Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11086
    • Oulu

    Nuo holsetit vaan on niin jeesuksen aikasia, että ne on vähän hitaita heräämään, vaikka antavatkin varsin laajan käyttöalueen. Niinkuin jo tulikin ilmi, niin paremman saa pistämällä kättä taskuun ja hommaamalla ihan eri merkkisen turbon.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      Juuri näin. ja kallis ahdinhan siitä tuli kun ensin piti ostaa halpa holsetti, ja nyt kunnollinen.

      Eli olisiko kokoluokka kuitenkin tuota HX40 superia vastaava, mutta parempi merkkisenä, vai pitäisikö suosiolla laittaa pienempi:think
      -Mielestäni on yhdentekevää onko autossa 500 vai 700heppaa. pitoa ei tiehen saa kunnolla ja siitä ylimääräisestä voimasta ei ole mitään hyötyä.

      Ideana on saada mahdollisimman pienen viiveen omaava puhallin, ja laajalla vääntöalueella jolloin mukava lähteä mutkasta kun voima tulee heti eikä vaihteellakaan ole niin väliä. -voi keskittyä paremmin ajamiseen. Tähän nämä WRC-vehkeetkin pyrkii -> Helppo ajettava = nopea ajettava
      Last edited by Takalo_kari; 30-06-2019, 20:18.
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • Daa Daa
        BTCF Member
        • Aug 2004
        • 908
        • Jyväskylä

        Noista kopioit speksit vaikkapa Volvon td04l-14t-6 ahtimien uudelleen rakennukseen, kerran tuollaiset toimii n54 moottorissa, niin toimii ne myös m50 koneessakin.

        Comment

        • Takalo_kari
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 1359
          • tku

          Editiä aiempaan, nyt päästy ajamaan enempi testiajoa (50km takana)
          0.5bar ahtoraja saavutetaan vasta 3700rpm paikalla, kun lähdetään 1500rpm ylöspäin vitosella lappulattiassa.

          mites tuo venttiilinajoitus vaikutti tehoon? lisää overlappia = vääntöalue ylemmäs? 1/1 mm auki. pitäisikö muuttaa ajoitusta? 2x NV imunokat
          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
          Kiitos ajastasi? :think

          Comment

          • jussika
            Newbiemmer
            • Jul 2004
            • 27
            • Salahmi

            Originally posted by A.I View Post
            Editiä aiempaan, nyt päästy ajamaan enempi testiajoa (50km takana)
            0.5bar ahtoraja saavutetaan vasta 3700rpm paikalla, kun lähdetään 1500rpm ylöspäin vitosella lappulattiassa.

            mites tuo venttiilinajoitus vaikutti tehoon? lisää overlappia = vääntöalue ylemmäs? 1/1 mm auki. pitäisikö muuttaa ajoitusta? 2x NV imunokat
            Ahtovuotoja? Ahtopaineen säädintä?

            Joku perus Hx40 #16 pakopesällä twin scroll pakosarjalla, m52b28:ssä m54b30-imunokka vakioajoituksella ja vakio m52b28 pakonokka 0,8mm auki ykk. E39:ssä vitosella 1500-> kiihdyttäessä 0,5bar on 2500rpm. Tosin raskaampi auto ja harvempi välitys + rajapaineventtiili hukkaporttienletkussa
            e39 528i hx40

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5257
              • Pirkkala

              Tarkista myös että pakosarja ei vuoda.

              Itsellä odottaa korjausta haljennut pakosarja ja ei kyllä herää eikä ahda. Ellei nyt sitten oo muuta vikaa lisäksi.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Kimmen
                Newbiemmer
                • Jan 2019
                • 9
                • Suomi

                Mulla ois tommonen m52b28 josta nyt otettu 480whp ja tarkotuksena olis ens talvena mahollisesti repia lisää irti. Tähän asti ei oo ollut mitään ongelmia ton alulohkon ja vakiopulttien kanssa mutta mietin että suositteleeko porukka turbokäyttöön kuitenkin m50 lohkoa? Lähinnä kiinnostaisi että onko mitään järkeä lähteä vaihtamaan.

