M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III
Collapse
X
-
Eihän nuo kalliit ole kaupassakaan.
Jotain mittojahan näkyy tuossa kuvassa. Tuossa kun b44 kantta nopeasti mittasi, niin reikä suulta karvan yli 40mm ja korkeussuunnassa hieman yli 34mm.
Että on varaa putki sovittaa tuohon laipan reikään ja jäänee vielä pieni porras oikeeseen suuntaan jos semmoista hakee. .Last edited by bemmeri; 02-01-2022, 14:55.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostIke24 nimimerkillä tullu just laipat myyntiin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MH motorsport View PostTai ostat valmiit laipat nimimerkki mapa:lta
Edit piti banskulle lainata mutta olkoon nyt näin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostMun kautta saattas kuvat laipoista löytyä.
Edit piti banskulle lainata mutta olkoon nyt näin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bansku View PostMenin vanhoilla runkopukin pulteilla, ei tuntunut pahalta kiristäessä, veivien pultit uusin mielellään. Goetzelta tuli yhteen mäntään yksi uusi rengas, katkos väli oli toleranssin yläpäässä suoraan paketista ottaessa niin en lähtenyt kaikkia uusimaan kun vanhat ehjät oli mukavammin toleranssien välissä. Kansista löytyikin koneistamolla enemmän sanomista, olivat ns. Eriparia nuo b40 kannet, toinen koskematon vakio väljillä ohjureilla ja toinen ilmeisesti huonosti laitetuilla linereilla ja r seeteillä, no saavat vielä tehtyä hyvät, venttiilit menee samalla n. 0.5mm syvemmälle kanteen kompensoimaan hiottuja nokkia, samalla tekevät asioita kansiin, enemmänkin pakopuolelle kun aika perseen näkönenhän se lähtöjään on. Tässä samalla kysyn lie kenelläkään m60 pakosarjan laipalle cad kuvaa jemmassa, saisin laipat tässä omilla kylillä teetettyä, vaikka rahaa vastaan jos ei luonto anna periksi ilman eestä antaa. Toki saavathan nuo tehtyä uuden tiivisteen mukaankin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Atsu View PostNo ainakin TIS kehottaa vaihtamaan: http://www.e38.org/M62torques.pdf
Itse vaihdan.
Missä näin sanotaan?
Noi sun linkkaamat näytti olevan Alusil-lohkoon, kato siitä lohkosta numero ja Realoemista kumpaan matchaa. Tod.näk. Alusil.
Esim. Ebaysta löytyy noita myös, itse hommasin B44 lohkoon jonkun Hastingsin setin, joka matchaa tohon OEN 11259071606 numeroon (Alusil).
Oon hieman samassa veneessä, kun tulossa uudet männänrenkaat b30 Nikasil ja b44 Alusil lohkoon. B30 hommasin Goetzen setin (Nikasil). Koneet on vasta rakenteilla, joten kokemuksia en voi antaa, mutta so far selvittelin, että miten saa nuo uudet renkaat hioutumaan sylinteriin.
Käytin viikolla R-koneistuksella omia romuja pesussa niin vaihdoin samalla pari sanaa.
Nikasilia voi kuulemma hoonailla aika normaalisti, käyttää vaan tarpeeks öljyä. Kunhan saa pinnasta kiiltoa pois.
Alusilia voi sitten hioa AN-30 tahnalla, joka poistaa alumiinikerroksen ja jättää jäljelle silikonipinnan, johon pääsee muodostumaan öljykalvo.
Varsinainen hoonaus pitäs tehdä timanttihoonilla.
Jos tykkää opiskella niin esim tuosta lisää: https://www.electrosil.com.au/pdf/KS.pdf
Koneistamon kaveri muisteli, että ottavat tuosta tahnalla hiomisesta 50€ per sylinteri.
