Jenkkien bemarifoorumeilla keskusteluissa moni ajanut +200tmiles M62 orig jakopäällä eli +300tkm lukemia.
Tappaako suomen kylmät ilmat kylmine käynnistyksineen jakopään vai kun nämä lähes 100% tuontiautoja, ovatko myös lähes aina rankasti mittarilukemiltaan muokattuja ja todelliset kilometrit jotain muuta mitä mittarissa???
Minä uskosin, että kysymyksessä on ainoastaan ja vain muovin haurastuminen ikääntymisen seurauksena. Ajokilometreillä ei mitään merkitystä.
Ikääntymistä kummasti tehostaa käyntilämmin kone eli olisko sittenkin käyttötunneilla/kilometreillä oma roolinsa lämmön ja mekaanisen hankauksen muodossa?!?
Toisen saksalaismerkin vanhemman pään harrastamisen yhteydessä käsien läpi mennyt paljon vuosikymmeniä vanhoja NOS ( new old stock ) osia ja ne jotka hyvin säilötty, ovat säilyneet uskomattoman hyvin, joten esim 5 vuoden varastointi bemarin keskusvaraston varaosalaarissa tuskin vanhenta osaa ollenkaan.
Ikääntymistä kummasti tehostaa käyntilämmin kone eli olisko sittenkin käyttötunneilla/kilometreillä oma roolinsa lämmön ja mekaanisen hankauksen muodossa?!?
Toisen saksalaismerkin vanhemman pään harrastamisen yhteydessä käsien läpi mennyt paljon vuosikymmeniä vanhoja NOS ( new old stock ) osia ja ne jotka hyvin säilötty, ovat säilyneet uskomattoman hyvin, joten esim 5 vuoden varastointi bemarin keskusvaraston varaosalaarissa tuskin vanhenta osaa ollenkaan.
Voin yhtyä tähän, että oikein varastoimalla muovinkin saa kestämään pitkiä aikoja. Ja tuohon, että lämpö haurastaa.. samoin tekee happi, vesi, liuottimet ja öljylaadullakin on varmaan merkitys. Sekin on selkeä, että löysä ketju hakkaa hauraan muovin rikki. Mutta väittäsin silti, että jos purkaa jonkun alle 100tkm ajetun M62:n, niin sieltä löytyy hauras liukupinta tällä iällä.
Sen verran iän kanssa noita muoveja haurastuttavia olosuhteita auton moottorista löytyy, että pidän edelleen niitä kilometrejä aika pienessä roolissa.
Mikä noista vanoksen "vaihteistoista" hajoaa? Kuluuko sinne jokin mekaaninen välys? Onko joku avannut?
Vanosten rallatusta ainakin s62-koneissa, miksei siis m62 aihetuttaa jousilautaset, jotka on vaihdettavissa. Sitten öljynpaineet purkautuu vanosten vuotavista o-renkaista ja tiivisteistä. Myös solenoidit voi olla jumissa, mutta nuo tiivisteet on lähtökohtaisesti halpoja kohteita uusia vs, uusi vanosyksikkö...
ei ehkä tänne kuulu mutta jos täältä löytyis vastaus tähänkin, elikkäs, missä muussa vaihteistossa on sama poori kytkinakselilla kuin e39 M5 lodjussa.. olis tulossa b44perään tällänen.. eli M5 6lovinen aski.. ja kytkinlevyä tartteis 240mm!
edit: muotoilin kysymystä kun eihän tuosta saanu mtn selvää (edes sitä mitä haen)
Eiköhän nuo -90 luvun ja 2000 alun 6 vaihteiset ole samalla boorilla. Uudemmissa 6 vaihteisissa tais olla tiheempi se booritus. Esim. tuossa e39 M5 on akseli/boori 28/35 N10 (eli ulkohalk. 35mm), sama kun M3, 540/740/840, yms.. Viis vaihteisessa on 29mm akseli.
ei ehkä tänne kuulu mutta jos täältä löytyis vastaus tähänkin, elikkäs, missä muussa vaihteistossa on sama poori kytkinakselilla kuin e39 M5 lodjussa.. olis tulossa b44perään tällänen..
Jos luet vauhtipyörästä kampuran asentoa, ei vanhempien m60 koneen perässä olleet 6v laatikot käy.
