Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Jahas, joutuu iteki kirjottaa tähän viestiketjuun sitte. Ideoita missä mahdollinen vika?
    E34 M50B25, hylätty!

    Tyhjäkäynnillä HC pitoisuus liian korkea (258/100)
    Kierroksilla CO pitoisuus liian korkea (0,50/0,30)


    Lambda-arvo 1,01
    CO2 14,00 ja 13,70
    O2 0,50/5 ja 0,80/5

    Kaikki imupuolen tiivisteet ja letkut vaihdettu. Suuttimet huollettu, tulpat, suodattimet jne vaihdettu hiljattain samoin kuin lambda anturi. Vakiosta eroa lähinnä läpivirtaava takapönttö, tuskin vaikuttaa? Ainoo mitä en oo vaihtanu ni pakosarjan tiivisteet, oon ne kyllä aikoi sitte homannu ja tarkotus oli varmuudenvuoks vaihtaa, katotaan sitte miten on homma. Auto vetää kuitenkin suht nätisti, tyhjäkäynti on kuitenkin epätasanen ja vastaa hitaasti kaasuun.
    Last edited by Supa; 02-07-2008, 17:41.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • tumppu86
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 900
      • E-pohjanmaa

      Originally posted by Supa View Post
      Jahas, joutuu iteki kirjottaa tähän viestiketjuun sitte. Ideoita missä mahdollinen vika?
      E34 M50B25, hylätty!

      Tyhjäkäynnillä HC pitoisuus liian korkea (258/100)
      Kierroksilla CO pitoisuus liian korkea (0,50/0,30)


      Lambda-arvo 1,01
      CO2 14,00 ja 13,70
      O2 0,50/5 ja 0,80/5

      Kaikki imupuolen tiivisteet ja letkut vaihdettu. Suuttimet huollettu, tulpat, suodattimet jne vaihdettu hiljattain samoin kuin lambda anturi. Vakiosta eroa lähinnä läpivirtaava takapönttö, tuskin vaikuttaa? Ainoo mitä en oo vaihtanu ni pakosarjan tiivisteet, oon ne kyllä aikoi sitte homannu ja tarkotus oli varmuudenvuoks vaihtaa, katotaan sitte miten on homma. Auto vetää kuitenkin suht nätisti, tyhjäkäynti on kuitenkin epätasanen ja vastaa hitaasti kaasuun.
      Samanlaiset arvot oli mullakin ja lambdan vaihdolla korjaantui.
      Ethän laittanu tarvike-lambdaa?

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Originally posted by tumppu86 View Post
        Samanlaiset arvot oli mullakin ja lambdan vaihdolla korjaantui.
        Ethän laittanu tarvike-lambdaa?
        En, ihan orginaali bosch. Sain just pakosarjat ja putkiston tiputettua autosta äsken. Ei näytä ainakaan pakosarjojen tiivisteet vuotavan mutta siinä pakosarjan ja putkiston yhdyskohdassa oli kyl merkkejä et ois voinu vuotaa. No nyt menee kuitenkin kaikki tiivisteet uusiks ni katotaan auttaako mitään. Käynti ei tosiaan oo muuttunu mitenkää ton lambdan kanssa, aina ollu tommonen, samoin vanhallakin lambdalla. Mutta jos tuon lambdan nyt irrottaa niin oisko kierteisiin hyvä laittaa uutta mönjää? Vakionahan niissä on uutena jotain harmaata kierteissä, entäpä ny? Voiko laittaa ihan kuparitahnaa vai onko tohon jotain special kamaa?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          Originally posted by Lanttu View Post
          JJT, todellakin johtuu siitä jollei käy kaikilla. Ensimmäisenä venttiilivälykset kohdilleen. Aivan tyypillisiä päästöarvoja, jos välykset ovat pielessä. Jyrkempi nokka-akseli kyllä kohottaa palamattomien hiilivetyjen määrää, muttei pitäisi ihan noin paljon kuitenkaan. Imuvuotoon en vielä usko, O2-arvo laskee kyllä, kun mikään venttiili ei jää kantamaan.
          Nokkakortissa oli suositus sekä imu että pakopuolelle 0,25mm, säädetty kylmänä mutta kannen ollessa irti, pitää tarkistaa vielä.

