Originally posted by MR_piikki
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jr66 View PostEi se että lambda-arvo on sallitun ulkopuolella kerro lambdasta mitään, se on laskennallinen arvo. Oliko katti kuuma leimalla ?
Katit tietysti yksi mahdollinen, mutta näissä ei kokemukseni mukaan ole mitään pilipali laatua katit ja kestävät kyllä.Gas or ass, no free rides
F10 520d lci
E36 325 ahdistettu.
Comment
-
-
Originally posted by MR_piikki View PostAjolämpöinen, kauppareissu oli takana.. Mutta ei sitä oikein huudatettu ennen tuota mittausta. Autostahan on topikki projekti puolella ja olisi tarkoitus leiman jälkeen ajaa talviteloille. Alkoi viime reissulla Porista takaisin Vantaalle tullessa pätkimään tasakaasulla/toimi vain kaasu pohjassa, jolloin mm. lambdahan menee ns. pois päältä. Huomasin tuon jälkeen, että autoon edellisen omistajan toimesta vaihdetun uuden lambdan johdot ovat rusikoituneet rungon ja kardaanin väliin. Otin johdot sieltä välistä veke ja sain niitä jotakuinkin ojennukseen, jonka jälkeen ei ole tuota pätkimistä/nykimistä ollut, mutta kulutus mielestäni noussut kovasti, jälkeen tuon Porissa suoritetun öljynvaihto/pumpunkiristys/nokkaketjun kiristäjän vaihdon jälkeen.. Tuon rempan jälkeen alkoi myös tuo aiemmin mainitsemani rötäys. Maffissa ei tuntuisi olevan vikaa, myös haitariputki on uusi..
Katit tietysti yksi mahdollinen, mutta näissä ei kokemukseni mukaan ole mitään pilipali laatua katit ja kestävät kyllä.
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostNokan asennontunnistin kunnossa ?
15:45 Eipä tuntunut olevan vikaa anturissa. Mä veikkaan edelleen, että tuo korjaantuu noilla uusilla lamboilla/lambdalla, koska ihan selvästi tulee raakana ulos, mikä on havaittavissa ihan putkeen katsomalla auton käydessä.Last edited by MR_piikki; 15-10-2012, 15:47.Gas or ass, no free rides
F10 520d lci
E36 325 ahdistettu.
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostOnkohan bensaa mitä sieltä tulee ? :think
Huomaa kokeilemalla muuten, että toisen putken tavara on miltei tulikuumaa, kun taas toisen haaleaa.. tietysti moottorin kunnolla lämmetessä asia muuttuu. Veikkaan tuota takaa katsottuna oikean puolen sylinteriryhmän putkistossa olevaa lambdaa, jonka johdot ovat totaalisen paskana. Kuva löytyy projektit osiosta, jonne olen kuvan linkittänyt. Uudet lambdat pitäis olla huomenna mulla, vaihdetaan heti kun keritään. Kulutus taajama ajossa tällä hetkellä 12-16l/100km, joten ei viitsi hirveästi tuota ajattaa, aikaisemmin meni kaupungissa samoihin
+ Vaihdan uudet tulpat tuonne vielä kokeilumielessä.
00:23: Äsken kävin heittämässä 50km lenkin tossa töistä tullessa ja kulutus oli taajama ajossa se suht normaali 11.5L/100km ajotietokoneen mukaan, vähän tehottomalta auto vielä tuntuu (kai?!), ajotietokone kävi myös sekoilemaan puolessa välissä ja ilmoitti ulkolämpötilaksi -33.5 astetta, mutta normaalisoitui kun käynnistin uudestaan.
Last edited by MR_piikki; 16-10-2012, 00:26.Gas or ass, no free rides
F10 520d lci
E36 325 ahdistettu.
Comment
-
-
Originally posted by Tenox View PostKaikki viestin 1402 operaatiot tehty CO laski 0,6 -> 0,51 paikkeille. Ei auttanut kunnon karstanpoistokaan ennen mittausta (raja siis 0,3). Autodatan kautta katselin noita vianetsintäjuttuja ja totesin, että pakko viedä huoltoon. On useita mahdollisia viallisia antureita ja haistimia... Imuvuotoja ei löydetty käsikopelolla, silmämääräisesti, eikä starttipilotillakaan. Veikkaan lambdaa tai jotain noista lämpötila-antureista.
