Originally posted by mapa
View Post
Maalaustopic 3
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
VHT Wrinklessä vaikuttaaa tuohon ryppyisyyteen myös maalin määrä, mitä enempi maalia sitä karkeampi pinta.
-
Tulee VHT:lla liian karkea pinta tuohon hommaan. Melkein menee kokeiluksi, mikä struktuurimaali on lähempänä.Originally posted by QUASIMODO View PostNäyttäisi pikaisella googletuksella, että Saksasta joutuisi tilaamaan
Lisäksi pinta näyttää jossain kuvissa todella karkealta/"ryppyiseltä":think
Tässä esim. VHT:lla maalattu venakoppa:
Last edited by mapa; 23-12-2021, 08:02.
Leave a comment:
-
Pulverimaalauksella saa suhteellisen paksun kalvonpaksuuden, joka kyllä täyttää ja pehmentää karheutta ja epätasaista pintaa. Ennen pinnoitusta osat puhalletaan paljaalle metallipinnalle esim. lasikuulalla. Vanhaa maalia ei voi jättää alle. Myöskään kittiä ei voi käyttää jauhemaalauksen alla. Jos vanteissa on selkeästi näkyviä kanttarijälkiä tai isompia naarmuja, ne kyllä paistavat jollain lailla läpi myös maalauksen jälkeen. Itse hioisin kanttari-ihottumat n. 250-320 karheuteen asti ennen puhallusta ja pinnoitusta.Originally posted by Banned View PostRAL-1036 Pearl cold voisi olla varteen otettava vaihtoehto. Googlesta muutamat vanteet löytyy tuossa värissä. Kuinka paljon tuo pulverimaali peittää hiontanaarmuja? Täytyy kanttari-ihottumaa hioa jonkun verran pois.
Leave a comment:
-
RAL-1036 Pearl cold voisi olla varteen otettava vaihtoehto. Googlesta muutamat vanteet löytyy tuossa värissä. Kuinka paljon tuo pulverimaali peittää hiontanaarmuja? Täytyy kanttari-ihottumaa hioa jonkun verran pois.
Leave a comment:
-
RAL Classic värikartasta löytyy oikeastaan vain yksi kupari/pronssi sävy: 8029 Pearl Copper. Se on kuitenkin aika paljon punaisempi kuin tuo valokuvan vanne tässä kalibroimattomalla näytöllä katsottuna. Ral Effect -kartassa saattaa olla muita, mutta sitä mulla ei tässä ole. Kannattaa jutella pulveriaamaalaamon kanssa, minkälaiset sävyt onnistuvat. RAL Classic värikartasta kannattaa vilkaista myös sävyt 1035 Pearl Beige ja 1036 Pearl Gold. Kumpikaan ei ole varsinainen pronssi, mutta ruskeaan taittavia metallihohtovärejä kuitenkin.Originally posted by Banned View PostOnko tullut vastaan pronssimaalin RAL-sävyä? Täytyisi ennen kesää kiikuttaa vanteet pulveriin. Aika maukkaasti käy mustaan autoon.Last edited by Skarpa; 14-02-2018, 10:40.
Leave a comment:
-
Onko tullut vastaan pronssimaalin RAL-sävyä? Täytyisi ennen kesää kiikuttaa vanteet pulveriin. Aika maukkaasti käy mustaan autoon.
Leave a comment:
-
Kait se vähän riippuu kerrospaksuudesta ynnä muustakin, minkälaisen pinnan VHT tuottaa. S-koneiden venakopat ovat kyllä täysin erilaisella pinnalla kuin perusmuovi. Saattaa silti olla, että VHT ei ole täysin oikea tuote, mutta joku tekstuurimaali sen täytyy olla.Originally posted by Pazi88 View PostJoo ei kyllä wrinklellä tuu lähellekkään tuommonen pinta. Sillä tulee semmoinen ryppyinen.
Itte oon noita osia maalaillu ihan mastonin mattamustalla. Sillä saa 1:1 samanlaisen pinnan mitä noissa orggis muoviosissa on. Esim. tässä venakoppa on vedetty mastonilla ja muoviosat koskemattomia:

