Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Perlenbacher
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2010
    • 1103
    • Suomi

    Kiitos tiedosta! Joskohan tärppäis. Ilmeisesti kellon neljäs eli signaalipiuha on poikki jostain kun vaikka webasto sammuu vian takia (kokeilin ilman hehkutulppaa jne) niin kello ei anna mitään tietoa vaan luulee että weba hyrrää vielä. Eli "error lockoutia" ei tapahdu.. Kytkentäkaavioissa tuota piuhaa ei ole merkitty mihinkään, eli mihin sen kuuluisi mennä? Ohjainkortille ilmeisesti? Mitään service manuaalia tuohon en ole löytänyt myöskään... Osaatko sanoa tähän mitään tyhjentävää?

    Comment

    • Perlenbacher
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2010
      • 1103
      • Suomi

      Helkkaristako se uudemmissakaan osaa mitään vikaa ilmottaa kun sinne menee vaan plussa, maa ja lähtöpiuha webastoa käynnistämään?

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        Webaston kellon neljäs johdin on W-bus ohjausväylää varten niissä kelloissa joissa w bus on, muissa kelloissa neljäs ei ole käytössä. Webastolla ei ole kelloissaan diagnostiikkaominaisuuksia, kuten eberspächerillä (eberin vikakoodit saa easystart kellosta tai r+kaukkarista jos diagnostiikka (sinivalkoinen johdin) on kytketty kellolle/kaukkarin ohjainboksille).

        Comment

        • Tiku
          BTCF Member
          • Jan 2011
          • 47
          • Kainuu

          Originally posted by Tiku View Post
          Kertokaapas webastoa tuntevat, että saako ajonaikaista toimintaa ohjelmoitua jotenkin? Mulla webasto lähtee käyntiin vielä vaikka lämmöt olisivat mielestäni tarpeeksi korkealla. Jos siis ajelen lyhyitä ajoja, ja moottorin lämmöt tipahtavat pysähdyksen aikana lämpömittarin ekalle viivalle eli noin kello 11 -asentoon, webasto lähtee liikkeelle lähdettäessä käyntiin. Lauhoilla ilmoillahan kone lämpenisi vielä tuosta asennosta itsekin muutaman kilometrin ajossa.

          Joskus luin, että toisilla webasto sammuu mittarin sinisen viivan ylärajalla, ja se olisi minusta hyvä toimintatapa. Todella kylmillä ilmoillahan webaston voisi kytkeä kellosta päälle, jos lämmöt eivät nouse kuljettajan mieleisiksi.

          Webastoni on siis kello-ohjattu, ei ajotietokoneesta.

          Sama ongelma edelleen, osaisiko joku jelppiä? Nyt illalla kun sammutin auton, huomasin, että webasto pöhisi edelleen vaikka moottorin lämmöt mittarin mukaan normaalissa eli keskellä. Yleensä se sammuu jo vähän ennen. Onko näissä oma termostaatti vai mistä se päättelee, milloin pitää sammua? Kai siinä palikassa, mikä se sitten onkaan, on joku vika?

          Comment

          • E.K.
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 494
            • Helsinki

            Originally posted by Tiku View Post
            Sama ongelma edelleen, osaisiko joku jelppiä? Nyt illalla kun sammutin auton, huomasin, että webasto pöhisi edelleen vaikka moottorin lämmöt mittarin mukaan normaalissa eli keskellä. Yleensä se sammuu jo vähän ennen. Onko näissä oma termostaatti vai mistä se päättelee, milloin pitää sammua? Kai siinä palikassa, mikä se sitten onkaan, on joku vika?
            Eikös siellä weban piirilevyllä ole se helposti vikaantuva lämpöanturi. Yleensähän se on päinvastoin ettei käynnisty ollenkaan. mites moottorin todelliset lämmöt (salavalikko)lämpömittarihan tunnetusti näyttää vahan sinnepäin.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              Originally posted by Tiku View Post
              Sama ongelma edelleen, osaisiko joku jelppiä? Nyt illalla kun sammutin auton, huomasin, että webasto pöhisi edelleen vaikka moottorin lämmöt mittarin mukaan normaalissa eli keskellä. Yleensä se sammuu jo vähän ennen. Onko näissä oma termostaatti vai mistä se päättelee, milloin pitää sammua? Kai siinä palikassa, mikä se sitten onkaan, on joku vika?
              Lieneekö moottorin termostaatin jousi löystynyt ja weba tekee lämmintä harakoille. Kannattaa tarkistaa piilovalikosta todellinen koneen lämpö, weban katkaisurajaha non 75.C

