Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErikFinn
    Bimmer Rookie
    • Nov 2019
    • 83
    • Finland

    Tuossa kuva ahtoja piste comin plenumin boksin sisältä jos ketään kiinnostaa:

    Click image for larger version

Name:	IMG_20191223_162032.jpg
Views:	1
Size:	108.0 KB
ID:	4837811

    Tohon settiin (750e) kuuluu 90mm kaasuläppä ja suutinkisko, ainakin tällä hetkellä.
    Disclaimer: en ole tuolla töissä eikä minulla ole sinne mitään yhteyksiä muutakuin kiinnostus ko. tuotetta kohtaan.
    E36 325i Sedan
    Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

    Comment

    • ^Tonix^
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 641
      • Vaasa

      Originally posted by ErikFinn View Post
      Tohon settiin (750e) kuuluu 90mm kaasuläppä ja suutinkisko, ainakin tällä hetkellä.
      Disclaimer: en ole tuolla töissä eikä minulla ole sinne mitään yhteyksiä muutakuin kiinnostus ko. tuotetta kohtaan.
      Käytä nuokin rahat vaan siihen moottoriin.
      Esim. männät, kanget, cooper ja arp.
      Imusarja helppo vaihtaa jälkeenpäin.
      Ja puhuit aikasemmin että olisit jo nokkia vaihtamassa mutta alakertaan et tekisi mitään? Tämä on mielestäni aika perse edellä puuhun meininkiä.. M50, M52 ja M54 saa vakionokilla ihan kiitettävästi voimaa.
      e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
      E30 318is
      E36 M3 Coupe

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15227
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by Biimersson View Post
        Mitenkäs porukka on poistanut lämppärin nestekierron m50 sarjan moottorista?
        Onnistuuko ihan tulppaamalla kannen takapään lähdön ja paisarilta suora letku vesipumpulle?
        Disclaimer: luulin että kysyttiin miten on poistettu kaasuläpän lämmityskierto, joten tässä vastaus siihen. Tästä ei varmaan ole mitään apua sen sun kysymyksen kans.

        moottoriin menee semmonen öljypohjan pultti suoraan, oisko ollut joku (messinkinen?) m10 tai m12 pultti kuparitiivisteellä. Tais ehkä unohtua tiiviste omasta autosta mut ei ole falskannut. Kiersin kyllä mallia 1000Nm sen kiinni...
        Toiseen päähän tulee kans vaikka 5cm pätkä letkua johon kiristetty pultti tukkeeksi klemmarilla.. Siihen on myös suoraan olemassa tuote: https://www.do88.fi/fi/artiklar/sili...0mm-musta.html
        tuommonen klemmarilla vaan kiinni haaraan ni ei tarvii mitään letkuja vaihdella.
        En muista oliko koko tuo 10mm vai 12mm.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • EmH
          BTCF Member
          • Jul 2008
          • 1539
          • Pohjois-Savo

          Originally posted by Biimersson View Post
          Mitenkäs porukka on poistanut lämppärin nestekierron m50 sarjan moottorista?
          Onnistuuko ihan tulppaamalla kannen takapään lähdön ja paisarilta suora letku vesipumpulle?
          En oo poistanu, mutta eikö se onnistu kun otat kannesta kennolle menevän letkun pois ja laitat kennolta tulevan letkun siihen kanteen. Sillon se kierto pysyy samana, paitsi että se lämppärin kenno jää pois. :think
          E30 M50 Turbo
          E39 lightweight jäärata
          Mitsubishi Lancer Evo VII
          Nissan Skyline R32 gts-t
          Subaru Impreza n/a
          Originally posted by mikkod
          Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

          Comment

          • ErikFinn
            Bimmer Rookie
            • Nov 2019
            • 83
            • Finland

            Originally posted by ^Tonix^ View Post
            Käytä nuokin rahat vaan siihen moottoriin.
            Esim. männät, kanget, cooper ja arp.
            Imusarja helppo vaihtaa jälkeenpäin.
            Ja puhuit aikasemmin että olisit jo nokkia vaihtamassa mutta alakertaan et tekisi mitään? Tämä on mielestäni aika perse edellä puuhun meininkiä.. M50, M52 ja M54 saa vakionokilla ihan kiitettävästi voimaa.
            Ei, vaan kirjoitin että takomännät on listalla koska raati kertoi että männät antautuu ennen kankia.

            Ja koska vanoksessa on heikommat kanget kuin nonvanoksessa, niin kanget pitää upgreidata myös.

