Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50-turbo keskustelua osista 2019
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by ErikFinn View PostTohon settiin (750e) kuuluu 90mm kaasuläppä ja suutinkisko, ainakin tällä hetkellä.
Disclaimer: en ole tuolla töissä eikä minulla ole sinne mitään yhteyksiä muutakuin kiinnostus ko. tuotetta kohtaan.
Esim. männät, kanget, cooper ja arp.
Imusarja helppo vaihtaa jälkeenpäin.
Ja puhuit aikasemmin että olisit jo nokkia vaihtamassa mutta alakertaan et tekisi mitään? Tämä on mielestäni aika perse edellä puuhun meininkiä.. M50, M52 ja M54 saa vakionokilla ihan kiitettävästi voimaa.e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
E30 318is
E36 M3 Coupe
Comment
-
-
Originally posted by Biimersson View PostMitenkäs porukka on poistanut lämppärin nestekierron m50 sarjan moottorista?
Onnistuuko ihan tulppaamalla kannen takapään lähdön ja paisarilta suora letku vesipumpulle?
moottoriin menee semmonen öljypohjan pultti suoraan, oisko ollut joku (messinkinen?) m10 tai m12 pultti kuparitiivisteellä. Tais ehkä unohtua tiiviste omasta autosta mut ei ole falskannut. Kiersin kyllä mallia 1000Nm sen kiinni...
Toiseen päähän tulee kans vaikka 5cm pätkä letkua johon kiristetty pultti tukkeeksi klemmarilla.. Siihen on myös suoraan olemassa tuote: https://www.do88.fi/fi/artiklar/sili...0mm-musta.html
tuommonen klemmarilla vaan kiinni haaraan ni ei tarvii mitään letkuja vaihdella.
En muista oliko koko tuo 10mm vai 12mm.
Comment
-
-
Originally posted by Biimersson View PostMitenkäs porukka on poistanut lämppärin nestekierron m50 sarjan moottorista?
Onnistuuko ihan tulppaamalla kannen takapään lähdön ja paisarilta suora letku vesipumpulle?E30 M50 Turbo
E39 lightweight jäärata
Mitsubishi Lancer Evo VII
Nissan Skyline R32 gts-t
Subaru Impreza n/a
Originally posted by mikkodTälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.
Comment
-
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostKäytä nuokin rahat vaan siihen moottoriin.
Esim. männät, kanget, cooper ja arp.
Imusarja helppo vaihtaa jälkeenpäin.
Ja puhuit aikasemmin että olisit jo nokkia vaihtamassa mutta alakertaan et tekisi mitään? Tämä on mielestäni aika perse edellä puuhun meininkiä.. M50, M52 ja M54 saa vakionokilla ihan kiitettävästi voimaa.
Ja koska vanoksessa on heikommat kanget kuin nonvanoksessa, niin kanget pitää upgreidata myös.
Joka tapauksessa tämä ei tule olemaan mikään nopea projekti, vähintään vuosi, en siis ole ryntäämässä kiireellä mihinkään suuntaan. Jos nyt edes turboprojektiin edes ryhdyn.
Autoa ei ole katsastettu yhdeksään vuoteen joten katsastuksesta aloitetaan toivottavasti kevään kuluessa.E36 325i Sedan
Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostTuossa ahtoja.com imusarjan mainostekstissä vähän pisti silmään maininta, että eiviät ole halpoja valusarjoja. Se, että sarja on valettu, ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Mitä pasksumpaa tavaraa imusarja on, sitä paremmin se luovuttaa pois lämpöä. Omassa autossa oli joskus AMW:n levystä prässätty imusarja ja se lämpeni ihan hemmetin nopeasti todella kuumaksi. Ei olis eka kerta, kun suomen hyllyssä perus kiinabulkki muuttuu erikoistavaraksi (mut ei se sitä meinaa, että se olis käyttökelvotonta). Kovasti vaikuttivat samata tavaralta kuin nämä.
https://www.ebay.com/itm/Turbo-Ansau...AAAOSwduRdcYYD
Itse asiaan, kuten todettu vakio imusarja on aivan hyvä. Todennäköisesti erittäin hyvä verrattuna suurimpaan osaa kiinalaisista imusarjoistaE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostKyllä se vakuttaa imusarjassakin ihan samalla tavalla kuin pakosarjassakin. Mitä enemmän materiaalia, sitä paremmin lämpö siirtyy pois. Siksi pakosarjakin pitäisi tehdä ohkasesta putkesta, että kaasut kulkisivat mahdollisimman kuumana ahtimelle asti. Mitä vähemmän materiaalia on, sitä huonommin siitä pakenee lämpö pois. Corky Bellin Maximum boost kirjasta luettua, ei itse keksittyä.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostViitattiin samoihin asioihin. Suoraan siihenkin, että materiaalin vahventamisen seurauksena pinta-ala kasvaa ja lämpö pakenee paremmin. Itsekin ajattelin alunperin niin, että paksumpi materiaali varastoisi paremmin lämpöä, mutta eipä se ainakaan tuon opuksen mukaan ollut niin. Sen tiedän kokemuksesta, että 944 3.0 koneen kyljessä pellistä prässätty ja hitsattu imusarja lämpeni hemmetisti nopeammin ja enemmän, kuin alkuperäinen valettu. Se tuli ihan yhden valoissa seisomisen jälkeen niin kuumaksi, että siihen poltti näpit. Valusarja ei koskaan lämmennyt samanlaiseksi. Toki se valusarja oli myös ulkomitoiltaan isompi.