Mut tuon ässäkoneen kopat taitaa olla vähän karkeammalla pinnalla. Saiskohan jolloin sruktuuri maalilla vastaavan. Esim. tällä: https://www.motip.com/products/motip...s/bumperspray/
Leave a comment:
-
Joo ei kyllä wrinklellä tuu lähellekkään tuommonen pinta. Sillä tulee semmoinen ryppyinen.Originally posted by QUASIMODO View PostNäyttäisi pikaisella googletuksella, että Saksasta joutuisi tilaamaan
Lisäksi pinta näyttää jossain kuvissa todella karkealta/"ryppyiseltä":think
Itte oon noita osia maalaillu ihan mastonin mattamustalla. Sillä saa 1:1 samanlaisen pinnan mitä noissa orggis muoviosissa on. Esim. tässä venakoppa on vedetty mastonilla ja muoviosat koskemattomia:

Mut tuon ässäkoneen kopat taitaa olla vähän karkeammalla pinnalla. Saiskohan jolloin sruktuuri maalilla vastaavan. Esim. tällä: https://www.motip.com/products/motip...s/bumperspray/
Leave a comment:
-
Oisko VHT:n wrinkle lähimpänä, jos sitä jostain saa.Originally posted by QUASIMODO View PostMoro!
Ajatuksissa on maalata punaisella ympyröity kappale, mutta millä?
Pitäisi saada mahdollisimman lähelle alkuperäisen näköinen pinta :think

Ennen maalausta puhallus esim. soodalla?
Maalauksen jälkeen kevyt hionta "kohokuviolle"(?) Pitääkö lisäksi suojata jotenkin hapettumiselta?
Käytä mieluummin osa paikallisessa konepajassa, että pyyhkäisevät raidat ja kirjaimet jyrsimessä. Tulee siistimpi kuin hiomalla.Last edited by Skarpa; 03-01-2018, 09:51.
Leave a comment:
-
Moro!
Ajatuksissa on maalata punaisella ympyröity kappale, mutta millä?
Pitäisi saada mahdollisimman lähelle alkuperäisen näköinen pinta :think

Ennen maalausta puhallus esim. soodalla?
Maalauksen jälkeen kevyt hionta "kohokuviolle"(?) Pitääkö lisäksi suojata jotenkin hapettumiselta?
Leave a comment:
-
Kyllä tuon käytetyn maalin pitäisi olla käsittääkseni ihan ok tavaraa, oli siis tätä: Colormatic pre-fill waterbased WB-B. Pitääpä tosiaan maalata tuo uusintakierros siinä asennossa missä peitelevy asennettuna on, nyt maalasin juurikin väärässä asennossa.Originally posted by Rockford View PostKuten Kimmon tuossa mainitsikin, ongelmana happopohjan päälle suoraan pintavärin maalaaminen. Varsinkin kun kyseessä spraytavarat, niin kerrosvahvuudet ovat todella pieniä ja sitä myöden pohjien erilaiset ilmiöt keskenään mahdollisia. Aina 2K hiontaväri väliin.
Kuten edellä, ongelmana "markettimaalit". Toimivia pohjatuotteina, happoväreinä, ruosteprimereinä jne., mutta viimeistään varsinaiseen pintaan kannattaa hankkia kemikaalit automaalifirmasta. Spraymaalien kanssa onnistuu muutenkin todella helposti epäonnistumaan. Nämä kun jo kiehuvat keskenään ja esim. spray hiontaväri ei ole nähnytkään rappaus - ja sulkukyvyltään ruiskutavaraa.
Jos lakka on pigmentoitunut ja selvästi jonkun värinen, uudelleen lakatessa on mahdollisuus lopputuloksen pysyä edelleen samana. Hopean kanssa ei muutenkaan tarvitse kovin paljon olla sähläystä, niin sävy on erilainen. Myös pohjasävyt vaikuttavat oleellisesti varsinaiseen väriin. Muista maalata myös metallivärit aina siinä asennossa, jossa se asennettunakin on.
Leave a comment:
Leave a comment: