Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Tämähän on hyvä.

    Peltisuodattimeen jos siirtyy jää sitten mahdollisuus laittaa siihen jalan alle se lämmönvaihdin joka hukkaa öljynlämmön jäähdytysveteen. (on toki muutenkin mahdollista) Se ei ehkä ole kuitenkaan ihan hyvä ratkaisu joskin autoissa erittäin yleinen. Itse pidän erillisiä järjestelmiä parempana. Hyvä puoli siitä tosin olisi että öljy lämpenisi nopeammin käynnistyksen jälkeen. Käsittääkseni öljy lämpiää hitaammin kuin jäähdytysvesi.
    Öljy lämpenee huomattavasti hitaammin.
    Vesi/öljy lämmönvaihdinta asentaessa pitää muistaa, että se lisää jäähdytysjärjestelmän kuormitusta.
    Monissa BMW-Motorsportin ratkaisuissa on molemmat jäähyt käytössä.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2694
      • .fi

      Enpä ole vielä turhemman oloista osaa käsissäni pyöritellyt kuin m62 imupuolen resonaattori.
      Taitaa olla suunnittelijat tuntipalkoilla tj..
      Jos ei bemarin leimaa olis veikkaisin tarvikkeeks tota kuvan resonaattoria kun ei osanumerolla mitään löydy, ja etk tuntee vain -413 loppuisen.
      Tai muotin tekijä typottanu

      Onkos muut osaa käsissään pyöritelleet laittaneet tuon kiltisti takaisin paikoilleen koska OE, vai tulpanneet pois?
      Attached Files
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        Originally posted by aae30 View Post
        Enpä ole vielä turhemman oloista osaa käsissäni pyöritellyt kuin m62 imupuolen resonaattori.
        Taitaa olla suunnittelijat tuntipalkoilla tj..
        Jos ei bemarin leimaa olis veikkaisin tarvikkeeks tota kuvan resonaattoria kun ei osanumerolla mitään löydy, ja etk tuntee vain -413 loppuisen.
        Tai muotin tekijä typottanu

        Onkos muut osaa käsissään pyöritelleet laittaneet tuon kiltisti takaisin paikoilleen koska OE, vai tulpanneet pois?
        Tää on mullekin ollut arvoitus, että onko se siinä puhtaasti lisäämässä ilmatilaa kaasuläpän ja maffin välillä virtausteknisistä syistä vai mikä tuon tarkoitus oikein on. Vanhemmissa koneissahan tuota ei ole, vaan suora putki.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          Originally posted by Morkai View Post
          Tää on mullekin ollut arvoitus, että onko se siinä puhtaasti lisäämässä ilmatilaa kaasuläpän ja maffin välillä virtausteknisistä syistä vai mikä tuon tarkoitus oikein on. Vanhemmissa koneissahan tuota ei ole, vaan suora putki.
          Olenkohan ihan metsässä mutta eikö tuo liity imuäänien vaimentamiseen? Sikäli kun nyt puhutaan edes samasta asiasta?
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Olenkohan ihan metsässä mutta eikö tuo liity imuäänien vaimentamiseen? Sikäli kun nyt puhutaan edes samasta asiasta?
            Meinaatko, että tuossa kohtaa vaikuttas ääniin korvin kuultavasti?



            Vois olla jännittävä tietää suunnitteluvaiheista näiden tuttujen moottorien osalta.. liekkö BMW:ltä tulee youtube-kanavalle joskus M60-video, jossa vanha pappa kertoo miten M60 on hienointa minkä hän on koskaan suunnittelut.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5257
              • Pirkkala

              Originally posted by Morkai View Post
              Meinaatko, että tuossa kohtaa vaikuttas ääniin korvin kuultavasti?



              Vois olla jännittävä tietää suunnitteluvaiheista näiden tuttujen moottorien osalta.. liekkö BMW:ltä tulee youtube-kanavalle joskus M60-video, jossa vanha pappa kertoo miten M60 on hienointa minkä hän on koskaan suunnittelut.

