M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bansku
    replied
    Lähinnä aikataulullinen asia tämä ei niinkään budjetista kiinni

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Eihän nuo kalliit ole kaupassakaan.


    Jotain mittojahan näkyy tuossa kuvassa. Tuossa kun b44 kantta nopeasti mittasi, niin reikä suulta karvan yli 40mm ja korkeussuunnassa hieman yli 34mm.
    Että on varaa putki sovittaa tuohon laipan reikään ja jäänee vielä pieni porras oikeeseen suuntaan jos semmoista hakee. .
    Last edited by bemmeri; 02-01-2022, 14:55.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Tupla
    Last edited by bemmeri; 02-01-2022, 14:52.

    Leave a comment:


  • Bansku
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Ike24 nimimerkillä tullu just laipat myyntiin
    Sais melkeen olla joka mukille erillinen laippa, saa tarvittaessa ns. Osina kasattua, äkkiä näyttäs laskurit että pitkät primäärit tulisi niin varmasti kasausta helpottaisi jos saisi sarjat purettua

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by MH motorsport View Post
    Tai ostat valmiit laipat nimimerkki mapa:lta

    Edit piti banskulle lainata mutta olkoon nyt näin.
    Ike24 nimimerkillä tullu just laipat myyntiin

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Mun kautta saattas kuvat laipoista löytyä.
    Tai ostat valmiit laipat nimimerkki mapa:lta

    Edit piti banskulle lainata mutta olkoon nyt näin.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Bansku View Post
    Menin vanhoilla runkopukin pulteilla, ei tuntunut pahalta kiristäessä, veivien pultit uusin mielellään. Goetzelta tuli yhteen mäntään yksi uusi rengas, katkos väli oli toleranssin yläpäässä suoraan paketista ottaessa niin en lähtenyt kaikkia uusimaan kun vanhat ehjät oli mukavammin toleranssien välissä. Kansista löytyikin koneistamolla enemmän sanomista, olivat ns. Eriparia nuo b40 kannet, toinen koskematon vakio väljillä ohjureilla ja toinen ilmeisesti huonosti laitetuilla linereilla ja r seeteillä, no saavat vielä tehtyä hyvät, venttiilit menee samalla n. 0.5mm syvemmälle kanteen kompensoimaan hiottuja nokkia, samalla tekevät asioita kansiin, enemmänkin pakopuolelle kun aika perseen näkönenhän se lähtöjään on. Tässä samalla kysyn lie kenelläkään m60 pakosarjan laipalle cad kuvaa jemmassa, saisin laipat tässä omilla kylillä teetettyä, vaikka rahaa vastaan jos ei luonto anna periksi ilman eestä antaa. Toki saavathan nuo tehtyä uuden tiivisteen mukaankin
    Mun kautta saattas kuvat laipoista löytyä.

    Leave a comment:


  • Bansku
    replied
    Originally posted by Atsu View Post
    No ainakin TIS kehottaa vaihtamaan: http://www.e38.org/M62torques.pdf
    Itse vaihdan.


    Missä näin sanotaan?
    Noi sun linkkaamat näytti olevan Alusil-lohkoon, kato siitä lohkosta numero ja Realoemista kumpaan matchaa. Tod.näk. Alusil.

    Esim. Ebaysta löytyy noita myös, itse hommasin B44 lohkoon jonkun Hastingsin setin, joka matchaa tohon OEN 11259071606 numeroon (Alusil).

    Oon hieman samassa veneessä, kun tulossa uudet männänrenkaat b30 Nikasil ja b44 Alusil lohkoon. B30 hommasin Goetzen setin (Nikasil). Koneet on vasta rakenteilla, joten kokemuksia en voi antaa, mutta so far selvittelin, että miten saa nuo uudet renkaat hioutumaan sylinteriin.

    Käytin viikolla R-koneistuksella omia romuja pesussa niin vaihdoin samalla pari sanaa.
    Nikasilia voi kuulemma hoonailla aika normaalisti, käyttää vaan tarpeeks öljyä. Kunhan saa pinnasta kiiltoa pois.
    Alusilia voi sitten hioa AN-30 tahnalla, joka poistaa alumiinikerroksen ja jättää jäljelle silikonipinnan, johon pääsee muodostumaan öljykalvo.
    Varsinainen hoonaus pitäs tehdä timanttihoonilla.
    Jos tykkää opiskella niin esim tuosta lisää: https://www.electrosil.com.au/pdf/KS.pdf
    Koneistamon kaveri muisteli, että ottavat tuosta tahnalla hiomisesta 50€ per sylinteri.

    Sen verran tutkin lisää, että Porschen koneiden kanssa on jengi tehnyt tuota hiontaa itsekin, esim:
    924/931/944/951/968 Forum - DIY Alusil cylinder lapping: A quick how to (with pics) - Many have told me it couldn't successfully be done, but today I lapped my cylinders myself. As some of you may know, they actually got an inadvertent two stage process where they were treated with caustic soda first. This write up...

