Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • betsi
    Bimmer Rookie
    • Feb 2011
    • 36
    • Tornio, Lappi

    e39 523

    Ei menny auto katsastuksesta läpi... :( CO aivan liian korkealla ja lambda-arvokin 0,1 liian matala. Kyseessä on ainakin puoli vuotta seissyt e39 523. Tulpat siihen on vasta vaihdettu, kuten myös se putkenpätkä (oli lievästi sanottuna revennyt ja edellinen omistaja korjannut jesarilla ).

    Mietityttää, että voisikohan tuo päästöjen kiukuttelu johtua siitä (auton) seisomisesta? Edellinen omistaja vielä ollut iäkkäämpi ihminen, joten karstaakin hyvin suurella todennäköisyydellä löytyy... Mikä olis halvin tapa lähteä tätä korjaamaan? Ajateltiin huudattaa konetta jos sieltä jotain karstaa irtoais ja sitten olen miettinyt myös sitä lambda-anturin vaihtoa. Mutta kun budjetoinnissa on lievästi sanottuna ongelmia, niin olisi kiva mahdollisimman halvalla tämä korjata. (Ja säästää rahaa lasien tummentamiseen )

    Juups, ja jos samanlaiseen ongelmaan on jo vastailtu täällä threadissa niin voisko joku sanoa millä sivulla, ettei tarvi kaikkia 138:aa sivua läpi käyä.
    BMW E46 318i -99
    BMW E60 530d -04 (avokin kulkine)

    Ex:
    BMW E39 523 -96
    BMW E34 520 -95

    Opel Vectra 1.6 -96
    Renault Clio 1.4 -92

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6200
      • Helsinki

      Bmw 325i malli:1990, katilla, M20B25
      Tyhjäkäynnillä
      kierrokset:750
      % vol CO 0.307
      % vol CO2 13.09
      % vol O2 2.07
      ppm vol HC 460
      Lambda 1.067

      Itsellä tuollaiset arvot, nyt putken ei pitäisi vuotaa/lambda anturi vaihdettu.
      Mitäs muuta?
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • BCS-Beemer
        Newbiemmer
        • Aug 2010
        • 16
        • Vantaa

        Oisko imu vuoto jossain.

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6200
          • Helsinki

          Ei ole löytynyt, tutkittu on
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • Betrunken
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 458
            • Vantaa

            Happeeta vähän enempi ja muutenkin arvot vähän koholla, oletko yrittänyt antaa jenkaa ja kokeilla uusiksi päästömittausta?

            Mikäli on varmistettu ettei missään ole mahdolisesti imuvuotoa. Kun happi on vähän koholla, liikaa ilmaa seoksessa->Käynti ei ole nii hyvä ja HC nousee.
            Citroen ZX "Sacrebleu" edition
            EX:
            -Bmw E28 518i
            -Saab 9000
            -Lada 2105
            Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6200
              • Helsinki

              Originally posted by Sädde View Post
              Bmw 325i malli:1990, katilla, M20B25
              Tyhjäkäynnillä
              kierrokset:750
              % vol CO 0.307
              % vol CO2 13.09
              % vol O2 2.07
              ppm vol HC 460
              Lambda 1.067

              Itsellä tuollaiset arvot, nyt putken ei pitäisi vuotaa/lambda anturi vaihdettu.
              Mitäs muuta?
              Toi eka voi olla että on otettu vähäpäästöisenä, korjaaja sanoi että ei tarvii kun ei ole mitään merkintää rekisteri otteessa vähänpäästöisyydetä tai katista

              Tässä uudet arvot
              %vol CO:0.03
              %vol CO cor:0.03
              %vol CO2:14.73
              ppm vol HC:37
              %vol O2:0.3
              Lambda:1.014
              Kierrokset:765
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • 525 ix
                BTCF Member
                • Dec 2007
                • 353
                • Karijoki Etelä - Pohjanmaa

                Katsastus päätös : 6.6.2011 Klo :15.00 ( Hyväksytty moiteetta )

                Katsastettu : " EI VÄHÄPÄÄSTÖISENÄ "

                Bmw 525 i malli:1991 , Kat , M50B25

                Tyhjäkäynnillä kierrokset : 750 Rpm


                HC ppm : 274

                % vol CO : 0.16

                % vol CO2 : 1,34

                % vol O2 : 14,5

                Lambda : Ei Mitattu


                Itsellä tuollaiset arvot : ajettu 323.000 Km . Lambda anturi vaihdettu 4.6.2011 .