Jos luet vauhtipyörästä kampuran asentoa, ei vanhempien m60 koneen perässä olleet 6v laatikot käy.
tuo on m60b44 vissiin vm96 automaatti e39:n kyydistä nostettu eli vanokseton.. en ole nopealla vilkasulla kampiakselin asentoanturia löytänytkään.. eli tässäkin pitäis lukea vissiin vetolevyltä/v-pyörältä.
muotoilin tuon oman kysymyksen uudestaan, oli vissiin unihiekkaa vielä silmissä kun kirjottelin... ei ole vauhtipyörää vielä hommailtu mutta tarkoituksena ois vetolevyn perään lyödä Blingfactoryn vp ja sre asetelma, kytkinlevy on ainut puute mitä en ole vielä löytänyt järkevästi, poorin koko on kyllä selvillä.. sintteriä kyllä löytyy joka nurkalta mutta jousittamaton ei käy meikäläisen työvälin ajamiseen..
tarkoituksena ois vetolevyn perään lyödä Blingfactoryn vp ja sre asetelma, kytkinlevy on ainut puute mitä en ole vielä löytänyt järkevästi, poorin koko on kyllä selvillä.. sintteriä kyllä löytyy joka nurkalta mutta jousittamaton ei käy meikäläisen työvälin ajamiseen..
Kerro ihmeessä jos löydät jousitetun massalevyn joka käy 6v askin booreille, tovin viime keväänä sellaista etsin ja järkevästi ei sellaista löytynyt. Keskiön vaihtamalla, tms. saa kyllä tehtyä.
Tuo jousittamaton levy ja kova vauhtipyörä ei haittaa ajamista mitenkään, tai siis ajossa ei sitä huomaa. Ainoastaan lämpimillä laatikon öljyillä kuuluu kalkatus laatikosta vapaalla kytkin ylhäällä.
Itellä M60 perässä kova Blingfactoryn VP manuaalin hammaskehällä, SRE765 kytkin ja e39 M5 massalevy. Toimii kun junan vessa ja hyvin pitää/irroittaa ja hyvä ajaa.
Vähän on sellainen mutu, että tuolle jakopäälle voisi saada lisää elinaikaa ketjunkiristimen vaihdolla ennakoivasti. Varsinkin ennen kuin alkaa esiintyä mitään "käynnistysrominaa", josta myös on ollut puhetta.
Itse en jäänyt mitään ylimääräisiä ääniä odottelemaan, vaan vaihdoin kiristimen aikalailla heti auton ostettuani M62B44TU koneeseen 225tkm ajettuna. Vanhan kiristimen jousi oli uuteen verrattuna melko kuoleentuneen oloinen ja löysä. Nyt on 233tkm mittarissa ja jakopää on toistaiseksi ollut hiljainen.
Ilmeisesti kuitenkin tuossa laahaimen materiaalissa on jotain vikaa kun saattaa murtua, joten olisikohan miten paha homma (amatöörille) vaihtaa tuo pelkkä keskilaahain ennen kuin hajoaa? Saisiko sen vaihdettua niin, että nokkia ei tarvitsisi ajoittaa? Itse ketjun ja rattaiden luulisi vielä näillä kilometreillä olevan ehjiä, vai onko nekin niin paskoja osia ettei kestä?
Last edited by asis; 02-02-2015, 00:04.
Reason: typo
Kovasti kummastuttaa itseänikin tuo jakopään ketjun + rattaiden vaihto.
Venyykö se ketju oikeasti niin paljon, että se on jo vaihtokunnossa +200tkm ajetuissa vehkeissä?
Tokihan sen samalla vaihtaa kun jakopää on auki...
m62b44tu koneen vetolevyn "triggerikehä" Onko siinä reijitetyllä kehällä joku erillinen liipaisuelementti mistä anturi lukee asennon.
Anturi ruuvattiin vahingossa paikoilleen ilman sitä aluslevyä ja auto lähti kyllä käyntiin, mutta ekan kerran kun antoi kierroksia, niin sen anturin kärki hajosi.
Eli anturi tuli uusittavaksi, mutta onko se anturin kärki mahdollisesti pyyhkäissyt jotain sielltä kehältä irti?
When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway
Comment