              Kyllä se on mun arvaus edelleen. Nähnyt vastaavia esim. Mazda merkkisessä kehonsiirtimessä. Mistään en tosin mitään tiedä.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Haatainen
                BTCF Member
                • Jul 2009
                • 1451
                • Tampere

                Originally posted by Morkai View Post
                Meinaatko, että tuossa kohtaa vaikuttas ääniin korvin kuultavasti?



                Vois olla jännittävä tietää suunnitteluvaiheista näiden tuttujen moottorien osalta.. liekkö BMW:ltä tulee youtube-kanavalle joskus M60-video, jossa vanha pappa kertoo miten M60 on hienointa minkä hän on koskaan suunnittelut.
                Varmastikin vaikuttaa, mutta vain jollakin todella kapoisella taajuusalueella. Tuommoisilla otetaan semmosia resonanssipiikkejä pois äänistä, mitkä halvoissa kinnereissä kuuluu sellaisina muovisina törähdyksinä kiihdytyksen aikana. Kiinnostaisi kyllä tietää, mitenkä noita suunnitellaan, kun muodot ei aina oo ihan yksinkertasia.
                Alla:
                E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                E24 635Csi -84 Polaris metallic

                Ennenkin on ollut autoja

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by Morkai View Post
                  Meinaatko, että tuossa kohtaa vaikuttas ääniin korvin kuultavasti?

                  Vois olla jännittävä tietää suunnitteluvaiheista näiden tuttujen moottorien osalta.. liekkö BMW:ltä tulee youtube-kanavalle joskus M60-video, jossa vanha pappa kertoo miten M60 on hienointa minkä hän on koskaan suunnittelut.
                  Eikös tuo ole Helmholtz resonaattori?

                  Oikein mitoitettuna tuollainen vaikuttaa volumetriseen täyttöön ja myös ääneen.
                  Sehän sitten taas eriasia mihin kierrosalueeseen se BMW:llä on mitoitettu ja miten koneen muuttaminen tuohon vaikuttaa.

                  edit: kun tarkemmin tässä ajattelen tuo on varmaan enimmäksen poistamassa pulssia MAF:lta.
                  Last edited by Muurahainen; 27-01-2015, 23:19.

                  Comment

                  • BMW_Harrastaja
                    BTCF Member
                    • Dec 2012
                    • 819
                    • Oulu area

                    Originally posted by Muurahainen View Post

                    edit: kun tarkemmin tässä ajattelen tuo on varmaan enimmäksen poistamassa pulssia MAF:lta.
                    Vaikken asiasta mitään tiedäkään, niin väittäisin samaa.
                    BMW driver and owner since 2000.

                    Comment

                    • Oksanen
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 697
                      • Nokia

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Tämähän on hyvä.

                      Peltisuodattimeen jos siirtyy jää sitten mahdollisuus laittaa siihen jalan alle se lämmönvaihdin joka hukkaa öljynlämmön jäähdytysveteen. (on toki muutenkin mahdollista) Se ei ehkä ole kuitenkaan ihan hyvä ratkaisu joskin autoissa erittäin yleinen. Itse pidän erillisiä järjestelmiä parempana. Hyvä puoli siitä tosin olisi että öljy lämpenisi nopeammin käynnistyksen jälkeen. Käsittääkseni öljy lämpiää hitaammin kuin jäähdytysvesi.

                      Itse meinasin hommata tuollaisen termarin:

                      Saa ainakin summitilta eikä montaa kymppiä maksanu.
                      Tuohon sitten linjaan viimeiseksi ennen koneeseen paluuta M60 orkkis suodatin.
                      E28 535 1985 (S38B36+K31)

                      E36 323 1996

                      E46 Compact 2001

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        Originally posted by Oksanen View Post
                        Itse meinasin hommata tuollaisen termarin:

                        Saa ainakin summitilta eikä montaa kymppiä maksanu.
                        Tuohon sitten linjaan viimeiseksi ennen koneeseen paluuta M60 orkkis suodatin.
                        Tämä(kin) perustuu käsittääkseni kennon virtausvastukseen. Eli liian vapaasti virtaava kenno aiheuttaa sen että pystyy vetää öljyt liian kylmäksi.
                        Vastaavia osia saa myös hydrauliliikkeestä. Ne on vain varustettu yksillä liittimillä ja ohikierto pitää tehä lekuilla.