          Hemi: Ei ole löytyny imuvuotoja, kaikki tiivisteet, haitarikumi ja alipaineletkut uusia, pakoputki ei vuoda.
          Last edited by JJT; 02-07-2008, 22:32.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            JJT, onko virranjakajaan uusittu kantta ja pyörijää? Entä sytytysjohtimet? Johdoista voisi mitata vastusarvot, pitäisi olla kaikissa tasaisesti muutama kilo-ohmi. Numeroarvolla ei ole mahdottoman suurta merkitystä, pääasia että ovat keskenään samaa luokkaa. Jos kierroksilla käy hyvin, ei tarkoita välttämättä että nuo luetellut sytytysosat ovat kunnossa. Jollei ala selviämään, oskilloskoopilla näkee sytytyshäiriöt varmasti.

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              Originally posted by Lanttu View Post
              JJT, onko virranjakajaan uusittu kantta ja pyörijää? Entä sytytysjohtimet? Johdoista voisi mitata vastusarvot, pitäisi olla kaikissa tasaisesti muutama kilo-ohmi. Numeroarvolla ei ole mahdottoman suurta merkitystä, pääasia että ovat keskenään samaa luokkaa. Jos kierroksilla käy hyvin, ei tarkoita välttämättä että nuo luetellut sytytysosat ovat kunnossa. Jollei ala selviämään, oskilloskoopilla näkee sytytyshäiriöt varmasti.
              Jakajan kansi ja pyöriä ovat uusia alkuperäisiä. Johtimet mittasin, en nyt muista arvoja mutta niiden mukaan kunnossa.
              Tyhjäkäyntimoottorista tuskin kannattaa vikaa etsiä? Sekin kyllä on puhdisteltu, tiedä sitten toimiiko muuten oikein. e: kokeiltu varmasti ehjällä, ei vaikutusta.

              Kaikki johtoliitokset yms. tarkistettu.
              Last edited by JJT; 04-07-2008, 21:58.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                Originally posted by JJT View Post
                Jakajan kansi ja pyöriä ovat uusia alkuperäisiä. Johtimet mittasin, en nyt muista arvoja mutta niiden mukaan kunnossa.
                Tyhjäkäyntimoottorista tuskin kannattaa vikaa etsiä? Sekin kyllä on puhdisteltu, tiedä sitten toimiiko muuten oikein. e: kokeiltu varmasti ehjällä, ei vaikutusta.

                Kaikki johtoliitokset yms. tarkistettu.
                Ok, nyt pyöriii huomattavasti paremmin, tarkistin kaasuläpän asennontunnistimen ja venttiilivälykset. Liian tiukat oli, n.0,15mm. Säädin ne kannen ollessa irti o,25mm:n, näköjään ei kannata.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Ongelmaa ratkoen, asiasta kukkalaatikkoo. Kuuluuko kellään M50B25 tai B20 koneesta voimakasta suhinaa tyhjäkäynnillä? Siitä imusarjan kohdalta. Imusarja on kertaalleen ollut irti, suuttimet huollettu, imusarjan sekä suuttimien tiivisteet vaihdettu, myös kaikki alipaineliitoksien tiivisteet ja letkut vaihdettu uusiin imusarjassa. Mikä muu siellä voi falskata? Onko yleistä että imusarja olis jostain halki mitä en oo vaa huomannu vaikka kuinka oon käsissä pyöritelly?

                  Vai tuleeko tuo suhinan tapanen kova ääni jostain muualta? Oon huomannu että itellä puskee öljyy myös jostain ketjukotelon tiivisteen välistä. Miten tuon ketjukotelon saa käytännössä auki? Tai mitä pitää purkaa. Ainakin viskoflekti, hihnat+kiristimet, vesipumppu+letkut sekä hihnapyörä ja päämutteri. Mihin toi ketjukotelon yläpää on kiinitetty, onko kannessa jotenkin että tarvis venttiilikoppaa avata, onko siellä pulttia?

