillä on se ainut asia, joka määrittää mihin auto kulkee, kuinka kevyesti, ja miten se ohjautuu alustassaan ja miten se pysähtyy. Joten kesärenkaatkin normaalisti suunnitellaan maksimoimaan tuon kaistaleen ominaisuudet pääsääntöisetsi pidon, ohjautuvuuden ja pysähtymisen kannalta. Koska kesäisin on pitoa normaalisti "yllinkyllin", voidaan osa renkaan ominaisuuksista shiftata myös mukavuuden, hiljaisuuden ja jopa taloudellisuuden suuntaan. Kesärenkaiden väliset marginaalit pitoasioissa on lopulta todella pieniä. Pitoa kun on siis Paljon tarjolla.

                Jos siirrytään talvikeliin, homma muuttuu yhdeltä osin aivan olennaisesti. Pidon puute tekee mahdottomaksi ajaa sillä maailman parhaalla Michelin kesärenkaalla yli talven. Eihän siitä mitään tule. Kaikki on varmaan kokeillut mimmosta on ajaa kesärenkaalla liukkaalla talvikelillä, lumella ja jäällä. Helvettiä! Joten talvella pitoa ei normaalisti ole yllin kyllin, vaan sitä on paikoin todella vähän. Renkaan pitää siis kompensoida tämä valitettava ilmiö, ja tehdä autoilusta paskoissa pito-olosuhteissa myös turvallista. Koska pidon menetys on se pahin, mitä autolle voi liikenteessä tapahtua, niin talvirenkaan tuotekehitys keskittyy pääsääntöisesti sen maksimointiin. Erilaisilla talvikelin alustoilla. Suurin osa paukuista menee siihen, joten vähemmän säätövaraa on sekundäärisillä asioilla kuten ohjautuvuus kuivalla kesäalustalla esim. asfaltilla, vierintävastuksella ja mukavuudella (ml. ajomelu). Pääsääntösesti kun ihmiset haluaa pysyä autolla omalla kaistalla myös talvella.

                Ja nyt kun mietitään taas nasta vs. kitka väittelyä, niin aivan selvästi huomataankin, että kitkarengas on talvirengas, jossa on tehty yhdessä talvirenkaan perusominaisuudessa pieni irtiotto: siirretään osa renkaan pito-ominaisuuksista jonnekin muualle. Otetaan nastat pois, ja näin saadaan renkaasta... hiljaisempi, kuivalla pinnalla ohjautuvampi, lumisella pinnalla paikoin pitävämpi, vierintävastukseltaan alhaisempi. Kas näin, eli kyseessä ei ole enempää eikä vähempää kuin puhdas kompromissi yleisluontoisen pidon kannalta, siirtäen osaa renkaan ominaisuuksista näihin pidon kannalta täysin sekundäärisiin asioihin. Samalla kuitenkin kitkarengas saa myös pito-ominaisuuksia erittäin spesifeihin keleihin: lumelle ja kuivalle.

                Summauksena. Jos haluaa ajaa talvella talvirenkaalla, joka on suunniteltu maksimoimaan pito kaikilla ajoalustoilla tasaisesti. Joka ei ole millään alustalla huono, ja joka on niillä pirullisimmilla liukkailla jääalustoilla yksinkertaisesti paras valinta, tulee valinneeksi NASTARENKAAN.

                Jos haluaa ajaa talvirenkaalla, jossa pidon kustannuksella parannetaan renkaan ominaisuuksia epätyypillisissä talvikeleissä, eli kuivalla taikka aivan lumisella tiellä. Ja jossa loput pidon kustannuksella tehdyistä modauksista kohdentuu "kesärengasmaisiin" ominaisuuksiin. Ja joka ei ole vaihtelevissa keleissä, vaihtelevilla pinnoilla ja sillä liukkaimmalla jääpinnalla optimaalisen pitävä, tulee valinneeksi KITKARENKAAN.

