M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #421
    Originally posted by aae30 View Post
    Mistä niiden pumppujen watit löysit?
    Koitin itse eilen löytää datasheettiä esim. N52:sessa käytetystä pumpusta, löytämättä mitään:think

    Taitaa toi oma e30 m6x saada käänteisen kierron (kahdella?) pumpulla, eli pumppaus kansien takaa sisään ja edestä ulos..
    Tätä mulla tukee entuudestaan leikelty vesiputki kansien välillä, ja lämppärin turhuus kesäleluun.
    Vielä kun löytäis sopivasti mitoitetun vesiventtiilin lämpöjen hallintaan termarin tilalle, ellei siihen jtn M10 termaria tms. saa toimimaan.
    Yksi englantilainen harrastaja kertoi noi mulle. Pitäisin melko luotettava tietolähteenä.
    Käänteistä kiertoa itsekin miettisin, mutta uskon että tolla oikeallakin kierrolla saa lämmöt alas kansista kunhan vaan veden mittauspiste on kannessa veden ulostulossa.
    Ilman termostaattia ajattelin tavoitella n.75-80°C vettä sinne ulostuloon.

    Tällä hetkellä mielessä on toi BMW:n 200w pumppu. Sen luulis riittävän ja sitä on varmaan helpompi ohjata pienemmille kierroksille niin että se pumppaa vielä vettäkin.:think
    Lisäksi niissä tosiaan on se sisäänrakennettu ohjauspiiri toisin kuin noissa aussi pumpuissa. Ei tarvitse sitten sen kanssa kikkailla.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • kalevik
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 959
      • Salo

      #422
      Linkki:

      E61 525i, Suzuki VS1400
      Exät: Jaana, Susanna, Maija

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #423
        Originally posted by jannmann View Post
        Toi täysillä pyöriminen on kyllä taas ihan normaalia ameriikan poikien juttua.
        Sillon menettää juurikin sen suurimman hyödyn mitä sähköisellä pumpulla saa.
        Noin se nimenomaan pitää tehdä jos haluaa järkevän nestekierron vakiokanavilla. Tasainen lämpökuorma pumpun tuottoa säätämällä vaatii suoran kylmän ja kuuman nestekierron joka sylinterille erikseen - vakiokanavat blokissa kun on tarkoitettu jatkuvalle suurelle kierrolle ainoaksi vaihtoehdoksi jää ulkopuoliset kanavat samaan tyyliin kuin tehtaiden kireissä rataversioissa.

        Jos pitäytyy vakiokanavissa ja pienentää kierron loppulämpötilan mukaan käy niin että toinen pää kannesta on useamman kymmenen astetta viileämpi kuin toinen ja varsinaisesti siihen ei kannata pyrkiä.

        Comment

        • deemu79
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 453
          • Helsinki

          #424
          Onkos noissa ne vesikanavien koot samat molemmissa päissä konetta? Jos on, ni sithän tuo naukkiksen idea on toimiva.
          sigpic
          328i Coupe M-Sport -95

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #425
            Originally posted by naukkis View Post
            Noin se nimenomaan pitää tehdä jos haluaa järkevän nestekierron vakiokanavilla. Tasainen lämpökuorma pumpun tuottoa säätämällä vaatii suoran kylmän ja kuuman nestekierron joka sylinterille erikseen - vakiokanavat blokissa kun on tarkoitettu jatkuvalle suurelle kierrolle ainoaksi vaihtoehdoksi jää ulkopuoliset kanavat samaan tyyliin kuin tehtaiden kireissä rataversioissa.

            Jos pitäytyy vakiokanavissa ja pienentää kierron loppulämpötilan mukaan käy niin että toinen pää kannesta on useamman kymmenen astetta viileämpi kuin toinen ja varsinaisesti siihen ei kannata pyrkiä.
            Toi on yksi ongelmista kun tossa M sarjan kasissa ei ole cross flow virtausta toisin kuin kaikissa S-sarjan koneissa.

            Mutta vakiolla setupilla kyrvähtää aina 7-8 pytyt lämmöstä. En tiedä onko huonompi jos ne ei kyrvähdä ja 5 pytty esim. 75 asteinen ja 8 85 asteinen.
            Tossa jo vakiona 2 bank käy lähes 10 astetta kuumenpana kuin bank 1 johtuen vesikierron epätasaisuudesta. Tota on nyt muutamassa koneessa parannettu, mutta kunnollista mittausta ei ole vielä tehty.
            Mutta ensivaikutelman mukaan olisi auttanut.

            Oma kone kiertää tonnin enemmän kuin vakio. Jos välitän pumppua hitaammalle kavitoinnin pelossa, menetän tyhjäkäynnillä virtausta joka taas huono juttu jälkilämmön tappamiseen.
            Lisäksi omaan järjestelmään ei ole saatavilla järkevästi viileämpää termostaattia.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2509
              • Länsirannikko

              #426
              Originally posted by jannmann View Post
              Toi on yksi ongelmista kun tossa M sarjan kasissa ei ole cross flow virtausta toisin kuin kaikissa S-sarjan koneissa.

              Mutta vakiolla setupilla kyrvähtää aina 7-8 pytyt lämmöstä. En tiedä onko huonompi jos ne ei kyrvähdä ja 5 pytty esim. 75 asteinen ja 8 85 asteinen.
              Tossa jo vakiona 2 bank käy lähes 10 astetta kuumenpana kuin bank 1 johtuen vesikierron epätasaisuudesta. Tota on nyt muutamassa koneessa parannettu, mutta kunnollista mittausta ei ole vielä tehty.
              Mutta ensivaikutelman mukaan olisi auttanut.

