Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:32.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      Originally posted by Juppe View Post
      No sitä just. Se myötöraja oli syystä tai toisesta tullut vastaan jo ihan ohjeen mukaisessa kiristyksessä. Ei ollut nesteitä pultinrei'issä, vaan jotain siinä pultissa oli päin persettä. Muut olivat kiristyneet ihan normaalisti. Myös uusi tilalle vaihdettu pultti kiristyi normaalisti. Halusin vain varmistua, että kaikki olis kunnossa, kun pultit oli tiukassa. Tää venynyt pultti olis jäänyt löytymättä, ellei niitä olis käynyt jotenkin läpi. Mä oon kahdesti törmännyt tämmöseen pulttiin. Momentti tietty semmoseen asentoon, että pulttia ei pitäisi saada liikkeelle, mikäli se on kiristynyt eds suurinpiirtein oikein.
      Sen kuuluukin ylittyä normaalissa kiristyksessä, venyvän pultin tapauksessa.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        -----
        Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:32.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          Originally posted by Juppe View Post
          No hemmetti miten tän nyt selittäis. Kaikki muut pultit oli tiukasti kii niin kuin pitikin, eivätkä kääntyneet mihinkään, mutta yks pultti lähti helposti kääntymään kiristyksen jälkeen. Eihän se nyt ole millään muotoa tavallista, että hetki sitten kirrattu pultti alkaa kääntyä jo kauan ennen sitä pistettä, mihin se kirrattiin. Lähti pyörimään ihan liian heposti ja oli venähtänyt pahasti. Paljon enemmän kun vanhat jo paikalla olleet pultit, enkä mä sitä paljoa siitä kiristänyt, kun totesin sen pyörivän liian helposti. Ruuvasin vaan pois ja laitoin ehjän tilalle. Mulle riitti tieto, että ainakaan 75Nm voimalla ei pultin kuulu kääntyä. Se missä kireydessäne sitten lopulta ovat, on ihan yks lysti, pääasia oli varmistua siitä, ettei seassa ole viallista pulttia. Ei mulla ollut aikomustakaan noita alkaa kääntämään mometilla. Se tieto riitti, että ovat tietyn kireyden yläpuolella. Kun kaksi astekääntöä on tehty, ei mikään ehjä kannenpultti oo kovin löysässä, jos ovat ehjät.
          Voi tosiaan olla valmistusvirheellinen pultti. Onko kyseessä m10 koko?
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            -----
            Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:32.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5257
              • Pirkkala

              Originally posted by Juppe View Post
              Kyllä se taisi olla. Molemmat vialliset olleet Victor Reintz merkkisiä. Elringit meni asiallisesti kii, mutta nekin sitten pettivät jonkin ajan kuluttua. Arpeilla menty nyt yli 15tkm ilman murheita ja voimaakin on tällä hetkellä enemmän. Ne asteiden käännöt venypulteilla meni ihan iisisti verrattuna arp:n pinnapulttien muttereiden 120Nm kiristys momenttiin. Niitä sai repiä jo ihan tosissaan tiukkaan. Vaikka clamping force olis sama (voiko olla?), Niin hemmetisti kovempaa noita piti kääntää. Perstuntumallakin ihan älytön ero.
              Arpeilla clamping force on reilusti suurempi. Kymmeniä prosentteja, varsinkin jos mutterissa on hienokierre

              Edit: Hienokierre ja 120Nm niin puristus on AIVAN älytön
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Exami
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 986
                • Hyvinkää, Tuusula

                ARP:lta tuli mallistoon M50 koneeseen CA625 mallin pultit, onko kellään viellä niitä käytössä? tai tullut ongelmia viellä edes noiden perus arppien kanssa?

                itellä ollu nyt "10.5" puristuksilla maksimi paineet 1.8bar luokkaa, vesitilan paine vedoissa käyny .9bar yläkierroksilla... normaali kuumapaine ruuhka-ajoissa pyöriny .5-.7 luokkaa, vissiin vesipumppu pyörii sen verran vikkelää tuolla 8k korvilla et tuottaa vähän enempi painetta.. pikku lisä viellä siit ati damperista et laitteet pyörii muutama % kovempaa...

                mutta itteä kiinnostais noi CA625 tikut... muistakaahan sit tossa clamping forcessa voidaan mennä myös yli, jos yli kiristät kannen lohkoon, se voi aiheuttaa omat ongelmat ja vetää kannen vinoon ja tiivistys huononee.. mutta pultin lujuudella voidaan saavuttaa että kannen clamp on ok jopa pienemmällä momentilla, mutta paine tilanteessa pultti ei anna periks..
                Last edited by Exami; 13-06-2020, 01:28.
                sigpic
                Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                Comment