                Kitkalla on hyvä ajaa sulalla tiellä, jäättömällä asfaltilla ja pöpperölumella. Kitka on paras rengas kun tiellä ei ole jäätä.

                Kuulostaako tuo Suomen talvelta? Minä haluan ajaa talvirenkaalla joka on maksimaalisen pitävä silloin kun asteita mittarissa on alle nollan. Silloin on jäätä. Silloin turvallisin valinta on Nastarengas. Aina. Jos tälle ei anna painoarvoa, vaan renkaan hiljaisuus ja alhainen vierintävastus on se "juttu", kitkarengas on talvellakin se paras valinta.

                Täysin posketonta on väitellä kumpi rengastyyppi on Suomen olosuhteisiin pitävin talvirengas. Se on ilman muuta nasta. Kaikki ajotapa, ennakointi ym bullshit on täysin irrelevanttia siinä keskustelussa kumpi rengastyyppi pitää paremmin Suomen talvessa, keskimäärin. Se on nastarengas. Lisäksi, asia joka ei ole mielestäni tullut riittävästi tässä keskustelussa vielä esille on sivuttaispidon menetys nasta vs. kitka. Rengastesteissä puhutaan siitä, miten lineaarista tai asteittaista on pidonmenetys vs. leikkaava tai jyrkkä ja äkkinäinen pidonmenetys. Jäisellä tienpinnalla, nastarengas menettää pitonsa asteittain. Sen huomaa jos auto puskee tai liukuu tien pinnalla esim mutkassa tai kun tie on pahasti kallellaan. Siinä kerkeää alentaa nopeutta tai muuten valmistautua. Voi huomata asioita, joita ei ole tullut ottaneeksi huomioon. Kitkarenkaalla sivuttaispidon menetys jäisellä pinnalla on mallia "jyrkkä". Jokainen voi päässään miettiä, miltä tuntuu menettää sivuttaispito äkkinäisesti talvisessa mutkassa.

                Sori pitkä postaus, mutta asia on mielestäni päivänselvä, ja puhtaasti näkökulmakysymys. Jos haluaa maksimoida tielläpysymisen edellytykset Suomen talvessa, tulee ajaneeksi nastarenkailla. Jos se ei ole tärkeintä, silloin rengastyyppi lienee jotain muuta. Ehkä jopa se kesäkumi?

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Originally posted by Driver22 View Post
                  Onko kokemuksia Nokian Nordman2, Nordman+ tai Nordman4 renkaista? Porukoiden käyttöautoon olisi hakusessa edulliset nastarenkaat. Mitkään kiinalaiset/korealaiset ei kuitenkaan nyt käy...
                  Itsellä on ollut Accordissa nuo Nordman+:t hyvät renkaat ne on, HKPL2:t erillä nimellä.
                  Nordman2 on mun mielestä vielä niitä jotka on tehty lisenssillä jossain idässä.

                  Mutta nuo Nordman + ja Nordman 4 on Nokian itse tekemät. Nuo Nordman 4 on siis HKPL4:t erillä nimellä. Hyviä renkaita, toki äänekkäitä niinkuin Nokialaiset tuppaa olemaan.

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Tuli ostettua Tuulilasi, kun tykkään analysoida rengastestejä niin tässä muutama ote:

                    -Nokian hkpl7 selvästi äänekkäin, jopa muihin nastarenkaisiin verrattuna
                    -Conti saksankitka lumella jarrutuksessa parempi kuin hkpl7!
                    -Käsittelykokeessa lumella Pirellistä irtosi nastoja
                    -Michelinistä oli vanhempi malli, ei uusin XIN2
                    -Pikkupakkasilla jäällä pohjoismaisella kitkalla yltää melkein nastallisten tahtiin, mutta +1 kelillä jäi 34% huonoimpaan nastaan
                    -Loskaliirrossa saksankitka paras
                    -Käsittelykokeessa jäällä pohjoismainen kitka samaa tasoa huonoinpien nastojen kanssa

                    Testissä siis 7 merkki nastarengasta, yksi pohjoismainen kitka ja yksi saksankitka.
                    Kyttäsin myös aikanaan rengastestejä ja sen mukaan ostin testivoittajan Michelinin. Ei ole mulla sitten koskaan ollut niin huonoa rengasta, yhden kesän ajelin ja annoin vaihdossa kun ostin toisen merkkiset.