    Thanks for the heads up. I was well aware of that. The block, crank girdle, and balance shaft housings are all machined together and are to live and

    Just pulled my first cylinder out (not completely) to discover KS marks (Alusil) on the bottom. This is something I'd not actually considered (for





    Pieni otanta noista omista lohkoista:

    B30 Nikasil (hoonausjäljet kuluneet männänrenkaista alaspäin mäntä ykk):
    -Vanhat renkaat 0,5-0,6. Uudet Goetze 0,3-0,4.

    B30 Nikasil (hoonausjäljet hyvin näkyvissä koko sylinterissä):
    -Vanhat renkaat 0,3-0,4. Uudet Goetze 0,1-0,2.

    B44 Alusil:
    -Uudet Hastings 0,3-0,5.
    Menin vanhoilla runkopukin pulteilla, ei tuntunut pahalta kiristäessä, veivien pultit uusin mielellään. Goetzelta tuli yhteen mäntään yksi uusi rengas, katkos väli oli toleranssin yläpäässä suoraan paketista ottaessa niin en lähtenyt kaikkia uusimaan kun vanhat ehjät oli mukavammin toleranssien välissä. Kansista löytyikin koneistamolla enemmän sanomista, olivat ns. Eriparia nuo b40 kannet, toinen koskematon vakio väljillä ohjureilla ja toinen ilmeisesti huonosti laitetuilla linereilla ja r seeteillä, no saavat vielä tehtyä hyvät, venttiilit menee samalla n. 0.5mm syvemmälle kanteen kompensoimaan hiottuja nokkia, samalla tekevät asioita kansiin, enemmänkin pakopuolelle kun aika perseen näkönenhän se lähtöjään on. Tässä samalla kysyn lie kenelläkään m60 pakosarjan laipalle cad kuvaa jemmassa, saisin laipat tässä omilla kylillä teetettyä, vaikka rahaa vastaan jos ei luonto anna periksi ilman eestä antaa. Toki saavathan nuo tehtyä uuden tiivisteen mukaankin

    Leave a comment:


  • Atsu
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Allekirjoitan tuon ylläolevan, mutta muistuttelen että "silicon" ei ole silikonia vaan piitä
    Noni meni jo englishit sekasin

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Mun kokemukset männänrenkaista on m62b44 koneesta

    Alusillin hoonauksessa ja muussa kunnostelussa en luottais muuhun kuin sellaiseen tekijään jolla on todistettavasti toimivia referenssejä.
    Toki, ja tähän itsekin kallistun. Ei siinä työlle kovin hintaa jää vs tilaa materiaalit itse.

    Toi linkkaamani re-ringin alusil threadi on ihan mielenkiintonen mikroskooppikuvineen, varmasti voi saada ihan toimivan talliolosuhteissakin. Toki todennäköisyys mokailla jotain kasvaa. Kovat jätkäthän (vai tyhmät ? ) on näköjään lyönyt noita kasaan ilman mitään preppailua ihan sillä olettamuksella että pinta ei kulu.
    Mä en tahtonut löytää juuri mistään pitkän aikavälin kokemuksia, joku vois tarinoida jos on tehnyt.

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Mutta en oo koskaan nähny kulunutta alusil pyttyä, naarmusia ja leiponeita on omasta takaakin. Hoonausjälkiä alusilissa ei kuulu välttämättä olla, osa on tehty niin että pinta on vain tasaisen harmaa, mutta on niitäkin joissa jonkinlainen hoonausjälki näkyy
    Jeps, noista käsitellyistä tulee juuri tasasen mattapintasia, omasta yritin etsimällä etsiä noita hoonausjälkiä eikä löytyny, eipä näkynyt toisessa lohkossa koneistamollakaan..

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Allekirjoitan tuon ylläolevan, mutta muistuttelen että "silicon" ei ole silikonia vaan piitä

    Mun kokemukset männänrenkaista on m62b44 koneesta

    Alusillin hoonauksessa ja muussa kunnostelussa en luottais muuhun kuin sellaiseen tekijään jolla on todistettavasti toimivia referenssejä.
    Mutta en oo koskaan nähny kulunutta alusil pyttyä, naarmusia ja leiponeita on omasta takaakin. Hoonausjälkiä alusilissa ei kuulu välttämättä olla, osa on tehty niin että pinta on vain tasaisen harmaa, mutta on niitäkin joissa jonkinlainen hoonausjälki näkyy
    Last edited by Urpo_rotta; 01-01-2022, 09:58.

    Leave a comment:


  • Atsu
    replied
    Originally posted by Bansku View Post
    Juuri tälläistä apua etsinkin, kiitokset Runkopultit ilmeisesti menee vanhoillakin ettei ole pakko uusia jos avaa?
    No ainakin TIS kehottaa vaihtamaan: http://www.e38.org/M62torques.pdf
    Itse vaihdan.