                Mites muilla joilla sama kone ja suurin piirtein yhtä paljon ajettu ??? :think

                ( Hyväksytty moitteetta ) SIIS PARTYT KUTSUU !!
                Last edited by 525 ix; 21-06-2011, 00:37.
                VIKA koodien , vika valojen nollausta Teuvalla
                Carsoft 6.5 OBD2 sekä Carly OBD2 BMW laitteella : Sopivat autot :
                - E 34 - 5 Sarja " KAIKKI MALLIT "
                - E 32 - 7 Sarja " KAIKKI MALLIT "
                - E 39 - 5 Sarja " KAIKKI MALLIT "
                - E 38 , E31 , E52
                - E 53 - X5

                PUH : 045-3412426 / Whatsapp

                [email protected]

                Comment

                • #BMW#
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 488
                  • Espoo

                  sekasikiö m62b44 m60:n sähköillä ilman katteja ja miedosti hiotuilla nokilla antaa seuraavat arvot:

                  HC: 380 tyhjäk. raja.100
                  HC: 219 kierroksilla raja.100

                  CO: 1.49 tyhjäk. raja. 0.5
                  CO: 0.8 kierroksilla raja. 0.3

                  kuinka paljon voi katit korjata arvoja, ja miltä nuo näyttää analyysejä?
                  E38 pre 740i 4.4l Manual

                  Comment

                  • Pendulum
                    Newbiemmer
                    • May 2011
                    • 2
                    • Rasvamonttu

                    E30 M20B25 katillinen

                    Vain HC -arvo koholla tyhjäkäynnillä: mitattu 439 (max. 100) (heittelee 400-600). Katti kai toimii koska kierroksilla arvon saa suurinpiirtein kohdalleen (65).

                    Imuvuotohan tuossa vissiin jossain on... :think

                    Käynti pätkii selvästi eli sytytyskatkoja (johtuen mahdollisesta imuvuodosta -> käy laihalla?). Imuvuotoja ei suihkuttemalla ole kuitenkaan löytynyt. Vaihdettu yleisempiä imuvuotokohtia eli alipaineletkuja, IMM jälkeinen putki, imusarjan tiivisteet, huohotusputken O-renkaat jne. Sytkäpuoli kunnossa (mitattu oskilloskoopilla). Kampiakselin asentotunnistin uusi. Lambda uusi.

                    Voiko imuvuoto olla jossain "eksoottisessa" paikassa esim. stefa etupäässä? Mikä muu paikka tuolla voisi aiheuttaa imuvuotoa?

                    Ehdotuksia?
                    Last edited by Pendulum; 11-07-2011, 22:28. Reason: pientä tarkennusta

                    Comment

                    • snupixx
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 48
                      • valkeakoski

                      BMW 523 e39 1996
                      mikä vaivaa kun ei mee läpi tulpat ja putsarit vaihettu
                      tyhjäkäynti
                      co 0,45/0,50
                      hc 186/100

                      kierroksilla
                      co 0,46/0,30
                      hc 79/100
                      lanbda-1,02

                      Mistähän sitä alkais vikaa etsimään?

                      Comment

                      • Pendulum
                        Newbiemmer
                        • May 2011
                        • 2
                        • Rasvamonttu

                        Originally posted by Pendulum View Post
                        E30 M20B25 katillinen

                        Vain HC -arvo koholla tyhjäkäynnillä: mitattu 439 (max. 100) (heittelee 400-600). Katti kai toimii koska kierroksilla arvon saa suurinpiirtein kohdalleen (65).

                        Imuvuotohan tuossa vissiin jossain on... :think

                        Käynti pätkii selvästi eli sytytyskatkoja (johtuen mahdollisesta imuvuodosta -> käy laihalla?). Imuvuotoja ei suihkuttemalla ole kuitenkaan löytynyt. Vaihdettu yleisempiä imuvuotokohtia eli alipaineletkuja, IMM jälkeinen putki, imusarjan tiivisteet, huohotusputken O-renkaat jne. Sytkäpuoli kunnossa (mitattu oskilloskoopilla). Kampiakselin asentotunnistin uusi. Lambda uusi.

                        Voiko imuvuoto olla jossain "eksoottisessa" paikassa esim. stefa etupäässä? Mikä muu paikka tuolla voisi aiheuttaa imuvuotoa?

                        Ehdotuksia?
                        Leima saatu (pakokaasulaput toisesta autosta...). Ongelmahan tuolla ei tietty mihinkään hävinnyt .

                        Comment

                        • igmas
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 128
                          • Vaasa

                          Hylätty

                          Bmw 325i malli:1993, katilla,
                          Tyhjäkäynnillä
                          CO% 0,13
                          CO2 15
                          O2 0,34
                          HC ppm 157 max 100


                          kierroksilla
                          CO% 0,36 max 0,3
                          CO2 14,7
                          O2 0,56
                          HC ppm 67

                          Lambda 1.01

                          Mistä pitäs etsiä vika kun on noin pienestä kiinni? Voiko se johtua siitä että auto seiso 3 viiko paikallaan?
                          EXiä.
                          VW Jetta 1.4 1985
                          Honda Civic 1.4 2001
                          E34 518i 1989
                          E36 325i 1992
                          VW Golf III 1.8 1995
                          VW Passat 1.8T 1998
                          e38 735i 1999
                          E38 750i 2001

                          Nyt:
                          Lexus S190 GS450H 2007

                          Comment

                          • ilhuikar
                            Bimmer Rookie
                            • May 2007
                            • 47
                            • Kanta-Häme

                            Hylätty

                            540 iA 10/92 m60b40

                            Auto muuten hyvässä kunnossa mutta päästöistä pomppasi.