Sen verran tutkin lisää, että Porschen koneiden kanssa on jengi tehnyt tuota hiontaa itsekin, esim:
924/931/944/951/968 Forum - DIY Alusil cylinder lapping: A quick how to (with pics) - Many have told me it couldn't successfully be done, but today I lapped my cylinders myself. As some of you may know, they actually got an inadvertent two stage process where they were treated with caustic soda first. This write up...
Thanks for the heads up. I was well aware of that. The block, crank girdle, and balance shaft housings are all machined together and are to live and
Just pulled my first cylinder out (not completely) to discover KS marks (Alusil) on the bottom. This is something I'd not actually considered (for
Pieni otanta noista omista lohkoista:
B30 Nikasil (hoonausjäljet kuluneet männänrenkaista alaspäin mäntä ykk):
-Vanhat renkaat 0,5-0,6. Uudet Goetze 0,3-0,4.
B30 Nikasil (hoonausjäljet hyvin näkyvissä koko sylinterissä):
-Vanhat renkaat 0,3-0,4. Uudet Goetze 0,1-0,2.
B44 Alusil:
-Uudet Hastings 0,3-0,5.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostAllekirjoitan tuon ylläolevan, mutta muistuttelen että "silicon" ei ole silikonia vaan piitä
Originally posted by Urpo_rotta View PostMun kokemukset männänrenkaista on m62b44 koneesta
Alusillin hoonauksessa ja muussa kunnostelussa en luottais muuhun kuin sellaiseen tekijään jolla on todistettavasti toimivia referenssejä.
Toi linkkaamani re-ringin alusil threadi on ihan mielenkiintonen mikroskooppikuvineen, varmasti voi saada ihan toimivan talliolosuhteissakin. Toki todennäköisyys mokailla jotain kasvaa. Kovat jätkäthän (vai tyhmät ?) on näköjään lyönyt noita kasaan ilman mitään preppailua ihan sillä olettamuksella että pinta ei kulu.
Mä en tahtonut löytää juuri mistään pitkän aikavälin kokemuksia, joku vois tarinoida jos on tehnyt.
Originally posted by Urpo_rotta View PostMutta en oo koskaan nähny kulunutta alusil pyttyä, naarmusia ja leiponeita on omasta takaakin. Hoonausjälkiä alusilissa ei kuulu välttämättä olla, osa on tehty niin että pinta on vain tasaisen harmaa, mutta on niitäkin joissa jonkinlainen hoonausjälki näkyy
Leave a comment:
-
-
Allekirjoitan tuon ylläolevan, mutta muistuttelen että "silicon" ei ole silikonia vaan piitä
Mun kokemukset männänrenkaista on m62b44 koneesta
Alusillin hoonauksessa ja muussa kunnostelussa en luottais muuhun kuin sellaiseen tekijään jolla on todistettavasti toimivia referenssejä.
Mutta en oo koskaan nähny kulunutta alusil pyttyä, naarmusia ja leiponeita on omasta takaakin. Hoonausjälkiä alusilissa ei kuulu välttämättä olla, osa on tehty niin että pinta on vain tasaisen harmaa, mutta on niitäkin joissa jonkinlainen hoonausjälki näkyyLast edited by Urpo_rotta; 01-01-2022, 09:58.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bansku View PostJuuri tälläistä apua etsinkin, kiitoksetRunkopultit ilmeisesti menee vanhoillakin ettei ole pakko uusia jos avaa?
Itse vaihdan.
Originally posted by BanskuEipä näytä olevan nuo käypäset, ilmeisesti oem ainoa vaihtoehto
Noi sun linkkaamat näytti olevan Alusil-lohkoon, kato siitä lohkosta numero ja Realoemista kumpaan matchaa. Tod.näk. Alusil.
Esim. Ebaysta löytyy noita myös, itse hommasin B44 lohkoon jonkun Hastingsin setin, joka matchaa tohon OEN 11259071606 numeroon (Alusil).
