Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AnttiR
    replied
    Originally posted by mapa View Post
    Tulee VHT:lla liian karkea pinta tuohon hommaan. Melkein menee kokeiluksi, mikä struktuurimaali on lähempänä.

    Tässä esim. VHT:lla maalattu venakoppa:
    [ATTACH]147622[/ATTACH]
    VHT Wrinklessä vaikuttaaa tuohon ryppyisyyteen myös maalin määrä, mitä enempi maalia sitä karkeampi pinta.

    Leave a comment:


  • Banned
    replied
    Originally posted by Eepo View Post
    suosiolla sorvarin kautta niin ei vituta jälkeenpäin "olis pitänyt"
    Ei ole niin arvokkaat vanteet, että jaksaisin noin paljon panostaa. Maalauksenkin sain neuvoteltua nimelliseen hintaan.

    Leave a comment:


  • mapa
    replied
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    Näyttäisi pikaisella googletuksella, että Saksasta joutuisi tilaamaan
    Lisäksi pinta näyttää jossain kuvissa todella karkealta/"ryppyiseltä":think
    Tulee VHT:lla liian karkea pinta tuohon hommaan. Melkein menee kokeiluksi, mikä struktuurimaali on lähempänä.

    Tässä esim. VHT:lla maalattu venakoppa:
    Last edited by mapa; 23-12-2021, 08:02.

    Leave a comment:


  • Eepo
    replied
    Originally posted by Banned View Post
    Kuinka paljon tuo pulverimaali peittää hiontanaarmuja? Täytyy kanttari-ihottumaa hioa jonkun verran pois.
    suosiolla sorvarin kautta niin ei vituta jälkeenpäin "olis pitänyt"

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Banned View Post
    RAL-1036 Pearl cold voisi olla varteen otettava vaihtoehto. Googlesta muutamat vanteet löytyy tuossa värissä. Kuinka paljon tuo pulverimaali peittää hiontanaarmuja? Täytyy kanttari-ihottumaa hioa jonkun verran pois.
    Pulverimaalauksella saa suhteellisen paksun kalvonpaksuuden, joka kyllä täyttää ja pehmentää karheutta ja epätasaista pintaa. Ennen pinnoitusta osat puhalletaan paljaalle metallipinnalle esim. lasikuulalla. Vanhaa maalia ei voi jättää alle. Myöskään kittiä ei voi käyttää jauhemaalauksen alla. Jos vanteissa on selkeästi näkyviä kanttarijälkiä tai isompia naarmuja, ne kyllä paistavat jollain lailla läpi myös maalauksen jälkeen. Itse hioisin kanttari-ihottumat n. 250-320 karheuteen asti ennen puhallusta ja pinnoitusta.

    Leave a comment:


  • Banned
    replied
    RAL-1036 Pearl cold voisi olla varteen otettava vaihtoehto. Googlesta muutamat vanteet löytyy tuossa värissä. Kuinka paljon tuo pulverimaali peittää hiontanaarmuja? Täytyy kanttari-ihottumaa hioa jonkun verran pois.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Banned View Post
    Onko tullut vastaan pronssimaalin RAL-sävyä? Täytyisi ennen kesää kiikuttaa vanteet pulveriin. Aika maukkaasti käy mustaan autoon.
    RAL Classic värikartasta löytyy oikeastaan vain yksi kupari/pronssi sävy: 8029 Pearl Copper. Se on kuitenkin aika paljon punaisempi kuin tuo valokuvan vanne tässä kalibroimattomalla näytöllä katsottuna. Ral Effect -kartassa saattaa olla muita, mutta sitä mulla ei tässä ole. Kannattaa jutella pulveriaamaalaamon kanssa, minkälaiset sävyt onnistuvat. RAL Classic värikartasta kannattaa vilkaista myös sävyt 1035 Pearl Beige ja 1036 Pearl Gold. Kumpikaan ei ole varsinainen pronssi, mutta ruskeaan taittavia metallihohtovärejä kuitenkin.
    Last edited by Skarpa; 14-02-2018, 10:40.