Testerin mukaan ei vikakoodeja, eli ei anturivikoja. Pajalla epäilivät kattia (joka siis 2½ vuotta vanha alkuperäisvaraosa, jolla ajettu n. 30tkm) ja olivatkin ottaneet sen verta sitä irti, että saivat kurkattua sisään. Kenno ehjä - olivat kuitenkin sitä mieltä, että ei toimi kunnolla. Kattia ei kuitenkaan vaihdettu, vaan lämmittelivät tuota sen verta vielä (ilmeisesti aika pitkään), että saivat 0,27 arvot ulos.Itse en usko katin puutteelliseen toimintaan, mutta en kyllä tiedä mikä muu tuossa vielä voisi olla. Saipa kuitenkin vuoden lisäaikaa työjuhdalle. Bensansuodattimen vaihtoivat vielä pyynnöstä.
Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by +Jompp3- View PostOma 523 e39 pomppas päästöjen takia. Lukemat olivat seuraavanlaiset:
joutok. Korotettu
CO 0,44 0,59
HC 187 51
CO2 13,6 13,6
O2 0,94 0,81
lambda 1,018
Elikkäs rikkaalla taitaapi olla. Tuo CO kierroksilla ja HC tyhjäkäynnillä heittää häränpyllyä. Mistäs lähteä apuja hakemaan. Tulpat vaihdettu keväällä ja 10tkm ajettu. Ketjua luettua huomasin että vikana vois olla huohotin? :think Ideoita otetaan vastaan.Ja uuden katin kans meni heti läpi ilman sen kummempia katin lämmittelyjä.
Last edited by +Jompp3-; 22-10-2012, 10:58.-e39 523i
-Yamaha R1
Comment
-
-
240k ajettu E32 740. Pihalta lähtiessä ei käynyt tyhjäkäyntiä kaikilla pytyillä, mutta lämmittelykierroksen jälkeen konttorilla tuli tämmöset lukemat.
Tyhjäkäynti / Kierroksilla
CO: 0 / 0,06
CO2: 13,1 / 15
HC: 13 / 16
O2: 3 / 0,03
Lambda: 1,00Last edited by Shuko; 23-10-2012, 15:44.G31 520d M-Sport '18
Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine
Comment
-
-
Originally posted by Shuko View Post240k ajettu E32 740. Pihalta lähtiessä ei käynyt tyhjäkäyntiä kaikilla pytyillä, mutta lämmittelykierroksen jälkeen konttorilla tuli tämmöset lukemat.
Tyhjäkäynti / Kierroksilla
CO: 0 / 0,06
CO2: 13,1 / 15
HC: 13 / 16
O2: 3 / 0,03
Lambda: 1,00
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostNii ? Onko tuo hylätty vai hyväksytty ? Arvojen per. leima tuli. O2: 3, putki vuotaa ?
Voihan se vuotaakin, tosin vanhan kasin tyhjäkäynti on niin epätasaista, että kun ulostulossa on kaksi putkea ja vain toiseen laitetaan mittatikku niin ei sitä tiedä miten se sitä ilmaa sinne pönttöön pumppaa. Putkikin tuli uudelleen kasattua paikkuutökötin kanssa just viikonloppuna.Last edited by Shuko; 23-10-2012, 17:42.G31 520d M-Sport '18
Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine
Comment
-
-
Olisi hyvät neuvot kalliit. Auto pomppasi katsastuksessa melkoisen hardcore HC-arvoilla. Kyseessä kaikkien rakastamalla m20b20 motilla oleva 1984 520i, mittarissa 464tkm. Auto on päässyt seisomaan vajaa pari vuotta ennen tätä ja sitä ennen meni heittämällä läpi. CO arvo oli silloinkin hyvin matalalla ja katsastusmies kehotti tuota korjaamaan.
Arvot olivat seuraavat
Lambda: 1.232
CO: 0.183
CO2: 10.13
HC: 2333
O2: 6.78
Pakoputkessa ja vaimentajassa oli reiät, jotka on nyt paikattu/vaihdettu. Tämän korjauksen jälkeinen päästölappu oli päässyt katoamaan, joten ainoa tieto, jonka sain oli että HC-arvo ei ollut laskenut.
Bensaa jäänee paljon polttamatta ja hajukin on sen mukainen. Kun häkä arvo oli noinkin matala niin ilmamäärämittarin jousta vetelin löysemmälle puolenkymmentä naksua. Ilmeisesti tämän johdosta (ja alipaineletkujen fiksauksien jälkeen) pieni nykiminen tasakaasulla sekä tyhjäkäynnin hummaaminen katosi, mutta ei vaikuttanut päästöihin.
Venttiilienvälykset tsekkasin ja hienosäädin 0.25:een kylmänä. Epätieteellisellä puristuspainemittauksella totesin, että painetta on joka sylinterissä ainakin sen verran että mittari lentää pytystä
Huomenna tarkoitus kaverin kanssa mitata nuo paineet tarkemmin. Virranjakajan kansi ja tulpat ovat vaihdettu ennen seisontaan laittoa. Tulpat ovat kyllä melko mustat, mutta lienee enemmän seuraus kuin syy.
