Nyt on kyllä niin pseudotiedettä kuin olla ja voi.
Mitä ohuempaa metallia, sitä vähemmän se eristää ja sitä nopeampia ovat lämmönvaihtelut. Valuraudan lämmönjohtavuus on karvan alle 40 kun rosterilla se on puolet pienempi, karvan alle 20. Valurauta siis johtaa paljon enemmän lämpöä.. Syy miksi yleensä rst pakosarja on kuitenkin paljon kuumempi on se että alkuperäinen valusarja on tehty mahdollisimman yksinkertaisesti ja lyhyenä ja paksusta tavarasta, joten sen eristyspaksuus on isompi, pakokaasu siirtyy paljon nopeammin pois konetilasta, ja säteilevää pinta-alaa on moninkerroin vähemmän. Peltisarja taasen on usein vähintään puolet ohuempi, se on tehty teho ja pakopulssit mielessä eli pitkiä käärmeenpesiä ohutta putkea isolla halkaisijalla = luovuttaa paljon lämpöä ennekuin pakokaasut poistuu konetilasta.
Jos pinta on esim mattamusta niin se säteilee ja imee tehokkaasti lämpöä. jos pinta on vaalea ja kiiltävä, esim alumiini tai kulta (tai heikompana valkoinen) niin se heijastaa lämpöä itsestään poispäin helposti eikä ime sitä itseensä.
(fysikaalinen ilmiö: musta kappale, ja mustan kappaleen säteily)
Imusarjan pintalämpötilalla ei ole juurikaan väliä, sillä on enemmän väliä että ilma kulkee mahdollisimman nopeasti läpi koneeseen eikä ehdi viettää pitkiä aikoja missään lämpenemässä. Bensan (polttoaineen) lämpötilalla on noin satakertainen vaikutus tehon alenemiseen ja nakuttamiseen tai käänteisesti tehon lisäämiseen, se on ilma-neste seoksessa määräävä osapuoli. Erityisesti sitä että polttoainepumppu pumppaa ainetta monta kertaa koneen yli ja takaisin tankkiin olisi syytä välttää. Tästä on hyvä jakso Motortrendin Engine Mastersissa.
Mitä ohuempaa metallia, sitä vähemmän se eristää ja sitä nopeampia ovat lämmönvaihtelut. Valuraudan lämmönjohtavuus on karvan alle 40 kun rosterilla se on puolet pienempi, karvan alle 20. Valurauta siis johtaa paljon enemmän lämpöä.. Syy miksi yleensä rst pakosarja on kuitenkin paljon kuumempi on se että alkuperäinen valusarja on tehty mahdollisimman yksinkertaisesti ja lyhyenä ja paksusta tavarasta, joten sen eristyspaksuus on isompi, pakokaasu siirtyy paljon nopeammin pois konetilasta, ja säteilevää pinta-alaa on moninkerroin vähemmän. Peltisarja taasen on usein vähintään puolet ohuempi, se on tehty teho ja pakopulssit mielessä eli pitkiä käärmeenpesiä ohutta putkea isolla halkaisijalla = luovuttaa paljon lämpöä ennekuin pakokaasut poistuu konetilasta.
Jos pinta on esim mattamusta niin se säteilee ja imee tehokkaasti lämpöä. jos pinta on vaalea ja kiiltävä, esim alumiini tai kulta (tai heikompana valkoinen) niin se heijastaa lämpöä itsestään poispäin helposti eikä ime sitä itseensä.
(fysikaalinen ilmiö: musta kappale, ja mustan kappaleen säteily)
Imusarjan pintalämpötilalla ei ole juurikaan väliä, sillä on enemmän väliä että ilma kulkee mahdollisimman nopeasti läpi koneeseen eikä ehdi viettää pitkiä aikoja missään lämpenemässä. Bensan (polttoaineen) lämpötilalla on noin satakertainen vaikutus tehon alenemiseen ja nakuttamiseen tai käänteisesti tehon lisäämiseen, se on ilma-neste seoksessa määräävä osapuoli. Erityisesti sitä että polttoainepumppu pumppaa ainetta monta kertaa koneen yli ja takaisin tankkiin olisi syytä välttää. Tästä on hyvä jakso Motortrendin Engine Mastersissa.
Comment