Originally posted by 1pete
View Post
M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III
Collapse
X
-
-
M60 Swap
Tarkoitus vaihtaa M60 kone ja automaattilaatikko -90 luvun alkupuolen bemusta koriin jossa tuota yhdistelmää ei ole käytetty. Kuinkahan paljon tuo yhdistelmä keskustelee auton muun elektroniikan kanssa ja samalla estäen pelkästään tuon yhdistelmän toimimisen? saan elintenluovuttajasta tarvittavat osat.
-Pete-
Leave a comment:
-
Originally posted by MH motorsport View PostNormi hx 40 isolla pakopesällä on hyvä vaihtoehto. Ahtoputket 2,5" ei ainakaan 3" kannata laittaa.
Nyt on selvitelty hieman ja saatu tässä topicissa hyviä neuvoja. Näistä kahdesta se on varmaan valittava. Molemmat ahtaa noin 1,5bar ja säätövaraa tangolla on +/-0,5bar. Luultavasti katsastuslailliseksi penkittämällä joutuu ajamaan aivan alimmalla säädöllä eli ~1bar ahdoilla, luultavasti veiläkin alemmilla, kellään kokemusta kuinka näistä hukkaportillisista saa ahdot vielä alemmas mitä säätötanko antaa myöden ?
Holset HX40W
Kompressori: 60mm
Turbiini: 65mm
Pakopesä: 16cm2 Hukkaportillinen
Laippa: T3
Downpipe lähtö: V-Band
Holset HX40 Super (+650hv)
Verkkokauppamme suosituin viritysahdin!
Kompressori: 60/86mm
Turbiini: 65/76mm
Lisätietoja:
Max RPM: 120.000
Max tuotto: 0,53kg/sec (70 lbs/min)
Max paine: 4,6 bar
Öljyntulo: Pulttijako laipassa 38mm (2 x M8)
Öljynpaluu: Pulttijako laipassa 51mm
Pitäiskö tästä tehdä oma ahdin speksailu topiccinsa, en ole varmasti ainoa jolla ahtimien valinnasta tieto nollatasolla ja haluja oppia lisää ?Last edited by BMW525Xda; 18-03-2021, 14:53.
Leave a comment:
-
Normi hx 40 isolla pakopesällä on hyvä vaihtoehto. Ahtoputket 2,5" ei ainakaan 3" kannata laittaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by Miuge View PostMielestäni väärä lähtökohta, tuossa on HX35 turbiini, mutta isompi HX40 kompura, sama kuin jeesuksen aikaiset T3/4 ahtimet, tuollaista ei mihinkään yli 2 litraisen koneeseen. Koitapa puhaltaa 3.5 litraisen pakokaasut 60mm siiven läpi.
HX40 turbiini olisi jo huomattavasti parempi vaihtoehto ja tällaiseen T4 17cm² tai 18cm² pakopesä. Ebayssä on hyvin valikoimaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View Post
HX40 turbiini olisi jo huomattavasti parempi vaihtoehto ja tällaiseen T4 17cm² tai 18cm² pakopesä. Ebayssä on hyvin valikoimaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostTuon ikäsessä on varmaanki pyöree liitin konehuoneessa
Originally posted by Miuge View Posthttps://www.youtube.com/watch?v=UaKaxcNIyBA
"Remote mount" -asennuksessa riittää verrattaen pienempi turbiini kuin ahtimen ollessa konehuoneessa, pakokaasun lämpötila ja nopeus (=energia) pienenee matkalla jolloin ne voidaan johtaa ahtaamman turbiinin läpi.
HX35 turbiini on kuitenkin melko ahdas 3.5 litran koneessa oli se sitten kontissa tai ei, HX40 riittää jo pidemmälle ja näihin taitaa olla paremmin isoja pakopesiäkin tarjolla.
Onko vastustusta jos tilaan tämän 14 pakopesällä ?
Eikös tämä olisi valmis paketti hukkaportilla, lisäksi vband putken loppu päälle ?
Onko kiinteä hukkaportti + vai - ?Last edited by BMW525Xda; 18-03-2021, 07:31.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostJos tämmöisen malmikasan ahtaisi, mitä pitäisi ottaa huomioon ja millä spekseillä ahdinta pitäisi hankiskella. Nyt on niin huima ajatus että itseäkin naurattaa mutta tarkoitus tehdä pidemmän pakosarjan perään noin 3m moottorista ahtimelle asennusteline (ns arabisovellus).
"Remote mount" -asennuksessa riittää verrattaen pienempi turbiini kuin ahtimen ollessa konehuoneessa, pakokaasun lämpötila ja nopeus (=energia) pienenee matkalla jolloin ne voidaan johtaa ahtaamman turbiinin läpi.
