M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Originally posted by 1pete View Post
    Tarkoitus vaihtaa M60 kone ja automaattilaatikko -90 luvun alkupuolen bemusta koriin jossa tuota yhdistelmää ei ole käytetty. Kuinkahan paljon tuo yhdistelmä keskustelee auton muun elektroniikan kanssa ja samalla estäen pelkästään tuon yhdistelmän toimimisen? saan elintenluovuttajasta tarvittavat osat.

    -Pete-
    Jos en ihan pihalla ole, niin automaagin ja moottorin ecut keskustelee lähinnä keskenään tuon ikäsissä. Ainoa ulkopuolinen signaali lienee nopeus, mikä on 0-12v kanttiaaltoa, 9-pulssia per renkaan pyörähdys.

    Leave a comment:


  • 1pete
    replied
    M60 Swap

    Tarkoitus vaihtaa M60 kone ja automaattilaatikko -90 luvun alkupuolen bemusta koriin jossa tuota yhdistelmää ei ole käytetty. Kuinkahan paljon tuo yhdistelmä keskustelee auton muun elektroniikan kanssa ja samalla estäen pelkästään tuon yhdistelmän toimimisen? saan elintenluovuttajasta tarvittavat osat.

    -Pete-

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by MH motorsport View Post
    Normi hx 40 isolla pakopesällä on hyvä vaihtoehto. Ahtoputket 2,5" ei ainakaan 3" kannata laittaa.
    Olin 2.5” suunnitellut, löytyy jo hyllystä putket, kannakkeet ja kulmat/silikoniosat sekä cooleri 2,5” päillä.

    Nyt on selvitelty hieman ja saatu tässä topicissa hyviä neuvoja. Näistä kahdesta se on varmaan valittava. Molemmat ahtaa noin 1,5bar ja säätövaraa tangolla on +/-0,5bar. Luultavasti katsastuslailliseksi penkittämällä joutuu ajamaan aivan alimmalla säädöllä eli ~1bar ahdoilla, luultavasti veiläkin alemmilla, kellään kokemusta kuinka näistä hukkaportillisista saa ahdot vielä alemmas mitä säätötanko antaa myöden ?

    Holset HX40W
    Kompressori: 60mm
    Turbiini: 65mm
    Pakopesä: 16cm2 Hukkaportillinen
    Laippa: T3
    Downpipe lähtö: V-Band

    Holset HX40 Super (+650hv)
    Verkkokauppamme suosituin viritysahdin!
    Kompressori: 60/86mm
    Turbiini: 65/76mm
    Lisätietoja:
    Max RPM: 120.000
    Max tuotto: 0,53kg/sec (70 lbs/min)
    Max paine: 4,6 bar
    Öljyntulo: Pulttijako laipassa 38mm (2 x M8)
    Öljynpaluu: Pulttijako laipassa 51mm

    Pitäiskö tästä tehdä oma ahdin speksailu topiccinsa, en ole varmasti ainoa jolla ahtimien valinnasta tieto nollatasolla ja haluja oppia lisää ?
    Last edited by BMW525Xda; 18-03-2021, 14:53.

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    Normi hx 40 isolla pakopesällä on hyvä vaihtoehto. Ahtoputket 2,5" ei ainakaan 3" kannata laittaa.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Miuge View Post
    Mielestäni väärä lähtökohta, tuossa on HX35 turbiini, mutta isompi HX40 kompura, sama kuin jeesuksen aikaiset T3/4 ahtimet, tuollaista ei mihinkään yli 2 litraisen koneeseen. Koitapa puhaltaa 3.5 litraisen pakokaasut 60mm siiven läpi.

    HX40 turbiini olisi jo huomattavasti parempi vaihtoehto ja tällaiseen T4 17cm² tai 18cm² pakopesä. Ebayssä on hyvin valikoimaa.
    Tämä siis:

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Hx40 katselen. Pakopesän valinta pitää katsoa, onko väliä ottaako suurimman mahdollisen ?