    Leave a comment:


  • Banned
    replied
    Onko tullut vastaan pronssimaalin RAL-sävyä? Täytyisi ennen kesää kiikuttaa vanteet pulveriin. Aika maukkaasti käy mustaan autoon.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Joo ei kyllä wrinklellä tuu lähellekkään tuommonen pinta. Sillä tulee semmoinen ryppyinen.
    Itte oon noita osia maalaillu ihan mastonin mattamustalla. Sillä saa 1:1 samanlaisen pinnan mitä noissa orggis muoviosissa on. Esim. tässä venakoppa on vedetty mastonilla ja muoviosat koskemattomia:


    Mut tuon ässäkoneen kopat taitaa olla vähän karkeammalla pinnalla. Saiskohan jolloin sruktuuri maalilla vastaavan. Esim. tällä: https://www.motip.com/products/motip...s/bumperspray/
    Kait se vähän riippuu kerrospaksuudesta ynnä muustakin, minkälaisen pinnan VHT tuottaa. S-koneiden venakopat ovat kyllä täysin erilaisella pinnalla kuin perusmuovi. Saattaa silti olla, että VHT ei ole täysin oikea tuote, mutta joku tekstuurimaali sen täytyy olla.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    Näyttäisi pikaisella googletuksella, että Saksasta joutuisi tilaamaan
    Lisäksi pinta näyttää jossain kuvissa todella karkealta/"ryppyiseltä":think
    Joo ei kyllä wrinklellä tuu lähellekkään tuommonen pinta. Sillä tulee semmoinen ryppyinen.
    Itte oon noita osia maalaillu ihan mastonin mattamustalla. Sillä saa 1:1 samanlaisen pinnan mitä noissa orggis muoviosissa on. Esim. tässä venakoppa on vedetty mastonilla ja muoviosat koskemattomia:


    Mut tuon ässäkoneen kopat taitaa olla vähän karkeammalla pinnalla. Saiskohan jolloin sruktuuri maalilla vastaavan. Esim. tällä: https://www.motip.com/products/motip...s/bumperspray/

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Oisko VHT:n wrinkle lähimpänä, jos sitä jostain saa.
    Näyttäisi pikaisella googletuksella, että Saksasta joutuisi tilaamaan
    Lisäksi pinta näyttää jossain kuvissa todella karkealta/"ryppyiseltä":think

    Leave a comment:


  • ooopeee
    replied
    eipä mitää
    Last edited by ooopeee; 03-01-2018, 08:59.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    Moro!

    Ajatuksissa on maalata punaisella ympyröity kappale, mutta millä?
    Pitäisi saada mahdollisimman lähelle alkuperäisen näköinen pinta :think



    Ennen maalausta puhallus esim. soodalla?

    Maalauksen jälkeen kevyt hionta "kohokuviolle"(?) Pitääkö lisäksi suojata jotenkin hapettumiselta?
    Oisko VHT:n wrinkle lähimpänä, jos sitä jostain saa.

    Käytä mieluummin osa paikallisessa konepajassa, että pyyhkäisevät raidat ja kirjaimet jyrsimessä. Tulee siistimpi kuin hiomalla.
    Last edited by Skarpa; 03-01-2018, 09:51.

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    Moro!

    Ajatuksissa on maalata punaisella ympyröity kappale, mutta millä?
    Pitäisi saada mahdollisimman lähelle alkuperäisen näköinen pinta :think



    Ennen maalausta puhallus esim. soodalla?

    Maalauksen jälkeen kevyt hionta "kohokuviolle"(?) Pitääkö lisäksi suojata jotenkin hapettumiselta?

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Originally posted by Rockford View Post
    Kuten Kimmon tuossa mainitsikin, ongelmana happopohjan päälle suoraan pintavärin maalaaminen. Varsinkin kun kyseessä spraytavarat, niin kerrosvahvuudet ovat todella pieniä ja sitä myöden pohjien erilaiset ilmiöt keskenään mahdollisia. Aina 2K hiontaväri väliin.



    Kuten edellä, ongelmana "markettimaalit". Toimivia pohjatuotteina, happoväreinä, ruosteprimereinä jne., mutta viimeistään varsinaiseen pintaan kannattaa hankkia kemikaalit automaalifirmasta. Spraymaalien kanssa onnistuu muutenkin todella helposti epäonnistumaan. Nämä kun jo kiehuvat keskenään ja esim. spray hiontaväri ei ole nähnytkään rappaus - ja sulkukyvyltään ruiskutavaraa.

    Jos lakka on pigmentoitunut ja selvästi jonkun värinen, uudelleen lakatessa on mahdollisuus lopputuloksen pysyä edelleen samana. Hopean kanssa ei muutenkaan tarvitse kovin paljon olla sähläystä, niin sävy on erilainen. Myös pohjasävyt vaikuttavat oleellisesti varsinaiseen väriin. Muista maalata myös metallivärit aina siinä asennossa, jossa se asennettunakin on.
    Kyllä tuon käytetyn maalin pitäisi olla käsittääkseni ihan ok tavaraa, oli siis tätä: Colormatic pre-fill waterbased WB-B. Pitääpä tosiaan maalata tuo uusintakierros siinä asennossa missä peitelevy asennettuna on, nyt maalasin juurikin väärässä asennossa.

    Leave a comment:

Working...
X