                • peltju36
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2018
                  • 69
                  • Laihia

                  Arpeihin liittyen jälkikiristys asiaa. Yritän etsiä tietoa mut en yhtäkkiä löytänyt.
                  Eli kuinka jälkikiristys tehdään ja missä vaiheessa? Riittääkö ekan lämmityskäyttöön jälkeen vain tsekkaus et ovat sen 105nm. Copperring on tiivisteenä.

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    .....
                    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:31.

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      Originally posted by peltju36 View Post
                      Arpeihin liittyen jälkikiristys asiaa. Yritän etsiä tietoa mut en yhtäkkiä löytänyt.
                      Eli kuinka jälkikiristys tehdään ja missä vaiheessa? Riittääkö ekan lämmityskäyttöön jälkeen vain tsekkaus et ovat sen 105nm. Copperring on tiivisteenä.
                      En tiedä mitä tsekkauksella tarkoitat, mutta yksi kerrallaan löysäksi ja takaisin momenttiin. Lepokitka kun on aina liikekitkaa suurempi, niin ei voi millään jo kiristetyn putin momenttia todeta, niinkuin tässä on keskusteltu.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Matuh
                        BTCF Member
                        • Apr 2013
                        • 3702
                        • Kouvola

                        Originally posted by Supra^ View Post
                        En tiedä mitä tsekkauksella tarkoitat, mutta yksi kerrallaan löysäksi ja takaisin momenttiin. Lepokitka kun on aina liikekitkaa suurempi, niin ei voi millään jo kiristetyn putin momenttia todeta, niinkuin tässä on keskusteltu.
                        Löysäksi ja naps ja vaihtamaan eikai, mutta worst case Scenariossa mahdollista:think

                        Asiasta kukkaruukkuun... Paljonko porukalla pyörii kummalla kelillä CLT? Yli 95 kaupungissa?
                        E36 328i M50B30 turbo
                        Skoda vRS
                        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11086
                          • Oulu

                          93-98 pyörii normi lämmöt ainakin alulohkolla.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • peltju36
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2018
                            • 69
                            • Laihia

                            Originally posted by Supra^ View Post
                            En tiedä mitä tsekkauksella tarkoitat, mutta yksi kerrallaan löysäksi ja takaisin momenttiin. Lepokitka kun on aina liikekitkaa suurempi, niin ei voi millään jo kiristetyn putin momenttia todeta, niinkuin tässä on keskusteltu.
                            Siis juuri tämän tyylisesti yksi löysäksi ja kiristys. Enpä miettinyt enempää tätä lepokitka asiaa, joten hyvä lisäys 😁

                            Comment

                            • janne[l
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 861
                              • Ylöjärvi

                              Löysäksi ja takas momenttiin vedin omani. Ihan vaan silläkin jos olis athenan ulosvuotamisen saanu loppuun, mutta ei edelleen kusee hiukan jäähdytinnestettä pihalle. Ja mulla lämmöt pyörii samassa kun pazilla rautalohkolla. Heti jos käyttää paikallaan pidempään niin kipuaa kyllä päälle sadan. Toi nestekierto on kyllä todella hämärä m50 koneessa kun nostaa lämmöt noin korkeella vaikka syylärissä olis 70 asteista tarjolla ja sähkönen lisävesipumppu surraa. Heti kun antaa kierroksia ja mekaaninen pumppu alkaa pyöriä kovempaa, lämmöt lähtee laskeen. Eri kohdassa kantta/lohkoa lämmöthän voi olla vielä paljon korkeammatkin kun ei olen kuin tuo yksi anturi yhdessä kohtaa kantta. Urheilumielessä vois laittaa toisen anturin kannen takaosaan ja vertailla lämpöjä.
                              e46 330i cabriolet
                              e91 320d
                              e36 328 törpö

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                Tuli ylläolevasta keskustelusta mieleen, että onko kukaan kokeillut reilusti matalamman lämpötilan termaria käyttää? Vaikka luokkaa 75°c

                                Teoriassa siitä on hieman tehollista hyötyä, ja kesäautossa haitat lienisivät olemattomat.

                                Ahdetussa luotettavuuskin saattaisi parantua hivenen
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