    Onko vastustusta jos tilaan tämän 14 pakopesällä ?
    Eikös tämä olisi valmis paketti hukkaportilla, lisäksi vband putken loppu päälle ?
    Onko kiinteä hukkaportti + vai - ?
    Mielestäni väärä lähtökohta, tuossa on HX35 turbiini, mutta isompi HX40 kompura, sama kuin jeesuksen aikaiset T3/4 ahtimet, tuollaista ei mihinkään yli 2 litraisen koneeseen. Koitapa puhaltaa 3.5 litraisen pakokaasut 60mm siiven läpi.

    HX40 turbiini olisi jo huomattavasti parempi vaihtoehto ja tällaiseen T4 17cm² tai 18cm² pakopesä. Ebayssä on hyvin valikoimaa.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Tuon ikäsessä on varmaanki pyöree liitin konehuoneessa
    Jep, pyöreä konehuoneessa, onnistuuko ton kautta ohjelman syöttö eculle vai kuinka näihin asennetaan ohjelmat ?

    Originally posted by Miuge View Post
    https://www.youtube.com/watch?v=UaKaxcNIyBA

    "Remote mount" -asennuksessa riittää verrattaen pienempi turbiini kuin ahtimen ollessa konehuoneessa, pakokaasun lämpötila ja nopeus (=energia) pienenee matkalla jolloin ne voidaan johtaa ahtaamman turbiinin läpi.

    HX35 turbiini on kuitenkin melko ahdas 3.5 litran koneessa oli se sitten kontissa tai ei, HX40 riittää jo pidemmälle ja näihin taitaa olla paremmin isoja pakopesiäkin tarjolla.
    Hx40 katselen. Pakopesän valinta pitää katsoa, onko väliä ottaako suurimman mahdollisen ?

    Onko vastustusta jos tilaan tämän 14 pakopesällä ?
    Eikös tämä olisi valmis paketti hukkaportilla, lisäksi vband putken loppu päälle ?
    Onko kiinteä hukkaportti + vai - ?
    Last edited by BMW525Xda; 18-03-2021, 07:31.

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Jos tämmöisen malmikasan ahtaisi, mitä pitäisi ottaa huomioon ja millä spekseillä ahdinta pitäisi hankiskella. Nyt on niin huima ajatus että itseäkin naurattaa mutta tarkoitus tehdä pidemmän pakosarjan perään noin 3m moottorista ahtimelle asennusteline (ns arabisovellus).
    https://www.youtube.com/watch?v=UaKaxcNIyBA

    "Remote mount" -asennuksessa riittää verrattaen pienempi turbiini kuin ahtimen ollessa konehuoneessa, pakokaasun lämpötila ja nopeus (=energia) pienenee matkalla jolloin ne voidaan johtaa ahtaamman turbiinin läpi.

    HX35 turbiini on kuitenkin melko ahdas 3.5 litran koneessa oli se sitten kontissa tai ei, HX40 riittää jo pidemmälle ja näihin taitaa olla paremmin isoja pakopesiäkin tarjolla.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Pidetään kilvissä, ehdottomasti, tohoja nostetaan lain puitteissa, noin 300hv taitaa olla laillinen ?.

    Tässä ei ole OBD2 liitintä ollenkaan, ainakaan en ole löytänyt.

    Tarkoitus tehdä yhdellä ahtimella, sijoituspaikka viimeisen äänenvaimentajan poteroon, ilman otto suojaan vararenkaan poteroon sisälle kuralta jne. Ahtimelta paluu coolerille eteen josta kaasuläpälle.
    Tuon ikäsessä on varmaanki pyöree liitin konehuoneessa

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by ekkoo1 View Post
    Oletan että auto on tarkoitus pitää kilvissä? Tuo lienee haastava yhtälö kun auto on OBD2 ja vanoksellinen, pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto olisi aika varmasti aftermarket ecu, mutta en tiedä mitä temppuja pitää tehdä ettei katsurin OBD kapula anna hylsyä kun ei OBD päästökyttäysdataa kuulu.
    Originally posted by Pazi88 View Post
    -99 ei tehdä obd testiä, niin no problem.
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Eli en ole varma onko tuollainen kahden pikkuahtimen kombo millainen.
    Pidetään kilvissä, ehdottomasti, tohoja nostetaan lain puitteissa, noin 300hv taitaa olla laillinen ?.

    Tässä ei ole OBD2 liitintä ollenkaan, ainakaan en ole löytänyt.