            Joka tapauksessa tämä ei tule olemaan mikään nopea projekti, vähintään vuosi, en siis ole ryntäämässä kiireellä mihinkään suuntaan. Jos nyt edes turboprojektiin edes ryhdyn.

            Autoa ei ole katsastettu yhdeksään vuoteen joten katsastuksesta aloitetaan toivottavasti kevään kuluessa.
            E36 325i Sedan
            Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              -----
              Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:57.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5257
                • Pirkkala

                Originally posted by Juppe View Post
                Tuossa ahtoja.com imusarjan mainostekstissä vähän pisti silmään maininta, että eiviät ole halpoja valusarjoja. Se, että sarja on valettu, ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Mitä pasksumpaa tavaraa imusarja on, sitä paremmin se luovuttaa pois lämpöä. Omassa autossa oli joskus AMW:n levystä prässätty imusarja ja se lämpeni ihan hemmetin nopeasti todella kuumaksi. Ei olis eka kerta, kun suomen hyllyssä perus kiinabulkki muuttuu erikoistavaraksi (mut ei se sitä meinaa, että se olis käyttökelvotonta). Kovasti vaikuttivat samata tavaralta kuin nämä.


                https://www.ebay.com/itm/Turbo-Ansau...AAAOSwduRdcYYD
                Tässä on kyllä nyt asiavirhe. Paksuus ei kyllä auta lämmön pois siirtymiseen millään lailla, vaan asia on päinvastoin.

                Itse asiaan, kuten todettu vakio imusarja on aivan hyvä. Todennäköisesti erittäin hyvä verrattuna suurimpaan osaa kiinalaisista imusarjoista
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  -----
                  Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:56.

                  Comment

                  • anteroro
                    BTCF Member
                    • Jan 2009
                    • 434
                    • oulu

                    Originally posted by ErikFinn View Post
                    Tohon settiin (750e) kuuluu 90mm kaasuläppä ja suutinkisko, ainakin tällä hetkellä.
                    Eikä noin isolla läpällä taida saada muuta etua ku vittumaisen ajettavuuden
                    E30 325 M-tech II DCT
                    9.97s/238kmh

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      Originally posted by Juppe View Post
                      Kyllä se vakuttaa imusarjassakin ihan samalla tavalla kuin pakosarjassakin. Mitä enemmän materiaalia, sitä paremmin lämpö siirtyy pois. Siksi pakosarjakin pitäisi tehdä ohkasesta putkesta, että kaasut kulkisivat mahdollisimman kuumana ahtimelle asti. Mitä vähemmän materiaalia on, sitä huonommin siitä pakenee lämpö pois. Corky Bellin Maximum boost kirjasta luettua, ei itse keksittyä.
                      Tarkistappa kyseisestä opuksesta sanotaanko siellä tosiaan näin. Kuulostaa sille että kyse on pinta-alasta eikä materiaalin määrästä.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        -----
                        Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:57.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          Originally posted by Juppe View Post
                          Viitattiin samoihin asioihin. Suoraan siihenkin, että materiaalin vahventamisen seurauksena pinta-ala kasvaa ja lämpö pakenee paremmin. Itsekin ajattelin alunperin niin, että paksumpi materiaali varastoisi paremmin lämpöä, mutta eipä se ainakaan tuon opuksen mukaan ollut niin. Sen tiedän kokemuksesta, että 944 3.0 koneen kyljessä pellistä prässätty ja hitsattu imusarja lämpeni hemmetisti nopeammin ja enemmän, kuin alkuperäinen valettu. Se tuli ihan yhden valoissa seisomisen jälkeen niin kuumaksi, että siihen poltti näpit. Valusarja ei koskaan lämmennyt samanlaiseksi. Toki se valusarja oli myös ulkomitoiltaan isompi.

                          Tässä taitaa olla tuota Corky Bellin kirjoitusta lainattuna:
                          The wall thickness of a particular material will strongly influence the heat transfer, in that the thicker material, the faster heat will travel through it. This seems contrary to logic at first thought, but consider how fast heat would be drawn out of a high-conductivity, infinitely thick aluminum manifold, as opposed to a very thin piece of stainless surrounded by a nice insulator like air. Heat transfer is directly proportional to surface area. It is therefore reasonable to give considerable thought to keeping the exposed surface area of the exhaust manifold to a minimum. Käsittelee toki pakosarjaa, mutta ihan sama teoria pätee imusarjaankin.

                          Alkuperäisessä postauksessa olisi ollut hyvä mainita että kyse on pinta-alan kasvattamisesta seinämänpaksuutta lisäämällä, jolloin ulkopinta-ala kasvaa.