Oon hieman samassa veneessä, kun tulossa uudet männänrenkaat b30 Nikasil ja b44 Alusil lohkoon. B30 hommasin Goetzen setin (Nikasil). Koneet on vasta rakenteilla, joten kokemuksia en voi antaa, mutta so far selvittelin, että miten saa nuo uudet renkaat hioutumaan sylinteriin.
Käytin viikolla R-koneistuksella omia romuja pesussa niin vaihdoin samalla pari sanaa.
Nikasilia voi kuulemma hoonailla aika normaalisti, käyttää vaan tarpeeks öljyä. Kunhan saa pinnasta kiiltoa pois.
Alusilia voi sitten hioa AN-30 tahnalla, joka poistaa alumiinikerroksen ja jättää jäljelle silikonipinnan, johon pääsee muodostumaan öljykalvo.
Varsinainen hoonaus pitäs tehdä timanttihoonilla.
Jos tykkää opiskella niin esim tuosta lisää: https://www.electrosil.com.au/pdf/KS.pdf
Koneistamon kaveri muisteli, että ottavat tuosta tahnalla hiomisesta 50€ per sylinteri.
Sen verran tutkin lisää, että Porschen koneiden kanssa on jengi tehnyt tuota hiontaa itsekin, esim:
924/931/944/951/968 Forum - DIY Alusil cylinder lapping: A quick how to (with pics) - Many have told me it couldn't successfully be done, but today I lapped my cylinders myself. As some of you may know, they actually got an inadvertent two stage process where they were treated with caustic soda first. This write up...
Thanks for the heads up. I was well aware of that. The block, crank girdle, and balance shaft housings are all machined together and are to live and
Just pulled my first cylinder out (not completely) to discover KS marks (Alusil) on the bottom. This is something I'd not actually considered (for
Originally posted by Urpo_rotta View PostVoin kokemuksesta sanoa että uusillakin renkailla katkosvälys 0,5-0,6 luokkaa
B30 Nikasil (hoonausjäljet kuluneet männänrenkaista alaspäin mäntä ykk):
-Vanhat renkaat 0,5-0,6. Uudet Goetze 0,3-0,4.
B30 Nikasil (hoonausjäljet hyvin näkyvissä koko sylinterissä):
-Vanhat renkaat 0,3-0,4. Uudet Goetze 0,1-0,2.
B44 Alusil:
-Uudet Hastings 0,3-0,5.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MH motorsport View PostKierre varmasti korkannut ja koppa saattaa olla vähän halki. Helicoil pesään ja vaikka teflon teippi tai vaihtoehtpisesti loctite 542.
Ihan perus kun vaihdetaan tulpat niin noi m6 pinnapulttien mutterit vedetään ylikireälle ja alumiini magnesiun seos kopat korkkaa kierteestä.
samalla korkeudella kuin muutkin, ja sormin kokeiltuna tiukasti paikoillaan, että vielä optimistina
toivon loctitella selviäväni. huomasinkin tuon vasta puolan nostettuani, eli kun avatessa en mitään
erikoista huomannut, niin taitaa ne tarvittavat 10nm vielä kopan kierteet kestää puolaa kiristellä.
Leave a comment:
-
-
Kierre varmasti korkannut ja koppa saattaa olla vähän halki. Helicoil pesään ja vaikka teflon teippi tai vaihtoehtpisesti loctite 542.
Ihan perus kun vaihdetaan tulpat niin noi m6 pinnapulttien mutterit vedetään ylikireälle ja alumiini magnesiun seos kopat korkkaa kierteestä.
Leave a comment:
-
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostMikä vanhoissa vikana?
Voin kokemuksesta sanoa että uusillakin renkailla katkosvälys 0,5-0,6 luokkaa
Edit. Janicol racing on päässy välillä yllättämään männänrenkaissa ja laakereissa
Kysäse sieltä
Leave a comment:
-
Leave a comment: