Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15227
    • Ajamisen Iloa

    Nyt on kyllä niin pseudotiedettä kuin olla ja voi.

    Mitä ohuempaa metallia, sitä vähemmän se eristää ja sitä nopeampia ovat lämmönvaihtelut. Valuraudan lämmönjohtavuus on karvan alle 40 kun rosterilla se on puolet pienempi, karvan alle 20. Valurauta siis johtaa paljon enemmän lämpöä.. Syy miksi yleensä rst pakosarja on kuitenkin paljon kuumempi on se että alkuperäinen valusarja on tehty mahdollisimman yksinkertaisesti ja lyhyenä ja paksusta tavarasta, joten sen eristyspaksuus on isompi, pakokaasu siirtyy paljon nopeammin pois konetilasta, ja säteilevää pinta-alaa on moninkerroin vähemmän. Peltisarja taasen on usein vähintään puolet ohuempi, se on tehty teho ja pakopulssit mielessä eli pitkiä käärmeenpesiä ohutta putkea isolla halkaisijalla = luovuttaa paljon lämpöä ennekuin pakokaasut poistuu konetilasta.

    Jos pinta on esim mattamusta niin se säteilee ja imee tehokkaasti lämpöä. jos pinta on vaalea ja kiiltävä, esim alumiini tai kulta (tai heikompana valkoinen) niin se heijastaa lämpöä itsestään poispäin helposti eikä ime sitä itseensä.
    (fysikaalinen ilmiö: musta kappale, ja mustan kappaleen säteily)


    Imusarjan pintalämpötilalla ei ole juurikaan väliä, sillä on enemmän väliä että ilma kulkee mahdollisimman nopeasti läpi koneeseen eikä ehdi viettää pitkiä aikoja missään lämpenemässä. Bensan (polttoaineen) lämpötilalla on noin satakertainen vaikutus tehon alenemiseen ja nakuttamiseen tai käänteisesti tehon lisäämiseen, se on ilma-neste seoksessa määräävä osapuoli. Erityisesti sitä että polttoainepumppu pumppaa ainetta monta kertaa koneen yli ja takaisin tankkiin olisi syytä välttää. Tästä on hyvä jakso Motortrendin Engine Mastersissa.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      Originally posted by janne[l View Post
      mulla on tää kiinakisko https://www.ebay.com/itm/For-BMW-M20...72.m2749.l2648
      laadukkaan olonen hyvillä klipseillä. m50 suuttimet sopii suoraan ja ev14 1100cc kun laittaa klipsien ja kiskon päliin 3mm sapecerit/prikkoja.
      Originally posted by muuris View Post
      Onko kukaan törmännyt samaan ettei M50 vakio bensakisko ja suutinklipsit käy EV14 (ainakaa omien 0280158123) kanssa? Pitäs olla korkeemmat klipsut siis, todettu jo että sekä M50 että M54 klipsit on ihan vastaavat keskenään. Noille EV14:lle tarkoitettu klipsi on Boschin osanrolla (2431314018) myös ihan vastaavan näköinen.
      Originally posted by Supra^ View Post
      Minulla oli vastaavanlaista ongelmaa EV14 + Nuken kisko joka tarkoitettu M50. Ei Nuken kiskon lukitusklipsit yltäneet, suutin jää tavallaan liian korkealle, ei mene tarpeeksi syvälle pesään että klipsi tulisi suorassa kiinni. Nuo nyt onneksi oli kiskoon ruuvattavia, joten siitä selvisi, mutta tuossa tapauksessa onkin pikkasen hankalampaa. :think
      Originally posted by EmH View Post
      Onko joku keksiny tähän ratkaisua? Vai pitääkö tehdä ite omat kiinnikkeet :think Kokeilin omiakin suuttimia kiskoon, niin ei nekään mene tarpeeksi syvälle että sen klipsun saisi kiinni.
      Originally posted by anteroro View Post
      Entiiä muitten suuttimista, mutta omat finjectorilta ostetut 1200cc ev14 suuttimet passas kyllä heittämällä nuken kiskoon eikä mitään patentteja vaadittu :think
      Tähän suutinklipsihommaan kyselin tänään finjectorilla käydessä neuvoa ihan vaan mielenkiinnosta, ja sieltä sanottiin että vanhemmat EV14-suuttimet olivat kahdella uralla joten ne menivät suoraan kiskoihin jossa matalat pesät suuttimille (BMW/volvo), mutta uudemmissa EV14 ei ole kuin yksi ura. Korjaus on juuri se minkä EmH taisi omalleen jo tehdä, eli rautasaha käteen ja muoviin urat. Voi huoletta sahailla kunhan ei metallirungon läpi asti vedä.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • TinoTK
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 809
        • Kirkkonummi

        Originally posted by Juppe View Post
        Tuossa ahtoja.com imusarjan mainostekstissä vähän pisti silmään maininta, että eiviät ole halpoja valusarjoja. Se, että sarja on valettu, ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Mitä pasksumpaa tavaraa imusarja on, sitä paremmin se luovuttaa pois lämpöä. Omassa autossa oli joskus AMW:n levystä prässätty imusarja ja se lämpeni ihan hemmetin nopeasti todella kuumaksi. Ei olis eka kerta, kun suomen hyllyssä perus kiinabulkki muuttuu erikoistavaraksi (mut ei se sitä meinaa, että se olis käyttökelvotonta). Kovasti vaikuttivat samata tavaralta kuin nämä.
        On taidettu muuttaa tuota Ahtoja.comin myyntitekstiä.
        Itse aiheeseen liittyen mitä noita valusarjoja on nähnyt, niin taidetaan meinata ihan vaan sitä, että niissä on viimeistelyn taso tasan 0.
        ///BMW M550d LCI