                            Kierroksilla / joutokäynnillä
                            HC 52 / 179 (yli)
                            CO 0,54 / 0,99 (yli)
                            O2 0,52 / 1,37
                            CO2 14,6 / 13,73
                            Lambda 1,00 / -

                            (Arvot harakanvarpaidentulkintavarauksella, mutta ainakin joutokäynnin HC ja molempien CO on lapussa ympäröity)

                            Auto on minulla viidettä kesää ja on aina ollut vähän hankala päästöjen kanssa, yleensä on kuitenkin aikansa huudattamalla mennyt läpi. Masinolia olen myös käyttänyt aiemmin, en tosin tällä kertaa. Joutokäynti on hieman täristävä mutta ei mielestäni mitenkään pahasti. Auto toimii nähdäkseni hyvin eikä haise omituiselle tai pidä ylimääräisiä ääniä. Inspection 2 on juuri tehty eli tulpat, öljyt, suotimet jne. on uudet. Tulpanrei'issä ei ollut öljyä ja vanhat tulpat oli kaikki samanvärisiä.

                            Palamattomia siis liikaa. Mistä voisi johtua?

                            - Huohotinventtiili? Öljykorkkia tai -tikkua raottaessa käynti huononee, tikun reiästä kuuluu myös kurluttava ääni eli kampikammiossa on jonkin verran imua. Onko normaalia?

                            - Lambdat? Mittasin ne viime kesänä ja jännitteet heilui 0-1V niinkuin tietääkseni kuuluukin, ja päästöongelmahan on ollut jo silloin.
                            EDIT. Mittasin lambdat nyt uudelleen ja näyttäisivät toimivan ihan samalla tavalla kuin aiemminkin.

                            - Katit? Millaiset arvot tulee koneesta josta puuttuu kattien sisuskalut?

                            - Imuvuodot? Näitä en ole tutkinut joten ehkäpä olisi jo aika. Joskus pari vuotta sitten suihkin starttipilottia ympäriinsä enkä ainakaan käynnissä huomannut mitään muutosta.

                            Saako tästä luettua livedataa ja olisiko siitä edes apua? (Hämeenlinna ja ympäristö)

                            EDIT2. Kuskin puolen katalysaattori on tyhjä, joten kohonneet arvot johtuvat siitä. Tyhjenemisen syytä ei ole tiedossa.

                            EDIT3. Vihdoin saatu käytetty katti tilalle ja katsastus ok. Ei tarvinnut edes huudattaa tai muuten kikkailla, arvot oli heti hyvät:

                            Kierroksilla / joutokäynnillä
                            HC 50 / 34
                            CO 0.22 / 0.1
                            O2 0.2 / 0.5
                            CO2 15.2 / 15
                            Lambda 1,002 / -
                            Last edited by ilhuikar; 08-08-2012, 16:01. Reason: Lisäystä
                            Harrastemosse: e34 540iA
                            Kulkine: Peugeot 406 HDi

                            Comment

                            • ilhuikar
                              Bimmer Rookie
                              • May 2007
                              • 47
                              • Kanta-Häme

                              Originally posted by ilhuikar View Post
                              540 iA 10/92 m60b40

                              Kierroksilla / joutokäynnillä
                              HC 52 / 179 (yli)
                              CO 0,54 / 0,99 (yli)

                              ... Joutokäynti on hieman täristävä mutta ei mielestäni mitenkään pahasti.
                              Tarkemmin kuunnellen ja miettien... Pakoputken päätä kun kuuntelee niin ihan selvästihän joku pytty jättää välillä sytyttämättä. Muuten tasaista pörinää mutta sekunnin-parin välein "phöp". Sitä ei vaan tuon kasin kanssa niin helposti huomaa kuin nelipyttyisen. Jos joku pytty välillä pätkäisee niin siitähän niitä palamattomia sitten tulee, eli selittyisi korkea HC joutokäynnillä, mutta mitenkäs CO? Onko oma vikansa vai seurausta tästä?

                              Uusi huohotinventtiili ja imusarjan tiivisteet on tilattu joten piakkoin päästään imuvuotoja metsästämään. Mutta onko mitään keinoa etukäteen nähdä mikä pytty siellä pätkii?
                              Harrastemosse: e34 540iA
                              Kulkine: Peugeot 406 HDi

                              Comment

                              • arska84
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 1356
                                • Seinäjoki

                                BMW 525iA -92

                                Muuten arvot kohdallaan, mutta lambda-arvo heittää korotetulla kierroksilla.

                                Arvot mitä lapusta muistan oli suurin piirtein tälläsiä:

                                Hc: 45/45
                                O2: 4/4
                                Lambda: 1.6?

                                Eli jostakin ainakin vuotaa, mutta pakoputkesta ei ainakaan huomaa että vuotaisi. Voiko arvot mennä kohdalleen pelkän vuodon korjauksella? Imuvuotoja etsitty, mutta ei löytynyt. Jarru pohjassa risteyksessä D päällä auton kierrokset alkaa heitellä niin että perä "pomppii"
                                BMW PREMIUM

                                BMW E46 318

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