Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oxtar_
    Bimmer Fanatic
    • May 2011
    • 314
    • Hämeenlinna

    97 540ia m62b44

    Täälläkin 97 vuoden 540ia m62b44 päästöongelmissa. Mittauksen jälkeen vaihdettu vain ilmansuodatin muuta en ole vielä tehnyt. Mitähän tälle pitäisi lähteä tekemään.

    Putkessa keskiliitoksessa pieni välys joka nyt ainakin tullaan tukkimaan tiiviiksi ja vasemman puolen katti on joku jälkiasenteinen. Oikeasta en ole varma mutta ei sekään alkuperäiseltä näytä.

    Tyhjäkäynti
    Co% 0.60 raja 0.5?
    Co2 13.60
    Hc ppm 165 raja 100?
    O2 1.6

    Kierroksilla
    co% 0.60 raja 0.3?
    Co2 13.60
    hc ppm 80 raja 100?
    O2 1.5

    lambda arvo 1.050 raja 1.0 +-3?
    Last edited by Oxtar_; 13-05-2016, 09:15.
    E39 540iA Oxfordgrün

    ex:
    E39 528iA
    E53 3.0dA
    E34 530iA
    E34 525i

    Comment

    • ///saMi
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1198
      • 52300

      e30 M50B28 NV moottorissa päästöt pielessä ja sen seurauksena katsastuksessa hylky.

      Arvot näyttivät tyhjäkäynnillä tältä:

      CO-pitoisuus : 0,09 (Mitattu) / 4,50 (Sallittu)
      HC-pitoisuus : 2760 (Mitattu) / 1000 (Sallittu)
      Lambda-arvo : -
      CO2-pitoisuus : 5,50
      02-pitoisuus : 12,90 (Mitattu) / 5,00 (Sallittu)

      Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Katsastusmies epäili että moottori kävisi jostain syystä laihalla? Kone on vasta täysin remontoitu. IMM ei ole tällä hetkellä käytössä, voiko se pelkästään vaikuttaa noin korkeisiin HC ja 02 arvoihin?

      Comment

      • Elheebo
        Newbiemmer
        • Jul 2013
        • 8
        • Espoo

        Osaako joku auttaa mitä kannattaa vaihtaa ensimmäiseksi? Tulpat?
        Auto E39 523 1996. Arvot katsastuksessa. Kengitti autoa jonkin verran.

        Tyhjäkäynti
        Co% 0.20
        Co2 14,70
        Hc ppm 200
        O2 1.2

        Kierroksilla
        co% 0.70
        Co2 14,70
        hc ppm 74
        O2 1,20
        Lambda 1,040

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          Originally posted by Elheebo View Post
          Osaako joku auttaa mitä kannattaa vaihtaa ensimmäiseksi? Tulpat?
          Auto E39 523 1996. Arvot katsastuksessa. Kengitti autoa jonkin verran.

          Tyhjäkäynti
          Co% 0.20
          Co2 14,70
          Hc ppm 200
          O2 1.2

          Kierroksilla
          co% 0.70
          Co2 14,70
          hc ppm 74
          O2 1,20
          Lambda 1,040
          Itselläni E34 525i.ssä oli melkein samanlaiset päästöt ja lambda ei toiminut, ja se oli talven aikana rikkonut toisen Katalysaattorin. Nyt ku vaihoin uudet katit niin HC ja CO lähes 0
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • hurvana
            Newbiemmer
            • Jul 2014
            • 23
            • Kainuu

            Tein jostain syystä taas sen uhkarohkean virheen menemällä suoraan testille: tuloksena O2-pitoisuus joutokäynnillä 5,70. Puimuri oli ainakin lämpimäksi ajeltu, E46 316i, kone M43B19.

            Päästöjen kanssa ollu ongelmaa jo vuosia eikä sitä ole koskaan kunnolla korjattu, jollain vierihoidolla vaan menty katsingista läpi. Tyhjäkäynnillä tulee semmosia pyrähdyksenomaisia tärinäkohtauksia ja kierrokset seilaa jkv, joskus pakoputki röpöttää. Varsinainen hieromalaitoshan toisinaan toi auto. Joku mysteerinä pysynyt seikka sytyttää aina huoltovalon, aiemmin näkynyt koodeina P0141, P0170, P0171.

