Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4591
    • Tampere

    Originally posted by Supa View Post
    Onkohan porukalla huomioita hajoaako laakereita enemmän autoista missä start-stop?
    Esim F01 pre-lci ei ole tuota automatiikkaa joten voisiko nämä N57 koneet olla teoriassa paremmin kestäviä seiskassa :think
    Veikkaan että tuollaista statistiikkaa ei löydy kuin tehtaalta. Luulen että asiaan vaikuttaa myös millaisesta käsittelyssä auto on ollut. Onko omistaja lippalakkipäinen kuminpolttaja vai 70 v herrasmies....

    Usein vielä joku muu on kerennyt kelaamaan sinne mittariin niitä kilsoja sen 200tkm ennenkuin auto päätyy sellaiselle jolle tuo lasku lankeaa. Otapa tuosta sitten selvää että miten sillä autolla on aikaisemmin ajettu... :think
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1567

      Minusta tuosta on olemassa bmwn oma tutkimus, että start stoppi käy laakereiden päälle ja siksi ne on myöhemmissä versioissa vaihdettu erilaisiin. On se tännekkin joskus linkitetty...

      Comment

      • oliw
        Bimmer Rookie
        • Feb 2019
        • 30
        • fin

        N57: mitä kautta kiristimen pääsee helpoiten vaihtamaan uuteen?



        Entinen pultti ilmeisesti isompi uuteen verrattuna eikä perinteinen hylsyavain tahdo mahtua yläkautta liikkumaan purkamatta ympäristöä..?

        Comment

        • mige95
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 1170
          • lahti

          Originally posted by oliw View Post
          N57: mitä kautta kiristimen pääsee helpoiten vaihtamaan uuteen?



          Entinen pultti ilmeisesti isompi uuteen verrattuna eikä perinteinen hylsyavain tahdo mahtua yläkautta liikkumaan purkamatta ympäristöä..?
          Ainaki f01:sessä mahtu vaihtaa yläkautta
          -g20 330e
          -e31 840ci sc
          -e46 316i (m52tub25)

          EX- f11 530d lci
          Ex- f01 730d
          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
          Ex: -06 e61 535d m-sport
          Ex:-02 e39 530d manual
          Ex -93 e34 520i

          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

          M62tu ajoitustyökalut.
          N47/n57 ajoitustyökalut.

          Comment

          • MarkusM
            Bimmer Rookie
            • May 2020
            • 32
            • Tampere

            Laitetaanpa tähänkin ketjuun:

            Itsellä alkoi kuulumaan myös naksuva ääni, kuulostaa enemmän joltain releen ääneltä, koska antaa ääntä tosiaan vain osalämpimänä ja ääni on epäsäännöllinen naks - naks naks naks - naks tyyppinen. Antaa vikakoodin 242200 glow plug cylinder 1.



            Linkissä ääninäyte.

            Öljyt vaihdettu 2tkm sitten 5w-30 shell helix bmw ll04 luokiteltuum öljyyn, samalla katsottu öljynsuodatin ja oli täysin puhdas.

            Pitäisikö tätä alkaa paikallistamaan tuosta hehkusta, suuttimista vai laakereissa. Koneena n57t eli ei ilmeisesti kuulu ihan pahimpaan riskiryhmään..
            BMW 530 F10 -13, m-sport

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4591
              • Tampere

              Öljypumpun korkkaamisesta oli jo aikaisemmin juttua. Tuossa avaamassani moottorissa se tosin oli kunnossa. Mutta ei kai sitten ilmesesti kaikissa...

              Tästähän oli tullut aikojen saatossa useampi revisio.... Mahtaako sitten osa kuvissa olevista ongelmista korjattu?

              Today: BMW N57 3.0d - case study - abnormal wear of relatively low running oil pump (approx. 125,000km)

              As you well know, the oil pump of the N57 engine in the BMW family works on the principle of a "tandem" pump, including in addition to the lubrication part the function of the vacuum pump, unlike the previous model M57 (the so-called "classic engine" with front distribution "), in which the vacuum pump was the separate part.

              The pictures illustrate the analysis of an oil pump from a 125,000km N57 engine, maintained according to BMW maintenance charts, respectively those revisions with "long life" oil, at intervals of 30,000km.

              When disassembling, the following are found:

              - abnormal wear of the walls of the oil pump body
              - abnormal wear of the walls of the vacuum pump body
              - abnormal wear of the drive shaft of the oil pump sprockets
              - abnormal wear of the oil pump sprocket in the drive area
              - abnormal and uneven wear of the pump sprockets of oil on the surface of the "teeth"


              Öljypumpun puoli


              alipainepumpun puoli


              öp ratas



              Akseli

              Kuvat täältä: https://www.facebook.com/completechi...823657/?type=3
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1964
                • Seinäjoki

                Onko linjoilla n57 kanssa painineita? Itsellä on moottorivikainen 180kw 530d 2011 elokuussa valmistettu moottori (imusarjan väärinpäin). Sitten löytyy 2016 mallin 330d nelivedon moottori, sitten yhdessä kasassa on 10 mallin 535d takavedon öljypohja.