                    Kai tuokin asia menee niin, että autot on erilaisia, toisissa testivoittaja toimii toisissa ei...
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 924
                      • Sotkamo--Oulu

                      Moni tuntuu painottavan tässä talvirengastopicissa sitä, että kitka on niin mukava ja hiljainen ja siksi sellaiset alla.

                      Miksi sitten hyvin monella kesärenkaina on kuitenkin ne esim. 19" alut 35 sarjan renkailla? Kenen mielestä ne on mukavat ja hiljaiset.

                      Kitkarengas on renkaista hiljaisin. Hyvin harva nastarengaskaan on mielestäni ollut liian meluisa ja ero kuluneisiin mataloprofiili kesärenkaisiin on mielestäni pieni.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        Originally posted by ockelbo4500 View Post
                        Moni tuntuu painottavan tässä talvirengastopicissa sitä, että kitka on niin mukava ja hiljainen ja siksi sellaiset alla.

                        Miksi sitten hyvin monella kesärenkaina on kuitenkin ne esim. 19" alut 35 sarjan renkailla? Kenen mielestä ne on mukavat ja hiljaiset.

                        Kitkarengas on renkaista hiljaisin. Hyvin harva nastarengaskaan on mielestäni ollut liian meluisa ja ero kuluneisiin mataloprofiili kesärenkaisiin on mielestäni pieni.
                        Tuokin on kyllä totta!! Itse ajan kitkoilla talven ja kesän korvanrikkojilla. Mutta keskiarvo on kohtuullinen

                        En myöskään tuomitse ketään jos ajaa nastoilla tai kitkoilla, itse vaan olen viimeisen 10 vuoden aikana todennut, että mulle riittää kitkat. Fakta tietenkin on, että nastarenkaat on pitävämmät talvella, tätä seikkaa en koskaan ole kyseenalaistanut. Itse kuitenkin ajan isoilla teillä ja kohdalle ei ole sattunut vielä sellaista keliä etteikö kitkalla olisi pärjännyt ja tämän vuoksi ajan vielä niillä!
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        • asdf1
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 162
                          • interweb

                          Ittellä Michelin X-Ice North 215/55/16 nastarenkaat ja ei oo kyllä mitään pahaa sanottavaa. Oikein mukava ajaa ja pitoa tuntuu löytyvän silloinkin, kun sitä kaiken järjen mukaan ei pitäis enää olla Etenkin jäisellä asvaltilla hyväksi koettu.



                          Originally posted by Piikkinen View Post
                          Dodii!
                          Ostimpa sitte nuo X-ice northit saa nähä millaset
                          Hyvä ostos tuli tehtyä
                          Last edited by asdf1; 01-10-2010, 09:47.
                          -05 e61 530d msport

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Aika mielenkiintoinen ja yllättäväkin testitulos.
                            Yllättävämpää, että saksankitka oli toiseksi paras jääympyrässä!

                            Comment

                            • Tojopa
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 1592
                              • Kuopio

                              Joku lehtien testinumerot omistava voisi nakata tulokset tuonne testituloksia kokoavaan ketjuun:

                              Comment

                              • SSi
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 163
                                • Espoo

                                Originally posted by Tojopa View Post
                                Joku lehtien testinumerot omistava voisi nakata tulokset tuonne testituloksia kokoavaan ketjuun:
                                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=132099
                                TM:n testin tulokset laitoin tuonne. Laittakaas vielä joku tuulilasin testitulokset..
                                BMW E46 M3 Titan Silber
                                BMW E61 535d M-Sport LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