Kiitos tiedosta! Joskohan tärppäis. Ilmeisesti kellon neljäs eli signaalipiuha on poikki jostain kun vaikka webasto sammuu vian takia (kokeilin ilman hehkutulppaa jne) niin kello ei anna mitään tietoa vaan luulee että weba hyrrää vielä. Eli "error lockoutia" ei tapahdu.. Kytkentäkaavioissa tuota piuhaa ei ole merkitty mihinkään, eli mihin sen kuuluisi mennä? Ohjainkortille ilmeisesti? Mitään service manuaalia tuohon en ole löytänyt myöskään... Osaatko sanoa tähän mitään tyhjentävää?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Webaston toiminnasta
Collapse
X
-
Webaston kellon neljäs johdin on W-bus ohjausväylää varten niissä kelloissa joissa w bus on, muissa kelloissa neljäs ei ole käytössä. Webastolla ei ole kelloissaan diagnostiikkaominaisuuksia, kuten eberspächerillä (eberin vikakoodit saa easystart kellosta tai r+kaukkarista jos diagnostiikka (sinivalkoinen johdin) on kytketty kellolle/kaukkarin ohjainboksille).
Comment
-
-
Originally posted by Tiku View PostKertokaapas webastoa tuntevat, että saako ajonaikaista toimintaa ohjelmoitua jotenkin? Mulla webasto lähtee käyntiin vielä vaikka lämmöt olisivat mielestäni tarpeeksi korkealla. Jos siis ajelen lyhyitä ajoja, ja moottorin lämmöt tipahtavat pysähdyksen aikana lämpömittarin ekalle viivalle eli noin kello 11 -asentoon, webasto lähtee liikkeelle lähdettäessä käyntiin. Lauhoilla ilmoillahan kone lämpenisi vielä tuosta asennosta itsekin muutaman kilometrin ajossa.
Joskus luin, että toisilla webasto sammuu mittarin sinisen viivan ylärajalla, ja se olisi minusta hyvä toimintatapa. Todella kylmillä ilmoillahan webaston voisi kytkeä kellosta päälle, jos lämmöt eivät nouse kuljettajan mieleisiksi.
Webastoni on siis kello-ohjattu, ei ajotietokoneesta.
Sama ongelma edelleen, osaisiko joku jelppiä? Nyt illalla kun sammutin auton, huomasin, että webasto pöhisi edelleen vaikka moottorin lämmöt mittarin mukaan normaalissa eli keskellä. Yleensä se sammuu jo vähän ennen. Onko näissä oma termostaatti vai mistä se päättelee, milloin pitää sammua? Kai siinä palikassa, mikä se sitten onkaan, on joku vika?
Comment
-
-
Originally posted by Tiku View PostSama ongelma edelleen, osaisiko joku jelppiä? Nyt illalla kun sammutin auton, huomasin, että webasto pöhisi edelleen vaikka moottorin lämmöt mittarin mukaan normaalissa eli keskellä. Yleensä se sammuu jo vähän ennen. Onko näissä oma termostaatti vai mistä se päättelee, milloin pitää sammua? Kai siinä palikassa, mikä se sitten onkaan, on joku vika?
Comment
-
-
Originally posted by Tiku View PostSama ongelma edelleen, osaisiko joku jelppiä? Nyt illalla kun sammutin auton, huomasin, että webasto pöhisi edelleen vaikka moottorin lämmöt mittarin mukaan normaalissa eli keskellä. Yleensä se sammuu jo vähän ennen. Onko näissä oma termostaatti vai mistä se päättelee, milloin pitää sammua? Kai siinä palikassa, mikä se sitten onkaan, on joku vika?