                  Ja vielä kolmas asia! Jos puristaa ne kaksi huohotinletkua lyttyyn (ohut+paksu) mitkä menee venttiilikoppaan niin eikö tällöin huohotinjärjestelmä oo poistettu käytöstä? Eli voiko tällä todeta että mikäli käynti ei parane niin vika ei ainakaan ole huohotintilan ilmavuodoista? Itellä ei auttanut, joten tuskin auttaa tyhjäkäyntiin vaikka öljyvuodot korjaa (toki korjataan vuodon takia)
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Nii, ja piti kaverin M50B20 koneesta vielä kysyä. Onko tuolla käytännön eroa mikäli yhden puolan ja tulpan välinen kumijohdin on bremin (puolat boschin). Eli siis siinä oleva sisäinen "vastus" 1.8K ohmia kun boschin johtimessa tasan 1K ohmi? Ja onko tuossa lambda closed-loopissa tyhjäkäynnillä? Eli onko lambdan kunnolla merkitys tyhjäkäyntiin? Kyseisessä koneessa myös käyntihäiriötä mutta ei siitä nyt enempää.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • armageddon
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 443
                      • Kokkola

                      Originally posted by Supa View Post
                      Nii, ja piti kaverin M50B20 koneesta vielä kysyä. Onko tuolla käytännön eroa mikäli yhden puolan ja tulpan välinen kumijohdin on bremin (puolat boschin). Eli siis siinä oleva sisäinen "vastus" 1.8K ohmia kun boschin johtimessa tasan 1K ohmi? Ja onko tuossa lambda closed-loopissa tyhjäkäynnillä? Eli onko lambdan kunnolla merkitys tyhjäkäyntiin? Kyseisessä koneessa myös käyntihäiriötä mutta ei siitä nyt enempää.
                      noo me tesmattii bremiä ja bochia keskenään ja kaksi konetta ja eroja oli bremi bremille ja samatois päin... joku joka on koikeillu ja on toiminu ristiin väittäköön vastaan... itel molempia sarjat, sattuneista syistä
                      (täydet) korjaansen verran et puolia mixattiin, mikä ei oo järkevää, kai... johtmia ei sen koommin kokeiltu...
                      Last edited by armageddon; 08-07-2008, 23:26.
                      ei ne tehot vaan se kuski...

                      Comment

                      • JaPa_87
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 56
                        • Oulu

                        E36 325i vm.91 Eli m50b25 (non-vanos)

                        Jatketaan tätä onnellisten listaa

                        Tuli pakokaasujen päästömittauksesta hylätty!

                        Joutokäynti-------------Yli 2000 1/min

                        Mitattu / Salittu--------Mitattu / Sallittu
                        CO- 2,85 / 0,50............. 2,20 / 0,30 %
                        HC- 314 / 100............... 208 / 100 ppm
                        Lambda-arvo................ 0,94 / 0,97-1,03
                        CO2- 12,98 /................... 13,52 /.... %
                        O2- 1,47 / 5,00............ 0,29 / 5,00 %

                        CO joutokäynnillä ja kierroksilla liian korkea.
                        HC joutokäynnillä ja kierroksilla liian korkea.
                        Lambda poikkeaa sallituista arvoista kierroksilla.


                        Mikähän on mahdollisesti vikana, LAMBDA?
                        Sitä ainakin katsastus mies meinasi, että arvoista päätellen on lambda vika...:think

                        Muuten kyllä kehu auton kuntoa hyväksi, vaikka menikin 10min että saatin se ajettua nosturille... meinas loppua maavara kesken

                        Auttakaa nii saa leiman lappuun


                        Niin ja auto on tosiaan E36 325i vm.91 Eli m50b25 (non-vanos).
                        Last edited by JaPa_87; 09-07-2008, 17:01.
                        _______________________________________________

                        Yamaha R1

                        VW Golf 1.6sr 98 (Säästöpossu)

                        BMW E34 518i Calypsorot (ex)

                        BMW E34 520i Malachitgrün metallic (ex)

                        BMW E36 325i Diamantschwarz metallic (ex)

                        Comment

                        • jupasierra
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 126
                          • Kotka

                          Vihdoin vika selvisi !