Tässä taitaa olla tuota Corky Bellin kirjoitusta lainattuna:
The wall thickness of a particular material will strongly influence the heat transfer, in that the thicker material, the faster heat will travel through it. This seems contrary to logic at first thought, but consider how fast heat would be drawn out of a high-conductivity, infinitely thick aluminum manifold, as opposed to a very thin piece of stainless surrounded by a nice insulator like air. Heat transfer is directly proportional to surface area. It is therefore reasonable to give considerable thought to keeping the exposed surface area of the exhaust manifold to a minimum. Käsittelee toki pakosarjaa, mutta ihan sama teoria pätee imusarjaankin.
Alkuperäisessä postauksessa olisi ollut hyvä mainita että kyse on pinta-alan kasvattamisesta seinämänpaksuutta lisäämällä, jolloin ulkopinta-ala kasvaa.
Oikeastaan missään sovelluksessa metallien lämmönjohtavuus ei ole rajoittava tekijä, siksi tuossakin sanotaan että pinta-alan kasvaessa pois siirtyvä lämpömäärä kasvaa. Siis pinta ala on se juttu.
Siis voisit tehdä ulkoapäin rivoitetun alumiini-imusarjan niin saisit eniten jäähdytystä... ainiin välijäähdytinhän on sitä varten.
Minusta paksuseinäisen imusarjan tavoittelu ei palvele mitään, pinta-ala kasvaa prosentuaalisesti aika vähän. Imusarjan kyky varastoida lämpöä ei myöskään hyödytä varsinaisesti mitään koska yhtä lailla sen kyvystä varastoida lämpöä on haittaa kuin hyötyäkin.
Jos imusarjasi on tulikuuma ulkopinnaltaan, se on moottorin kannalta hyvä asia koska imuilmasta poistuu lämpöä.
Anteeksi että takerrun asioihin, mutta minua häiritsee jos asioita oiotaan tai niistä puhutaan väärillä nimillä. Ihan siksikin että näitä juttuja lukee iso määrä ihmisiä.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostTässä on kyllä nyt asiavirhe. Paksuus ei kyllä auta lämmön pois siirtymiseen millään lailla, vaan asia on päinvastoin.
Itse asiaan, kuten todettu vakio imusarja on aivan hyvä. Todennäköisesti erittäin hyvä verrattuna suurimpaan osaa kiinalaisista imusarjoista
Lainaan vielä itseäni. Paksuus itsessään siis ei kasvata lämmönsiirtymistä yhtään vaan sen seurauksena oleva pinta-alan kasvu. Jonka edellytyksenä on että paksuus kasvaa ulospäin eikä sisäänpäin.
Jos oikein hiuksia halotaan, niin paksuus jossain määrin vähentää lämmön siirtymistä, koska kaikki aineet kuitenkin vastustavat lämmönsiirtymistä joka siis kasvaa materiaalin paksuuden kasvaessa.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostViitattiin samoihin asioihin. Suoraan siihenkin, että materiaalin vahventamisen seurauksena pinta-ala kasvaa ja lämpö pakenee paremmin. Itsekin ajattelin alunperin niin, että paksumpi materiaali varastoisi paremmin lämpöä, mutta eipä se ainakaan tuon opuksen mukaan ollut niin. Sen tiedän kokemuksesta, että 944 3.0 koneen kyljessä pellistä prässätty ja hitsattu imusarja lämpeni hemmetisti nopeammin ja enemmän, kuin alkuperäinen valettu. Se tuli ihan yhden valoissa seisomisen jälkeen niin kuumaksi, että siihen poltti näpit. Valusarja ei koskaan lämmennyt samanlaiseksi. Toki se valusarja oli myös ulkomitoiltaan isompi.
Tässä taitaa olla tuota Corky Bellin kirjoitusta lainattuna:
The wall thickness of a particular material will strongly influence the heat transfer, in that the thicker material, the faster heat will travel through it. This seems contrary to logic at first thought, but consider how fast heat would be drawn out of a high-conductivity, infinitely thick aluminum manifold, as opposed to a very thin piece of stainless surrounded by a nice insulator like air. Heat transfer is directly proportional to surface area. It is therefore reasonable to give considerable thought to keeping the exposed surface area of the exhaust manifold to a minimum. Käsittelee toki pakosarjaa, mutta ihan sama teoria pätee imusarjaankin.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Comment