HX35 turbiini on kuitenkin melko ahdas 3.5 litran koneessa oli se sitten kontissa tai ei, HX40 riittää jo pidemmälle ja näihin taitaa olla paremmin isoja pakopesiäkin tarjolla.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostPidetään kilvissä, ehdottomasti, tohoja nostetaan lain puitteissa, noin 300hv taitaa olla laillinen ?.
Tässä ei ole OBD2 liitintä ollenkaan, ainakaan en ole löytänyt.
Tarkoitus tehdä yhdellä ahtimella, sijoituspaikka viimeisen äänenvaimentajan poteroon, ilman otto suojaan vararenkaan poteroon sisälle kuralta jne. Ahtimelta paluu coolerille eteen josta kaasuläpälle.
Leave a comment:
-
Originally posted by ekkoo1 View PostOletan että auto on tarkoitus pitää kilvissä? Tuo lienee haastava yhtälö kun auto on OBD2 ja vanoksellinen, pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto olisi aika varmasti aftermarket ecu, mutta en tiedä mitä temppuja pitää tehdä ettei katsurin OBD kapula anna hylsyä kun ei OBD päästökyttäysdataa kuulu.Originally posted by Pazi88 View Post-99 ei tehdä obd testiä, niin no problem.Originally posted by Vauhtivaunu View PostEli en ole varma onko tuollainen kahden pikkuahtimen kombo millainen.
Tässä ei ole OBD2 liitintä ollenkaan, ainakaan en ole löytänyt.
Tarkoitus tehdä yhdellä ahtimella, sijoituspaikka viimeisen äänenvaimentajan poteroon, ilman otto suojaan vararenkaan poteroon sisälle kuralta jne. Ahtimelta paluu coolerille eteen josta kaasuläpälle.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostSaa nauraa jos on muitakin ajatuksia
Jenkeissähän noita on ollu jo varmaan parikymmentä vuotta :think Net laittaa konttiin betonimyllyn kokosen ahtimen ja tuntuu olevan hyväEli en ole varma onko tuollainen kahden pikkuahtimen kombo millainen.
Hommaa kannattaa verrata toisen maailmansodan aikaisiin hävittäjiin joissa oli iso moottori ja vielä isompi ahdin:
P47 Thunderbolt:
Tuosta lisää aiheesta:
Ps. ahtopaine oli jopa 2,4 bar ja polttoaineena 100/150 oktaaninen "avgas" . Ja tietenkin vesiruiskutus. Hyvin vähän on uutta ahdettujen moottorien suhteen "keksimistä". Kunhan lukee miten ennen tehtiin lentokoneenmoottoreita.Last edited by Vauhtivaunu; 17-03-2021, 18:26.
Leave a comment:
-
Originally posted by ekkoo1 View PostOletan että auto on tarkoitus pitää kilvissä? Tuo lienee haastava yhtälö kun auto on OBD2 ja vanoksellinen, pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto olisi aika varmasti aftermarket ecu, mutta en tiedä mitä temppuja pitää tehdä ettei katsurin OBD kapula anna hylsyä kun ei OBD päästökyttäysdataa kuulu.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostPysytyykö -99 e39 ecuun tekemään ohjelman vai pitääkö boxia puukottaa fyysisesti ?
Leave a comment:
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostToimiva suunnitelma.
Molemmat mainitsemasi ahtimet kyllä käyvät, kannattaa laittaa kohtuu iso pakopesä?
Öljynpaineen otat moottorilta normaalisti letkulla ja sitten tilaat jostakin kuumalle öljylle tarkoitettu pumppu millä pumppaat sen takaisin koneeseen.
Konekin pitäs kestää painetta ok, varsinkin jos on vanos kone, niin pitäs olla mls tiivsiteet jo.
Leave a comment:
-
Originally posted by BMW525Xda View PostM62b35.
Jos tämmöisen malmikasan ahtaisi, mitä pitäisi ottaa huomioon ja millä spekseillä ahdinta pitäisi hankiskella. Nyt on niin huima ajatus että itseäkin naurattaa mutta tarkoitus tehdä pidemmän pakosarjan perään noin 3m moottorista ahtimelle asennusteline (ns arabisovellus).
Riittääkö joku Holset 35 tai 40 ?
Vai otetaanko ahdin kuorma-autosta.
Pysytyykö -99 e39 ecuun tekemään ohjelman vai pitääkö boxia puukottaa fyysisesti ?
Saa nauraa jos on muitakin ajatuksia
Toimiva suunnitelma.
Molemmat mainitsemasi ahtimet kyllä käyvät, kannattaa laittaa kohtuu iso pakopesä?
Öljynpaineen otat moottorilta normaalisti letkulla ja sitten tilaat jostakin kuumalle öljylle tarkoitettu pumppu millä pumppaat sen takaisin koneeseen.
Konekin pitäs kestää painetta ok, varsinkin jos on vanos kone, niin pitäs olla mls tiivsiteet jo.
Leave a comment:
Leave a comment: