Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    Originally posted by Diss View Post

    Olisiko kellään antaa vinkkiä mistä lähteä vikaa ettimään?
    IMM paskana? Tulpat? Lambda?
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Diss
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 33
      • Hyvinkää

      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
      IMM paskana? Tulpat? Lambda?
      Tulpat vaihdettu viime viikolla.

      Autoonhan siis ilmaantui pari viikkoa sitten sellaista vikaa että tyhjäkäynti seilaa 500-1000 rpm. Voiko rikki oleva lambda tehdä tuollaista?

      Itse kyllä veikkaan että seilaava tyhjäkäynti johtuu tyhjäkäyntisäätimestä.
      Viikonloppuna olisi tarkoitus putsata se niin selviää johtuuko siitä.

      Comment

      • ThemeJ
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 997
        • Turku/Raahe

        Originally posted by Diss View Post
        Tulpat vaihdettu viime viikolla.

        Autoonhan siis ilmaantui pari viikkoa sitten sellaista vikaa että tyhjäkäynti seilaa 500-1000 rpm. Voiko rikki oleva lambda tehdä tuollaista?

        Itse kyllä veikkaan että seilaava tyhjäkäynti johtuu tyhjäkäyntisäätimestä.
        Viikonloppuna olisi tarkoitus putsata se niin selviää johtuuko siitä.
        Jos tommoset arvot tuuppaa ulos niin tuskinpa on vika pelkästään jossain tyhjäkäynnissä. Ensinnäkin käy susirikkaalla, mutta siitä huolimatta päästöissä runsaasti happea. Putki vuotaa tai sitte vetää jostain välistä sitä happea ton rikkaan seoksen lisäksi. Todennäkösesti lambda rikki, mutta onhan tuossa jotain muutakin häikkää ehkä ilmamäärämittarissa tjs. Häkäarvot 5.9, mutta veikkasin niiden olevan reilusti enemmän. Sattumalta 6% on ajokiellon arvo niin oisko osuvasti sattunu sen alle... Rikkaalla käy ja helvetisti eli kohta on katalysaattori rikki ellei sitä jo ole.
        Last edited by ThemeJ; 18-03-2013, 10:33.
        Bmw E30
        Bmw 2000Touring Scrap
        Ex. Bmw E30 316
        Ex. Bmw E36

        Comment

        • Diss
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 33
          • Hyvinkää

          Originally posted by ThemeJ View Post
          Jos tommoset arvot tuuppaa ulos niin tuskinpa on vika pelkästään jossain tyhjäkäynnissä. Ensinnäkin käy susirikkaalla, mutta siitä huolimatta päästöissä runsaasti happea. Putki vuotaa tai sitte vetää jostain välistä sitä happea ton rikkaan seoksen lisäksi. Todennäkösesti lambda rikki, mutta onhan tuossa jotain muutakin häikkää ehkä ilmamäärämittarissa tjs. Häkäarvot 5.9, mutta veikkasin niiden olevan reilusti enemmän. Sattumalta 6% on ajokiellon arvo niin oisko osuvasti sattunu sen alle... Rikkaalla käy ja helvetisti eli kohta on katalysaattori rikki ellei sitä jo ole.

          En ole vielä uudessa päästötestissä käynyt, mutta ongelma taisi korjaantua ihan akkukaapelin irroituksella ja takaisin kytkemällä.

          Ainakin kulutus laski noin 6 litraa mittariston mukaan ja tyhjäkäynti on tasainen.

          Vielä pitäisi se ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välinen haitarikumi vaihtaa ennen päästötestiä.


          Sitä en tiedä miten toi akkukaapelin irroitus voi vaikuttaa käyntiin ja päästöihin noin paljon.

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            Diss, haitariletku vaihtoon ja kaikki muutkin ilma- ja alipaineletkut tutkintaan!

            Comment

            • Diss
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 33
              • Hyvinkää

              Originally posted by Lanttu View Post
              Diss, haitariletku vaihtoon ja kaikki muutkin ilma- ja alipaineletkut tutkintaan!
              Muut letkut tuli jo viime kesänä vaihdettua. Ainoastaan toi haitariletku jäi silloin vaihtamatta. Tänään vaihdoin sen.

              Huomenna ajattelin käyttää auton päästötestissä. Mielenkiinnolla odottelen millaiset lukemat nyt tulee

              Comment

              • ThemeJ
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 997
                • Turku/Raahe

                Originally posted by Diss View Post
                Muut letkut tuli jo viime kesänä vaihdettua. Ainoastaan toi haitariletku jäi silloin vaihtamatta. Tänään vaihdoin sen.

                Huomenna ajattelin käyttää auton päästötestissä. Mielenkiinnolla odottelen millaiset lukemat nyt tulee
                Melko ihme on jos on pelkästään akun irrottamisella korjaantunu, tämähän ei päde yleensä kuin ranskalaisiin autoihin
                Bmw E30
                Bmw 2000Touring Scrap
                Ex. Bmw E30 316
                Ex. Bmw E36

                Comment

                • Diss
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 33
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by ThemeJ View Post
                  Melko ihme on jos on pelkästään akun irrottamisella korjaantunu, tämähän ei päde yleensä kuin ranskalaisiin autoihin
                  Eipä ollu päästöt vieläkään kunnossa, mutta kyllähän ne oli onneksi tippuneet.
                  Eli kyllä se akkukaapelin irroitus jotain auttoi

                  HC näytti tyhjäkäynnillä vähän yli 200 ja kierroksilla hieman vähemmän.
                  Lambda arvokin taisi hieman heittää.

                  Oisko seuraavaksi vuorossa lambdan vaihtaminen?

                  Comment

                  • Lanttu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 1643

                    Voisi sen lambda-anturinkin vaihtaa tai vaihdattaa, mutta vielä sitä ennen kiinnittäisin huomiota putkiston haperuuteen. Jäännöshappea on yli prosentin verran, eli vuotoja on jo jonkin verran. Jos vuotokohta sattuu anturin läheisyyteen, sekoittaa taatusti. Toki jos vaikkapa yhdellä korjaamokäynnillä tms. haluat asian hoitaa, niin putkea vaihtoon ja lambda-anturi myös.

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      Vuotaa pakoputki tai lambdassa jotain häikkää, sulla menee adaptaatiot väärästä syystä tappiin ja siksi korjaantui hetkeksi kun irroitti akun.

                      Comment

                      • Pmak
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 178
                        • Lahti

                        Eli siis heti alkuun täytyy todeta, että väärän merkkinen. Tiedetään..
                        Mutta siis tuo talviooppelia käytin leimalla ja päästöistähän se pomppas.

                        Tyhjäkäynnillä arvot vielä ihan ok. Kierroksilla sitten päästöt karkasivat liiaksi. Ihmeellisyytenä vielä, että suuremmilla kierroksilla kierrokset hakivat. Eli siis +-50 rpm.

                        Tyhjäkäynti Kierroksilla

                        CO 0,06 0,78
                        CO2 14,68 13,3
                        HC 71 178
                        02 1,106 3,08

                        ja herkkuna sitten lambda 1,13. Pakoputkessa ei vuotoja, kuten ei mielestäni myöskään imuvuotoja.

                        Voikos noista arvoista päätellä jotakin ja jos voi niin mitä? Mitäs noiden arvojen edes pitäisi olla. Ei PRKL! ole bemarin kanssa tarvinnut päästöjen kanssa tapella

                        T:Pontus
                        Last edited by Pmak; 25-03-2013, 17:35.

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          Originally posted by Pmak View Post
                          Eli siis heti alkuun täytyy todeta, että väärän merkkinen. Tiedetään..
                          Mutta siis tuo talviooppelia käytin leimalla ja päästöistähän se pomppas.

                          Tyhjäkäynnillä arvot vielä ihan ok. Kierroksilla sitten päästöt karkasivat liiaksi. Ihmeellisyytenä vielä, että suuremmilla kierroksilla kierrokset hakivat. Eli siis +-50 rpm.

                          Tyhjäkäynti Kierroksilla

                          CO 0,06 0,78
                          CO2 14,68 13,3
                          HC 71 178
                          02 1,106 3,08

                          ja herkkuna sitten lambda 1,13. Pakoputkessa ei vuotoja, kuten ei mielestäni myöskään imuvuotoja.

                          Voikos noista arvoista päätellä jotakin ja jos voi niin mitä?

                          T:Pontus
                          No onhan tuossa pakoputkessa vuotoja, tai ainakin jäännöshappea löytyy ihan kivasti
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • Pmak
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 178
                            • Lahti

                            Originally posted by T3 View Post
                            No onhan tuossa pakoputkessa vuotoja, tai ainakin jäännöshappea löytyy ihan kivasti
                            Ainakin se katsuri sanoi, ettei olis putkessa vuotoja. Tiedä sitten.. Kertookos se sitten suoraan vuodosta, vai?

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              Originally posted by T3 View Post
                              No onhan tuossa pakoputkessa vuotoja, tai ainakin jäännöshappea löytyy ihan kivasti
                              Jäännöshappi ei kerro pelkästään pakoputken vuotamisesta.
                              Last edited by kaol; 25-03-2013, 18:46.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              • Pmak
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 178
                                • Lahti

                                Originally posted by kaol View Post
                                Nuo kaikki kierroksilla mitatut luvut kertoo rikkaasta seoksesta. Onnekseni en tiedä Opeleista mitään, etkä kertonut millaisesta Opelista on kyse, mutta arvelisin, että vika johtuu lambdasta. Toinen mahdollisuus on erittäin tukkoinen ilmansuodatin.
                                .
                                Hävettää muutenkin ajella tuolla, niin ei kehtaa erikseen mainostaa enempi mallia nojoo, Vectra 1,6 ecotecki.

                                Eli vaihdellaan ensiksi lambda ja ilmansuodatin ja ihmetellään sitten lisää. Kiitos avusta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