Originally posted by Remotion
View Post
Vanoskoneessa tps-anturin liitin osoittaa suoraan vanoksen solenoidiin, joten anturi tarvii kääntää 180 astetta, jolloin liitin osoittaa ylöspäin. E30:issä anturin liitin ei silti mahdu ongelmitta paikalleen. Voi olla, että anturiin tarvii kolvata piuhat ja liitin piuhan väliin. Muissa koreissa saattaa olla pellin alla enemmän tilaa. Venttiilikopan huohotukseen tarvii modata tiukka mutka alaspäin tai siirtää huohotuksen lähtö venakopan päälle.
M52 bensakisko ja suuttimet sopivat paikalleen, kun letkulähtöjä vähän taivuttaa ja tekee kiskolle kiinnikkeet. S50 kiskolla todennäköisesti suora sopivuus. Aftermarket alumiiniprofiilikiskoihin tarvii tehdä koloa kaasuläppien vivuille. Kaasuläpät ovat vaijerikäyttöiset. Kaasuvaijerina kannattaa E30:issä käyttää E30 M3 vaijeria ja vastaavasti E36:ssa E36 M3 vaijeria. Z3:ssa varmaankin E36 M3 tai Z3M.
M52 huohotuspönttö ei suoraan käy S50 plenumiin. Helpoimman sopivuuden saa S50 huohotuksen osilla. M52 tyhjäkäyntisäädin sopii paikalleen läppiksien kanssa. Nyt en muista, oliko mulla tyhjäkäyntisäätimen letkut kummasta mallista. Ilmamassamittari, ilmasuodatinkotelo ja muu imukokoonpano sopii tietysti S50:stä suoraan. M52 ilmamassamittarinkin saa sopivalla kauluksella sovitettua.
M52 moottorinohjauksen saa ohjelmoitua läppiksille. Todennäköisesti kiihdytysrikastusta pitää muokata nopeammaksi ja runsaammaksi, koska kaasun avautuessa kone saa paljon nopeammin ilmaa kuin yhdellä kaasuläpällä.
Kustannuksista on paha sanoa mitään, koska kyse on käytetyistä osista. Riippuu siis ihan siitä, mihin hintaan osat löytää. Kannattaa yrittää ostaa S50 imukokoonpano ja huohotus mahdollisimman täydellisenä, niin säästyy irto-osien haalimiselta. Omat kustannukset:
- B30 läppikset, B32 imutorvet ja suuttimet, plenum, ilmanputsarikotelo ja kuminen imuilmatötterö: 400
- käyttämätön adapteri harrastajalta ostettuna: 200
- Käyttämätön S50 MAF harrastajalta ostettuna: 150
- S50 huohotuksen osat: 20
- E30 M3 kaasuvaijeri: olisko ollut 80
Eli n. 850 tähän mennessä
En itse odota S50 läppiksiltä varsinaista viritysvaikutusta. Mulle tavoitteina oli askartelu, fiilis, kaasuvaste ja imuäänet. Toivon mukaan mukaan tehossa ja väännössä ei paljon häviä vakiolle imusarjalle.
Comment