    Tarkoitus tehdä yhdellä ahtimella, sijoituspaikka viimeisen äänenvaimentajan poteroon, ilman otto suojaan vararenkaan poteroon sisälle kuralta jne. Ahtimelta paluu coolerille eteen josta kaasuläpälle.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Saa nauraa jos on muitakin ajatuksia

    Jenkeissähän noita on ollu jo varmaan parikymmentä vuotta :think Net laittaa konttiin betonimyllyn kokosen ahtimen ja tuntuu olevan hyvä Eli en ole varma onko tuollainen kahden pikkuahtimen kombo millainen.



    Hommaa kannattaa verrata toisen maailmansodan aikaisiin hävittäjiin joissa oli iso moottori ja vielä isompi ahdin:


    P47 Thunderbolt:







    Tuosta lisää aiheesta:



    Ps. ahtopaine oli jopa 2,4 bar ja polttoaineena 100/150 oktaaninen "avgas" . Ja tietenkin vesiruiskutus. Hyvin vähän on uutta ahdettujen moottorien suhteen "keksimistä". Kunhan lukee miten ennen tehtiin lentokoneenmoottoreita.
    Last edited by Vauhtivaunu; 17-03-2021, 18:26.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by ekkoo1 View Post
    Oletan että auto on tarkoitus pitää kilvissä? Tuo lienee haastava yhtälö kun auto on OBD2 ja vanoksellinen, pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto olisi aika varmasti aftermarket ecu, mutta en tiedä mitä temppuja pitää tehdä ettei katsurin OBD kapula anna hylsyä kun ei OBD päästökyttäysdataa kuulu.
    -99 ei tehdä obd testiä, niin no problem.

    Leave a comment:


  • ekkoo1
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Pysytyykö -99 e39 ecuun tekemään ohjelman vai pitääkö boxia puukottaa fyysisesti ?
    Oletan että auto on tarkoitus pitää kilvissä? Tuo lienee haastava yhtälö kun auto on OBD2 ja vanoksellinen, pitkässä juoksussa kustannustehokkain vaihtoehto olisi aika varmasti aftermarket ecu, mutta en tiedä mitä temppuja pitää tehdä ettei katsurin OBD kapula anna hylsyä kun ei OBD päästökyttäysdataa kuulu.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Toimiva suunnitelma.
    Molemmat mainitsemasi ahtimet kyllä käyvät, kannattaa laittaa kohtuu iso pakopesä?

    Öljynpaineen otat moottorilta normaalisti letkulla ja sitten tilaat jostakin kuumalle öljylle tarkoitettu pumppu millä pumppaat sen takaisin koneeseen.

    Konekin pitäs kestää painetta ok, varsinkin jos on vanos kone, niin pitäs olla mls tiivsiteet jo.
    Ajattelin ahtimelle tehdä hullunkierron omalla jäähdyttäjällä ja pumpulla, pumpulle käynnistys relellä polttoainepumpulta tai joltain laitteelta jolle virrat syttyy kun kone käy. Tämä jäähdytin voisi olla takakontin alla varmaan.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    M62b35.

    Jos tämmöisen malmikasan ahtaisi, mitä pitäisi ottaa huomioon ja millä spekseillä ahdinta pitäisi hankiskella. Nyt on niin huima ajatus että itseäkin naurattaa mutta tarkoitus tehdä pidemmän pakosarjan perään noin 3m moottorista ahtimelle asennusteline (ns arabisovellus).

    Riittääkö joku Holset 35 tai 40 ?
    Vai otetaanko ahdin kuorma-autosta.

    Pysytyykö -99 e39 ecuun tekemään ohjelman vai pitääkö boxia puukottaa fyysisesti ?

    Saa nauraa jos on muitakin ajatuksia

    Toimiva suunnitelma.
    Molemmat mainitsemasi ahtimet kyllä käyvät, kannattaa laittaa kohtuu iso pakopesä?

    Öljynpaineen otat moottorilta normaalisti letkulla ja sitten tilaat jostakin kuumalle öljylle tarkoitettu pumppu millä pumppaat sen takaisin koneeseen.

    Konekin pitäs kestää painetta ok, varsinkin jos on vanos kone, niin pitäs olla mls tiivsiteet jo.

    Leave a comment:

Working...
X