                        Itse haluisin "suntin" 100% kumpaan tahansa(ohi /kennon kautta) tai millä tahansa suhteella molempii termarin ohjaamana.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • huruUkko
                          Newbiemmer
                          • Feb 2006
                          • 13
                          • JoenZoo

                          Mites on kannattaako m62 jakopääremppaa tehdessä uusia nokkien rattaat+ketjut+kiristimet? Vai riittäiskö pelkkien kiristimien laahainten vaihto?

                          Comment

                          • mrrk
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 515
                            • Satakunta.

                            Kiristin,laahaimet, ketju ja kampiakseliin tuleva ratas ainakin uusiksi, kun jakopää on auki

                            Nokkien ketjut,rattaat ja kiristimet on hieman tapauskohtaisia mutta yleensä ovat kyllä aika kuluneita.
                            Yleensä vaihtotarpeen näkee jos bakeliitit on urilla.

                            Ei tuo M62 jakopää ole oikein verrattavissa M60 koneiden vastaaviin osiin kestävyydessä

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3514
                              • Raisio

                              Jenkkien bemarifoorumeilla keskusteluissa moni ajanut +200tmiles M62 orig jakopäällä eli +300tkm lukemia.

                              Tappaako suomen kylmät ilmat kylmine käynnistyksineen jakopään vai kun nämä lähes 100% tuontiautoja, ovatko myös lähes aina rankasti mittarilukemiltaan muokattuja ja todelliset kilometrit jotain muuta mitä mittarissa???
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                Mulla ollu kolme M62B44 (kaksi Tu koneella), mihinkään ei tiettävästi ollut jakopäätä tehty. Ei ollu mitään viitteitä jakopäässä että olisi aukaistu, tai kuitteja, tms. tositteita tai huoltokirjassa merkintöjä.

                                Yksi TU oli reilu 160tkm ajettu, mitä pidän melko mahdollisena että olisi todellinen. Pikkuinen rallatus vanoksessa.
                                Toinen TU reilu 200tkm menty, mutta vanokset rallatti melko miehekkäästi ja muutenkin oli semmonen kutina että ei kaikki ois mittarissa. Oisko ollu 250-350tkm menty, kun alustan tukivarsia oli vaihettu jo pitkä tovi sitten (tiedä sitten oliko jo toinen kierros...)
                                Ilman vanosta olevalla M62 oli menty mittarin mukaan n. 140tkm, veikkaan että siitäkin ainakin reilu satku puuttui sillon (2009).


                                Heitänkö pahasti mettään, jos heittäis että suurimmalla osalla ko moottorilla euroopassa olevista 540i/740i on vedetty reilusti enemmän kuin mittarissa on. Ajoautoja nämä on ollut, etenkin ensimmäiselle ja toiselle omistajalle.
                                840i on varmaankin enemmän tai vähemmän harraste-/kesäkäytössä olleet, mutta onhan näihinkin kilometrejä kertynyt.
                                Tuo pelkkä mittarilukemaan tuijottaminen antaa sitten väärän kuvan ko moottorin (jakopään) kestosta jos rupee bakeliitit häviää n. "200tkm" kohdalla. Vähän sama kun purkuautot ja moottorit on useimmiten n. 200tkm ajettuja...
                                Autot joista puhutaan, on n. 15 vuotiaita ja sellaisia joilla ajetaan, eikä säilötä tallissa. Toki poikkeuksiakin on ja oikeesti vähän ajettuja vanhoja autoja on, mutta sen näkee kyllä auton kunnosta ja yleensä auton dogumentitkin tukee tätä.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