            Vinkkejä?

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              Originally posted by hurvana View Post
              Tein jostain syystä taas sen uhkarohkean virheen menemällä suoraan testille: tuloksena O2-pitoisuus joutokäynnillä 5,70. Puimuri oli ainakin lämpimäksi ajeltu, E46 316i, kone M43B19.

              Päästöjen kanssa ollu ongelmaa jo vuosia eikä sitä ole koskaan kunnolla korjattu, jollain vierihoidolla vaan menty katsingista läpi. Tyhjäkäynnillä tulee semmosia pyrähdyksenomaisia tärinäkohtauksia ja kierrokset seilaa jkv, joskus pakoputki röpöttää. Varsinainen hieromalaitoshan toisinaan toi auto. Joku mysteerinä pysynyt seikka sytyttää aina huoltovalon, aiemmin näkynyt koodeina P0141, P0170, P0171.

              Vinkkejä?
              eli putkivuotaa. Mites muut arvot?
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • hurvana
                Newbiemmer
                • Jul 2014
                • 23
                • Kainuu

                Tyhjäkäynti
                CO%: 0,01
                CO2: 10,00
                HC: 11
                O2: 5,70

                Kierroksilla
                CO%: 0,01
                CO2: 14,50
                HC: 6
                O2: 0,13
                Lambda: 1,005

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2816
                  • Kuusankoski

                  Originally posted by hurvana View Post
                  Tyhjäkäynti
                  CO%: 0,01
                  CO2: 10,00
                  HC: 11
                  O2: 5,70

                  Kierroksilla
                  CO%: 0,01
                  CO2: 14,50
                  HC: 6
                  O2: 0,13
                  Lambda: 1,005
                  Pakoputkessa reikä kun happi noin korkee
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16460
                    • Asikkala

                    Originally posted by hurvana View Post

                    Päästöjen kanssa ollu ongelmaa jo vuosia eikä sitä ole koskaan kunnolla korjattu, jollain vierihoidolla vaan menty katsingista läpi.
                    Paalaa se.

                    Comment

                    • Elheebo
                      Newbiemmer
                      • Jul 2013
                      • 8
                      • Espoo

                      Originally posted by Scitso View Post
                      Itselläni E34 525i.ssä oli melkein samanlaiset päästöt ja lambda ei toiminut, ja se oli talven aikana rikkonut toisen Katalysaattorin. Nyt ku vaihoin uudet katit niin HC ja CO lähes 0
                      Vaihdoin tulpat ja ilmansuodattimen ja kävin konttorilla uudestaan.
                      Nyt arvot.
                      Tyhjäkäynnillä
                      Co% 0,00
                      Co2 14,70
                      Hc ppm 62
                      O2 0,70

                      Kierroksilla
                      Co% 0,70 pitäis olla 0,30
                      Co2 14,70
                      Hc ppm 0
                      O2 0,00
                      Lambda 1,060 pitäis olla 0,97-1,03

                      Eli lambdat vaihtoon?

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by Elheebo View Post
                        Vaihdoin tulpat ja ilmansuodattimen ja kävin konttorilla uudestaan.
                        Nyt arvot.
                        Tyhjäkäynnillä
                        Co% 0,00
                        Co2 14,70
                        Hc ppm 62
                        O2 0,70

                        Kierroksilla
                        Co% 0,70 pitäis olla 0,30
                        Co2 14,70
                        Hc ppm 0
                        O2 0,00
                        Lambda 1,060 pitäis olla 0,97-1,03

                        Eli lambdat vaihtoon?
                        Ei välttämättä. Tuo lambda on laskennallinen tulos muista arvoista.
                        Menee siis vääräksi jos on esim liikaa happea tai muut arvot eivät ole suhteessa.