                Kysymys: onnistuuko tuota alakertaa naittaa tuohon vanhan mallin koneeseen? Öljynsuodattimen jalan ympäristö on ainakin erilainen joten pitäisi käyttää uudempaa suodatin jalkaa.
                Alakerta on ehjä 130tkm ja löytyy jo omasta varastosta joten siihen olis kannattavaa tehdä. Mutta tietenkin jos siinä on isoja eroja niin sitten pitää miettiä tekiskö alkuperäiseen lohkoon mikäli se on säilynyt ehjänä. Realoem sanoo alkuperäisen kohdalla "ended" ja tarjoaa tuota uudempaa tilalle joten voisko olettaa että tuo uudempi olis materiaalien/rakenteen osalta vahvempi? Kampiakseli, kanget ja männät käy ainakin tuohon vanhaan lohkoon realoem mukaan
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5249
                  • Pirkkala

                  Originally posted by joko View Post
                  Onko linjoilla n57 kanssa painineita? Itsellä on moottorivikainen 180kw 530d 2011 elokuussa valmistettu moottori (imusarjan väärinpäin). Sitten löytyy 2016 mallin 330d nelivedon moottori, sitten yhdessä kasassa on 10 mallin 535d takavedon öljypohja.

                  Kysymys: onnistuuko tuota alakertaa naittaa tuohon vanhan mallin koneeseen? Öljynsuodattimen jalan ympäristö on ainakin erilainen joten pitäisi käyttää uudempaa suodatin jalkaa.
                  Alakerta on ehjä 130tkm ja löytyy jo omasta varastosta joten siihen olis kannattavaa tehdä. Mutta tietenkin jos siinä on isoja eroja niin sitten pitää miettiä tekiskö alkuperäiseen lohkoon mikäli se on säilynyt ehjänä. Realoem sanoo alkuperäisen kohdalla "ended" ja tarjoaa tuota uudempaa tilalle joten voisko olettaa että tuo uudempi olis materiaalien/rakenteen osalta vahvempi? Kampiakseli, kanget ja männät käy ainakin tuohon vanhaan lohkoon realoem mukaan

                  Tuo 2016 moottori on jo euro 6 moottori joka tarkoittaa että eroja voi olla vaikka missä. Katsoisin erittäin tarkasti ettei tule pahaa yllätystä.
                  Pelkästään suodatinjalka aiheuttaa isolla todennäköisyydellä dominoefektin, jossa joudut jo jotain soveltamaan.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1964
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Tuo 2016 moottori on jo euro 6 moottori joka tarkoittaa että eroja voi olla vaikka missä. Katsoisin erittäin tarkasti ettei tule pahaa yllätystä.
                    Pelkästään suodatinjalka aiheuttaa isolla todennäköisyydellä dominoefektin, jossa joudut jo jotain soveltamaan.
                    Joo juurikin tätä pelkään. Kampiakseli ja kanget/männät pitäis kyllä sopia tuohon vanhaan lohkoon. Pitää järkeillä asiaa sitten lisää kun saan nostettua padan ylös ja näkee mikä siinä oikeasti on vialla. Voihan se olla että on vain ketju poikki. Menee parisen viikkoa että ehdin nostaa padan pois. Minusta myös eu6 lohkossa tuo railpumpun paikka on hieman eri kohdassa kuin vanhemmassa.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • Kraftwerk
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2022
                      • 133
                      • Joensuu area

                      Kavereiden hyvin toimineista M57-koneista rohkaistuneena päädyin ostamaan parin Audin jälkeen kauan haaveilemani F11 korisen N57 535d:n. Auto on ollut uudesta asti 2016-2019 Saksassa, jossa huollettu hyvin pedantisti 10-25 tkm välein jopa kolmesti vuodessa. Kilometrejä tuolla on tullut n. 50 tkm vuoteen, joten oletettavasti paljon autobahnia ja maantieajoa nähnyt. Ostohetkellä en ollut kovin huolissani, koska huoltohistoria näytti asialliselta. Nyt jälkikäteen kiinnitin huomita, että Suomessa auto on ollut aika välinpitämättömällä omistajalla 2019-2021, joilloin 154 tkm --> 186 tkm / 2 v oli siis huolto- ja vaihtoväli ollut 32 tkm, mikä on liikaa. Nyt 186 tkm kohdalla huollettu ja vaihdoin vielä itse 191 tkm kohdalla uudelleen Shell Helix 5w-30 LL04
                      öljyt. Öljynsuodattimessa oli pienesti karstaa, mutta ei metallia tai muuta poikkeavaa.

                      Kone on toiminut muutoin moitteetta. Nox-anturista ja urearuiskutuksesta on ollut muutama häiriö, jotka autoliikkeen piikkiin laitettiin kuntoon. Moottori käy siististi ja toimii normaalisti. Auto on softaamaton ja pysyy kyllä myös vakiona.

                      Pitäisikö tuosta kertaalleen venähtäneestä huollosta olla huolissaan, kun muutoin huoltohistoria hyvä? Aion jatkossa vaihtaa öljyt max 10 tkm välein sekä ilmanputsari kerran vuodessa. Nyt ehkä pesumielessä vaihdan öljyt vielä uudelleen muutaman tonnin päästä, jolloin kaksi hyvin lyhyttä vaihtoväliä tulee tuon venähdyksen jälkeen.