Comment
-
-
En löytänyt search:lla. Kyseessä E38 730D jossa alkuperäinen webasto. Ohjainkortti oli rikki, laitettiin kokonaan uusi alkuperäinen webasto (tilattu valmistenumeron perusteella). Nyt pääsee webasto testerillä sisään, ei vikakoodeja. Ohjaus tapahtuu auton omasta "monitoiminäytöltä", vaan ei mene päälle.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostLieneekö moottorin termostaatin jousi löystynyt ja weba tekee lämmintä harakoille. Kannattaa tarkistaa piilovalikosta todellinen koneen lämpö, weban katkaisurajaha non 75.C
Teinpä kuten neuvoitte. Moottorin lämpömittari osoitti ylöspäin kun sammutin auton ajon jälkeen: salavalikon (7.0) lämpötila 78 astetta. Kävin ajamassa hetkisen lisää vähän korkeammilla kierroksilla, eikä lämmöt juuri nousseet. Vasta kun pysähdyin toisen kerran, lämmöt nousivat 84 asteeseen. Ei siis ihme, jos weba pyörii vaikka mittari osoittaa ylöspäin... Mikä termostaatti nyt siis reistaa?
Comment
-
-
Originally posted by Tiku View PostTeinpä kuten neuvoitte. Moottorin lämpömittari osoitti ylöspäin kun sammutin auton ajon jälkeen: salavalikon (7.0) lämpötila 78 astetta. Kävin ajamassa hetkisen lisää vähän korkeammilla kierroksilla, eikä lämmöt juuri nousseet. Vasta kun pysähdyin toisen kerran, lämmöt nousivat 84 asteeseen. Ei siis ihme, jos weba pyörii vaikka mittari osoittaa ylöspäin... Mikä termostaatti nyt siis reistaa?
Comment
-
-
Originally posted by E.K. View Postomassa 530d mittari oli pystyssä ja lämmöt jotain 70. egr termari täysin läpihuuto. vaihdoin samalla päätermarin. (helppo vaihtaa samalla kertaa.) päätermari motonetistä behr. ja egr marmorilta.
Comment
-
-
ihka/ihkr kytkentä
Originally posted by Iltsu View PostOnkos tietoa miten kytketään eberille e46 puhaltimen ohjaus manuaali-ilmastointiin?
Autom.ilmastointiin kytkemisestä tuntuu riittävän ohjetta.
Eli eberin ohjaama rele
liitin 87 = +30 / 5A ts. jatkuva sähkö sulakkeen läpi
liitin 87a = autosta sulakkeelta F28 / 5A
liitin 30 = ilmastoinin ohjainpanelin liitin X608 pinni 2
eli auton sulakkeelta F28 tuleva vihreä/keltainen johto poikki ja releen kautta
HUOM ! oikea kytkentä releen navoille.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Originally posted by Tiku View PostOk, kiitos vinkistä. Missä nuo termarit sijaitsee ja tyhjeneekö koko nestejärjestelmä vaihdettaessa eli onnistuuko vaihto omassa tallissa?
Comment
-
-
OEM webasto
Tietääkö kukaan "ohjausarvoja" bmw:n omaan webastoon?
Siis mitkä arvot tulee täyttyä, että webasto käynnistyy?
Yritin googletella mutten löytänyt tarkkoja arvoja.
Varmaankin ulkolämpötila jokin, nesteet riittävän kylmät lämmityslaitteen säädöt mitä muuta?
Ideana olisi nyt välttää minulle tapahtunut webaston lukkiintuminen oikealla "käyttöohjeella"
Minullehan kävi niin kun en asiaa ajatellut tarkemmin ja ajelin parin kilometrin pätkäajoa.
Weba karstoittui ja lopetti toimintansa...
(onneksi kaverini webastoguru korjasi ongelman)
Eli jos tietää ajavansa vain pikku pätkän voiko webaston käynnistymisen estää jollakin tapaa?
Jostain luin, että ilmastoinnin manuaali säätö voisi tuon tehdä tai automaatti asetuksella lämpötilapyyntö 16asteeseen?
Milloin lopettaa lämmityksen?
Yhden pätkäajon päätteeksi huomasin, että koneen lämmöt salavalikossa oli 78 astetta ja weba vielä tuuletti itseään eli aika lämpimäksi taitaa lämmittää?
Vai pitääkö sitä aina laittaa weba pöhisemään puoli tuntia ennenkuin lähtee liikkeelle?
(aina ei muka ole aikaa moiseen)F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
Comment