              Oma kone kiertää tonnin enemmän kuin vakio. Jos välitän pumppua hitaammalle kavitoinnin pelossa, menetän tyhjäkäynnillä virtausta joka taas huono juttu jälkilämmön tappamiseen.
              Lisäksi omaan järjestelmään ei ole saatavilla järkevästi viileämpää termostaattia.
              Tuota noin, voi olla tyhmä kysymys kun S62 on suoraan sanottuna aivan vieras kone, mutta äkkiä tulisi mieleen tiputtaa S62:n kannet M60-lohkon päälle ja teurastaa vaan tuplavanos pois. Mikä tämän estää? Tai sitten koneistaa vesikanavien lähdöt niihin M60-kansiin ja käyttää S62:n osia. Sullahan oli vissiin jo kannet tehty, mutta noin hypoteettisella tasolla.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • Gedd
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 479
                • Tampere

                #427
                Nyt on vanosprässi takas kotona ja tarjolla vuokralle jos on M62TU vanosremonttia tiedossa

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #428
                  Originally posted by r.w. View Post
                  Tuota noin, voi olla tyhmä kysymys kun S62 on suoraan sanottuna aivan vieras kone, mutta äkkiä tulisi mieleen tiputtaa S62:n kannet M60-lohkon päälle ja teurastaa vaan tuplavanos pois. Mikä tämän estää? Tai sitten koneistaa vesikanavien lähdöt niihin M60-kansiin ja käyttää S62:n osia. Sullahan oli vissiin jo kannet tehty, mutta noin hypoteettisella tasolla.
                  Tota on harkittu, mutta vielä ajattelin mennä nykyisellä kombolla.
                  Ehkä se kansien koneistus tulis kyseeseen jos vaan kunnolla vertailis s62:sen kansia noihin vakioihin kansiin.
                  Pitää tutkia jossain vaiheessa.
                  Nyt mennään varmaan tolla BMW:n 200w pumpulla ja mittaillaan lämpöjä useammasta paikkaa. Jos ei toimi toivotusti, niin sitten mietitään lisää.
                  Mosa on kuitenkin käytännössä valmis, niin ei viitsi enää tässä vaiheessa evota sitä enempää. Muutenkin tullut niin paljon muutoksia suunnitelmiin.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • waudeville
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 2089
                    • Nokia

                    #429
                    kertokaapas,mikä mahtaa olla menossa kun kiihdyttäessä keskeltä autoa kuuluu kuin joku linnunpesä visertäis välillä kovemmin välillä ei? onko rättinivel lahoamassa?? m60b40 e34ia
                    e34 540ia -94 Batmobile
                    candy-king

                    ex: e32 735i -89
                    e34 525i -89

                    Comment

                    • Gedd
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2010
                      • 479
                      • Tampere

                      #430
                      Originally posted by waudeville View Post
                      kertokaapas,mikä mahtaa olla menossa kun kiihdyttäessä keskeltä autoa kuuluu kuin joku linnunpesä visertäis välillä kovemmin välillä ei? onko rättinivel lahoamassa?? m60b40 e34ia
                      Muuttuuko kaasun mukaan? Jos, niin imusarjan takana venttiili pitää likaisena tai rikkinäisenä erikoisia vihellyksiä.

                      Jos ei täsmää tuohon niin tukilaakeri seuraava idea. Paina sinne sprayvaseliinia vehkeiden pyöriessä ja koita häviääkö?

                      Comment

                      • waudeville
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 2089
                        • Nokia

                        #431
                        Löytyis itellä e32 735i tukilaakeri paketissa. Pitääpä kattoo käykö tuohon nykyiseen
                        e34 540ia -94 Batmobile
                        candy-king

                        ex: e32 735i -89
                        e34 525i -89

                        Comment

                        • Gedd
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 479
                          • Tampere

                          #432
                          M62TU koneissa kun on 4 kattia, pakosarjoissa heti yhdet ja alhaalla juuri ennen y-haaraa toiset. Meneekö päästöistä vielä läpi jos nuo jälkimmäiset heivaa mäkeen?

                          Comment

                          • Timppeliini
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 221
                            • Joensuu

                            #433
                            Onko kuinka vittumainen vaihtaa ö-pohja kyseiseen moottoriin? mitä kannattaa ottaa huomioon samalla? öljypumpun pulttien kireys tarkistaa ainakin samalla rysäyksellä.
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten


                            Kesä: E36 cabrio m-sport
                            Talvi: E36 touring
                            Käyttis: E39 touring

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10946
                              • Joensuu

                              #434
                              Originally posted by Timppeliini View Post
                              Onko kuinka vittumainen vaihtaa ö-pohja kyseiseen moottoriin? mitä kannattaa ottaa huomioon samalla? öljypumpun pulttien kireys tarkistaa ainakin samalla rysäyksellä.
                              Öljypohja on kaksiosainen, joten kummasta osasta puhutaan? Alempi on todella helppo, ylempi teettää sitten töitä kun joutuu konetta nostamaan/apurunkoa tiputtamaan. Näin ainakin E39:ssä.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5357
                                • Pirkkala

                                #435
                                Originally posted by Timppeliini View Post
                                Onko kuinka vittumainen vaihtaa ö-pohja kyseiseen moottoriin? mitä kannattaa ottaa huomioon samalla? öljypumpun pulttien kireys tarkistaa ainakin samalla rysäyksellä.


                                No se isompi on jo oma hommansa. En tiedä onnistuuko kone paikallaan veikkaan että ei. Pikkunen ei oo muuta ku pitää ja päästää. Kiristä samalla öljypumpun ketju.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X