                      Jakopäästä en olisi huolissani, mutta runkolaakerit enemmän topikin perusteella pelottaa..
                      Last edited by Kraftwerk; 06-03-2022, 13:49. Reason: Edit runkolaakerit eikä KK-laakerit :')
                      F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2134
                        • Vantaa

                        Normi vaihtoväli on 30tkm/2v, joten eipä tuo 2tkm venähdys nyt paha ole. Sanoisin että suotta niitä öljyjä pesu mielessä vaihtelet, ellet pese konetta siihen tarkoitetulla aineella.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Kk laakereista ei niinkään olisi huolissaan mutta runkolaakerien toki hieman. Mutta en välttämättä lähtisi avaamaan vaan öljynvaihdon yhteydessä suodatin halki aina ja katsoa onko metallia. Kuitenkin 95% autoista menee 30tkm huoltovälillä ja silti ne saattaa kestää 400tkm ne koneet.

                          Originally posted by Kraftwerk View Post
                          Kavereiden hyvin toimineista M57-koneista rohkaistuneena päädyin ostamaan parin Audin jälkeen kauan haaveilemani F11 korisen N57 535d:n. Auto on ollut uudesta asti 2016-2019 Saksassa, jossa huollettu hyvin pedantisti 10-25 tkm välein jopa kolmesti vuodessa. Kilometrejä tuolla on tullut n. 50 tkm vuoteen, joten oletettavasti paljon autobahnia ja maantieajoa nähnyt. Ostohetkellä en ollut kovin huolissani, koska huoltohistoria näytti asialliselta. Nyt jälkikäteen kiinnitin huomita, että Suomessa auto on ollut aika välinpitämättömällä omistajalla 2019-2021, joilloin 154 tkm --> 186 tkm / 2 v oli siis huolto- ja vaihtoväli ollut 32 tkm, mikä on liikaa. Nyt 186 tkm kohdalla huollettu ja vaihdoin vielä itse 191 tkm kohdalla uudelleen Shell Helix 5w-30 LL04
                          öljyt. Öljynsuodattimessa oli pienesti karstaa, mutta ei metallia tai muuta poikkeavaa.

                          Kone on toiminut muutoin moitteetta. Nox-anturista ja urearuiskutuksesta on ollut muutama häiriö, jotka autoliikkeen piikkiin laitettiin kuntoon. Moottori käy siististi ja toimii normaalisti. Auto on softaamaton ja pysyy kyllä myös vakiona.

                          Pitäisikö tuosta kertaalleen venähtäneestä huollosta olla huolissaan, kun muutoin huoltohistoria hyvä? Aion jatkossa vaihtaa öljyt max 10 tkm välein sekä ilmanputsari kerran vuodessa. Nyt ehkä pesumielessä vaihdan öljyt vielä uudelleen muutaman tonnin päästä, jolloin kaksi hyvin lyhyttä vaihtoväliä tulee tuon venähdyksen jälkeen.

                          Jakopäästä en olisi huolissani, mutta KK:n laakerit enemmän topikin perusteella pelottaa..
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • Kraftwerk
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2022
                            • 133
                            • Joensuu area

                            Kiitos rauhoittelusta. Näin varmasti on. Suurin osa ajoihmisistä vain ajelee, ja sitten pelkääjät (minä) pelkään pahinta.

                            Moottori toimii hyvin ja öljynsuodatin oli siisti, joten ajot jatkuvat. Öljynvaihtovälin tulee jatkossa olemaan lyhyt varmasti. Suodattimissa aina Mahle/OEM osa ja Helix 5W-30 Ultra LL04 vaikuttaa asialliselta.
                            F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4591
                              • Tampere

                              Moottoriremppa H2 motorssin suorittamana. Videoon saa enkku tekstit jossa on kerrottu mosan ongelmista yleisemminkin.
                              -lastutetut useammin laakerivaurioisena
                              -painavassa korissa useammin rikkoja, 3-srj:ssa laakerivika kohtuu harvinainen
                              -yleisimminn +160tkm ajettuja
                              -epäilevät että moottoreita kuormitetaan kylmänä
                              -epäilys myös että värinä tappaa (matalat kierrokset & korkea vääntö)
                              -yleensä paukahtaa keskeltä 3 tai 4 pytyn kohdalta.
                              -taitavat sanoa videolla että eivät enää kasaa näitä hiotuilla kampiakseleilla
                              -myös lohko voi mennä kieroon ja jopa tehdasuusia lohkoja on ollut kieroina niin että laakerilinja ei ole suora
                              -korjattu motti tarvii melko suuren laakerivälyksen
                              Last edited by fraatti; 03-05-2022, 23:34.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • Kraftwerk
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2022
                                • 133
                                • Joensuu area

                                Mielenkiintoinen video.


                                Mikä on foorumin otanta, paljonko ajettuja N57 koneita on foorumilaisilla ja onko ollut laakeriongelmia tai ketjumurheita?
                                F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