                          Auto on M5 vm-89. Vaihdettiin paljon osaa ja käytettiin monella pajalla, myös merkkiliikkeessä mutta vika ei selvinnyt. Päästöt pielessä, HC liian korkea. Katsastuksessa (2 kertaa) inssi sanoi että saa liikaa. Sanoi myös että katit toimivat. Lambda-arvot ok mutta palamattomia tulee putken päästä.
                          Vihdoin löytyi korjaamo missä osasivat etsiä vian. Lambdan mittauskäyrä suora, vaikka pitäisi olla aaltoileva. Autoon oli juuri vaihdettu tarvikelambda joka ilmeisesti hajosi jo ensimmäisessä käynnistyksessä. katsastuksessa arvot olivat inssin mielestä hyvät, mutta katsastuskonttorin mittarit eivät kerro totuutta. Vaihdettiin tilalle alkuperäinen Boshc ja heti korjaantui. Päästöt olivat vieläkin pielessä ja kattien testaus osoitti niiden olevan hajalla. Uudet katit ja päästöt erinomaiset. Älkää uskoko mitä katsastuksessa kerrotaan, vaan jos haluatte auton viat selville varatkaa aika Auto Watti nimisestä liikkeestä. Liike sijaitsee kotkassa ja osaamista löytyy !

                          Comment

                          • grz
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 274
                            • Helsinki

                            Originally posted by Lankinen View Post
                            Mikä vois olla vikana?
                            325i
                            m20b25


                            CO:1,90/4,50
                            HC: 2720/1000
                            O2: 10,37/5,00

                            HC-pitoisuus, joutokäynnillä HC joutokäynnillä liian korkea
                            O2-pitoisuus, joutokäynnillä Runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja.

                            Autossa on virinokka,lastu ja jotain muuta hilpetööriä.
                            Oletko yrittänyt siis katsastaa noilla tuloksilla, vai mitannut muualla?
                            Kuulin huhua että tarpeeks korkeilla HC-päästöillä voidaan evätä kilvet samantien ilman lisäaikaa. Mitenhän on?
                            1990 325i M Technic II
                            2016 420d Gran Coupe
                            ex:2006 330d M Sport
                            ex:2004 325i M Sport

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6694
                              • .......

                              Originally posted by JJT View Post
                              CO 0,67 / 4,50

                              HC 2647 / 1000

                              O2 12,93 / 5,00

                              CO2 5,43

                              Auto e30 325i 2.6, 284/11,9mm nokka
                              Eipä saanu päästöjä haarukkaan pakokaasutesterissä säätämällä. Yli 2000rpm kaikki arvot oli hyvät, siitä alaspäin nousee taivaisiin.
                              Tyhjäkäynnillä hörpöttää ku v8. Pakko varmaan alkaa vakionokkaa kaivelemaan jostain.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              • JaPa_87
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 56
                                • Oulu

                                Originally posted by JaPa_87 View Post
                                Tuli pakokaasujen päästömittauksesta hylätty!

                                Joutokäynti-------------Yli 2000 1/min

                                Mitattu / Salittu--------Mitattu / Sallittu
                                CO- 2,85 / 0,50............. 2,20 / 0,30 %
                                HC- 314 / 100............... 208 / 100 ppm
                                Lambda-arvo................ 0,94 / 0,97-1,03
                                CO2- 12,98 /................... 13,52 /.... %
                                O2- 1,47 / 5,00............ 0,29 / 5,00 %

                                CO joutokäynnillä ja kierroksilla liian korkea.
                                HC joutokäynnillä ja kierroksilla liian korkea.
                                Lambda poikkeaa sallituista arvoista kierroksilla.

                                Osaako joku kertoa johtuuko arvot viallisesta lambdasta ja mistä muualta vikaa kannattaisi etsiä?
                                Niin auto on E36 325i vm.91 eli ei vanos.
                                Last edited by JaPa_87; 12-07-2008, 18:23.
                                _______________________________________________

                                Yamaha R1

                                VW Golf 1.6sr 98 (Säästöpossu)

                                BMW E34 518i Calypsorot (ex)

                                BMW E34 520i Malachitgrün metallic (ex)

                                BMW E36 325i Diamantschwarz metallic (ex)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