              Comment

              • Iltsu
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 778
                • Espoo

                Onkos tietoa miten kytketään eberille e46 puhaltimen ohjaus manuaali-ilmastointiin?
                Autom.ilmastointiin kytkemisestä tuntuu riittävän ohjetta.
                Tesla Model Y Performance
                E36 318iS "jäärata/rallicross"

                Comment

                • jad
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 279
                  • Helsinki

                  En löytänyt search:lla. Kyseessä E38 730D jossa alkuperäinen webasto. Ohjainkortti oli rikki, laitettiin kokonaan uusi alkuperäinen webasto (tilattu valmistenumeron perusteella). Nyt pääsee webasto testerillä sisään, ei vikakoodeja. Ohjaus tapahtuu auton omasta "monitoiminäytöltä", vaan ei mene päälle.
                  www.carbonracingteam.fi

                  Comment

                  • Tiku
                    BTCF Member
                    • Jan 2011
                    • 47
                    • Kainuu

                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Lieneekö moottorin termostaatin jousi löystynyt ja weba tekee lämmintä harakoille. Kannattaa tarkistaa piilovalikosta todellinen koneen lämpö, weban katkaisurajaha non 75.C

                    Teinpä kuten neuvoitte. Moottorin lämpömittari osoitti ylöspäin kun sammutin auton ajon jälkeen: salavalikon (7.0) lämpötila 78 astetta. Kävin ajamassa hetkisen lisää vähän korkeammilla kierroksilla, eikä lämmöt juuri nousseet. Vasta kun pysähdyin toisen kerran, lämmöt nousivat 84 asteeseen. Ei siis ihme, jos weba pyörii vaikka mittari osoittaa ylöspäin... Mikä termostaatti nyt siis reistaa?

                    Comment

                    • E.K.
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 494
                      • Helsinki

                      Originally posted by Tiku View Post
                      Teinpä kuten neuvoitte. Moottorin lämpömittari osoitti ylöspäin kun sammutin auton ajon jälkeen: salavalikon (7.0) lämpötila 78 astetta. Kävin ajamassa hetkisen lisää vähän korkeammilla kierroksilla, eikä lämmöt juuri nousseet. Vasta kun pysähdyin toisen kerran, lämmöt nousivat 84 asteeseen. Ei siis ihme, jos weba pyörii vaikka mittari osoittaa ylöspäin... Mikä termostaatti nyt siis reistaa?
                      omassa 530d mittari oli pystyssä ja lämmöt jotain 70. egr termari täysin läpihuuto. vaihdoin samalla päätermarin. (helppo vaihtaa samalla kertaa.) päätermari motonetistä behr. ja egr marmorilta.

                      Comment

                      • Tommi M
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 29
                        • Kotka

                        Lainataas tätä kun webastoon liittyy kumminkin
                        elikkä jos olis joku kuka sais ohjelmoitua mulle webaston toimimaan esilämmitimenä kun must siint ei oo hirveest iloo kun se käynnistyy vasta kun autokin..
                        Autohan on e39 525D -02

                        -Tommi-

                        Comment

                        • Tiku
                          BTCF Member
                          • Jan 2011
                          • 47
                          • Kainuu

                          Originally posted by E.K. View Post
                          omassa 530d mittari oli pystyssä ja lämmöt jotain 70. egr termari täysin läpihuuto. vaihdoin samalla päätermarin. (helppo vaihtaa samalla kertaa.) päätermari motonetistä behr. ja egr marmorilta.
                          Ok, kiitos vinkistä. Missä nuo termarit sijaitsee ja tyhjeneekö koko nestejärjestelmä vaihdettaessa eli onnistuuko vaihto omassa tallissa?