Voiko imusarjantiivisteen vuotaminen nostaa HC-päästöjä tolle tasolle vai onko tässä melkein ainoa mahdollisuus venttiilivika?
Lisätietona, koneessa on M50B20 suuttimet ja joku on ilmeisesti korvannut alkuperäisen polttoainepaineensäätimen 3 barisella.E70 3.0d -07
Entiset: E61 535dA -05, F07 530dx, Semi-Voll -10 : E60 530iA -06 :Z3 1.9 -96 : E36 316ti -96 : E32 735iA -91 : E32 735iA -88 : E60 530dA -04 : E28 520i -84 : E46 320dA -03
Comment
-
-
Originally posted by Rulla View Postkoneessa on M50B20 suuttimet ja joku on ilmeisesti korvannut alkuperäisen polttoainepaineensäätimen 3 barisella.
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostVaihda ainakin säädin oikeaan l. 2,5 bar ja sitten päästötestiin, jos ei auta niin suuttimet seuraavaksi. Mielellään molemmat ja sitten vasta päästöt.E70 3.0d -07
Entiset: E61 535dA -05, F07 530dx, Semi-Voll -10 : E60 530iA -06 :Z3 1.9 -96 : E36 316ti -96 : E32 735iA -91 : E32 735iA -88 : E60 530dA -04 : E28 520i -84 : E46 320dA -03
Comment
-
-
Tämäkin otti nyt selvitäkseen. Paineensäätimen vaihdolla päästiin HC-arvoon 1500. Ratkaisu olikin sitten itseasiassa kovin yksinkertainen ja allekirjoittaneelle nolohko. Mittauksen tekijä tokaisi samantien auton nähdessään, että eihän tuo käy kaikilla. Niinhän se oli, että tulpanjohto oli 2. sylinterissä pimeänä. Näin dieselmiehelle toi 5 sylinterinen käyntikin oli jo kovin tasaista, mutta nythän se vasta kunnolla hyrisee. Oppia ikä kaikki
CO: 0.21
CO2: 11.6
O2: 5.1
HC: 244
Originally posted by Rulla View PostOlisi hyvät neuvot kalliit. Auto pomppasi katsastuksessa melkoisen hardcore HC-arvoilla. Kyseessä kaikkien rakastamalla m20b20 motilla oleva 1984 520i, mittarissa 464tkm. Auto on päässyt seisomaan vajaa pari vuotta ennen tätä ja sitä ennen meni heittämällä läpi. CO arvo oli silloinkin hyvin matalalla ja katsastusmies kehotti tuota korjaamaan.
Arvot olivat seuraavat
Lambda: 1.232
CO: 0.183
CO2: 10.13
HC: 2333
O2: 6.78
Pakoputkessa ja vaimentajassa oli reiät, jotka on nyt paikattu/vaihdettu. Tämän korjauksen jälkeinen päästölappu oli päässyt katoamaan, joten ainoa tieto, jonka sain oli että HC-arvo ei ollut laskenut.
Bensaa jäänee paljon polttamatta ja hajukin on sen mukainen. Kun häkä arvo oli noinkin matala niin ilmamäärämittarin jousta vetelin löysemmälle puolenkymmentä naksua. Ilmeisesti tämän johdosta (ja alipaineletkujen fiksauksien jälkeen) pieni nykiminen tasakaasulla sekä tyhjäkäynnin hummaaminen katosi, mutta ei vaikuttanut päästöihin.
Venttiilienvälykset tsekkasin ja hienosäädin 0.25:een kylmänä. Epätieteellisellä puristuspainemittauksella totesin, että painetta on joka sylinterissä ainakin sen verran että mittari lentää pytystä
Huomenna tarkoitus kaverin kanssa mitata nuo paineet tarkemmin. Virranjakajan kansi ja tulpat ovat vaihdettu ennen seisontaan laittoa. Tulpat ovat kyllä melko mustat, mutta lienee enemmän seuraus kuin syy.
Voiko imusarjantiivisteen vuotaminen nostaa HC-päästöjä tolle tasolle vai onko tässä melkein ainoa mahdollisuus venttiilivika?
Lisätietona, koneessa on M50B20 suuttimet ja joku on ilmeisesti korvannut alkuperäisen polttoainepaineensäätimen 3 barisella.E70 3.0d -07
Entiset: E61 535dA -05, F07 530dx, Semi-Voll -10 : E60 530iA -06 :Z3 1.9 -96 : E36 316ti -96 : E32 735iA -91 : E32 735iA -88 : E60 530dA -04 : E28 520i -84 : E46 320dA -03
Comment
-
Comment