    Originally posted by Bansku
    Eipä näytä olevan nuo käypäset, ilmeisesti oem ainoa vaihtoehto
    Missä näin sanotaan?
    Noi sun linkkaamat näytti olevan Alusil-lohkoon, kato siitä lohkosta numero ja Realoemista kumpaan matchaa. Tod.näk. Alusil.

    Esim. Ebaysta löytyy noita myös, itse hommasin B44 lohkoon jonkun Hastingsin setin, joka matchaa tohon OEN 11259071606 numeroon (Alusil).

    Oon hieman samassa veneessä, kun tulossa uudet männänrenkaat b30 Nikasil ja b44 Alusil lohkoon. B30 hommasin Goetzen setin (Nikasil). Koneet on vasta rakenteilla, joten kokemuksia en voi antaa, mutta so far selvittelin, että miten saa nuo uudet renkaat hioutumaan sylinteriin.

    Käytin viikolla R-koneistuksella omia romuja pesussa niin vaihdoin samalla pari sanaa.
    Nikasilia voi kuulemma hoonailla aika normaalisti, käyttää vaan tarpeeks öljyä. Kunhan saa pinnasta kiiltoa pois.
    Alusilia voi sitten hioa AN-30 tahnalla, joka poistaa alumiinikerroksen ja jättää jäljelle silikonipinnan, johon pääsee muodostumaan öljykalvo.
    Varsinainen hoonaus pitäs tehdä timanttihoonilla.
    Jos tykkää opiskella niin esim tuosta lisää: https://www.electrosil.com.au/pdf/KS.pdf
    Koneistamon kaveri muisteli, että ottavat tuosta tahnalla hiomisesta 50€ per sylinteri.

    Sen verran tutkin lisää, että Porschen koneiden kanssa on jengi tehnyt tuota hiontaa itsekin, esim:
    924/931/944/951/968 Forum - DIY Alusil cylinder lapping: A quick how to (with pics) - Many have told me it couldn't successfully be done, but today I lapped my cylinders myself. As some of you may know, they actually got an inadvertent two stage process where they were treated with caustic soda first. This write up...

    Thanks for the heads up. I was well aware of that. The block, crank girdle, and balance shaft housings are all machined together and are to live and

    Just pulled my first cylinder out (not completely) to discover KS marks (Alusil) on the bottom. This is something I'd not actually considered (for



    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Voin kokemuksesta sanoa että uusillakin renkailla katkosvälys 0,5-0,6 luokkaa
    Pieni otanta noista omista lohkoista:

    B30 Nikasil (hoonausjäljet kuluneet männänrenkaista alaspäin mäntä ykk):
    -Vanhat renkaat 0,5-0,6. Uudet Goetze 0,3-0,4.

    B30 Nikasil (hoonausjäljet hyvin näkyvissä koko sylinterissä):
    -Vanhat renkaat 0,3-0,4. Uudet Goetze 0,1-0,2.

    B44 Alusil:
    -Uudet Hastings 0,3-0,5.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by MH motorsport View Post
    Kierre varmasti korkannut ja koppa saattaa olla vähän halki. Helicoil pesään ja vaikka teflon teippi tai vaihtoehtpisesti loctite 542.
    Ihan perus kun vaihdetaan tulpat niin noi m6 pinnapulttien mutterit vedetään ylikireälle ja alumiini magnesiun seos kopat korkkaa kierteestä.
    jooh. veikkaan haljenneeks, ja näyttää siltä, että toi saattais olla ainoa jo vaihdettu pinnapultti.

    samalla korkeudella kuin muutkin, ja sormin kokeiltuna tiukasti paikoillaan, että vielä optimistina
    toivon loctitella selviäväni. huomasinkin tuon vasta puolan nostettuani, eli kun avatessa en mitään
    erikoista huomannut, niin taitaa ne tarvittavat 10nm vielä kopan kierteet kestää puolaa kiristellä.

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    Kierre varmasti korkannut ja koppa saattaa olla vähän halki. Helicoil pesään ja vaikka teflon teippi tai vaihtoehtpisesti loctite 542.
    Ihan perus kun vaihdetaan tulpat niin noi m6 pinnapulttien mutterit vedetään ylikireälle ja alumiini magnesiun seos kopat korkkaa kierteestä.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    puolan pinnapultti venakopast kusee. mikäs tolle ois paras liima/lukite:think?

    Leave a comment:


  • Bansku
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Mikä vanhoissa vikana?
    Voin kokemuksesta sanoa että uusillakin renkailla katkosvälys 0,5-0,6 luokkaa

    Edit. Janicol racing on päässy välillä yllättämään männänrenkaissa ja laakereissa
    Kysäse sieltä
    Tempasin yhden poikki touhutessa

    Leave a comment:

Working...
X