                Comment

                • andhu
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 535
                  • vihti

                  M50 pata, onko näin ettei öljypumpun ja lohkon väliin tule tiivistettä? Tiivistesarjassa ei tullut, eikä räjäytyskuvassa näkynyt semmosta?
                  E30 316 Turbo

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11086
                    • Oulu

                    Juu ei tuu tiivistettä.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      Originally posted by andhu View Post
                      M50 pata, onko näin ettei öljypumpun ja lohkon väliin tule tiivistettä? Tiivistesarjassa ei tullut, eikä räjäytyskuvassa näkynyt semmosta?
                      Ei oikeastaan missään autossa tule tiivistettä siihen väliin.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • peltju36
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2018
                        • 69
                        • Laihia

                        Pitikös/kannattaako toi trikkeripyörä ottaa irti m52b28tu kampiakselista kun sen istuttaa rautalohkoon? :think

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          Originally posted by peltju36 View Post
                          Pitikös/kannattaako toi trikkeripyörä ottaa irti m52b28tu kampiakselista kun sen istuttaa rautalohkoon? :think
                          Jotkut on niitä triggeri pyöriä rikkonut, tulee aika rumaa jälkeä. toiset ajaa niiden kanssa ongelmitta.

                          Jos osat menossa puntitukseen, irti ennen puntitusta, niin on 1 osa vähemmän pyörimässä kellarissa
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • Bansku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2011
                            • 1493
                            • Savo

                            Mulla ei ainakaan rautalohkoon mahtunut tuon kehän knssa paikalleen koko akseli

                            Comment

                            • janne[l
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 861
                              • Ylöjärvi

                              pitäis nokat nyt asentaa ja ajottaa kohilleen 1,5/1,5mm auki NV kanteen. Oon noita ohjeita lukenut ja vähän on silti epäselvää että mihin asentoon nokat laitetaan ennen mittausta ja miten saan ne ylipäätänsä kohilleen kun 2x imunokkaa ja tietenkään pakopuolella se neliö ei pidä paikkaansa.
                              Dampperin merkillä kampi Ykk:hon ja ensin pakonokka niin että kutonen osottaa suoraan ylös ,mittapää kiinni kutosen nostimeen ja sitten teen mitä ? Nostimet on uudet ja ilmeisesti ne asennusöljyt sisällä voi vääristää lukemaa. Ja ketjujen kiristimet kireälle ennen koko hommaa ?
                              e46 330i cabriolet
                              e91 320d
                              e36 328 törpö

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                Originally posted by janne[l View Post
                                pitäis nokat nyt asentaa ja ajottaa kohilleen 1,5/1,5mm auki NV kanteen. Oon noita ohjeita lukenut ja vähän on silti epäselvää että mihin asentoon nokat laitetaan ennen mittausta ja miten saan ne ylipäätänsä kohilleen kun 2x imunokkaa ja tietenkään pakopuolella se neliö ei pidä paikkaansa.
                                Dampperin merkillä kampi Ykk:hon ja ensin pakonokka niin että kutonen osottaa suoraan ylös ,mittapää kiinni kutosen nostimeen ja sitten teen mitä ? Nostimet on uudet ja ilmeisesti ne asennusöljyt sisällä voi vääristää lukemaa. Ja ketjujen kiristimet kireälle ennen koko hommaa ?
                                Laita YKK:ssa nokat niin että kutosen tai ykkösen nokat on 45ast kulmassa toisiaan kohden, eli eivät osoita ylöspäin eikä suoraan toisiaan kohden vaan sille välille, niin olet lähtökohtaisesti jo lähellä ja voit pyöritellä konetta huoletta. Sitten kun haluat ruveta kellottamaan niitä kohdille niin koneen tietenkin pitää olla ”toisella kierroksella” eli puoli nokkakierrosta=360 kampiakseliastetta jolloin venttiilit ovat avautumassa/sulkeutumassa. Kun esim. kuutossylinterin nokat osoittaa vinosti toisiaan, on ykkössylinterin nokat avautumassa/sulkeutumassa, ja toisinpäin.
                                Ensin pakonokka kohdilleen, sitten imu. Aina säädön jälkeen pyöritys kaksi kampikierrosta ETEENPÄIN ja tarkastus, ja uusintasäätö jossei osunut kohdilleen. Ketjut luonnollisesti kireällä. Ekan käytön jälkeen tarkastus ollisi paikallaan, varsinkin jos uudet ”tyhjät” nostimet.

                                Säädön olen yleens tehnyt ykkössylinteristä, helpompaa jos kone kiinni autossa (enempi tilaa), mutta kumpikin (1 tai 6) käy ja proseduuri on täysin sama.
                                Last edited by Supra^; 28-07-2019, 10:37.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