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1321
                            • Tornio

                            ihka/ihkr kytkentä

                            Originally posted by Iltsu View Post
                            Onkos tietoa miten kytketään eberille e46 puhaltimen ohjaus manuaali-ilmastointiin?
                            Autom.ilmastointiin kytkemisestä tuntuu riittävän ohjetta.
                            ihan samalla lailla kuin muihinkin.

                            Eli eberin ohjaama rele
                            liitin 87 = +30 / 5A ts. jatkuva sähkö sulakkeen läpi
                            liitin 87a = autosta sulakkeelta F28 / 5A
                            liitin 30 = ilmastoinin ohjainpanelin liitin X608 pinni 2

                            eli auton sulakkeelta F28 tuleva vihreä/keltainen johto poikki ja releen kautta
                            HUOM ! oikea kytkentä releen navoille.
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • E.K.
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 494
                              • Helsinki

                              Originally posted by Tiku View Post
                              Ok, kiitos vinkistä. Missä nuo termarit sijaitsee ja tyhjeneekö koko nestejärjestelmä vaihdettaessa eli onnistuuko vaihto omassa tallissa?
                              koneen edessä.potkuri ja tunneli pois tieltä.. googlaile nii tältä foorumilta löytyy neuvoja. onnistuu tallissa. itse nostin etupyörät pukkien päälle ni työkorkeus parempi ja ilmaus onnistui kerralla. (joillain ollu ongelmia.) nestettä otin pois vaan sen verran ku tartti, siis päätermariin saakka. päätermäreita mahd. 2:della eri kotelolla(letkujen suunta) siis uusi kotelo tulee termarin mukana=tarkista kätisyys. sen egr-termarin voi testata puristamalla letkun kasaan esim lukkopihdeillä ei kuitenkaan kannata ajaa satoja kilometrejä (google kuvahaku...)

                              Comment

                              • Nettipepe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1341
                                • Kajaani

                                OEM webasto

                                Tietääkö kukaan "ohjausarvoja" bmw:n omaan webastoon?
                                Siis mitkä arvot tulee täyttyä, että webasto käynnistyy?
                                Yritin googletella mutten löytänyt tarkkoja arvoja.
                                Varmaankin ulkolämpötila jokin, nesteet riittävän kylmät lämmityslaitteen säädöt mitä muuta?

                                Ideana olisi nyt välttää minulle tapahtunut webaston lukkiintuminen oikealla "käyttöohjeella"

                                Minullehan kävi niin kun en asiaa ajatellut tarkemmin ja ajelin parin kilometrin pätkäajoa.
                                Weba karstoittui ja lopetti toimintansa...
                                (onneksi kaverini webastoguru korjasi ongelman)

                                Eli jos tietää ajavansa vain pikku pätkän voiko webaston käynnistymisen estää jollakin tapaa?
                                Jostain luin, että ilmastoinnin manuaali säätö voisi tuon tehdä tai automaatti asetuksella lämpötilapyyntö 16asteeseen?

                                Milloin lopettaa lämmityksen?
                                Yhden pätkäajon päätteeksi huomasin, että koneen lämmöt salavalikossa oli 78 astetta ja weba vielä tuuletti itseään eli aika lämpimäksi taitaa lämmittää?

                                Vai pitääkö sitä aina laittaa weba pöhisemään puoli tuntia ennenkuin lähtee liikkeelle?
                                (aina ei muka ole aikaa moiseen)
                                F30 320xia
                                Ex E90 325da
                                Ex E90 320da
                                Ex E46 330D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