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          Originally posted by Elheebo View Post
                          Vaihdoin tulpat ja ilmansuodattimen ja kävin konttorilla uudestaan.
                          Nyt arvot.
                          Tyhjäkäynnillä
                          Co% 0,00
                          Co2 14,70
                          Hc ppm 62
                          O2 0,70

                          Kierroksilla
                          Co% 0,70 pitäis olla 0,30
                          Co2 14,70
                          Hc ppm 0
                          O2 0,00
                          Lambda 1,060 pitäis olla 0,97-1,03

                          Eli lambdat vaihtoon?
                          Epäilisin lambdaa. toisaalta on niin pienestä kiinni. Olihan auto ajettu lämpimäks. Mittaamalla lambdan niin tietäs paremmin. CO kertos rikkaasta seoksesta mutta lambda laihasta :think. toimiikohan lambdan lämmitys?
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • Elheebo
                            Newbiemmer
                            • Jul 2013
                            • 8
                            • Espoo

                            Originally posted by Scitso View Post
                            Epäilisin lambdaa. toisaalta on niin pienestä kiinni. Olihan auto ajettu lämpimäks. Mittaamalla lambdan niin tietäs paremmin. CO kertos rikkaasta seoksesta mutta lambda laihasta :think. toimiikohan lambdan lämmitys?
                            Ajettu kierrokset ylhäällä ja lämmöt normaalina.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by Scitso View Post
                              Epäilisin lambdaa. toisaalta on niin pienestä kiinni. Olihan auto ajettu lämpimäks. Mittaamalla lambdan niin tietäs paremmin. CO kertos rikkaasta seoksesta mutta lambda laihasta :think. toimiikohan lambdan lämmitys?
                              Valaiseppa minua miten tuo lambda kertoo laihasta seoksesta?
                              Onko tuohon jotain tulkinta mallia kun minä ainakin olen käsityksessä että pakokaasutesteristä saatu arvo ei suoraan kerro mitään muuta kuin että jokin lukemista on virheellinen suhteessa muihin.
                              Last edited by Muurahainen; 22-08-2016, 13:32.

                              Comment

                              • Scitso
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 2816
                                • Kuusankoski

                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                Valaiseppa minua miten tuo lambda kertoo laihasta seoksesta?
                                Onko tuohon jotain tulkinta mallia kun minä ainakin olen käsityksessä että pakokaasutesteristä saatu arvo ei suoraan kerro mitään muuta kuin että jokin lukemista on virheellinen suhteessa muihin.
                                Pitää paikkansa laskennallinen tulos ei kerro kokototuutta, mutta kun lamdba on yli 1 ollaan laihalla.
                                Perustuu omiin kokemuksiin kun olen nyt testaullut ja mittaillut lambdan ja kattien vaikutusta päästöihin.
                                CO kertoo rikkaasta seoksesta, kun ylimääräistä happea ei ole päästöissä ei sekään voi huijata lambdan arvoa mittarilla, ellei mittari ollut rikki.

                                Omassa kun lamdba oli täysin rikki yleismittari näytti 0.45V eikä oskiloinut oli pakopäästö mittauksessa lambda 0.9 paikkeilla. kun sen korjasi jäi vielä CO ja HC ylös jotka johtui rikkinäisestä katalysaattorista. Tässä tapauksessa voi hyvinkin olla että Lamdban lämmitys ei toimi ja sen takia lambda ei pääse sopivalle lämpöalueelle jolloin se voisi sitä säätää. Yleismittari kiinni tai läppäri niin tietää tarkemmin miten lambda toimii.

                                Mutta tässä tapauksessa seos jää jostain syystä vielä rikkaalle, joko lamdba ei säädä oikein, esim ei lämmin. voi olla suutin vuoto, imuvuodot ehjä lambda osaa korjata tiettyyn pisteeseen asti.
                                Last edited by Scitso; 22-08-2016, 13:49.
                                E34 525i Touring -96 "Iris"
                                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                                E61 530d Touring -04

                                ex. E39 520ia Touring -98
                                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                                ex. E28 520i -82

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