        Comment

        • ErikFinn
          Bimmer Rookie
          • Nov 2019
          • 83
          • Finland

          Ihmettelin aikani kun kukaan ei kommentoinut sitä postaamaani kuvaa - kun vähän suurentaa niin näkyy miten runnereita ei ole laisinkaan kohdennettu boksiin, aikas huonoa työnlaatua. Voin kyllä arvata missäpäin maailmaa tehty.
          E36 325i Sedan
          Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            En jaksa kahlata kaikkia imusarjan lämpenemiseen liittyviä viestejä läpi, mutta me on käytetty M50-koneissa Kenax Koneistuksen tekemää POM-laippaa kannen ja imarin välissä. Vähentää todella radikaalisti imusarjan lämpenemistä - sikäli, kun sillä jotain merkitystä on.
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              Onko jengillä millasia kokemuksia paljonko M50 vakio runkoputkit kestää gridlellä / ilman? :think
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • EmH
                BTCF Member
                • Jul 2008
                • 1539
                • Pohjois-Savo

                Originally posted by Supra^ View Post
                Tähän suutinklipsihommaan kyselin tänään finjectorilla käydessä neuvoa ihan vaan mielenkiinnosta, ja sieltä sanottiin että vanhemmat EV14-suuttimet olivat kahdella uralla joten ne menivät suoraan kiskoihin jossa matalat pesät suuttimille (BMW/volvo), mutta uudemmissa EV14 ei ole kuin yksi ura. Korjaus on juuri se minkä EmH taisi omalleen jo tehdä, eli rautasaha käteen ja muoviin urat. Voi huoletta sahailla kunhan ei metallirungon läpi asti vedä.
                Joo, tein rautasahalla toiset urat. Ei tullut metallia näkyviin yhteenkään uraan ja klipsit menevät ihan normaalisti paikalleen, ei jää kantamaan tai mitään.

                20191226_170933 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
                E30 M50 Turbo
                E39 lightweight jäärata
                Mitsubishi Lancer Evo VII
                Nissan Skyline R32 gts-t
                Subaru Impreza n/a
                Originally posted by mikkod
                Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

                Comment

                • Freak
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 2539
                  • .

                  Tuossa aiemmin oli puhetta vakioista kiertokankiista, niin olisiko jollain heittää jotain kokemusperäistä, edes sinnepäin olevaa sylinterikohtaista teho/vääntölukemaa missä vaiheessa se m52:n sirompi kanki pettää? Ettei foorumi aivan kaatuisi vastaustulvan alla, niin mielellään 140mm versioista.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11086
                    • Oulu

                    500-600nm väännöllä ollaan me ainakin saatu noita 135mm m52 kiertokankia vääntymään. 500 tuntumassa ihan pikkusen. Hyvä että huomas ja 600 tuntumassa aika reilustikkin.


                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • hakala-
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 453
                      • Tampere

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      500-600nm väännöllä ollaan me ainakin saatu noita 135mm m52 kiertokankia vääntymään. 500 tuntumassa ihan pikkusen. Hyvä että huomas ja 600 tuntumassa aika reilustikkin.
                      Sama homma täällä. 480hp koneessa millä oli ajettu yksi kesä oli oikeestaan kaikki vähän jojokkelissa, silti kone vaan pelas eikä sen suurempia kolinoita kuulunut
                      F15 M50D
                      E36 328 turbo
                      E34 535 turbo

                      Comment

                      • Freak
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2539
                        • .

                        Ok. Kiitos. Mitenkähän tää homma menee? Siis 135 vs. 140? Pidemmän luulisi nurjahtavan helpommin, mutta suurempi kampisuhde saattaa parantaa tilannetta pidemmän kangen eduksi. :think
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1682
                          • vihti

                          Originally posted by hakala- View Post
                          Sama homma täällä. 480hp koneessa millä oli ajettu yksi kesä oli oikeestaan kaikki vähän jojokkelissa, silti kone vaan pelas eikä sen suurempia kolinoita kuulunut
                          Ne on tehtaalla ajatellu turbottajia kun on keksiny automaattisesti säätyvät rutut niin ei heti ala pahvi vuotaa
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • hakala-
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 453
                            • Tampere

                            Originally posted by Freak View Post
                            Ok. Kiitos. Mitenkähän tää homma menee? Siis 135 vs. 140? Pidemmän luulisi nurjahtavan helpommin, mutta suurempi kampisuhde saattaa parantaa tilannetta pidemmän kangen eduksi. :think
                            M50b25 nv kanki on hyvä, 135mm siis. Kestää vähän isompiakin tehoja (minulla nämä ja 800nm penkitetty)
                            F15 M50D
                            E36 328 turbo
                            E34 535 turbo

                            Comment

                            • peltju36
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2018
                              • 69
                              • Laihia

                              Pystyikös noita öljysuodatinjalkoja vaihdella ristiin
                              M5x Koneissa? Mulla M50 NV lohko ja olis m52tu
                              Jalka siihen suunnitteilla. Sais turbon öljylähdön
                              ja öljynlämpötila-anturin kätevästi sillä.

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                Originally posted by peltju36 View Post
                                Pystyikös noita öljysuodatinjalkoja vaihdella ristiin
                                M5x Koneissa? Mulla M50 NV lohko ja olis m52tu
                                Jalka siihen suunnitteilla. Sais turbon öljylähdön
                                ja öljynlämpötila-anturin kätevästi sillä.

                                Pitäs käydä. Mulla on ainakin vanoksellisen jalka juuri samasta syystä. Tietääkseni myös m52 jalka käy
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