                          Oikeastaan missään sovelluksessa metallien lämmönjohtavuus ei ole rajoittava tekijä, siksi tuossakin sanotaan että pinta-alan kasvaessa pois siirtyvä lämpömäärä kasvaa. Siis pinta ala on se juttu.



                          Siis voisit tehdä ulkoapäin rivoitetun alumiini-imusarjan niin saisit eniten jäähdytystä... ainiin välijäähdytinhän on sitä varten.

                          Minusta paksuseinäisen imusarjan tavoittelu ei palvele mitään, pinta-ala kasvaa prosentuaalisesti aika vähän. Imusarjan kyky varastoida lämpöä ei myöskään hyödytä varsinaisesti mitään koska yhtä lailla sen kyvystä varastoida lämpöä on haittaa kuin hyötyäkin.

                          Jos imusarjasi on tulikuuma ulkopinnaltaan, se on moottorin kannalta hyvä asia koska imuilmasta poistuu lämpöä.

                          Anteeksi että takerrun asioihin, mutta minua häiritsee jos asioita oiotaan tai niistä puhutaan väärillä nimillä. Ihan siksikin että näitä juttuja lukee iso määrä ihmisiä.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Tässä on kyllä nyt asiavirhe. Paksuus ei kyllä auta lämmön pois siirtymiseen millään lailla, vaan asia on päinvastoin.

                            Itse asiaan, kuten todettu vakio imusarja on aivan hyvä. Todennäköisesti erittäin hyvä verrattuna suurimpaan osaa kiinalaisista imusarjoista

                            Lainaan vielä itseäni. Paksuus itsessään siis ei kasvata lämmönsiirtymistä yhtään vaan sen seurauksena oleva pinta-alan kasvu. Jonka edellytyksenä on että paksuus kasvaa ulospäin eikä sisäänpäin.
                            Jos oikein hiuksia halotaan, niin paksuus jossain määrin vähentää lämmön siirtymistä, koska kaikki aineet kuitenkin vastustavat lämmönsiirtymistä joka siis kasvaa materiaalin paksuuden kasvaessa.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Originally posted by Juppe View Post
                              Viitattiin samoihin asioihin. Suoraan siihenkin, että materiaalin vahventamisen seurauksena pinta-ala kasvaa ja lämpö pakenee paremmin. Itsekin ajattelin alunperin niin, että paksumpi materiaali varastoisi paremmin lämpöä, mutta eipä se ainakaan tuon opuksen mukaan ollut niin. Sen tiedän kokemuksesta, että 944 3.0 koneen kyljessä pellistä prässätty ja hitsattu imusarja lämpeni hemmetisti nopeammin ja enemmän, kuin alkuperäinen valettu. Se tuli ihan yhden valoissa seisomisen jälkeen niin kuumaksi, että siihen poltti näpit. Valusarja ei koskaan lämmennyt samanlaiseksi. Toki se valusarja oli myös ulkomitoiltaan isompi.

                              Tässä taitaa olla tuota Corky Bellin kirjoitusta lainattuna:
                              The wall thickness of a particular material will strongly influence the heat transfer, in that the thicker material, the faster heat will travel through it. This seems contrary to logic at first thought, but consider how fast heat would be drawn out of a high-conductivity, infinitely thick aluminum manifold, as opposed to a very thin piece of stainless surrounded by a nice insulator like air. Heat transfer is directly proportional to surface area. It is therefore reasonable to give considerable thought to keeping the exposed surface area of the exhaust manifold to a minimum. Käsittelee toki pakosarjaa, mutta ihan sama teoria pätee imusarjaankin.
                              Ei kait sillä imusarjalla nyt ole tarkoitus yrittää sitä moottoriin menevää ilmaa jäähdyttää? Eiköhän melkein kaikki laita sen välijäähyn, jos on vähinkin enemmän tarkoitus sitä voimaa ottaa. Tällöin taitaa se valuimusarja vaan lämmittää moottoriin menevää ilmaa, jos välijäähy on riittävän suuri ja oikein sijoitettu. Tämä siksi, että konehuoneen lämmöt varmasti nousee juuri liikennevaloissa ym. seisossa kun turbo & pakosarja sinne hohkaa lämpöä. Valetussa on myös yleensä röpelöinen pinta-> pinta-ala paljon suurempi. Moottoriin menevän ilman lämmöt myös laskee hitaammin, kun imusarja pysyy pidempään lämpimämpänä vrt ohut, joka jäähtyy nopeammin kun lähdetään liikkeelle.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                -----
                                Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:56.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